Współpraca samorządu z organizacjami pozarządowymi (2002).pdf

(308 KB) Pobierz
nr36
Oglnopolski program szkoleniowy dla
Kolejny moduł szkoleniowy programu PAOW zaprezentuje najważniejsze mechanizmy
wpływające na aktywny udział mieszkańcw w życiu wsplnoty lokalnej. Omwione
zostaną korzyści płynące z działalności i samoorganizacji obywateli. Szczeglny nacisk
zostanie położony na rolę informacji i komunikacji jako istotnego czynnika w budowaniu
wspłpracy między władzami gminy a jej mieszkańcami. Program obejmuje też stan prawny
i warunki funkcjonowania organizacji pozarządowych (społecznych) w Polsce. A wszyst-
ko to w oparciu o praktyczne przykłady polskich gmin.
Wspłpraca samorządu
z organizacjami pozarządowymi
nym to aktywny udział wszystkich miesz-
kańcw wsplnoty w sprawach gminy, sołec-
twa, wsi. Może on być realizowany przez każ-
dego indywidualnie albo poprzez grupy, śro-
dowiska, organizacje.
Organizacje pozarządowe pełnią istotną
rolę w społecznościach lokalnych. Dzięki nim
władza lokalna może realizować zdecydowa-
nie więcej zadań i rozwiązywać większą
liczbę problemw mieszkańcw. Organi-
zacje pozarządowe pełnią rżnorodne funk-
cje w społeczności lokalnej i działają w
bardzo rżnych obszarach.
Aby ułatwić samorządowcom poru-
szanie się w szerokiej rodzinie organi-
zacji pozarządowych, sprbujmy podzie-
lić je według rżnych kryteriw. Podobny-
mi posługują się samorządy wojewdztw przy
doborze partnerw społecznych i gospodar-
czych. Procedura ta uregulowana jest w roz-
porządzeniu ministra rozwoju regionalnego
i budownictwa z 17 sierpnia 2000 r. w spra-
wie trybu wyłaniania przedstawicielstwa
partnerw społecznych i gospodarczych.
Kwalifikacja ta może być ważna w perspek-
tywie potencjalnej wspłpracy z samorzą-
dem terytorialnym.
na zysk, działanie w granicach i w sposb
zgodny z prawem. Dzięki temu, że organiza-
cje społeczne skupiają aktywne i kreatywne
jednostki (bez nich nie mogłyby przecież po-
wstać), stają się cennym źrdłem pomysłw
dla realizacji wsplnych interesw czy roz-
wiązywania problemw lokalnych. Dzięki tym
cechom organizacje społeczne mogą być i są
pożądanym partnerem, częstokroć konkuren-
cyjnym wobec sektora biznesu (przedsiębior-
cw prywatnych).
Nie ma zamkniętego katalogu organi-
zacji społecznych. W szerokim znacze-
niu organizacjami pozarządowymi są:
związki zawodowe, organizacje spo-
łeczno-zawodowe rolnikw, stowarzy-
szenia, grupy interesu, ruchy obywa-
telskie, fundacje i inne dobrowolne
zrzeszenia (np. koła gospodyń
wiejskich, szkolne kluby euro-
pejskie, kluby sportowe
itd.)
Organizacje poza-
rządowe dzielą się na posiada-
jące osobowość prawną i nie posiada-
jące jej. Osoby zakładające organizację
muszą podjąć decyzję w tej sprawie. Uzy-
skanie osobowości prawnej wymaga speł-
nienia warunkw określonych w przepisach
oraz dochowania procedury założenia i reje-
stracji. Organizacjami posiadającymi osobo-
wość prawną są na przykład: fundacja, sto-
warzyszenie, związek wyznaniowy.
Pożądane cechy działania organizacji po-
zarządowych (społecznych) to: efektywność,
elastyczność, gospodarność, nienastawienie
Dzięki uczestnictwu w szkoleniu PAOW
dowiedzą się państwo, jak:
w zachęcić obywateli do większej aktyw-
ności w życiu publicznym gminy,
w znaleźć mechanizmy komunikacji i
wspłpracy między władzami gminy a
jej mieszkańcami oraz organizacjami
reprezentującymi wsplnotę,
w wykorzystać ámądrość obywatelskąÑ w
rozwiązywaniu problemw gminy.
Najbardziej popularną formą organizacji
jest stowarzyszanie, a drugą z kolei fundacja.
Według danych Stowarzyszenia KLON/JA-
WOR, w 2000 roku w Polsce było zarejestro-
wanych ponad 47 tys. organizacji, w tym oko-
ło 71 proc. stowarzyszeń, 23 proc. fundacji, a
54
WSPìLNOTA nr 19-20, 11-18 maja 2002
www.wspolnota.org.pl
P artycypacja społeczna na poziomie lokal-
41513350.012.png 41513350.013.png 41513350.014.png 41513350.015.png 41513350.001.png 41513350.002.png 41513350.003.png 41513350.004.png 41513350.005.png 41513350.006.png 41513350.007.png
samorządw wspłfinansowany z pożyczki Banku Światowego
pozostałe 6 proc. stanowiły związki, kluby, ru-
chy, komitety itp. Przyjmuje się, że około 8
tysięcy organizacji pozarządowych prowadzi
aktywną działalność.
W każdej społeczności, w każdej gminie
ścierają się rżne interesy. Uwidaczniają się
one we wsplnym działaniu rżnych partne-
rw. Wynikają ze zrżnicowania celw. W
każdej społeczności mamy do czynienia z trze-
ma grupami partnerw, inaczej nazywamy je
sektorami.
Sektor organizacji pozarządowych odrż-
nia się od sektorw publicznego czy przed-
siębiorcw prywatnych.
Sektory te można wyodrębnić, przyjmując
dwa kryteria.
Pierwszym jest rodzaj dobra dostarczanego
społeczeństwu - wyrżniamy tu dobra o cha-
rakterze publicznym i prywatnym.
Drugim kryterium wyodrębnienia sektorw
jest charakter dostawcy dbr - wyrżniamy tu
dostawcę publicznego i prywatnego.
w Dostawca publiczny działa na podstawie
prawa publicznego i reprezentuje interesy
ogłu. Najczęściej należy tu zaliczyć urząd
gminy, szkoły publiczne, gminne ośrodki
zdrowia, kultury itp.
w Dostawca prywatny powinien działać w
granicach prawa publicznego i prywatne-
go. Reprezentuje interesy indywidualne
lub wąskiej grupy społecznej. Działa np.
jako przedsiębiorstwo prywatne, fundacja,
stowarzyszenie.
Na podstawie przyjętych kryteriw może-
my zdefiniować trzy sektory (patrz tabelka).
Podstawowym warunkiem skutecznej komu-
nikacji na każdym poziomie jest zapewnie-
nie właściwej reprezentacji partnerw oraz
określenie zasad komunikowania i w dalszej
kolejności wspłpracy. Komunikacja, w od-
rżnieniu od wspłpracy, jest zorientowana
nie na wynik, lecz na samo porozumienie się,
czyli takie przekazanie informacji, aby dotar-
ła ona do adresata niezmieniona. Podstawo-
wą rolę w procesie partycypacji społecznej
pełni informacja oraz komunikacja, czyli pro-
ces przekazywania informacji, ktra jest pod-
stawowym narzędziem niezbędnym do aktyw-
nego uczestnictwa w życiu gminy.
Wspłpraca między rżnymi podmiotami
może narodzić się dzięki dobrej komunikacji
i chęci zamiany okazjonalnych kontaktw w
bardziej trwałe formy, czasami nawet instytu-
cjonalne.
Dla zawiązania wspłpracy między rżny-
mi podmiotami - w tym między organami sa-
morządu terytorialnego a organizacjami spo-
łecznymi - niezbędne jest zidentyfikowanie i
określenie: przedmiotu, czasu, trybu, zasad i
podstaw finansowych wspłpracy.
Warunki wspłpracy z reguły określane są
w umowie. Nie zawsze musi ona być spisana.
Wystarczy, że strony porozumieją się ustnie
lub po prostu zaczną działać. Przy zawieraniu
umowy o wspłpracę nie wszystkie wyznacz-
niki muszą być od razu dookreślone (np. stro-
ny pozostawiają sobie do uzgodnienia czas
wspłpracy, uzależniając go od przebiegu i
efektw pierwszych działań). Wszystkie te
oglne zasady wspłpracy odnoszą się rw-
nież do organw samorządu terytorialnego.
Samorząd terytorialny może podejmować
jedynie te formy wspłpracy, ktre nie naru-
szałyby własności publicznej i przepisw pra-
wa właściwych dla sektora publicznego. Dla
potencjalnych partnerw samorządu teryto-
rialnego (jednostek, organizacji pozarządo-
wych, przedsiębiorcw) ważne jest oparcie
wspłpracy na trwałych i przejrzystych me-
chanizmach. Taka praktyka zapobiega korup-
cji czy naruszaniu prawa. Na szkoleniach
PAOW będzie temu poświęcony odrębny te-
mat: Przejrzysta, przyjazna gmina.
Do najpopularniejszych form wspłpracy na
poziomie gminy należą:
w trjkąt wspłpracy,
w dotacje (podmiotowe i przedmiotowe Î
granty),
w kontraktacja usług,
w wsparcie (organizacyjne, merytoryczne i
techniczne),
w kompleksowe programy wspłpracy.
Lokalny
program
rozwoju
n
Istnieje wiele dziedzin, w ktrych władze
samorządowe i organizacje społeczne mogą
ze sobą wspłpracować dla dobra społecz-
ności lokalnej. Oto jeden z przykładw:
W gminie Przykładwek został zlikwido-
wany duży państwowy zakład. W wyniku
tego kilka tysięcy mieszkańcw straciło pra-
cę, co spowodowało wzrost stopy bezrobo-
cia do poziomu 40 proc. Władzom lokal-
nym trudno było znaleźć zewnętrznego,
dużego inwestora. Istotne stało się podję-
cie działań chroniących małe lokalne
przedsiębiorstwa rodzinne, aby mogły roz-
wijać się i tworzyć nowe miejsca pracy.
W związku z taka sytuacją samorząd gmi-
ny podjął decyzję o rozpoczęciu prac nad
Lokalnym Programem Rozwoju. Do uczest-
nictwa zaproszono wielu przedstawicieli
społeczności lokalnej, w tym: przedsiębior-
cw, organizacje społeczne, parafie, szko-
ły, bezrobotnych, przedstawicieli instytucji
kultury, zdrowia, opieki społecznej itp.
W trakcie warsztatw określono wspl-
ne potrzeby dla wszystkich mieszkańcw
gminy. Udało się dojść do porozumienia,
że najważniejszym celem programu ma
być rozwj przedsiębiorczości, odbywają-
cy się w taki sposb, aby przedsiębior-
stwa mogły tworzyć nowe miejsca pracy.
Jednocześnie postanowiono, że należy
tworzyć sprzyjające warunki dla przedsię-
biorstw z innych gmin, aby chciały prze-
nosić swoje siedziby lub oddziały do Przy-
kładwka i okolicznych wsi, tworząc tym
samym nowe miejsca pracy.
W efekcie utworzono spjny system wspie-
rania przedsiębiorczości, ktry dawał szansę
mieszkańcom na zakładanie własnych firm i
przyciągnął dużą liczbę przedsiębiorstw z
innych gmin, w tym tak dużych jak X i Y.
SEKTOR
Sektor I
PODMIOTY STANOWIĄCE SEKTOR
Władza publiczna, czyli władza centralna z
jej organami oraz władza samorządowa na
wszystkich szczeblach podziału administra-
cyjnego.
Prywatni przedsiębiorcy (biznes)
prowadzący działalność w rżnych formach,
np. indywidualnej działalności, spłek, spł-
dzielni.
Organizacje społeczne
zalicza się tu organizacje pozarządowe nie
działające dla zysku, np. fundacje, stowarzy-
szenia i nieformalne grupy społeczne oraz
partie polityczne, związki zawodowe, związ-
ki wyznaniowe itp.
CHARAKTER PODMIOTU
I DOSTARCZANEGO DOBRA
Dostawca publiczny dostarcza
dobro publiczne.
Sektor II
Dostawca o charakterze pry-
watnym dostarcza dobra pry-
watne i dobra publiczne (na
specjalnych warunkach).
Dostawca prywatny dostarcza
dobro publiczne.
Sektor III
WNIOSEK: określenie wsplnego inte-
resu mieszkańcw, przedsiębiorcw i wła-
dzy lokalnej doprowadziło do stworzenia
takich warunkw dla rozwoju przedsię-
biorczości, z ktrych korzystają wszyscy za-
interesowani.
n
www.wspolnota.org.pl
WSPìLNOTA nr 19-20, 11-18 maja 2002 55
WSPìLNOTA nr 19-20, 11-18 maja 2002 55
41513350.008.png 41513350.009.png 41513350.010.png 41513350.011.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin