Reklama internetowa.pdf

(1045 KB) Pobierz
reklama internetowa
POLITECHNIKA BIAŁOSTOCKA
INSTYTUT ZARZ DZANIA I MARKETINGU
KATEDRA INFORMATYKI I LOGISTYKI
Arkadiusz Gawryluk
Nr albumu 34072
REKLAMA INTERNETOWA
Praca magisterska
napisana pod kierunkiem
prof. zw. dr hab. Joanicjusza Nazarko
Białystok 2000
SPIS TRE CI
W PROWADZENIE ...........................................................................................................6
1. I NTERNET NA TLE INNYCH MEDIÓW ........................................................................10
1.1. P ODSTAWOWE POJ CIA ZWI ZANE Z REKLAM ...................................................10
1.1.1. Kształtowanie programu reklamowego ....................................................... 12
1.1.2. Ustalenie bud etu akcji reklamowej ............................................................ 15
1.1.3. Wybór mediów ( rodków przekazu) ............................................................. 15
1.1.4. Pomiar rezultatów........................................................................................ 17
1.2. R EKLAMA TRADYCYJNA A INTERNETOWA ...........................................................18
1.3. P OSTRZEGANIE REKLAMY INTERNETOWEJ ...........................................................24
1.4. R YNEK INTERNETOWY NA WIECIE ......................................................................31
1.5. P ROFIL POLSKIEGO U YTKOWNIKA I NTERNETU ...................................................34
2. N O NIKI REKLAMY W SIECI I NTERNET ...................................................................40
2.1. R EKLAMA W SIECI WWW ...................................................................................40
2.1.1. Firmowa strona WWW................................................................................. 40
2.1.2. Bannery i przyciski reklamowe .................................................................... 44
2.1.3. Techniki mutimedialne ................................................................................. 51
2.1.4. Inne formy reklamy ...................................................................................... 54
2.2. P OCZTA ELEKTRONICZNA ....................................................................................60
2.2.1. Przesyłki reklamowe (Direct e-mail) ........................................................... 60
2.2.2. Grupy dyskusyjne ......................................................................................... 65
2.2.3. Listy dyskusyjne ........................................................................................... 66
2.2.4. Listy dystrybucyjne ...................................................................................... 66
2.2.5. Pozostałe formy reklamy.............................................................................. 67
2.3. A SPEKTY PRAWNE REKLAMY INTERNETOWEJ ......................................................68
2.3.1. Zawieranie umów w Internecie.................................................................... 68
2.3.2. Ochrona prawna adresów internetowych.................................................... 73
2.3.3. Prawa autorskie a Internet .......................................................................... 78
2.3.4. Przetwarzanie danych osobowych w Internecie .......................................... 80
2.3.5. Nieuczciwa konkurencja w Internecie ......................................................... 86
2
3. K AMPANIE REKLAMOWE W I NTERNECIE ...............................................................88
3.1. A GENCJE MEDIOWE .............................................................................................88
3.2. P RZEPROWADZENIE KAMPANII .............................................................................90
3.2.1. Sprecyzowanie celów reklamy ..................................................................... 90
3.2.2. Okre lenie grupy docelowej kampanii......................................................... 94
3.2.3. Ustalenie bud etu kampanii reklamowej ..................................................... 97
3.2.4. Dobór i zakup no ników reklamy w sieci..................................................... 99
3.2.5. Nadzór nad przebiegiem kampanii .............................................................. 99
3.3. A NALIZA DZIAŁA REKLAMOWYCH ...................................................................103
4. K AMPANIA REKLAMOWA DLA H EWLETT P ACKARD P OLSKA PRZEPROWADZONA
PRZEZ INTERNETOWY DOM MEDIOWY IDM NET ..................................................113
4.1. P RZYGOTOWANIE KAMPANII ..............................................................................113
4.2. P RZEPROWADZENIE KAMPANII ...........................................................................121
4.3. O CENA REZULTATÓW KAMPANII ........................................................................122
Z AKO CZENIE ...........................................................................................................124
S ŁOWNICZEK POJ ZWI ZANYCH Z REKLAM W I NTERNECIE ....................................127
B IBLIOGRAFIA ...........................................................................................................133
Z CZNIKI ...............................................................................................................138
3
SPIS TABEL
Tabela 1. Zalety i wady reklamowania w poszczególnych mediach .......................................23
Tabela 2. Typy i rozmiary bannerów.......................................................................................45
Tabela 3. Wpływ cz stotliwo ci kontaktów u ytkowników z bannerem w ramach danej
kampanii na wysoko CTR..................................................................................103
Tabela 4. Nowe sposoby pomiaru skuteczno ci przekazu w Internecie................................105
Tabela 5. Miejsce i okres emisji bannerów reklamowych oraz czas ukazania si artykułu
sponsorowanego oraz banneru tekstowego w „Web Kurierze”. ...........................122
Tabela 6. Liczba wy wietle bannerów na stronach ich ukazywania si (wraz z liczb
„klikni ” na nie oraz wska nikiem CTR)............................................................123
4
SPIS RYSUNKÓW
Rys. 1. Komunikacja z wykorzystaniem Internetu ..................................................................19
Rys. 2. Komunikacja w mediach tradycyjnych .......................................................................20
Rys. 3. Internet jako medium dla reklamy...............................................................................22
Rys. 4. Reklama w Internecie w porównaniu z reklam tradycyjn ........................................25
Rys. 5. Co jest reklam w Internecie .......................................................................................27
Rys. 6. Rekcja na niechcian wiadomo reklamow wysyłan poczt elektroniczn ...........28
Rys. 7. Stosunek do ró nych wiadomo ci przesyłanych poczt elektroniczn .......................29
Rys. 8. Uci liwo nych form reklamy internetowej........................................................30
Rys. 9. Populacja wiatowa .....................................................................................................31
Rys. 10. Populacja internautów na wiecie w 2002 r. .............................................................32
Rys. 11. Populacja internautów w Europie..............................................................................32
Rys. 12. Internet w Europie Wschodniej .................................................................................33
Rys. 13. U ytkownicy Internetu w Polsce w 1999 roku..........................................................34
Rys. 14. Wiek polskich u ytkowników w latach.....................................................................35
Rys. 15. Miejsce zamieszkania polskich u ytkowników sieci ................................................35
Rys. 16. Wykształcenie polskich u ytkowników Internetu .....................................................36
Rys. 17. Bran e zatrudnienia polskich internautów ................................................................36
Rys. 18. Miejsce korzystania z Internetu .................................................................................37
Rys. 19. Główne powody korzystania z Internetu ...................................................................38
Rys. 20. Poszukiwanie informacji o produktach i/lub firmach................................................38
Rys. 21. Wska nik CTR dla poszczególnych bannerów .......................................................100
Rys. 22. Wska nik CTR na poszczególnych witrynach ........................................................101
Rys. 23. Rozło enie bannerów na poszczególnych ..............................................................101
Rys. 24. Wpływ nowych bannerów na wysoko wska nika CTR.......................................102
Rys. 25. Wpływ tych samych bannerów w na wysoko wska nika CTR ...........................102
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin