Antoni Wacyk - Rymy zadrużne (1992).txt

(17 KB) Pobierz
Antoni Wacyk   

Rymy zadru�ne    kataballontes

S�owo wst�pne 
Rymy zadru�ne to narz�dzie walki. Toczy si� b�j o dusz� polsk�. Zadruga 
wprowadzi�a ju� do boju swoj� filozofi�, sw�j Mit. Zadanie propagandy wojennej 
przypad�o niniejszym Rymom zadru�nym. Maj� by� one kataballontes - obalaj�ce, 
wym�g, jaki wielki Protagoras stawia� swoim polemikom. Poziom artystyczny Rym�w 
nie jest przeto wymogiem naczelnym. Istotnym jest emocjonalny odzew na wezwanie 
Stanis�awa Brzozowskiego: 
"Niech was nie odstrasza, nie zniech�ca my�l, �e na pobojowisku bohater�w, na 
pogorzeli ludzkiej pracy wszystko zdaje si� przemija�, a msza si� tylko odprawia 
�a�obna nad cz�owiekiem, a wci�� dzwoni� dzwony na cze�� Boga, kt�ry 
zmartwychpowstaje na pohybel cz�owiekowi, by si� nie urodzi� nigdy." 
Na pohybel wrogowi cz�owieka powsta�a Zadruga. 

Polak ma�y 

Kto ty jeste�? 
Polak ma�y, 
Polak - znaczy cz�owiek �mia�y, 
�mia�y my�l�, s�owem, czynem, 
Polak - prawym S�owianinem, 
A S�owianin - to poganin! 
Tako ucz� mi� rodzice, 
Tako wierz�. Tym si� szczyc�. 

Pro russia 

"Polsko! Twa zguba w Rzymie!" 
Chwa�a za to wieszczowi. 
Dzi� w Omsku, Tomsku, na Krymie 
Papiestwo si� sadowi. 

To akcja na szkod� polsk�, nasz�, 
Rosjanin nie rozr�nia, 
Wojty�� widzi, klnie lasz� 
Kaba��, cho� jej w Rzymie ku�nia. 
PRO RUSSIA. - Drogo II Rzplita 
Za to zap�aci�a. 
Niech pami�ta, niech czyta, 
Niech Polsce nie szkodzi Wojty�a. 

K rzeczy: prasa donios�a, �e papie� mianowa� biskupa dla Nowosybirska, gdzie 
�yje 30 katolik�w. 

Pochwa�a katolika 

Mi�o�� prawdy mi� przenika 
�piewam chwa�� katolika 
Co kto woli niechaj woli 
M�j bohater to katolik 

Labor ipsa est voluptas - 
M�wi Niemiec i jest g�uptas 
Bo dokona� ��dza dzika 
Nie pokala katolika! 

Wa�na sprawa - podmiotowo�� 
Najwa�niejsza - osobowo�� 
Osobowo�� si� zamyka 
W g��bi ja�ni katolika 

A kto �yje �yciem ja�ni 
�adnym czynem si� nie zb�a�ni 
Uczy� wielki Tomasz gratis 
In odore sanctitatis 

Ni z Zachodu ni ze Wschodu 
Nie ma strachu dla narodu 
Je�li on si� w swej m�dro�ci 
Zda na pastw� Opatrzno�ci 

Czy przedmurze czy zaplecze 
Wci�� to samo �redniowiecze 
I bezdziej�w bilans netto 
Cywilizacyjne getto 

Piosnka kr�tka i nied�uga 
Niech nie cieszy si� Zadruga 
Ta Zadruga rodem z piek�a 
Co na katolika w�ciek�a! 

Jaka r�nica ? 

"Starsi bracia w wierze..." 
O �ydach m�wi ksi�dz, i szczerze; 
"Izraelowi bratu starszemu..."
K�ania si� Mickiewicz; czemu 
Tedy ta ohyda, 
Antysemickie "Bij �yda"? 
Aza katolicka 
Wiara nie jest semicka? 
A czy w kapliczce przy drodze 
B�g inny ni� w synagodze? 
Katolicki Pan nad Pany 
Zali nie jest obrzezany? 
Ko�ci� - b�nica, 
Jaka r�nica? 
A w�a�nie. 
Niech to wszystko piorun trza�nie! 

Dam za pierogi 

Ja wszystkie bogi 
Dam za pierogi, 
Jeszcze do�o�� 
Kult Panny Bo�ej, 
Tej w Cz�stochowie, 
Co to Jehowie 
Syna powi�a 
Kiedy z kim innym zam�n� by�a. 
Taka banalna 
Klechda sakralna, 
Rzecz niedorzeczna, 
Z rozumem sprzeczna, 
P��d ducha Wschodu, 
Czar Ciemnogrodu. 

K rzeczy: wszyscy zbawiciele w mitologiach Wschodu rodzili si� z dziewicy. Jezus 
(tzn. zbawiciel) nie m�g� by� gorszy. 

Polakatolik 

Chrzczony, bierzmowany, 
Duchowo obrzezany. 
Ko�ci� �wi�ty Matk� jego, 
Strze�e go od wszego z�ego, 
Od my�lenia, od logiki, 
Od diabelstwa dialektyki. 
On nie z soli ani z roli, 
On ze Skargi i Boboli, 
Chocia� dziad i bied� klepie, 
Wszystko zawsze wie on lepiej, 
Europie rad udziela, 
Z Mickiewicza my�liciela; 
Co ma wiedzie� o swym Bogu - 
Ma spisane w dekalogu 
Aramejskim vel semickim, 
Czyli polakatolickim. 
Le�, pijaczek i brat �ata, 
Europejczyk? Tak. Pro rata. 

Co woli polakatolik 

Kr�l z �aski Szweda, a na chlebie Frank�w, 
Leszczy�ski, mia� w Lunewille jak w banku, 
Dwa miliony ecu rok w rok bra� od zi�cia. 
Z t� fors� polakatolik wnet urasta w ch�ciach, 
Gdy kr�l pruski w Poczdamie grosz do grosza zbiera� - 
Naszemu si� widzia�a kr�lewska opera. 
Si�� pa�stwa budowa� kr�l Wilhelm Fryderyk, 
Nasz - chroni� jezuity, dba� o garma�ery. 

K rzeczy: Zakaza� og�oszenia w Lotaryngii edyktu o wyp�dzeniu jezuit�w z 
Francji; otoczy� si� dworem z 439 ludzi. W tej liczbie by�o: 
7 kapelan�w, 
10 medyk�w, 
24 kucharzy, 
7 mistrz�w od pieczeni, 
4 cukiernik�w, 
5 piwniczych, 
63 muzyk�w i �piewak�w, 
41 ogrodnik�w, 
10 koniuszych, itd. 

Vaticanum II 

Na Soborze radzili 
�wiatu w marszu jak sprosta�, 
Stoj�c - kroku dotrzyma�, 
Nihilizmem pozosta�. 
Na Soborze radzili: 
Ju� nie bior� S�upniki. 
Skoro wykl�� nie mo�na - 
Trza pokropi� sputniki. 
Na Soborze radzili: 
Dynamiki nam trzeba, 
Sacrosong�w, big - beatu! 
Trza z big - beatem do nieba! 
Consecratio mundi! 
Nie bez b�lu i wstr�tu 
Trzeba i�� na ten Dialog - 
Aggiornamento. 
Dynamicznie si� wdzi�czy 
Ewangelia bezruchu, 
Filozofia niemocy, 
Prawda pan-eunuch�w. 

K rzeczy: Dynamika nigdy nie by�a obca obradom dostojnik�w Ko�cio�a. Na synodzie 
w Efezie w r. 449, podczas dyskusji o boskiej naturze Chrystusa Flavian, 
patriarcha Konstantynopola zosta� pobity na �mier�. 
- Synod zb�jc�w - taka nazwa ustali�a si� w nauce. 

Oskar�am 

Oskar�am wszystko co jezuickie 
A Polsce wrogie i katolickie, 
Wszystko, co tr�ci rzymsk� kaba��. 
Przez ni� Rzecz Wielka sta�a si� ma��. 
Ile� to wiek�w polakatolik 
Bity po twarzy, pl�sa� w niewoli? 
Po ca�ym �wiecie poniewierany, 
Po dzi� dzie� nosi ducha kajdany. 
O to wielebnych oskar�am drani 
Ja, jako Polak, jako S�owianin. 
I zadru�anin. 

K rzeczy: U progu II Rzplitej jeden z tych wielebnych tak poucza� m�odzie� 
harcersk�: 
- "C�by ci przysz�o z wolnej ojczyzny, gdyby Ko�ci� mia� na tym straci�." 

Chluba ko�cio�a 

Uwa�cie, grzeszne bipeda�y, 
Jam chrze�cijanin doskona�y, 
Ol�ni�o mi�, �e dwuno�nie 
Niepodobna �y� nabo�nie 

Na jednej nodze stoj�, 
Zbawiam dusz� moj�, 
O, przyziemne ludzie g�upie! 
Szcz�cie jest tu, na s�upie 

Troch�, przyznam, niewygodno, 
W dzie� spiekota, w nocy ch�odno, 
�e sanitet? �e fekalia? 
Non sunt turpia naturalia 

To nie to co ten Orygen, 
Taki m�dry, a myszygien, 
Taki spryciarz z swoim trickiem 
Ze scyzorykiem 

Bo jakto? Ja na sw� aureol� 
Ca�e �ycie si� mozol�, 
A ten - szast prast! psim sw�dem 
By�by zosta� �wi�tym, 
Jeno �e w ksi�gach grzeba�, 
Postrada� �ask� nieba 

I taki potem si� chlubi 
�e nie wie co to succubi, 
A do mnie - o, Jezu! 
Noc w noc po s�upie lez�! 

"Historyk�w i publicyst�w polskich na og� trudno czyta�, tak nieustannie 
zdumiewa� si� trzeba nad ich naiwno�ci�, nad lekkomy�lno�ci� wniosk�w, 
p�ytko�ci� rozumowa�."(St. Brzozowski) 

Biedahistoryk 

Tomiska pisze, wa�y problema - 
Skarga li winien, albo Jarema? 
Liberum veto? Czy brak o�wiaty? 
Czemu upadek? Duma brat �ata... 
A mo�e st�d si� z�o wszystko bierze, 
�e �yd handlowa� jajami, pierzem? 
�e nieurodzaj na m�dre kr�le, 
�e po�o�enie, i �e w og�le? 
Rozwa�a bystrze i prawdy gwoli 
Swoje bezdzieje polakatolik. 
Wnet i konkluzja mu si� uk�ada 
Rozbiory? Jasne! - Przemoc s�siad�w! 
Spokojnie tedy, z sumieniem czystym 
Sma�y nasz pisiec gesta ojczyste. 
Prze�kn� rodacy, na prawd� czuli, 
Olukrowan�, da in capsulis. 
�e upad� nar�d skatoliczony - 
Nie dojrzy nigdy bajarz uczony. 

Glemp socjolog 

- �yd lud Bo�y rozpija�! - 
M�wi Glemp. Ale czyja 
W tym wsp�wina? 
Glemp zapomina. 
By�y, by�y na wsi sp�ki, 
Cie� biretu i jarmu�ki, 
Karczma - arenda, 
Ko�ci� - prebenda, 
Prawie sielanka, - 
A� wtem - Lisianka! 
Taki przyk�ad 
Jak Opatrzno�� rzecz wik�a. 
Cytujemy Glempowi 
Socjologowi: 
"To kt� moich groszy z�odzij, 
Czy �yd jucha, cy dobrodzij!?" 
Sztemp! 
Panie Glemp! 
Bezczelnie mruga 
Ta batiarska Zadruga. 

"Nie rzymskie, ale polskie sumienie mie� nam potrzeba, inaczej wieczne z nas 
niewolniki." 
(B. F. Trentowski - Chowanna) 

Ich tysi�clecie 

Krzy�a w Polsce tysi�clecie - 
Co to znaczy, zali wiecie? 
To choroba co nas trawi, 
To niewola Matki S�awii, 
To kr�lewski szczep Piastowy 
W jarzmie ducha u Jehowy. 
Krzy�a w Polsce tysi�clecie - 
Co to znaczy zali wiecie? 
Dziej�w naszych to za�ga�stwo, 
Z�o globalne, chrze�cija�stwo, 
W sie� niemocy nar�d pojman - 
O to nasza �wi�ta wojna. 
Krzy�a w Polsce tysi�clecie - 
Co to znaczy, zali wiecie? 
�e to kl�ski jest rocznica 
Co w Tedeum j� przemyca 
Owa n�dza, w polsko�� strojna... 

Z ni� na �mier� i �ycie wojna! 

Odkupicielstwo 

Najpierw by� n� sakralny, 
Syn pierworodny, jeniec, 
Ub�j by� rytualny, 
Jaski� ponure cienie. 

A potem by�y stosy, 
I stos�w by�o wiele, 
Krew z dymem sz�a w niebiosy 
Czez�y cia�a w popiele. 

Atawistyczna saga 
W zabobon groz� wplata 
�e tylko krew ub�aga 
Moce nie z tego �wiata. 

Dzisiaj - mszalnie, magicznie 
Pop wino w krew przemienia, 
Celebruje cynicznie 
Makabr� odkupienia. 

Pogany my 

Pogany my, dzierskie pogany, 
I wiara w nas �ywa, gor�ca, 
Swarogu my rade S�owiany, 
A one co krzczone, pies tr�ca�. 

Poganie my 

Poganie my, bracia, poganie, 
Nam cudzych �wi�to�ci nie trzeba, 
Tuziemskie s� nasze kochania, 
Obmierz�e nam uroki nieba. 

Bo w raju co popy bajaj� 
Tam nudy na pudy, martwota, 
Anieli po k�tach ziewaj�, 
I �wi�ta si� p�ta ho�ota. 

�wiat ludzi si� trudzi, wre praca, 
Buduje si�, walczy, zwyci�a, 
Nier�bstwo nijak nie pop�aca 
I czynem si� znaczy d�o� m�a. 

Dla ciebie, m�odzie�y, przestroga - 
Nie s�uchaj, co truje ci klecha 
Kosza�ki opa�ki o bogach, 
Opa�ki kosza�ki o grzechach. 

K rzeczy: - "Nawet przy najskromniejszej pretensyi do uczciwo�ci musi si� dzi� 
wiedzie�, �e teolog, kap�an, papie� ka�dem zdaniem, kt�re wypowiada, nie tylko 
b��dzi, lecz ��e,..." 
Fryderyk Nietzsche 

Do braci upad�ych 

Jak do was wo�a� - o skatoliczeni! 
Co was obudzi, poruszy? 
Jakie zakl�cie odmieni 
Chore, spaczone dusze?

Z kl�cze�stwa kto was uleczy 
I pi�kno �ycia ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin