Mishra Rammurti S. - Podstawy Jogi Królewskiej.pdf

(829 KB) Pobierz
5160463 UNPDF
5160463.002.png
Mishra
PODSTAWY JOGI KRÓLEWSKIEJ
Opracował w języku polskim
Michał Uroczyński
Aft
TRICKSTER
Rammurti S.
Sosnowiec 1995
5160463.003.png
Tytuł oryginału:
Fundamentals of Yoga
Projekt serii oraz projekt okładki:
Andrzej Łaski
Ilustracje:
Jacek Jaworski
Redakcja:
Jacek Kaźmierczak & Michał Uroczyński
Copyright ©by Wydawnictwo TRICKSTER
Sosnowiec 1995
ISBN 83-86723-00-9
5160463.004.png
Z przedmowy Paula Bruntona
Doktor Mishra jest lekarzem i znanym chirurgiem. Wykłada
na wydziale medycyny R. A. Podar Medical College w Bombaju
oraz pracuje jako naczelny lekarz w Hospital M. A. Podar.
Aby zinterpretować anatomię i fizjologię jogiczną, a także
psychologię jogi i zagadnienia ośrodków psychicznych (czakr)
zgodnie ze współczesną terminologią naukową, przeprowadził
1348 sekcji. Swoje badania w dziedzinie psychologii, endokryno­
logii oraz innych działów medycyny dr Mishra prowadził w euro­
pejskich, amerykańskich i indyjskich placówkach medycznych.
Ponadto, zarówno teoretycznie jak i praktycznie, poznał gruntow­
nie radżajogę.
Głęboki wpływ na rozwój duchowy dra Mishry wywarli dwaj
słynni nauczyciele: Słiankaracharya Shri Shankara, Purushottama
Teerthaji, przywódca Ruchu Sahja Yoga (Sidha Yogashram, Be-
nares) i Baba Soma Nadha, przywódca Ruchu Radha-Soami
(Bombaj).
Ostatecznego guru znalazł w wielkim człowieku imieniem
Bhagavandas, który opuścił swe ciało w 1957 r. w Bombaju, prze­
żywszy ponad sto lat.
5160463.005.png
Wstęp autora
W ciągu niezliczonych inkarnacji człowiek żył zahipnotyzowa­
ny swoim ciałem. W niewiedzy mniemał, że jego jaźń i świadomość
ograniczają się do samego ciała. Kiedy dzięki praktyce jogi usuwa
swą niewiedzę wraz z przekonaniem o własnej ograniczoności,
wówczas jaźń, która jest nieskończona i jedyna, wyłania się sama
przez się, jak słońce na rozchmurzonym niebie. Takie pojęcia, jak
mężczyzna, kobieta, zwierzę, bóg, dziecko, miłość czy starość
narzucone zostały jaźni przez niewiedzę. Dzięki kontemplacji,
medytacji i skupieniu człowiek odkrywa prawdziwą jaźń, która jest
wszechobecna, wszechmocna i wszechwiedząca.
Od najdawniejszych czasów człowiek znał i doświadczał sa-
madhi, osiągał oświecenie i nirwanę. Współcześnie wiele napisano
o nauce jogi i materiały na ten temat dałyby na pewno obszerniej­
szy księgozbiór, niż biblioteki dotyczące innych dziedzin. Tysiące
ludzi na całym świecie interesuje się nauką jogi. Także ostatnio
wydaje się wiele książek o jodze. Niektóre pouczają jak wchodzić
w stan samadhi i jak osiągnąć oświecenie. Niestety jakże często
książki te do takich stwierdzeń jedynie pretendują, nie mówiąc
naprawdę w jaki sposób praktykować. Zawierają one mnóstwo
dogmatów i bezużytecznych teorii oraz efektowne pustosłowie.
Uważam, że szkoda czasu czytelnika na takie lektury. Chce on
bowiem wiedzieć jak. Niniejsza książka mu to wyjaśni.
Człowiekowi wykształconemu na współczesnych uczelniach
wschodu czy zachodu systemy jogi i wedanty, służące osiąganiu
doskonałości, mogą się wydać jedynie rozwiniętym procesem au-
tohipnozy. Niewątpliwie główną przyczyną zamieszania są niektó­
rzy fanatyczni jogini i asceci oraz wyznawcy tantryzmu. Jednakże
joga Patańdżalego w swojej oryginalnej postaci wolna jest od
takich wypaczeń.
6
5160463.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin