LESZEK KASPRZYK ADAM WĘGRZECKI
Wprowadzenie
DO FiLOZOFII
Wydanie VI zmienione
Państwowe Wydawnictwo Naukowe Warszawa 1981
ISBN 8301028580
PRZEDMOWA
Przygotowując do druku niniejszą książkę autorzy starali się, w miarę swych sił i umiejętności, opracować podręcznik ogólnej wiedzy filozoficznej, który by z jednej strony stanowił swego rodzaju kompendium problemów i terminów tej dziedziny nauki, a z drugiej strony mógł być wprowadzeniem do dalszego studiowania filozofii. Tego rodzaju podręcznik, z natury rzeczy, musi obejmować różne dziedziny filozofii i nie może zbyt głęboko wchodzić w poszczególne, specjalistyczne zagadnienia. Przyjęta przez autorów koncepcja książki znalazła odzwierciedlenie w strukturze podręcznika, składającego się z czterech części i obejmującego, poza klasycznymi działami filozofii: ontologią i epistemologią, również filozofię społeczną oraz antropologię.
Ukazujcie poszczególne zagadnienia filozoficzne z pozycji marksistowskich autorzy starali się także zaprezentować czytelnikowi inne stanowiska i szkoły filozoficzne. W związku z tym sięgali niejednokrotnie do historii filozofii, nie przedstawiając jednak jej dziejów, gdyż z uwagi na zadania i rozmiary podręcznika nie wydawało się to celowe. Zarówno problematyka ontologiczna i epistemologiczna, jak też problematyka filozofii społecznej, etyki i antropologii zaprezentowana została w sposób porównawczo-polemiczny; obok poglądów filozofii marksistowskiej pokazano najbardziej reprezentatywne dla danego problemu inne rozstrzygnięcia z bardziej lub mniej odległej przeszłości.
Praca składa się z czterech części oraz rozdziału wstępnego „Filozofia jako nauka", zawierającego ogólne informacje o filozofii. W rozdziale tym przedstawiono próby zdefiniowania filozofii i określenia jej stosunku do innych nauk, omówiono społeczny charakter i funkcje tej dziedziny wiedzy, wymieniono podstawowe działy lub gałęzie filozofii oraz zapoznano czytelników z metodą dialektyczną, którą autorzy starali się stosować w dalszych wywodach.
Część pierwsza, zatytułowana „Zagadnienia ontologiczne", poświęcona jest rozważaniom z dziedziny filozofii bytu dotyczącym jego natury, stosunku do świadomości, rozwoju i prawidłowości świata. Problematyka ta podana raczej skrótowo wymaga dodatkowych studiów i korzystania z literatury. Omówienie tej problematyki nie jest zapewne wystarczające dla studentów nauk przyrodniczych.
Część druga, nosząca tytuł „Zagadnienia epistemologiczne", stanowi przegląd problematyki teorii poznania. Autorzy, stojąc na pozycjach filozofii marksistowskiej, starali się dać również zarys takich stanowisk jak idealizm epistemologiczny, agnostycyzm i sceptycyzm, a także wyjaśnić istotę empiryzmu, racjonalizmu oraz irracjonalizmu w teorii poznania. Ta część pracy prezentuje także różne teorie prawdy.
Część trzecia, zatytułowana „Zagadnienia społeczne i antropologiczne", przedstawia niektóre podstawowe problemy materializmu historycznego, jak np. determinizm społeczny, formacje społeczno-ekonomiczne, problemy państwa i świadomości społecznej. Dziedzina ta stanowi przedłużenie rozważań filozoficznych, opartych na metodzie dialektycznej, na zagadnienia społeczne. Jest ona zarazem pewnego rodzaju pomostem między filozofią a socjologią i innymi naukami społecznymi. Ze względu na rozmiary pracy dziedzina ta została potraktowana dość skrótowo. Dla pełniejszego zorientowania się w tej problematyce niezbędne jest zapoznanie się z niektórymi podstawowymi pracami z ekonomii politycznej, socjologii i nauk politycznych. W części trzeciej zawarta jest także problematyka antropologiczna, tj. zagadnienia jednostki ludzkiej w oświetleniu materializmu, teizmu i naturalizmu, oraz problematyka moralna, którą zajmuje się etyka.
Wychodząc z założenia, że filozofia jest nauką polemiczną, i rozwija się w ciągłej walce i ścieraniu poglądów -i że w związku z tym niezbędna jest choćby encyklopedyczna wiedza o poglądach przedstawicieli niemarksistowskich kierunków filozoficznych XX w., włączono do podręcznika część czwartą — „Marksizm a współczesne kierunki filozoficzne". Autorzy przedstawili w niej, w sposób krytyczny i zwięzły, kilka współczesnych szkół filozoficznych, koncentrując się na problematyce omawianych poprzednio trzech działów filozofii: filozofii bytu (ontologii), filozofii poznania (epistemologii) oraz filozofii człowieka (antropologii). Niewątpliwie jest to niepełne przedstawienie niemarksistowskiej filozofii XX w. Omówiono bowiem tylko niektóre kierunki oraz skonfrontowano je z materializmem dialektycznym i historycznym. Dlatego też należy tę część pracy traktować jako pewnego rodzaju zarys wiedzy o współczesnych kierunkach filozoficznych oraz sięgać po dodatkową lekturę i analizy krytyczne tych kierunków, dość bogato reprezentowane we współczesnej filozofii marksistowskiej.
Niniejsza książka może być przydatna dla wszystkich, którzy pragną zaznajomić się ogólnie z filozofią jako dyscypliną naukową, nie zamierzają natomiast się w niej specjalizować. W szczególności studenci takich kierunków studiów, jak ekonomia, prawo, historia, socjologia, którzy mają w programie studiów przedmiot „Marksistowska filozofia i socjologia" powinni znaleźć w prezentowanym podręczniku wstępne wiadomości potrzebne do przerobienia kursu filozofii, zgodnie z obowiązującym programem.
Jest rzeczą oczywistą, że pełne opanowanie i zrozumienie omawianej w tej książce problematyki wymaga literatury uzupełniającej. Celem podręcznika jest, bowiem tylko wprowadzenie czytelnika w problematykę filozoficzna, wdrożenie go do filozoficznego myślenia, zainteresowanie pewnymi problemami i skłonienie do dalszej lektury z tej dziedziny.
W nowym wydaniu podręcznika autorzy utrzymali jego dotychczasowy charakter, jako pracy wprowadzającej w zagadnienia filozofii. Zachowana została struktura książki. W stosunkowo niewielkim stopniu zwiększono jej objętość. Uwaga autorów koncentrowała się natomiast na tym, aby poszczególne problemy filozoficzne ująć jaśniej i trafniej. Przez kilka lat, bowiem podręcznik służył pomocą w procesie dydaktycznym. W ciągu tego okresu nagromadziły się rozmaite obserwacje, wskazujące na potrzebę dokonania takich zmian, dzięki którym czytelnik mógłby lepiej zrozumieć niełatwe przecież wywody o charakterze filozoficznym. Dlatego przy opracowywaniu nowego wydania położono nacisk na poprawienie i uzupełnienie tekstu. Częstokroć są to zmiany drobne, uzasadnione nie tyle względami merytorycznymi, co dydaktycznymi. Autorzy zdają sobie sprawę z tego, że zadanie, jakie sobie postawili, wymaga dalszej pracy nad jego realizacją.
UWAGI WSTĘPNE
Świat współczesny zmienia się i przeobraża w nieznanym dotychczas w historii tempie. Tempo to przewyższa wielokrotnie wszystko, co w dotychczasowym rozwoju ludzkości miało miejsce i prowadzi często do nowych nieprzewidywanych sytuacji, układów i zjawisk społecznych.
Jedną z cech charakterystycznych rozwoju świata współczesnego, poza tempem; jest nierównomierność tego rozwoju, przejawiająca się w różny sposób. Z jednej strony obserwujemy nierównomierność w rozwoju poszczególnych dziedzin życia społecznego, poszczególnych dziedzin nauki, techniki i kultury, z drugiej zaś Strony nierównomierność rozwoju świata ma wyraźnie charakter geograficzny. Istnieje i pogłębia się przepaść między poziomem gospodarki i techniki grupy krajów rozwiniętych a ogromną liczbą młodych najczęściej organizmów państwowych na kontynentach Afryki, Azji i Ameryki Południowej.
Specyficzne cechy rozwoju społeczno-gospodarczego świata w obecnym stuleciu wywołują szereg napięć i konfliktów oraz coraz bardziej pogłębiają złożoność struktury społeczno-politycznej i kulturowej w poszczególnych rejonach.
Patrząc na rozwój nauki dostrzec można występujące coraz ostrzej dwie, na pozór sprzeczne ze sobą, przeciwstawne tendencje:
a) tendencję do pogłębiającej się dyferencjacji oraz specjalizacji nauki, która prowadzi do pojawienia się nowych, coraz bardziej wyspecjalizowanych dyscyplin naukowych, a także wywołuje rozszczepianie się dotychczas jednorodnych gałęzi wiedzy i powstawanie całego szeregu subdyscyplin;
b) tendencję do integracji nauki, która polega na potrzebie bardziej całościowego, a więc zintegrowanego podejścia do różnych zjawisk świata. Wspomniane powyżej tempo i nierównomierność rozwoju wywołują rozmaite i często nieprzewidziane skutki społeczne, a to z kolei wymaga szerszego spojrzenia na badania naukowe oraz przewidywania wielorakich rezultatów tych badań. Istnieje, więc niewątpliwa potrzeba wyjścia ponad wąskie, specjalistyczne badania, a także opracowywania pewnych problemów w sposób interdyscyplinarny.
Potrzeba pewnej syntezy, całościowego spojrzenia na zjawiska społeczne i kulturę stwarza w XX wieku, może jeszcze wyraźniej niż w przeszłości, zapotrzebowanie na filozofię w nowoczesnym znaczeniu tego słowa. Mimo burzliwego rozwoju nauk szczegółowych, które na pozór obejmują całość wiedzy, nie zostawiając prawie miejsca na ogólniejsze, filozoficzne rozważania, zainteresowanie filozofią w zmaterializowanym i rozwiniętym pod względem technicznym świecie bynajmniej nie maleje. Sprawą zasadniczą jest jednak rodzaj filozofii, który odpowiada potrzebom świata współczesnego. Stanowiąc część świadomości społecznej filozofia, w większym nawet stopniu niż inne nauki, odzwierciedla splot sprzeczności i konfliktów istniejących w danym społeczeństwie, jest niejednokrotnie wyrazem tendencji, ideałów i postaw życiowych poszczególnych klas i warstw społecznych. Stąd też nie jest rzeczą przypadku, iż w niektórych rozwiniętych, zindustrializowanych i zurbanizowanych społeczeństwach/kapitalistycznych, które osiągnęły stosunkowo wysoki poziom życia, a jednocześnie rozrywane są wewnętrznymi konfliktami i sprzecznościami, prowadzącymi do alienacji jednostki, popularność zdobywają kierunki filozoficzne reprezentujące pesymizm, frustrację i brak wiary w sens życia. Popularność różnych odmian egzystencjalizmu, indywidualizmu i innych pokrewnych kierunków jest odbiciem trudności, wobec których stanęła w tych społeczeństwach jednostka ludzka.
Pojawienie się w najbardziej rozwiniętym spośród społeczeństw kapitalistycznych — w Stanach Zjednoczonych — kierunków filozoficznych głoszących jako naczelną zasadę postępowania i ocen tzw. kryterium użyteczności stanowi również przykład wpływu warunków życia na podstawy społeczne. Dlatego też nie jest dziełem przypadku popularność, jaką na gruncie amerykańskiej filozofii zdobył swego czasu pragmatyzm.
Określoną rolę w rozwoju filozofii współczesnej odgrywają także kierunki związane pośrednio lub bezpośrednio z wielkimi systemami religijnymi. Wystarczy chociażby wymienić ciągle kultywowany i rozwijany, neotomizm czy personalizm chrześcijański. Kierunki te nawiązują wprawdzie do odległej tradycji, jednakże w świecie współczesnym próbują zaadaptować się do nowej sytuacji i nowych struktur społecznych.
Uwagi powyższe dowodzą istniejącego ciągle w świecie zapotrzebowania na filozofię, która w jakiś sposób powinna wyjaśniać kierunek rozwoju ludzkości lub pomoc w kształtowaniu się postaw życiowych. Aby temu zadaniu sprostać, filozofia współczesna nie może stanowić zespołu abstrakcyjnych rozważań, oderwanych od wyników badań nauk szczegółowych. Przeciwnie, filozofia musi sama być nauką i dlatego też niezbędny jest ścisły związek między badaniami poszczególnych dyscyplin przyrodniczych i społecznych a uogólnieniami natury filozoficznej. Filozofia winna starać się, opierając się na wynikach badań poszczególnych nauk, odpowiedzieć na pytanie, jaka jest istota materialnego świata, w jaki sposób można go poznawać i jakie rządzą nim prawidłowości.
Dzisiaj jedynie filozofia marksistowska jest w stanie sprostać tym zadaniom.
Materializm dialektyczny i historyczny, marksistowska etyka i marksistowska filozofia człowieka stanowią dzisiaj najbardziej zwarty, logicznie zbudowany i powiązany z praktyką system filozoficzny. Można bez przesady stwierdzić, że wśród wielu szkół, kierunków i stanowisk filozoficznych jest on najbardziej prężny i najbardziej odpowiada rozwojowi świata współczesnego. Dlatego też filozofia marksistowska różni się istotnie od wszystkich innych kierunków filozoficznych, zarówno pod wzglę...
barteck