Kasprzyk, Węgrzecki Wprowadzenie do filozofii.doc

(1451 KB) Pobierz

 

LESZEK KASPRZYK ADAM WĘGRZECKI

 

Wprowadzenie

DO FiLOZOFII

 

Wydanie VI zmienione

 

Państwowe Wydawnictwo Naukowe Warszawa 1981

ISBN 8301028580

 

PRZEDMOWA

Przygotowując do druku niniejszą książkę autorzy starali się, w miarę swych sił i umiejętności, opracować podręcznik ogólnej wiedzy filozoficznej, który by z jednej strony stanowił swego ro­dzaju kompendium problemów i terminów tej dziedziny nauki, a z drugiej strony mógł być wprowadzeniem do dalszego studiowania filozofii. Tego rodzaju podręcznik, z natury rzeczy, musi obejmować różne dziedziny filozofii i nie może zbyt głębo­ko wchodzić w poszczególne, specjalistyczne zagadnienia. Przyję­ta przez autorów koncepcja książki znalazła odzwierciedlenie w strukturze podręcznika, składającego się z czterech części i obej­mującego, poza klasycznymi działami filozofii: ontologią i episte­mologią, również filozofię społeczną oraz antropologię.

Ukazujcie poszczególne zagadnienia filozoficzne z pozycji mark­sistowskich autorzy starali się także zaprezentować czytelnikowi inne stanowiska i szkoły filozoficzne. W związku z tym sięgali niejednokrotnie do historii filozofii, nie przedstawiając jednak jej dziejów, gdyż z uwagi na zadania i rozmiary podręcznika nie wydawało się to celowe. Zarówno problematyka ontologiczna i epistemologiczna, jak też problematyka filozofii społecznej, etyki i antropologii zaprezentowana została w sposób porównawczo-polemiczny; obok poglądów filozofii marksistowskiej pokazano najbardziej reprezentatywne dla danego problemu inne rozstrzy­gnięcia z bardziej lub mniej odległej przeszłości.

Praca składa się z czterech części oraz rozdziału wstępnego „Filozofia jako nauka", zawierającego ogólne informacje o filozofii. W rozdziale tym przedstawiono próby zdefiniowania filozofii i określenia jej stosunku do innych nauk, omówiono społeczny charakter i funkcje tej dziedziny wiedzy, wymieniono podstawo­we działy lub gałęzie filozofii oraz zapoznano czytelników z me­todą dialektyczną, którą autorzy starali się stosować w dalszych wywodach.

Część pierwsza, zatytułowana „Zagadnienia ontologiczne", po­święcona jest rozważaniom z dziedziny filozofii bytu dotyczącym jego natury, stosunku do świadomości, rozwoju i prawidłowości świata. Problematyka ta podana raczej skrótowo wymaga dodat­kowych studiów i korzystania z literatury. Omówienie tej proble­matyki nie jest zapewne wystarczające dla studentów nauk przy­rodniczych.

Część druga, nosząca tytuł „Zagadnienia epistemologiczne", stanowi przegląd problematyki teorii poznania. Autorzy, stojąc na pozycjach filozofii marksistowskiej, starali się dać również za­rys takich stanowisk jak idealizm epistemologiczny, agnostycyzm i sceptycyzm, a także wyjaśnić istotę empiryzmu, racjonalizmu oraz irracjonalizmu w teorii poznania. Ta część pracy prezentuje także różne teorie prawdy.

Część trzecia, zatytułowana „Zagadnienia społeczne i antropo­logiczne", przedstawia niektóre podstawowe problemy materia­lizmu historycznego, jak np. determinizm społeczny, formacje społeczno-ekonomiczne, problemy państwa i świadomości społecz­nej. Dziedzina ta stanowi przedłużenie rozważań filozoficznych, opartych na metodzie dialektycznej, na zagadnienia społeczne. Jest ona zarazem pewnego rodzaju pomostem między filozofią a socjologią i innymi naukami społecznymi. Ze względu na roz­miary pracy dziedzina ta została potraktowana dość skrótowo. Dla pełniejszego zorientowania się w tej problematyce niezbędne jest zapoznanie się z niektórymi podstawowymi pracami z eko­nomii politycznej, socjologii i nauk politycznych. W części trze­ciej zawarta jest także problematyka antropologiczna, tj. zagad­nienia jednostki ludzkiej w oświetleniu materializmu, teizmu i na­turalizmu, oraz problematyka moralna, którą zajmuje się etyka.

Wychodząc z założenia, że filozofia jest nauką polemiczną, i rozwija się w ciągłej walce i ścieraniu poglądów -i że w związku z tym niezbędna jest choćby encyklopedyczna wiedza o poglą­dach przedstawicieli niemarksistowskich kierunków filozoficznych XX w., włączono do podręcznika część czwartą — „Marksizm a współczesne kierunki filozoficzne". Autorzy przedstawili w niej, w sposób krytyczny i zwięzły, kilka współczesnych szkół filozo­ficznych, koncentrując się na problematyce omawianych poprzed­nio trzech działów filozofii: filozofii bytu (ontologii), filozofii po­znania (epistemologii) oraz filozofii człowieka (antropologii). Nie­wątpliwie jest to niepełne przedstawienie niemarksistowskiej fi­lozofii XX w. Omówiono bowiem tylko niektóre kierunki oraz skonfrontowano je z materializmem dialektycznym i historycz­nym. Dlatego też należy tę część pracy traktować jako pewnego rodzaju zarys wiedzy o współczesnych kierunkach filozoficznych oraz sięgać po dodatkową lekturę i analizy krytyczne tych kie­runków, dość bogato reprezentowane we współczesnej filozofii marksistowskiej.

Niniejsza książka może być przydatna dla wszystkich, którzy pragną zaznajomić się ogólnie z filozofią jako dyscypliną nauko­wą, nie zamierzają natomiast się w niej specjalizować. W szcze­gólności studenci takich kierunków studiów, jak ekonomia, prawo, historia, socjologia, którzy mają w programie studiów przedmiot „Marksistowska filozofia i socjologia" powinni znaleźć w prezen­towanym podręczniku wstępne wiadomości potrzebne do przero­bienia kursu filozofii, zgodnie z obowiązującym programem.

Jest rzeczą oczywistą, że pełne opanowanie i zrozumienie oma­wianej w tej książce problematyki wymaga literatury uzupełnia­jącej. Celem podręcznika jest, bowiem tylko wprowadzenie czy­telnika w problematykę filozoficzna, wdrożenie go do filozoficz­nego myślenia, zainteresowanie pewnymi problemami i skłonie­nie do dalszej lektury z tej dziedziny.

W nowym wydaniu podręcznika autorzy utrzymali jego do­tychczasowy charakter, jako pracy wprowadzającej w zagadnie­nia filozofii. Zachowana została struktura książki. W stosunko­wo niewielkim stopniu zwiększono jej objętość. Uwaga autorów koncentrowała się natomiast na tym, aby poszczególne problemy filozoficzne ująć jaśniej i trafniej. Przez kilka lat, bowiem podręcznik służył pomocą w procesie dydaktycznym. W ciągu tego okresu nagromadziły się rozmaite obserwacje, wskazujące na po­trzebę dokonania takich zmian, dzięki którym czytelnik mógłby lepiej zrozumieć niełatwe przecież wywody o charakterze filozo­ficznym. Dlatego przy opracowywaniu nowego wydania położono nacisk na poprawienie i uzupełnienie tekstu. Częstokroć są to zmiany drobne, uzasadnione nie tyle względami merytorycznymi, co dydaktycznymi. Autorzy zdają sobie sprawę z tego, że zadanie, jakie sobie postawili, wymaga dalszej pracy nad jego realizacją.

 

 

 

UWAGI WSTĘPNE

Świat współczesny zmienia się i przeobraża w nieznanym do­tychczas w historii tempie. Tempo to przewyższa wielokrotnie wszystko, co w dotychczasowym rozwoju ludzkości miało miejsce i prowadzi często do nowych nieprzewidywanych sytuacji, ukła­dów i zjawisk społecznych.

Jedną z cech charakterystycznych rozwoju świata współczes­nego, poza tempem; jest nierównomierność tego rozwoju, przeja­wiająca się w różny sposób. Z jednej strony obserwujemy nie­równomierność w rozwoju poszczególnych dziedzin życia spo­łecznego, poszczególnych dziedzin nauki, techniki i kultury, z drugiej zaś Strony nierównomierność rozwoju świata ma wyraźnie charakter geograficzny. Istnieje i pogłębia się przepaść między poziomem gospodarki i techniki grupy krajów rozwiniętych a ogromną liczbą młodych najczęściej organizmów państwowych na kontynentach Afryki, Azji i Ameryki Południowej.

Specyficzne cechy rozwoju społeczno-gospodarczego świata w obecnym stuleciu wywołują szereg napięć i konfliktów oraz coraz bardziej pogłębiają złożoność struktury społeczno-politycznej i kulturowej w poszczególnych rejonach.

Patrząc na rozwój nauki dostrzec można występujące coraz ostrzej dwie, na pozór sprzeczne ze sobą, przeciwstawne tendencje:

a) tendencję do pogłębiającej się dyferencjacji oraz specjalizacji nauki, która prowadzi do pojawienia się no­wych, coraz bardziej wyspecjalizowanych dyscyplin naukowych, a także wywołuje rozszczepianie się dotychczas jednorodnych ga­łęzi wiedzy i powstawanie całego szeregu subdyscyplin;

b) tendencję do integracji nauki, która polega na potrze­bie bardziej całościowego, a więc zintegrowanego podejścia do różnych zjawisk świata. Wspomniane powyżej tempo i nierównomierność rozwoju wywołują rozmaite i często nieprzewidziane skutki społeczne, a to z kolei wymaga szerszego spojrzenia na ba­dania naukowe oraz przewidywania wielorakich rezultatów tych badań. Istnieje, więc niewątpliwa potrzeba wyjścia ponad wąskie, specjalistyczne badania, a także opracowywania pewnych proble­mów w sposób interdyscyplinarny.

Potrzeba pewnej syntezy, całościowego spojrzenia na zjawiska społeczne i kulturę stwarza w XX wieku, może jeszcze wyraźniej niż w przeszłości, zapotrzebowanie na filozofię w nowoczesnym znaczeniu tego słowa. Mimo burzliwego rozwoju nauk szczegó­łowych, które na pozór obejmują całość wiedzy, nie zostawiając prawie miejsca na ogólniejsze, filozoficzne rozważania, zainte­resowanie filozofią w zmaterializowanym i rozwiniętym pod względem technicznym świecie bynajmniej nie maleje. Sprawą zasadniczą jest jednak rodzaj filozofii, który odpowiada potrze­bom świata współczesnego. Stanowiąc część świadomości spo­łecznej filozofia, w większym nawet stopniu niż inne nauki, od­zwierciedla splot sprzeczności i konfliktów istniejących w danym społeczeństwie, jest niejednokrotnie wyrazem tendencji, ideałów i postaw życiowych poszczególnych klas i warstw społecznych. Stąd też nie jest rzeczą przypadku, iż w niektórych rozwiniętych, zindustrializowanych i zurbanizowanych społeczeństwach/kapita­listycznych, które osiągnęły stosunkowo wysoki poziom życia, a jednocześnie rozrywane są wewnętrznymi konfliktami i sprzecz­nościami, prowadzącymi do alienacji jednostki, popularność zdo­bywają kierunki filozoficzne reprezentujące pesymizm, frustra­cję i brak wiary w sens życia. Popularność różnych odmian egzystencjalizmu, indywidualizmu i innych pokrewnych kierun­ków jest odbiciem trudności, wobec których stanęła w tych społeczeństwach jednostka ludzka.

Pojawienie się w najbardziej rozwiniętym spośród społe­czeństw kapitalistycznych — w Stanach Zjednoczonych — kie­runków filozoficznych głoszących jako naczelną zasadę postępo­wania i ocen tzw. kryterium użyteczności stanowi również przy­kład wpływu warunków życia na podstawy społeczne. Dlatego też nie jest dziełem przypadku popularność, jaką na gruncie amery­kańskiej filozofii zdobył swego czasu pragmatyzm.

Określoną rolę w rozwoju filozofii współczesnej odgrywają także kierunki związane pośrednio lub bezpośrednio z wielkimi systemami religijnymi. Wystarczy chociażby wymienić ciągle kultywowany i rozwijany, neotomizm czy personalizm chrześ­cijański. Kierunki te nawiązują wprawdzie do odległej tradycji, jednakże w świecie współczesnym próbują zaadaptować się do nowej sytuacji i nowych struktur społecznych.

Uwagi powyższe dowodzą istniejącego ciągle w świecie za­potrzebowania na filozofię, która w jakiś sposób powinna wyja­śniać kierunek rozwoju ludzkości lub pomoc w kształtowaniu się postaw życiowych. Aby temu zadaniu sprostać, filozofia współ­czesna nie może stanowić zespołu abstrakcyjnych rozważań, oderwanych od wyników badań nauk szczegółowych. Przeciwnie, filozofia musi sama być nauką i dlatego też niezbędny jest ścisły związek między badaniami poszczególnych dyscyplin przyrodni­czych i społecznych a uogólnieniami natury filozoficznej. Filozo­fia winna starać się, opierając się na wynikach badań poszcze­gólnych nauk, odpowiedzieć na pytanie, jaka jest istota material­nego świata, w jaki sposób można go poznawać i jakie rządzą nim prawidłowości.

Dzisiaj jedynie filozofia marksistowska jest w stanie sprostać tym zadaniom.

Materializm dialektyczny i historyczny, marksistowska etyka i marksistowska filozofia człowieka stanowią dzisiaj najbardziej zwarty, logicznie zbudowany i powiązany z praktyką system filozoficzny. Można bez przesady stwierdzić, że wśród wielu szkół, kierunków i stanowisk filozoficznych jest on najbardziej prężny i najbardziej odpowiada rozwojowi świata współczesne­go. Dlatego też filozofia marksistowska różni się istotnie od wszystkich innych kierunków filozoficznych, zarówno pod wzglę...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin