Metateatr czyli Teatr-y w teatrze - Etnografia organizacji.pdf

(1385 KB) Pobierz
Microsoft Word - MANUSKRYPT bez grafiki z drobnymi zmianami.doc
UNIWERSYTET WARSZAWSKI
WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA
Metateatr czyli
Teatr/y w teatrze
Etnografia organizacji
Ewa Magdalena Filipp
Nr albumu 172179
Praca magisterska napisana pod kierunkiem
Prof. dr hab. Moniki Kostery
WARSZAWA, 2002r.
1
Dla tych, co noszą w sobie ciekawość świata,
Nie znoszą nudy i lubią przygody ...
2
DZIĘKUJĘ ...
Dziękuję prof. Monice Kosterze za inspirację. Za to, że chce, by Inni się rozwijali. Za to, że jest, że
widzi, że przystaje, że słucha, za piękno. Za wiarę, że można, za wsparcie w trudnych chwilach, za
pomoc, za konstruktywną krytykę moich prób nadania pracy ostatecznego kształtu. Za spotkanie,
wszystkim życzę tak cudownych i ważnych spotkań ...
Dziękuję moim Rodzicom: Annie i Januszowi za stworzenie fundamentu mojej własnej drogi do
szczęścia, moim siostrom: Dominice i Ani, że tak pięknie są. Dziękuję mojej Rodzinie za wszystko,
że jesteśmy ...
Dziękuję moim przyjaciołom, których noszę w sercu, za to, że wzbogacili i wzbogacają moje życie
bardziej niż mogłabym to wyrazić.
Raz jeszcze dziękuję mojej mamie Annie, która była wspaniałym, uważnym i konstruktywnym
krytykiem tej pracy, oraz Jankowi Czarzastemu za wsparcie i równie cenne uwagi, a także jeszcze
paru osobom, do których ciepło się uśmiecham.
Dziękuję Romualdowi Szejdowi za to, że marzy, zaraża teatrem i marzeniami Innych.
Dziękuję moim rozmówcom, za dar poświęconego mi czasu i uwagi, za uczynienie mojej podróży w
Ich świat fascynującą - bez nich ta praca nie mogłaby powstać.
D Z I Ę K U J Ę ...
3
SPIS TREŚCI
PRZEDMOWA: DZIĘKUJĘ ...
3
1. WSTĘP
6
1.1. TŁO
6
1.2. SFORMUŁOWANIE PROBLEMU
10
1.3. STRUKTURA PRACY
10
2. CZĘŚĆ TEORETYCZNA
12
2.1. KULTURA I ORGANIZACJA
12
2.2. ETODOLOGIA 21
3. CZĘŚĆ E PIRYCZNA 25
3.1. OPIS METODY : WSKAZÓWKI SCENICZNE 25
3.1.1. ANTRAKT 33
3.2. OPIS TERENU : COLLAGE DRAMATURGICZNY... - ANALIZA DRAMATURGICZNA... 35
Afisz teatralny
36
3.2.1. PREZENTACJA PREZENTACJI I ICH HISTORIA
37
PROLOG – WIZYTÓWKA
37
SŁOWNIK (SYNONIMÓW)
46
ODSŁONA PIERWSZA CZYLI O ZAŁOŻYCIELU I
O TYM DLACZEGO CHCIAŁ MIEĆ WŁASNY TEATR
49
DROGA. Z KRONIKI PREZENTACJI : HISTORIA I PODRÓŻE
57
3.2.2. STRUKTURA FIZYCZNA ORGANIZACJI - SCENOGRAFIA
80
O MIEJSCU I PRZESTZRENI
80
PRZED CZORAJ
81
WCZORAJ
82
DZIŚ
85
DYGRESJA
105
SCENA
106
IDO NIA
112
PRZED IOT
114
DEKORACJA
119
3.2.3. CZAS
123
TU I TERAZ ~ TAM I KIEDYŚ
127
3.2.4. LUDZIE
128
OBSADA - OSOBY DRAMATU
134
DYREKTOR – POETA TEATRU
136
PRACOWNICY
141
BIURO
144
KSIĘGOWOŚĆ
151
KASA
154
4
KRZESEŁKO
156
CHŁODNIA
157
TEATR OD KUCHNI
161
BYLI PRACOWNICY
165
AKTORZY
167
OBCY
173
AUTOR
176
WIDZ – KLIENT czy UCZESTNIK?
177
3.2.5. TOŻSAMOŚĆ
183
3.2.6. JĘZYK
184
4. KONKLUZJE
188
4.1. METAFORA METATEATRU I JEJ ORGANIZACYJNE KONKRETYZACJE 206
Aerozol
211
4.2.
MODEL AKTANCYJNY
214
5. BIBLIOGRAFIA
220
ANEKS
227
6. DIDASKALIA
231
Duch miejsca ...
231
Pączkująca organizacja
234
7. ... nie – ostatnia kartka ...
236
8. U AGI
237
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin