program Zielonej Szkoły.doc

(77 KB) Pobierz
mgr Elżbieta Lisowska

mgr Elżbieta Lisowska                                                               

opiekun – wychowawca

klasy II „c” S.P. – gr. VII

    r. szk. 2005/2006

 

 

 

PROGRAM „ZIELONEJ SZKOŁY”,

TURNUSU PROFILAKTYCZNO-ZDROWOTNEGO POŁĄCZONEGO Z NAUKĄ

DĄBKI ’2006

 

 

 

Dzięki sponsorom uczniowie Zespołu Szkół w Rudnej wyjeżdżają corocznie na tzw. „Zieloną Szkołę”. Turnus trwa dwa tygodnie, odbywa się nad Morzem Bałtyckim, a uczniowie nie ponoszą żadnych kosztów: przejazdu, wyżywienia ani pobytu. Pełniąc funkcję opiekuna i wychowawcy grupy na „Zielonej Szkole” oraz planując pracę z wychowankami każdy nauczyciel powinien zdawać sobie sprawę ze spoczywających na nim obowiązków, zadań a czas pobytu zaplanować efektywnie i twórczo z jak największym pożytkiem dla uczniów.

 

 

CELE:

-          terapia klimatyczna, wypoczynek w zdrowym nadmorskim klimacie, w strefie oddziaływania jodu;

-          realizacja plany dydaktycznego;

-          podnoszenie sprawności fizycznej uczniów;

-          kształcenie samodzielności wychowanków;

-          kształtowanie właściwych nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych;

-          integracja grupy;

-          wychowanie do wzajemnej współpracy i bezinteresownej pomocy w grupie koleżeńskiej;

-          kształcenie samodzielności wśród uczniów;

-          zainteresowanie światem, jego bogactwem i pięknem oraz różnorodnością;

-          uwrażliwienie na piękno przyrody;

-          rozbudzenie wrażliwości na przyrodę i konieczność jej ochrony przed zanieczyszczeniem;

-          rozpoznawanie zachowań uczniów w sytuacjach pozaszkolnych;

-          zwiedzanie ciekawych miejsc, poznawanie dziedzictwa narodu.

 

 

ZADANIA:

-          prowadzenie zajęć dydaktycznych zgodnych z materiałem nauczania na poszczególnych etapach kształcenia;

-          tworzenie sytuacji pozwalających poznać możliwości uczniów oraz rozwinąć ich zdolności i umiejętności w atrakcyjny sposób - przez zabawę;

-          organizowanie zajęć integrujących grupę, społeczność klasową;

-          propagowanie zdrowego stylu życia i aktywnego wypoczynku;

-          uwrażliwienie na piękno stworzonego świata; umożliwienie ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, doznanych uczuć;

-          uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami, właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowania zachowań;

-          wspieranie działań twórczych wychowanków w różnych dziedzinach aktywności;

-          wykorzystanie codziennych sytuacji do podejmowania prób oceny zachowań innych               i samooceny;

-          rozwijanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych, poprzez rzetelne i dokładne wywiązywanie się z powierzonych zadań;

-          budzenie szacunku do pracy innych i własnej;

-          ukazanie różnych sposobów komunikacji werbalnej i niewerbalnej;

-          pomoc w budowaniu pozytywnego wizerunku własnego „ja”;

-          zaspokajanie potrzeb bezpieczeństwa wychowanków;

-          sprawowanie opieki nad powierzonymi uczniami.

 

 

 

TREŚCI:

-          kultura zachowania w miejscach publicznych: autokarze, stołówce, ośrodku wypoczynkowym, muzeach, na plaży…

-          kultura spożywania posiłków;

-          zasady bezpieczeństwa na co dzień;

-          zasady tolerancja wobec innych;

-          higiena osobista i czystość w miejscu przebywania;

-          dobór stroju stosownie do miejsca i warunków atmosferycznych;

-          obserwacja otaczającego świata, orientacja w terenie zwłaszcza w najbliższym środowisku

-          wpływ środowiska na człowieka i człowieka na środowisko;

-          zasady zachowania się w miejscach zabytkowych, ochrona zabytków;

-          zasady poprawnego adresowania listów, pisanie listów i widokówek;

-          kultura komunikacji telefonicznej, zasady korzystania z automatów telefonicznych.

 

 

 

OSIĄGNIĘCIA UCZNIA:

-          zna i stosuje ogólnie przyjęte normy dobrego zachowanie;

-          potrafi współpracować w zespole klasowym – grupie;

-          zna zasady dbania o higienę osobistą i stosuje je na co dzień;

-          potrafi zadbać o siebie, umie pomóc potrzebującemu koledze/koleżance;

-          samodzielnie przesyła informacje komunikując się z najbliższymi (kartka, list, telefon);

-          samodzielnie redaguje treść listu, pozdrowień z „Zielonej Szkoły”;

-          rozumie na czym polega ochrona przyrody, dba o czystość środowiska i miejsca pobytu;

-          potrafi obserwować środowisko i jego elementy;

-          ubiera się stosownie do miejsca i warunków atmosferycznych;

-          aktywnie spędził czas rozwijając sprawność fizyczną;

-          poprzez różnorodność metod i form pracy rozwija swoją wyobraźnię;

-          wie, od czego zależy powodzenie zabawy; aktywnie uczestniczy w zabawie; umie radzić sobie z sukcesem i porażką;

-          poznał nowe piosenki, umie je zaprezentować;

-          szanuje zdanie i uczucia innych, nie naśmiewa się z nich pomimo różnicy zdań czy przekonań religijnych.

 

 

 

 

REALIZACJA ZAMIERZONYCH CELÓW I ZADAŃ:

 

Zrealizowanie zamierzonych i przedstawionych celów oraz zadań jest możliwe

do osiągnięcia poprzez:

 

uczenie wychowanków samodzielności poprzez:

-          wykonywanie podstawowych, codziennych czynności;

-          przyzwyczajanie do odpowiedzialności i do dyscypliny;

-          dbałość o czystość w miejscu przebywania i higienę osobistą;

 

prowadzenie maksymalnej ilości zajęć na świeżym powietrzu:

-          zabawy ruchowe, sprawnościowe, rozgrywki sportowe;

-          wycieczki tematyczne;

-          przebywanie na plaży, kąpiel w morzu (w sprzyjających warunkach atmosferycznych);

-          piesze wycieczki, spacery brzegiem morza;

-          wycieczki rowerowe (w miarę możliwości ośrodka);

-          rejs statkiem po morzu (w miarę możliwości organizatorów wypoczynku);

-          ogniska integrujące grupę;

-          tzw. „chrzest morski”;

 

prowadzenie zajęć dydaktycznych:

-          3-4 godziny lekcyjne w ciągu dnia;

 

wykorzystanie sprawności i uzdolnień uczniów poprzez:

-          konkursy plastyczne;

-          konkursy muzyczne (piosenki żeglarskiej, turystycznej, itp.);

-          rzeźbienie w piasku;

-          dyskoteki;

 

dobre rozplanowanie czasu i roztropne dostosowanie

do grupy i poszczególnych uczniów;

 

nagradzanie i eksponowanie prac uczniowskich;

 

obopólne zaangażowanie i chęć współpracy.

 

 

Jeżeli pogoda nie dopisze zajęcia będą odbywać się na terenie ośrodka wypoczynkowego w salach lub na korytarzach w zależności od możliwości (np. rozgrywki tenisa stołowego, gry strategiczne, świetlicowe, pokazy czy prezentacje grup, konkursy międzygrupowe, czytanie książek w myśl akcji „Cała Polska czyta dzieciom” lub pokaz wartościowych filmów czy bajek dla dzieci).

 

Aby zmotywować uczniów do dobrego zachowania na turnusie, powinno ono mieć wpływ na ocenę z zachowania na koniec roku szkolnego.

 

 

 

 

KONSPEKTY RZYKŁADOWYCH TEMATÓW DO REALIZACJI

NA „ZIELONEJ SZKOLE” Z DZIEĆMI MŁODSZYMI

 

TEMAT 1: „BEZPIECZNIE, CZYLI  DLA MOJEGO DOBRA”

 

CELE:

-          omówienie zasad bezpieczeństwa na turnusie w różnych sytuacjach;

-          zapoznanie z „Regulaminem uczestnika „Zielonej Szkoły”;

-          uwrażliwienie uczniów, że zakazy nauczyciela nie są przejawem złośliwości lecz troski                  o dobro i bezpieczeństwo uczniów;

-          wskazanie sytuacji stwarzających niebezpieczeństwo dla dzieci;

-          uwrażliwienie uczniów na konieczność samokontroli i wewnętrznej dyscypliny;

-          uczulenie na niebezpieczeństwo kontaktów z nieznajomymi;

-          przestrzeganie przez spożywaniem substancji szkodliwych dla organizmu dziecka; rozmowa o nałogach i ich skutkach;

-          omówienie zasad udzielania i szukania pierwszej pomocy;

 

METODY:

-          werbalna ( pogadanka, opowiadanie dydaktyczne…);

-          podająca (odczytanie regulaminu);

-          problemowa (wyszukiwanie niebezpiecznych sytuacji, poszukiwanie bezpiecznych rozwiązań);

-          oglądowa (medytacja obrazu);

-          zajęć praktycznych (wykonanie pracy plastycznej: rysunku, wyklejanki, wydzieranki             czy plakatu w zależności od inwencji twórczej grup)

 

FORMY:

-          zbiorowa;

-          indywidualna;

-          pracy w grupach;

 

ŚRODKI I POMOCE DYDAKTYCZNE:

-          tekst „Regulaminu uczestnika „Zielonej Szkoły”;

-          rysunki tematyczne ukazujące sytuacje stwarzające niebezpieczeństwo dla dzieci;

-          opowiadania dydaktyczne;

-          kartki papieru, kredki, farby, wycinanki itp. wg możliwości;

-          inne wg inwencji nauczyciela;

 

PLAN ZAJĘĆ:

1.     Zapoznanie z ogólnie przyjętymi zasadami bezpieczeństwa pobytu nad morzem.

2.     Zapoznanie z „Regulaminem uczestnika „Zielonej Szkoły”; odczytanie i omówienie poszczególnych punktów, wywieszenie regulaminu w widocznym dla całej grupy miejscu (uczniowie mogą złożyć własnoręczne podpisy i ubogacić dodając własne propozycje).

3.     Ukazanie roli nauczyciela jako opiekuna zastępującego na „Zielonej Szkole” rodziców ucznia, dla którego dobro i bezpieczeństwo uczniów jest priorytetem.

4.     Odczytanie lub opowiedzenie dydaktycznego opowiadania o sytuacjach niebezpiecznych czyhających na dzieci poza domem; można je ubogacić odpowiednimi ilustracjami, zdjęciami, itp.

5.     Wykonanie prac plastycznych indywidualnie, albo w grupach;

6.     Ocena i prezentacja prac uczniowskich, np.: wykonanie wystawki.

TEMAT 2: „CZYSTOŚĆ JEST MOJĄ ZALETĄ”

 

 

CELE:

-          ukazanie higieny, jako normy życiowej;

-          wypracowanie postawy  dbałości o czystość swojego ciała i otoczenia;

-          uwrażliwienie na estetyczny strój i wygląd młodego człowieka;

-          omówienie zasad doboru stroju odpowiednio do miejsca i warunków atmosferycznych;

-          uczulenie na przestrzeganie porządku w pokojach, łazienkach, na stołówce, na plaży,              na terenie ośrodka, w autobusie itp.;

-          ukazanie prawdy, iż brud jest przyczyną wielu zachorowań i problemów zdrowotnych;

-          zapoznanie z zasadami segregacji śmieci;

-          ogłoszenie konkursu czystości w grupie;

 

METODY:

-          werbalna;

-          podająca;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin