mgr Elżbieta Lisowska
opiekun – wychowawca
klasy II „c” S.P. – gr. VII
r. szk. 2005/2006
PROGRAM „ZIELONEJ SZKOŁY”,
TURNUSU PROFILAKTYCZNO-ZDROWOTNEGO POŁĄCZONEGO Z NAUKĄ
Dzięki sponsorom uczniowie Zespołu Szkół w Rudnej wyjeżdżają corocznie na tzw. „Zieloną Szkołę”. Turnus trwa dwa tygodnie, odbywa się nad Morzem Bałtyckim, a uczniowie nie ponoszą żadnych kosztów: przejazdu, wyżywienia ani pobytu. Pełniąc funkcję opiekuna i wychowawcy grupy na „Zielonej Szkole” oraz planując pracę z wychowankami każdy nauczyciel powinien zdawać sobie sprawę ze spoczywających na nim obowiązków, zadań a czas pobytu zaplanować efektywnie i twórczo z jak największym pożytkiem dla uczniów.
CELE:
- terapia klimatyczna, wypoczynek w zdrowym nadmorskim klimacie, w strefie oddziaływania jodu;
- realizacja plany dydaktycznego;
- podnoszenie sprawności fizycznej uczniów;
- kształcenie samodzielności wychowanków;
- kształtowanie właściwych nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych;
- integracja grupy;
- wychowanie do wzajemnej współpracy i bezinteresownej pomocy w grupie koleżeńskiej;
- kształcenie samodzielności wśród uczniów;
- zainteresowanie światem, jego bogactwem i pięknem oraz różnorodnością;
- uwrażliwienie na piękno przyrody;
- rozbudzenie wrażliwości na przyrodę i konieczność jej ochrony przed zanieczyszczeniem;
- rozpoznawanie zachowań uczniów w sytuacjach pozaszkolnych;
- zwiedzanie ciekawych miejsc, poznawanie dziedzictwa narodu.
ZADANIA:
- prowadzenie zajęć dydaktycznych zgodnych z materiałem nauczania na poszczególnych etapach kształcenia;
- tworzenie sytuacji pozwalających poznać możliwości uczniów oraz rozwinąć ich zdolności i umiejętności w atrakcyjny sposób - przez zabawę;
- organizowanie zajęć integrujących grupę, społeczność klasową;
- propagowanie zdrowego stylu życia i aktywnego wypoczynku;
- uwrażliwienie na piękno stworzonego świata; umożliwienie ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, doznanych uczuć;
- uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami, właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowania zachowań;
- wspieranie działań twórczych wychowanków w różnych dziedzinach aktywności;
- wykorzystanie codziennych sytuacji do podejmowania prób oceny zachowań innych i samooceny;
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych, poprzez rzetelne i dokładne wywiązywanie się z powierzonych zadań;
- budzenie szacunku do pracy innych i własnej;
- ukazanie różnych sposobów komunikacji werbalnej i niewerbalnej;
- pomoc w budowaniu pozytywnego wizerunku własnego „ja”;
- zaspokajanie potrzeb bezpieczeństwa wychowanków;
- sprawowanie opieki nad powierzonymi uczniami.
TREŚCI:
- kultura zachowania w miejscach publicznych: autokarze, stołówce, ośrodku wypoczynkowym, muzeach, na plaży…
- kultura spożywania posiłków;
- zasady bezpieczeństwa na co dzień;
- zasady tolerancja wobec innych;
- higiena osobista i czystość w miejscu przebywania;
- dobór stroju stosownie do miejsca i warunków atmosferycznych;
- obserwacja otaczającego świata, orientacja w terenie zwłaszcza w najbliższym środowisku
- wpływ środowiska na człowieka i człowieka na środowisko;
- zasady zachowania się w miejscach zabytkowych, ochrona zabytków;
- zasady poprawnego adresowania listów, pisanie listów i widokówek;
- kultura komunikacji telefonicznej, zasady korzystania z automatów telefonicznych.
OSIĄGNIĘCIA UCZNIA:
- zna i stosuje ogólnie przyjęte normy dobrego zachowanie;
- potrafi współpracować w zespole klasowym – grupie;
- zna zasady dbania o higienę osobistą i stosuje je na co dzień;
- potrafi zadbać o siebie, umie pomóc potrzebującemu koledze/koleżance;
- samodzielnie przesyła informacje komunikując się z najbliższymi (kartka, list, telefon);
- samodzielnie redaguje treść listu, pozdrowień z „Zielonej Szkoły”;
- rozumie na czym polega ochrona przyrody, dba o czystość środowiska i miejsca pobytu;
- potrafi obserwować środowisko i jego elementy;
- ubiera się stosownie do miejsca i warunków atmosferycznych;
- aktywnie spędził czas rozwijając sprawność fizyczną;
- poprzez różnorodność metod i form pracy rozwija swoją wyobraźnię;
- wie, od czego zależy powodzenie zabawy; aktywnie uczestniczy w zabawie; umie radzić sobie z sukcesem i porażką;
- poznał nowe piosenki, umie je zaprezentować;
- szanuje zdanie i uczucia innych, nie naśmiewa się z nich pomimo różnicy zdań czy przekonań religijnych.
REALIZACJA ZAMIERZONYCH CELÓW I ZADAŃ:
Zrealizowanie zamierzonych i przedstawionych celów oraz zadań jest możliwe
do osiągnięcia poprzez:
uczenie wychowanków samodzielności poprzez:
- wykonywanie podstawowych, codziennych czynności;
- przyzwyczajanie do odpowiedzialności i do dyscypliny;
- dbałość o czystość w miejscu przebywania i higienę osobistą;
prowadzenie maksymalnej ilości zajęć na świeżym powietrzu:
- zabawy ruchowe, sprawnościowe, rozgrywki sportowe;
- wycieczki tematyczne;
- przebywanie na plaży, kąpiel w morzu (w sprzyjających warunkach atmosferycznych);
- piesze wycieczki, spacery brzegiem morza;
- wycieczki rowerowe (w miarę możliwości ośrodka);
- rejs statkiem po morzu (w miarę możliwości organizatorów wypoczynku);
- ogniska integrujące grupę;
- tzw. „chrzest morski”;
prowadzenie zajęć dydaktycznych:
- 3-4 godziny lekcyjne w ciągu dnia;
- konkursy plastyczne;
- konkursy muzyczne (piosenki żeglarskiej, turystycznej, itp.);
- rzeźbienie w piasku;
- dyskoteki;
nagradzanie i eksponowanie prac uczniowskich;
obopólne zaangażowanie i chęć współpracy.
Jeżeli pogoda nie dopisze zajęcia będą odbywać się na terenie ośrodka wypoczynkowego w salach lub na korytarzach w zależności od możliwości (np. rozgrywki tenisa stołowego, gry strategiczne, świetlicowe, pokazy czy prezentacje grup, konkursy międzygrupowe, czytanie książek w myśl akcji „Cała Polska czyta dzieciom” lub pokaz wartościowych filmów czy bajek dla dzieci).
Aby zmotywować uczniów do dobrego zachowania na turnusie, powinno ono mieć wpływ na ocenę z zachowania na koniec roku szkolnego.
KONSPEKTY RZYKŁADOWYCH TEMATÓW DO REALIZACJI
NA „ZIELONEJ SZKOLE” Z DZIEĆMI MŁODSZYMI
TEMAT 1: „BEZPIECZNIE, CZYLI DLA MOJEGO DOBRA”
- omówienie zasad bezpieczeństwa na turnusie w różnych sytuacjach;
- zapoznanie z „Regulaminem uczestnika „Zielonej Szkoły”;
- uwrażliwienie uczniów, że zakazy nauczyciela nie są przejawem złośliwości lecz troski o dobro i bezpieczeństwo uczniów;
- wskazanie sytuacji stwarzających niebezpieczeństwo dla dzieci;
- uwrażliwienie uczniów na konieczność samokontroli i wewnętrznej dyscypliny;
- uczulenie na niebezpieczeństwo kontaktów z nieznajomymi;
- przestrzeganie przez spożywaniem substancji szkodliwych dla organizmu dziecka; rozmowa o nałogach i ich skutkach;
- omówienie zasad udzielania i szukania pierwszej pomocy;
METODY:
- werbalna ( pogadanka, opowiadanie dydaktyczne…);
- podająca (odczytanie regulaminu);
- problemowa (wyszukiwanie niebezpiecznych sytuacji, poszukiwanie bezpiecznych rozwiązań);
- oglądowa (medytacja obrazu);
- zajęć praktycznych (wykonanie pracy plastycznej: rysunku, wyklejanki, wydzieranki czy plakatu w zależności od inwencji twórczej grup)
FORMY:
- zbiorowa;
- indywidualna;
- pracy w grupach;
ŚRODKI I POMOCE DYDAKTYCZNE:
- tekst „Regulaminu uczestnika „Zielonej Szkoły”;
- rysunki tematyczne ukazujące sytuacje stwarzające niebezpieczeństwo dla dzieci;
- opowiadania dydaktyczne;
- kartki papieru, kredki, farby, wycinanki itp. wg możliwości;
- inne wg inwencji nauczyciela;
PLAN ZAJĘĆ:
1. Zapoznanie z ogólnie przyjętymi zasadami bezpieczeństwa pobytu nad morzem.
2. Zapoznanie z „Regulaminem uczestnika „Zielonej Szkoły”; odczytanie i omówienie poszczególnych punktów, wywieszenie regulaminu w widocznym dla całej grupy miejscu (uczniowie mogą złożyć własnoręczne podpisy i ubogacić dodając własne propozycje).
3. Ukazanie roli nauczyciela jako opiekuna zastępującego na „Zielonej Szkole” rodziców ucznia, dla którego dobro i bezpieczeństwo uczniów jest priorytetem.
4. Odczytanie lub opowiedzenie dydaktycznego opowiadania o sytuacjach niebezpiecznych czyhających na dzieci poza domem; można je ubogacić odpowiednimi ilustracjami, zdjęciami, itp.
5. Wykonanie prac plastycznych indywidualnie, albo w grupach;
6. Ocena i prezentacja prac uczniowskich, np.: wykonanie wystawki.
TEMAT 2: „CZYSTOŚĆ JEST MOJĄ ZALETĄ”
- ukazanie higieny, jako normy życiowej;
- wypracowanie postawy dbałości o czystość swojego ciała i otoczenia;
- uwrażliwienie na estetyczny strój i wygląd młodego człowieka;
- omówienie zasad doboru stroju odpowiednio do miejsca i warunków atmosferycznych;
- uczulenie na przestrzeganie porządku w pokojach, łazienkach, na stołówce, na plaży, na terenie ośrodka, w autobusie itp.;
- ukazanie prawdy, iż brud jest przyczyną wielu zachorowań i problemów zdrowotnych;
- zapoznanie z zasadami segregacji śmieci;
- ogłoszenie konkursu czystości w grupie;
- werbalna;
- podająca;
...
Jokebed