SCENARIUSZ Swięta ziemi.doc

(44 KB) Pobierz
SCENARIUSZ OBCHODÓW „ ŚWIĘTA ZIEMI”

SCENARIUSZ  OBCHODÓW  „ ŚWIĘTA  ZIEMI”

 

W PRZEDSZKOLU

 

 

Opracowanie i prowadzenie: mgr Agnieszka Mikulska

Przedszkole nr 7 Kędzierzyn-Koźle, dnia 22.04.2005r.

 

Grupa wiekowa: 5-latki

 

Cele:

·        rozwijanie świadomości ekologicznej dzieci przedszkolnych

·        kształtowanie nowego stylu życia opartego na współistnieniu człowieka w harmonii z przyrodą

·        rozbudzanie troski o ochronę przyrody oraz gotowości do podejmowania aktywnych działań na rzecz ochrony przyrody.

·        wykorzystanie odpadów i śmieci na zajęciach technicznych do zabaw – projektowanie i wykonywanie  strojów.

 

 

INCSENIZACJA PT. „ŚMIECI MNIEJ – ZIEMI LŻEJ”.

 

W sali rozwieszone są transparenty z namalowanymi drzewami, stoją sztuczne choinki  - imitując las.

 

Powitanie

             My jesteśmy przedszkolacy,

              wszyscy mili, ładni tacy.        

             Chcemy pięknie Was powitać,

             opowiedzieć co tu słychać.

             Wie to Zuzia, Kamil i Krzyś,

             dlaczego spotkaliśmy się dziś.

             Posłuchajcie, proszę Was,

             jak o przyrodę należy dbać.

 

 

PIOSENKA „ POLSKA”  (Śpiewające Brzdące nr 6 ) – podczas piosenki dzieci przechodząc kolejno przed publicznością prezentują piękno naszego kraju – plansze, plakaty.

 

Scena  I „MAŁE WANDALE”.

     DZIECKO I:   Ileż to radości wszyscy wkoło mamy,

                               kiedy na wycieczkę razem wyjeżdżamy!

 

     Czworo dzieci wychodzi z kocem, plecakami. Rozkładają koc, siadają,           wyciągają z plecaków jedzenie, butelki z napojami i gazety, rozrzucają śmieci po lesie ( w tle wesoła muzyka).

 

DZIECKO II:  Na polanie w lesie na kocu siadamy,

                           smakołyki z toreb zaraz wyciągamy.

DZIECKO III: Gdy konserwy zjemy, butle opróżnimy,

                            wnet zawody w lesie sobie urządzimy.

                            Tu i ówdzie jeszcze rzucimy swe śmieci,

                             niech zwierzęta wiedzą, że tu były dzieci!

 

     EKOLUDEK:    (zwraca się do dzieci)

                

                  Kiedyś na świecie było czysto,

                  a teraz dookoła widać wielkie śmietnisko.

                  Kiedyś Ziemia była wesoła,

                  a teraz smutno i brudno dookoła!

 

PIOSENKA „WOŁANIE O POMOC” (Czarodziejska  Kraina  Piosenki I )

         

 

Scena II: „ SKARGA ZIEMI”.

       ZIEMIA (wchodzi z globusem w ręce)

             

                  Jestem Ziemia. Kiedyś życie na Ziemi tętniło radością.

                  Człowiek wtopiony w przyrodę był samą miłością.

                  W moich rzekach były ryby, w moich rzekach były raki.

                  W moich lasach świergotały kolorowe ptaki.

                  Moje morze było czyste, a jeziora przeźroczyste.

                  To, co jeszcze mi zostało, co udało się zachować,

                   spróbuj uratować.

 

WSZYSTKIE DZIECI:

                  Nie płacz Ziemio ukochana, my Ci pomożemy,

                  Wszystkie puszki i papiery do kosza zbierzemy.

                  Śmieci mniej – Ziemi lżej!

                 

Ziemia wchodzi z workiem na śmieci.

 

PIOSENKA „SPRZĄTAĆ LAS” ( Wiosenne nutki)podczas piosenki wszystkie dzieci wrzucają do worka porozrzucane wcześniej śmieci.

 

Nauczyciel rozdaje dzieciom śmieci: plastikowa butelka, opakowanie po jogurcie, stara gazeta, torba plastikowa-reklamówka, słoik, karton po mleku, szklana kolorowa butelka

oraz kontury kolorowych pojemników do segregacji śmieci.

 

DZIECKO I:

          My już wiemy, że trzeba dbać o przyrodę,

          o świeże powietrze i o czystą wodę.

             

DZIECKO II:

          Niech czysta i zielona nasza Ziemia będzie.

          Jak tego dokonać?

 

WSZYSTKIE DZIECI:

          Szanować ją wszędzie!

 

Scena III. „SEGREGACJA ŚMIECI”.

 

DZIECKO I:

           A  teraz przedstawimy śmieci i odpady, które na co dzień pojawiają się w naszych domach.

 

Przed publiczność kolejno wychodzą dzieci, które trzymają w ręce śmieci. Pokazują je i przedstawiają:

 

                  Dziecko 1: stare, przeczytane gazety

                  Dziecko 2: opakowanie po jogurcie

                  Dziecko 3: słoik-białe szkło

                  Dziecko 4: plastikowa butelka po napoju

                  Dziecko 5: karton po soku (mleku)

                  Dziecko 6: reklamówki, jednorazówki

                  Dziecko 7: szkło kolorowe

 

 

 

DZIECKO II:

 

            Czy znacie te pojemniki kolorowe?

            One przyjąć śmieci są gotowe.

 

Przed publiczność kolejno wychodzą dzieci z konturami kolorowych pojemników do segregacji śmieci.

 

 

              Do niebieskiego wrzuć papier.

              Do żółtego wrzuć plastik.

              Do białego wrzuć szkło białe.

              Do zielonego wrzuć szkło kolorowe.

              Czas leci więc segreguj śmieci.

               

WSZYSTKIE DZIECI:

                  Dziś ekologia to modne słowo.

               Przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.

               Jej strażnikami się ogłaszamy,

               od dziś przyrodzie pomagamy!

               Ratujmy naszą planetę!

 

 

Nauczyciel rozdaje dzieciom kwiaty i transparent z napisem: „Raz, dwa, trzy Ekoludki to my!!!”.

 

PIOSENKA „ EKOLOGIA” ( Śpiewające Brzdące nr 6) podczas piosenki dzieci machają kwiatami.

Dzieci kłaniają się i wychodzą z sali.

 

 

 

 

Prezentacja plakatów i śpiewanie piosenek związanych ze „Świętem Ziemi” przez pozostałe  grupy wiekowe.

 

 

Scena IV. MODA  EKOLOGICZNA.

 

PROJEKTANT MODY (LUB NAUCZYCIEL):

 

         Już za chwilę na tej scenie zaczynamy przedstawienie.

         Reklamówki, puszki, kartony i przeczytane gazety

         To są śmieci, które człowiek produkuje niestety.

         Czy można je wykorzystać, zamiast nimi zaśmiecać Ziemię?

        TAK, ja je w przepiękne stroje za chwilę zamienię.

         Oto pięciolatków nowa kolekcja, mało kosztowna i łatwa do wykonania.

       „Ekoludki” więc na pokaz zapraszają i na brawa czekają!

 

Podczas rytmicznej muzyki wychodzą modelki prezentujące stroje; projektant przedstawia każdą z nich.

 

MODELKA 1:

    Na co dzień polecamy proste niebieskie ubranie wykonane z foliowego worka.

    Strój ożywiają korale wykonane z rolek po papierze toaletowym.

 

MODELKA 2:

    Dla lubiących różne kolory, polecamy dwuczęściowy strój uszyty z bibuły.

    Mini spódniczka w kolorze różowym. Do tego bluzeczka w tonacji żółtej z 

    Ozdobną kieszonką w kolorze spódniczki.

 

MODELKA 3:

    A teraz coś na upalne dni. Przewiewny, dwuczęściowy komplecik z materiału          

    Którego nie brakuje w naszych domach, czyli jednorazówek. Spódniczka w 

    Kolorze żółtym z nadrukiem biedronki,do tego top z  fikuśnym 

    Wykończeniem.

 

MODELKA 4:

    Gdy po słońcu spadnie deszcz, już mamy pod ręką nieprzemakalną pelerynę z przeźroczystej folii. Do kompletu czepek chroniący włosy przed zmoknięciem.

 

MODELKA 5:

    A oto strój świąteczny. Plisowana spódniczka i bluzeczka z czarno-białej

    Gazety, w chwilach nudy można co nieco poczytać. W ręce torebka z tej

    Samej kolekcji.

 

MODELKA 6:

    Drugi,bardziej kolorowy strój polecamy na popołudniowe przyjęcie. Uszyty

    Został z kolorowej gazety, falowane wykończenie. Do tego torebka na długim

    Pasku.

 

MODELKA 7:

    A teraz strój sportowy. Na chłodniejsze dni polecamy dres.Jego ozdobą są

    Rolki po papierze toaletowym. Na głowie kartonowy daszek  chroniący przed

    Słońcem, które może pojawić się w każdej chwili.

 

MODELKA 8:

    Oto strój dyskotekowy. Całość wykonana z niebieskiej folii, wystrzępione

    Końce dają piękny efekt w tańcu.

 

MODELKA 9:

    Na zakńczenie kolekcji suknia z czarnej, nieprzemakalnej folii w sam raz na 

    Romantyczną randkę z ukochanym. Postrzępiona dołem, przepasana

    Ozdobnym, srebrnym  pasem. Suknię ożywia aplikacja w kształcie serca.

    Do tego mała torebeczka na drobiazgi z tym samym motywem.

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin