Pierwowzorem Metody Dobrego Startu była metoda Bon Depart, która została opracowana we Francji. Jej celem było ćwiczenie podczas zabawy ruchów oraz funkcji percepcyjnych, niezbędnych przy czynności pisania, uaktywnianie i usprawnianie funkcjonowania ośrodków w mózgu, uczestniczących w procesie czytania i pisania. Metodę Dobrego Startu do polskich warunków opracowała prof. Marta Bogdanowicz w latach 60. i od tej pory pracuje nad rozwijaniem jej kolejnych modyfikacji „Piosenki i znaki”, „Piosenki do rysowania”, „Piosenki na literki”, „Od piosenki do literki”.
Metoda Dobrego Startu aktywizuje rozwój psychomotoryczny, a zarazem jest metodą rehabilitacji psychomotorycznej. W Metodzie Dobrego Startu można wyodrębnić trzy podstawowe rodzaje ćwiczeń:
- ćwiczenia ruchowe,
- ćwiczenia ruchowo-słuchowe,
- ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe.
Zajęcia przebiegają zawsze według stałego schematu, w którym wyróżnia się trzy etapy:
- zajęcia wprowadzające,
- zajęcia właściwe,
- zakończenie zajęć.
- ćwiczenia orientacyjno-porządkowe:
o marsz przy muzyce, zbiórka,
o ćwiczenia o charakterze „musztry”, zwroty w lewo, w prawo, ćwiczenia orientacji w schemacie ciała i przestrzeni,
o różne sposoby powitania: przez podanie rąk, powitanie paluszków,
- słuchanie przez dzieci (siedzące) piosenki odtwarzanej z magnetofonu lub wykonanej przez nauczycielkę (towarzyszy ona wszystkim ćwiczeniom),
- rozmowa o treści piosenki,
- ćwiczenie słuchu fonematycznego.
- ćwiczenia ruchowe – zabawa ruchowa o charakterze usprawniającym i relaksacyjnym, zależnie od treści piosenki: dzieci wykonują ruchy całymi kończynami i dłońmi, stopami, palcami, kształcą i utrwalają orientację w schemacie ciała i przestrzeni, wykonują ćwiczenia ortofoniczne, celem ćwiczeń jest usprawnianie czynności analizatora kinestetyczno-ruchowego,
- ćwiczenia ruchowo-słuchowe – rytmiczne ćwiczenia pięści, dłoni, palców na wałeczkach z piaskiem w rytm piosenki, na ćwiczenie dłoni składają się ruchy wykonane wewnętrzną, zewnętrzną stroną i brzegiem dłoni. Do ćwiczeń palcami zaliczamy: ruchy jednym palcem, dwoma palcami i kolejno wszystkimi palcami. Zaczynamy od najłatwiejszych ćwiczeń pięścią, stopniując trudność ćwiczeń. Najpierw stosujemy ćwiczenia obejmujące ruchy jednej dłoni, zaczynając od ręki dominującej, następnie ćwiczenia obu rąk; ręce mogą być ułożone obok siebie, skrzyżowane, ruchy rąk mogą być wykonywane jednocześnie lub na zmianę; ćwiczenia są wykonywane początkowo na wałeczku w tym samym miejscu, potem w różnych układach przestrzennych, początkowo kierunek od lewej do prawej strony, później od prawej do lewej, a wreszcie tam i z powrotem, przy ćwiczeniach obu rąk dochodzi wystukiwanie rytmu od krańców wałeczka do wewnątrz, czyli ku środkowi i na zewnątrz, czyli od środka wałeczka do jego końców; rytm można odtwarzać w ćwiczeniach z mniejszą lub większą siłą; ruchy mogą przyjmować różne formy: naciskanie, uderzanie, głaskanie wałeczka; celem ćwiczeń jest dostarczanie dzieciom różnorodnych doznań dotykowych i kinestetycznych, kształcących gnozję palców, koordynację ruchów obu rąk, usprawniają więc funkcjonowanie analizatora kinestetyczno-ruchowego; rozwijają percepcję słuchową, poczucie rytmu; ćwiczenia połączone z nazywaniem stron ciała rozwijają koordynację słuchowo-ruchową, kształcąc orientację w lewej i prawej stronie ciała i w przestrzeni oraz orientację czasowo-przestrzenną,
- ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe – polegają na odtwarzaniu ruchem wzorów graficznych w rytm jednocześnie śpiewanej piosenki i przebiegają według ustalonego schematu:
§ próba samodzielnego odtwarzania ruchem rytmu piosenki lub dobieranie wzoru do piosenki,
§ pokaz i omówienie wzoru, demonstracja ćwiczenia,
§ utrwalanie wzoru i jego powiązania z piosenką – wodzenie palcem po wzorze,
§ odtwarzanie wzoru różnymi technikami:
§ w powietrzu ręką, na podłodze nogą,
§ na powierzchni stołu lub podłogi – palcem,
§ na tackach z piaskiem – palcem,
§ na dużym arkuszu lub na tabliczkach – kredą, węglem, kredkami woskowymi,
§ na kartce papieru z bloku rysunkowego – pędzlem, ołówkiem, kredką lub w zeszycie bez liniatury – ołówkiem,
§ w liniaturze zeszytu – ołówkiem (mazakiem, długopisem); malowanie wzorów kończymy omówieniem prac powstałych w czasie zajęć. Ćwiczenie mają różny stopień trudności w zakresie motoryki, zwiększa się zakres i precyzja ruchów, płaszczyzna, na której są wykonywane ćwiczenia ulega ciągłemu zmniejszaniu. Odtwarzanie każdego wzoru należy zacząć od jego elementów znajdujących się po jego lewej stronie.
Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe mają największe znaczenie w Metodzie Dobrego Startu:
- kształcą funkcje psychomotoryczne w sposób najbardziej wszechstronny,
- wzory graficzne przyswajane są polisensorycznie,
- rozwijają percepcję wzrokową przez analizowanie elementów wzoru i syntetyzowanie ich w czasie odtwarzania ,
- kształcą koordynację wzrokowo-słuchową w czasie odtwarzania wzorów graficznych za pomocą ruchów,
- usprawniają motorykę kończyn: precyzję i koordynację ruchów,
- ćwiczą pamięć wzrokową,
- kształcą orientację przestrzenną,
- kształcą koordynację ruchowo-słuchowo-wzrokową.
Zajęcia mają charakter ćwiczeń wokalno-rytmicznych lub ćwiczeń słuchowo-ruchowych. Może być to zabawa z piosenką, bądź pląs ruchowy ilustrujący treść śpiewanej piosenki. Celem tych zajęć jest odpoczynek, relaks i rozładowanie napięcia emocjonalnego.
- Zajęcia prowadzi się głównie w formie zajęć grupowych , czasami indywidualnie.
- Liczebność zespołu – w przedszkolu 15 dzieci, w szkole – cała klasa, w przypadku dzieci o zaburzonym rozwoju psychomotorycznym 7‑8.
- Czas trwania zajęć – w przedszkolu raz w tygodniu: z grupą 5-latków 20 minut, z grupą 6-latków 30 minut. Powtórnie w formie zajęć utrwalających powinno się je prowadzić z grupą dzieci mających trudności.
- Każdemu dziecku potrzebny jest zestaw pomocy.
- Nad jednym wzorem możemy pracować cały miesiąc,
- Wskazane jest, by do tego samego wzoru co tydzień zmieniać piosenkę,
- Zajęcia prowadzone są kilka razy w tygodniu, a nawet codziennie,
- Czas trwania od 15 do 40 minut,
- Nie wszystkie ćwiczenia muszą wystąpić podczas jednych zajęć,
- Zajęcia przebiegają według stałego schematu, cechuje je stabilność i powtarzalność,
- Zajęcia rozpoczyna ta sama piosenka na powitanie i kończąc znane zabawy z ruchem i śpiewem,
- Dzieci w różnym stopniu reprodukują piosenkę; niektóre ją śpiewają, inne „mruczą”, powtarzają proste słowa „miau-miau” lub „tup-tup”, dlatego tekst redukuje się początkowo do minimum,
- Gdy wzór jest trudny, rezygnujemy ze śpiewania lub śpiewają tylko dorośli,
- Bez śpiewania dzieci rysują wzory w liniaturze,
- Etap polisensorycznego uczenia się wzoru powinien być powtarzany wiele razy (np. doznania termiczne – rysowanie palcem po szablonie nałożonym na zimne lub ciepłe podłoże),
- Prace dzieci są eksponowane, co stanowi formę nagrody.
1. Temat:
2. Formy: wypowiedzi swobodne, śpiewanie piosenek przez dzieci zbiorowo, gra na instrumentach, zabawa ruchowa ze śpiewem, ćwiczenia manualne – usprawnianie motoryki dużej i małej, rysowanie węglem i mazakiem.
3. Cele:
- ogólny: rozwijanie funkcji wzrokowych, słuchowych, dotykowych i motorycznych oraz integracja percepcyjno-motoryczna w zabawach z piosenką „Deszczowe krople”,
- szczegółowe:
- zapoznanie ze słowami i melodią piosenki „Deszczowe krople”,
- kształtowanie schematu ciała oraz orientacji przestrzennej,
- zwrócenie uwagi na sposoby ochrony przed deszczem,
- wyrabianie umiejętności zespołowego działania,
- rozwijanie funkcji językowych.
4. Metody:
a) metody czynne: zadania stawiane do wykonania, ćwiczenia utrwalające,
b) metody słowne: rozmowa, pochwała, objaśnienia,
c) metody oglądowe: pokaz ilustracji, własny przykład,
d) naśladowanie, podpowiadanie.
5. Formy:
- zbiorowa: jednolita i zróżnicowana,
- indywidualna: jednolita.
6. Środki dydaktyczne: 2 woreczki wypełnione ryżem itp., o wymiarach 10x10 cm, instrumenty muzyczne, magnetofon, nagranie deszczu i piosenki „Deszczowe krople”, ilustracja – wzór narysowany flamastrem, wyklejony sznurkiem, tkaniną, papierem, węgiel rysunkowy, mozaiki, karty do ćwiczeń „Piosenki do rysowania”, kredki.
7. Literatura:
§ M. Bogdanowicz Metoda Dobrego Startu w pracy z dzieckiem w wieku od 5 do 10 lat, WSiP 1989,
§ M. Bogdanowicz, D. Szlagowska, Piosenki do rysowania czyli Metoda Dobrego Startu dla najmłodszych, wyd. Fokus 1998,
§ B. Kosmowska, Dzisiaj się bawimy. Rewalidacja indywidualna prowadzona Metodą Dobrego Startu, WSiP 1999.
Czynności nauczyciela
Czynności dzieci
Zajęcia ...
pysycolka1990