ostatni wyklad VAT harmonizacja.doc

(41 KB) Pobierz
PODATEK OD TOWARÓW I USŁUG

cd ostatniego wykładu ze stycznia

 

 

PODATEK OD TOWARÓW I USŁUG

 

inaczej nazywany podatkiem od wartości dodanej.

Ma być obojętny dla podatnika poprzez wprowadzenie możliwość odliczania zapłaconego już wcześniej wykazanego w fakturach podatku i każdy następny kto jest Vatowcem i uczestniczy w tym łańcuszku, zajmując się sprzedażą i nabyciem wyrobów czy usługi dolicza tylko tę wartość u siebie wytworzoną i od tej zwiększonej wartości podstawowej powiększonej o swoją cząstkę nalicza podatek, który przenosi na kolejny podmiot

Podmiot prawny – ten kto jest zarysowany jako Vatowiec – dział X ustawy zawiera przepisy dotyczące rejestracji podatników, którzy mają obowiązek złożenia NUS zgłoszenia rejestracji jego przed dokonaniem I czynności podlegającej opodatkowaniu (art. 96). Mamy zróżnicowanie, bo NIP może być zróżnicowany krajowy albo europejski. To daje podatnikowi, który prowadzi działalność na terenie innych państw poza krajem pochodzenia także możliwość korzystania z preferencji zwłaszcza w sytuacji, kiedy państwa te stosują różne stawki podatkowe.

 

Podatnik Vatu – art. 15 – ustawodawca wskazał nie tylko podatników, ale i płatników, dlatego, że pewna szczególna forma podmiotów które nie prowadzą działalności gospodarczej stały się płatnikami Vatu to są organy egzekucyjne i komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne. Oni są płatnikami podatku od dostawy dokonywanej w trybie egzekucji towarów będących własnością dłużnika bądź posiadanych z naruszeniem przepisów.

 

Forma organizacyjna nie ma znaczenia. Osoby fizyczne, prawne, JONOP, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Pojęcie działalności gospodarczej na gruncie Vatowskiej jest rozumiana bardzo szeroko.

 

Przedmiot: prowadzenie działalności w zakresie odpłatnej dostawy towarów i świadczenia usług na terytorium kraju, eksportu i importu towarów, wewnatrzwspolnotowa dostawa i nabycie towarów.

Czynności te podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego czy zostały dokonane z zachowaniem warunków i form określonych przepisami prawa.

Pojęcie czynności rozumiane bardzo szeroko.

 

PODSTAWA

- obrót czyli kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Czyli ten, kto zbywa towar lub usługę jako podstawę przyjmuje tę wartość, którą zażąda od nabywcy i tę wartość poddaje opodatkowaniu, natomiast ma prawo do odliczenia podatku, który zapłacił i ma to udokumentowane fakturą. Ale, żeby móc korzystać z przywileju ustawodawca przerzucił na podatnika obowiązek przeprowadzania kontroli, dlatego że odliczeniu podlegają kwoty zapłaconego podatku, które zostały wykazane w fakturach wystawionych przez podatników tego podatku zarejestrowanych, prowadzących ewidencję i taka faktura nie może być obarczona błędami w postaci zastosowania nieprawidłowej stawki podatkowej albo niewłaściwej klasyfikacji podatkowej albo niewłaściwej klasyfikacji rodzajowej – ustala ją GUS.

Kontrole krzyżowe - tzn. kompetencję organu podatkowego pierwszej instancji, w związku z prowadzonym postępowaniem lub kontrolą podatkową, do żądania od kontrahentów podatnika wykonujących działalność gospodarczą przedstawienia dokumentów, w zakresie objętym kontrolą u podatnika, w celu sprawdzenia ich prawidłowości i rzetelności

 

W momencie, kiedy towar lub usługa opuszcza ten łańcuszek Vatowców takim elementem, który zapewnia możliwość przeprowadzania kontroli jest kasa fiskalna, którą podatnik sprzedający towary i usługi na rzecz osób fizycznych jest obowiązany posiadać.

Obowiązek posiadania i ewidencjonowania wynika z działu 11 rozdział III art. Od 111.

Kasa rejestruje wysokość obrotu, ale także nalicza należny podatek. Obowiązek posiadania kasy fiskalnej wynikający z przepisu ustawy podatnik powinien zrealizować w taki sposób że zakłada taką kasę na własny koszt z możliwości wliczenia w ciężar kosztów połowy wartości kasy nie więcej niż 2,5 tyś złotych. Uciążliwie szczególnie dla tych co wybrali formę ryczałtową bo oni nie ewidencjonują kosztów czyli bez możliwości odliczenia finansują ten zakup.

Stawka: stała procentowo i wynosi 22% .

Stawka preferencyjna wynosi 7%.

W ograniczonym zakresie stawka 3%.

Stawka zerowa 0% ma zastosowanie w wewnatrzwspolnotowej dostawie towarów, ale także w eksporcie towarów. To nie jest zwolnienie lecz stawka zerowa.

 

GRUPA USŁUG USTAWOWO ZWOLNIONYCH OD PODATKÓW

- w zakresie edukacji, zakwaterowania internatach domach studenckich, pośrednictwa finansowego a także usługi świadczone przez Pocztę państwową.

 

 

 

PRAWO MIĘDZYNARODOWE

 

Traktat wspólnotowy:

1 Zasadą przyjętą w ramach UE jest zakaz wprowadzania obciążeń ekwiwalentnych w zamian zniesione należności. Kierując się postanowieniami Traktatu ETS 15 stycznia 2007 r. orzekł, że pobierane przez Polskę podwyższone stawki akcyzy były wprowadzeniem pewnego ekwiwalentu w zamian za wcześniej pobierane należności celne. Ta podwyższona akcyza od używanych pojazdów sprowadzanych z UE była ewidentnym naruszeniem postanowień Traktatu.

Innym postanowieniem traktatu, który zawiera w sobie zasady wspólnej polityki wspólnotowej jest art. 90, który to przepis generalnie wprowadza ZAKAZ DYSKRYMINACJ PODATKOWEJ, która może sprowadzać się do tego, że towary pochodzące z innych państw UE będą obciążone w sposób bezpośredni lub pośredni wyższymi należnościami niż podobne towary krajowe. Również z tego przepisu wynika kolejna zasada PROTEKCJONIZMU, który nie może być stosowany przez państwa członkowskie w celu ochrony pośrednio lub bezpośrednio produkcji krajowej. Towary mogą być uznane za pozostające ze sobą w konkurencji jeśli są spełnione 2 warunki:

- po pierwsze jeśli mają podobne cechy istotne

- i jeśli nie ma możliwości alternatywnego wyboru dla konsumentów

 

W ramach UE istnieje co prawda możliwość stosowania swoistego protekcjonizmu – te obszary muszą być zaakceptowane i zatwierdzone decyzją KE i na terenie tych obszarów musi istnieć swobodna konkurencja – SSE. Każdy kto spełni warunki ma prawo ubiegania się o prowadzenie działalności.

Harmonizacja przepisów podatkowych – kolejna zasada jeśli chodzi o politykę podatkową UE

Jeśli chodzi o poszczególne kategorie podatku w ramach UE ścisłej zadecydowano, że ścisłej harmonizacji będą podlegały tylko podatki obrotowej ze szczególnym uwzględnieniem VAT a Akcyzy. Natomiast w odniesieniu do pozostałych kategorii podatków te procesy harmonizacyjne są ograniczone albo nie istnieją wcale. Dotyczy to zwłaszcza podatków majątkowych gdzie Unia dopuszcza możliwość stosowania własnych systemów przez państwa członkowskie dopuszczając możliwość nieobciążania majątku żadnymi podatkami.

 

Natomiast w zakresie podatków dochodowych do połowy lat 90 nic nie podejmowano żeby ujednolicić przepisy w zakresie opodatkowania dochodów z pracy, kapitału. Jednak pojawienie się międzynarodowego kapitału, różnorodnego rodzaju powiązań o charakterze osobowym bądź finansowym spowodowało, że także w zakresie podatków dochodowych zostały podjęte prace mające na celu wyeliminowanie powiązań i obciążenie w jednakowy sposób dochodów bądź też przychodów pochodzących z działalności gospodarczej. Zakończyło się to dyrektywą przyjętą przez Radę w 2003 r. Ale jeszcze oprócz dyrektywy zadecydowano o wprowadzeniu rozporządzeń. Znalazły odzwierciedlenie w naszym porządku krajowym np. Ordynacja podatkowa rozdział dot. cen transferowych, transakcyjnych.

Powiązania o charakterze osobowym, kapitałowym mogą wywoływać niekorzystne sytuacje dla Państw na terenie, których podmioty powiązane funkcjonują, bo one mogą przerzucać pomiędzy sobą koszty co prowadzi wykazywania wyniku finansowego zerowego lub ujemnego. Dzisiaj kapitał powiązany to 60% kapitału krążącego w świecie.

 

To na zielono chyba Dr mówiła w ramach ciekawostki bo h wie o co loto.

 

W zakresie podatków dochodowych nie ma żadnych zasad, jeśli chodzi o wysokość ciężarów podatkowych. Wręcz przeciwnie dopuszczono możliwość wyboru przez poszczególne państwa członkowskie wysokości obciążeń podatkowych.

 

W zakresie PTU nasz wybór bo w chwili przystąpienia Polski do UE państwo miało do wyboru na podstawie 6 dyrektywy – 15-25%.

umowa ramowa OECDTa umowa ramowa stanowi podstawę do zwierania umów dwustronnych i wielostronnych dotyczących podwójnego opodatkowania. Konwencja jest uchwalana razem z komentarzem. Pierwotny tekst 1955 r. Aktualnie obowiązuje z 15 lipca 2005 roku. Mamy do czynienia z edycją 6 konwencji przyjmowanej wraz z komentarzem. Dodatkowo załącznikiem do konwencji modelowej są stanowiska państw, które nie są członkami organizacji ale stosują jej postanowienia. Przepisy modelowej konwencji zdefiniowały pojęcia ograniczonego i nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Należy pamiętać, że w zakresie podatków dochodowym, większe nawet znaczenie jeśli chodzi o procesy harmonizacyjne większe mają działania podejmowane przez OECD niż postanowienia które są podejmowane w ramach UE.

 

Najdalej idąca harmonizacja, jeśli chodzi o podatki ma miejsce w odniesieniu do podatków obrotowych, w stosunku do których UE podejmuje decyzje w postaci dyrektyw w odniesieniu do PTU – aktualnie obowiązuje dyrektywa 112 z 12 listopada 2006 r. która zastąpiła 1 i 6 dyrektywę. Nowa jest bardzo szczegółowa, bo przyjęto, że po 31 grudnia 2010 r. nastąpi pełna harmonizacja w zakresie PTU. W art. 106 dyrektywy stawka – na wniosek Komisji Rada może upoważnić do stosowania państwa członkowskie nie później niż do 31 grudnia 2010 roku stawek obniżonych przewidzianych w art. 98.

Art. 106 – Dyrektywa przewiduje na razie stawkę minimalną – 15%. Natomiast po 31 Grudnia 2010 zostanie najprawdopodobniej jednolita stawka PTU w całej UE.

Trzeba jednak liczyć się z tym, ze „stare państwa Unii” które wcześniej wynegocjowały przywileje do 2013 r. będą korzystać ze stawek preferencyjnych na zasadzie praw nabytych.

 

Taa… K

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin