Autonaprawa 03-2013.pdf

(8960 KB) Pobierz
Auto naprawa
ISSN 1897-3280
MIESIĘCZNIK BRANŻOWY
MARZEC 2013 (69)
GOŚCINNIE
NA NASZYCH
ŁAMACH:
DODATEK SPECJALNY:
OLEJE SILNIKOWE
ANDRZEJ DAMEK
TECHNOLOGIE ZŁĄCZ
ELEKTRYCZNYCH (CZ.III)
MICHAŁ IZDEBSKI
NOWOCZESNE
SMAROWANIE SILNIKA
PIOTR KARDASZ
STANDARDOWY I SPECJALNY
OLEJ NAPĘDOWY
TOMASZ KAZAKIDIS
LAKIEROWANIE
TWORZYW SZTUCZNYCH
JAN KWIECIEŃ
VARTA – ELEMENTY
GLOBALNEGO SUKCESU
ZENON MAJKUT
OBRAZKI Z DYGRESJAMI
NA TEMAT WYWAŻANIA
BARBARA MASŁOWSKA
DRUGA MŁODOŚĆ
TESTERÓW TEXA
ZENON RUDAK
MEGA MACS PC
NA DOBRY POCZĄTEK
ANDRZEJ TIPPE
DLACZEGO SYNTETYCZNE
SĄ LEPSZE?
W literaturze fachowej znaleźć można liczne artykuły dowodzące wyższo-
ści syntetycznych olejów silnikowych nad mineralnymi. Jednak po bliższym
zapoznaniu się z nimi widać, że mają one charakter głównie reklamowy.
„Bohaterem” takich publikacji jest zwykle tylko jeden konkretny syntetyk, rzadziej ich
rodzina oferowana przez tego samego producenta, ale zawsze są to produkty najlepsze,
gdyż najskuteczniej zabezpieczają silniki w zimie i w lecie, podczas deszczu, słoty lub
gradobicia i zamieci śnieżnych. Przy ich stosowaniu rozruch najzimniejszych silników jest
właściwie samoczynny, niemalże bez użycia rozrusznika… Brak tylko wyjaśnienia, skąd
biorą się takie magiczne właściwości.  str. 21
1076811661.083.png
 
OD REDAKCJI | 3
Auto naprawa
www.e-autonaprawa.pl
Adres redakcji:
pl. Nowy Targ 28/16
50-141 Wrocław
tel. 71 712 57 95
faks 71 343 35 41
autonaprawa@technotransfer.pl
www.technotransfer.pl
Upadki
„Mówią, że raperzy upadną, my jednak wiemy, że te słowa nie są prawdą…” – twierdzą od
kilku już lat członkowie grupy muzycznej Ascetoholix. Można im wierzyć, bo znają się na tych
sprawach, choć nie są całkiem bezstronni, żyjąc z rapowania. Podobnie rzecz wygląda z mod-
nymi ostatnio przepowiedniami na temat rychłego upadku medialnych tytułów, w tym także
branżowych. Tu z kolei my, jako pracownicy tych redakcji, wiemy, że tak się po prostu nie da.
Czym bowiem je zastąpić w roli pośrednika w kontaktach działających na rynku firm z ich
potencjalnymi klientami? Pojawiają się, owszem, pomysły, by w dążeniu do wszelkich oszczęd-
ności zamiast wchodzić w medialne kontakty, które tak czy inaczej zawsze coś kosztują,
zainwestować we własną bazę adresową, potem informacje i propozycje rozsyłać bezpłatną
internetową pocztą. Korzyścią dodatkową byłby tu brak kłopotliwego niekiedy sąsiedztwa kon-
kurencyjnych ofert i koncepcji. Takie możliwości istniały jednak i przed powstaniem Internetu,
gdy dostęp do zwykłych adresów pocztowych był znacznie łatwiejszy, lecz nie doprowadziło to
jakoś do upadku specjalistycznych czasopism.
W mailu, jak w prywatnym liście, wszystko da się powiedzieć bez troski o merytoryczny
poziom przekazywanych treści, na przykład można zachwalać oferowane urządzenie jako
pracujące „ w technologii pełnego 3D” (autentyk!), sugerując tym samym, iż konkurenci dłu-
gość, szerokość i wysokość mierzą niezupełnie. W druku uważny redaktor zawczasu usuwa
podobne wpadki, w radiu lub telewizji natychmiast je wyjaśnia lub prostuje.
Znacznie bardziej bezpieczne wydają się inne pokusy poufnych mailowych kontaktów. Otóż
wyrażane w nich opinie nie powodują ryzyka sądowego procesu o zniesławienie, więc łatwo
w nich obrzydzać potencjalnemu nabywcy konkretne konkurencyjne produkty. Dowodzi tego,
znów autentyczna, korespondencyjna „ekspertyza” dotycząca znanej naszym czytelnikom
funkcji Smart Weight dostępnej w wyważarkach Hunter. Czytamy w niej m.in.: „ Całą sprawę
nadmuchał dział marketingu Huntera przed paroma laty i dzisiaj chyba sami nie wiedzą jak
się z tego wycofać. Oszczędności na ciężarkach (na tym to głównie polega) mają się nijak do
liczby sflustrowanych klientów. Ta nakładka kosztowała klienta nawet do 400 dolarów! W nie-
których firmach samochodowych (autoryzowanych) w Niemczech stosowanie Smart White (!)
zostało zabronione, delikatnie mówiąc niezalecane” . Wszystko to oczywiście wierutne bzdury,
lecz na decyzję wahającego się nabywcy mogą mieć całkiem poważny wpływ.
Gdyby redakcje rzeczywiście upadły, trudno by było podobnej „kreciej robocie” dawać
jakikolwiek odpór. Pozostałoby tylko cierpliwie znosić wrogie pomówienia lub reagować w myśl
zasady „gwałt niech się gwałtem odciska”. Internet działa przecież jednakowo we wszyst-
kie strony, a odpowiednią bazę adresową może mieć każdy przedsiębiorca uczestniczący
w konkurencyjnej walce. Ileż to roboty rozesłać jakieś odwetowe informacje? Nieuchronnym
efektem podobnych „polemik” okaże się rychły upadek wzajemnego ludzkiego zaufania. Dla-
tego potrzebne są i będą (nie tylko ludziom z nich żyjącym) niezależne medialne tytuły. Jeśli
nawet upadną niektóre z tych dzisiejszych, to zastąpią je nowe, bardziej wiarygodne w swej
bezstronności i poręczniejsze w odbiorze.
Redaktor naczelny:
Marian Kozłowski
m.kozlowski@technotransfer.pl
Sekretarz redakcji:
Bogusława Krzczanowicz
b.krzczanowicz@technotransfer.pl
Redakcja e-autonaprawa.pl:
Adam Rudziński
a.rudzinski@technotransfer.pl
Stali współpracownicy:
Andrzej Kowalewski, Zenon Majkut,
Ewa Rozpędowska, Toni Seidel,
Leszek A. Stricker, Tomasz Szulc,
Andrzej Tippe, KrzaQ
Marketing i reklama:
Małgorzata Salamaga-Borysenko
tel. 71 733 67 56
m.salamaga@technotransfer.pl
Przemysław Krzczanowicz
tel. 71 712 57 96
p.krzczanowicz@technotransfer.pl
Prenumerata:
tel. 71 712 57 95
prenumerata@technotransfer.pl
Opracowanie graficzne i skład:
Taurus CD
tel. 71 712 57 98
Wydawca:
Wydawnictwo Technotransfer
Druk i oprawa:
Delta Wrocław
Wszelkie prawa zastrzeżone. Przedruk
materiałów wyłącznie za zgodą redakcji.
Materiałów niezamówionych redakcja
nie zwraca. Zastrzegamy sobie prawo
do skrótów i redakcyjnego opracowania
tekstów przyjętych do druku. Redakcja
nie bierze odpowiedzialności za treść
reklam i ogłoszeń.
Marian Kozłowski
Zdjęcia na okładce:
completeoffroad.com, Jeepon
AUTONAPRAWA | MARZEC 2013
1076811661.104.png 1076811661.115.png 1076811661.001.png 1076811661.012.png
4 | AKTUALNOŚCI | WYDARZENIA
WYDARZENIA | AKTUALNOŚCI | 5
Wydarzenia
Spis treści
Osram ostrzega przed podróbkami
Zaprosili nas
DAF Trucks Polska – na śniadanie prasowe połączone z pre-
zentacjami dotyczącymi podsumowania roku 2012 i nowego
DAFa XF Euro 6 (Zamek Topacz, Kobierzyce, 19 lutego)
Zarząd Grupy Lotos SA i Polski Związek Motorowy – na
wspólną konferencję prasową, dotyczącą organizacji Rajdo-
wych Samochodowych Mistrzostw Polski i 70. Rajdu polski
oraz prezentację Lotos Rally Team (Warszawa, 27 lutego)
Continental Opony Polska – na konferencje prasowe poświę-
cone oponom do aut osobowych i ciężarowych (Warszawa,
20 marca)
Sogefi Group – na śniadanie prasowe połączone z prezenta-
cją nowego brandu SogefiPro (Warszawa, 27 marca)
Bosch – na Międzynarodową Konferencję Prasową do cen-
trum testowego Bosch (Boxberg, 11-13 czerwca)
Więcej na stronie:
www.e-autonaprawa.pl
Firma.Osram.ostrzega.przed.
podrabianymi.samochodowy-
mi. lampami. ksenonowymi,.
opatrzonymi. firmowym. logo..
Ich.producentem.jest.spółka.
Guangzhou.Maofeng.Electro-
nic.. Podejrzenia. dotyczące.
oryginalności.tych.produktów.
powinna.budzić.bardzo.niska.
cena.i.nietypowe.opakowania,.
albo.nawet.ich.brak..O.firmo-
wej. gwarancji. w. przypadku.
takiego.zakupu.nie.może.być.
mowy..Poza.tym.firma.Osram.
informuje.o.wszczęciu.postę-
powania.sądowego.przeciwko.
spółce. Guangzhou. Maofeng.
Electronic.
AKTUALNOŚCI:
Wydarzenia................................................4
Nowości.rynkowe......................................45
KONSTRUKCJE
10 000 000.Bosch.Common.Rail..
do.pojazdów.użytkowych.............................8
WYPOSAŻENIE WARSZTATU
Mega.Macs.PC.na.dobry.początek...............10
Druga.młodość.testerów.Texa......................42
FORUM PROFESJONALISTÓW
Szyby.samochodowe.na.usługowym.rynku...12
PRAKTYKA WARSZTATOWA
Lakierowanie.tworzyw.sztucznych...............16
Podręcznik.mechaniki.pojazdowej:
Tłumiki.drgań.typu.CPA.............................20
DODATEK SPECJALNY:
OLEJE SILNIKOWE
Dlaczego.syntetyczne.są.lepsze?.................21
Oleje.i.silniki.–.stopnie.kompatybilności.......24
Nowoczesne.smarowanie.silnika.................32
EKONOMIA, BIZNES, MARKETING
Akumulatory.Varta:
Elementy.globalnego.sukcesu.....................34
20 lat irmy Hella Polska
Z. tej. jubileuszowej. okazji.
odbyła. się. w. warszawskiej.
siedzibie.firmy.uroczysta.kon-
ferencja. prasowa,. podczas.
której.jej.obecny.prezes,.Mi-
w. Warszawie.. Współpracu-
je.też.coraz.ściślej.z.biurem.
i. magazynem. czeskiego. od-
działu.koncernu,.którego.per-
sonel.liczy.łącznie.13.osób..
Oznacza.to.koordynację.dzia-
łań.na.czterech.europejskich.
rynkach.(Polska,.Czechy,.Sło-
wacja. i. Litwa),. pozwalającą.
uzyskiwać.tzw..efekt.synergii.
Światowy. potencjał. firmy.
Hella,.znanej.z.produkcji.pod-
zespołów. samochodowych.
w.zakresie.oświetlenia,.elek-
tryki.i.elektroniki,.rozwija.się.
także.poprzez.tworzenie.spó-
łek.joint.venture.z.renomowa-
nymi. markami. specjalistycz-
nych.produktów.i.usług..Na.
tej. zasadzie. powstały:. HGS.
(Hella. Guttmann. Solutions).
–. diagnostyka. samochodo-
wa,.BHS.(Behr.Hella.Servi-
Rośnie popularność wspomagania kierowców
ce).–.samochodowe.systemy.
termiczne,.HNS.(Hella.Nuss-
baum.Solutions).–.sprzęt..ser-
wisowania.klimatyzacji.
Wyniki. ostatnich. czterech.
lat. to. systematyczny. wzrost.
wartości.sprzedaży.we.wszyst-
kich.dziedzinach.działalności.
spółki..Sukcesem.jest.również.
jej.działalność.w.polskich.śro-
dowiskach. motoryzacyjnych,.
np..akcja.„Klimat.na.biznes”,.
prowadzona. dla. samocho-
dowych.warsztatów,.i.3-letni.
program.edukacyjny.„Świeci-
my.przykładem”,.z.udziałem..
8.szkół.samochodowych.
Badania.przeprowadzane.pod.
koniec.ubiegłego.roku.na.zle-
cenie.firmy.Bosch.wykazały,.
że. kierowcy. w. Niemczech,.
Włoszech.i.Francji.doceniają.
układy.wspomagające.prowa-
dzenie. samochodu.. Respon-
denci. w. większości. uważali.
się.za.kierowców.odpornych.
na. dekoncentrację,. ale. do-
świadczających. mimo. tego.
krytycznych.sytuacji.na.dro-
gach..Aż.70%.z.nich.pamię-
tało. gwałtowne. hamowanie.
awaryjne,. 47%. ryzykowne.
zmiany.pasa.ruchu..
Jako. najbardziej. interesu-
jące.ich.układy.elektroniczne.
wymieniali. system. wykrywa-
nia.pojazdu.w.martwym.polu.
(84%).. Na. miejscu. drugim.
i. trzecim. znalazły. się. ukła-
dy. zapobiegające. kolizjom.
z.pieszymi.oraz.z.innymi.po-
jazdami.
Wśród. badanych. 60%.
uważa.za.pożyteczne.systemy.
elektronicznego. prowadzenia.
pojazdu,.jeśli.w.każdej.chwili.
dają.się.one.wyłączyć..
W.2014.roku.Bosch.wpro-
wadzi.funkcję.„asystenta.jazdy.
w.korku”,.który.będzie.auto-
matycznie.hamował,.przyspie-
szał.i.kierował.przy.prędkości.
do.50.km/h.
chał.Koszałka,.dokonał.pod-
sumowania.ostatnich.lat.dzia-
łalności,.zaprezentował.nową.
strategię.firmową,.opartą.na.
stałym. poszerzaniu. oferty.
i.wynikające.z.niej.plany.na.
przyszłość.
Hella. Polska. sp.. z. o.o..
istnieje.od.1993.r..Obsługu-
je.rynek.polski.i.litewski,.za-
trudniając. 29. pracowników.
w.swym.biurze.i.magazynie.
TECHNICZNE PODSTAWY ZAWODU
Technologie.złącz.elektrycznych.(cz..III).......18
Standardowy.i.specjalny.olej.napędowy.......38
ZENNOWACJE
Obrazki.z.dygresjami.na.temat.wyważania...44
1915
PSYCHOINSPIRACJE
Negocjuj,.aby.zwyciężać............................50
OD REDAKCJI
Upadek......................................................3
Komiks.z.życia.pewnego.warsztatu..............50
Ford Model T
Konferencja IBIS
Współpraca.różnych.uczestni-
ków. rynku. samochodowych.
napraw. powypadkowych,.
w.tym.także.ubezpieczycieli,.
była.głównym.tematem..kon-
ferencji. zorganizowanej.
12. lutego. w. Warszawie.
przez.angielską.organiza-
cję.IBIS.(Międzynarodowe.
Sympozjum. Rynku. Bla-
charsko-Lakierniczego)..
Jej.partnerami.były.firmy:.
AkzoNobel,.Audatex,.3M.
i. Autoonline. oraz. holen-
derska.sieć.ABS.
W. trakcie. obrad. sporo.
uwagi. poświęcono. kwestii.
oszczędności.i.innych.korzy-
ści.wynikających.z.przyjęcia.
standardów. kooperacyjnych.
funkcjonujących. w. krajach.
najbardziej.
nych. pod. względem. roz-
woju. motoryzacji.. Na. przy-
kład. z. doświadczeń. PZU.
w. zakresie. likwidacji. szkód.
komunikacyjnych.wynika,.że.
czych..Dlatego.ubezpieczyciel.
ma. największe. możliwości.
koordynowania. napraw. na.
zasadzie. kierowania. klien-
tów. do. rekomendowanych.
warsztatów,. a. zaintere-
sowane. strony. z. tego.
pośrednictwa.korzystają.
chętnie..Inni.dyskutanci.
wskazywali. jednak. na.
szanse. udoskonalenia.
takiej.współpracy.przez.
wchodzenie. ubezpie-
czycieli. w. kooperacje..
np..z.sieciami.warsztatowy-
mi.. Pozwala. to. wykorzysty-
wać.atut.silnej.marki.ubezpie-
czyciela.w.celu.zapewnienia.
warsztatom.niższych.kosztów.
części. i. materiałów. napraw-
czych,. know-how . i. szkoleń.
personelu...
Pionier w hamowaniu.
SPIS REKLAM
Bosch.................................................41,51
Castrol.....................................................25
CTS.........................................................13
Dayco......................................................11
ExxonMobil..............................................29
GG.Proits................................................43
Inter.Cars..............................................2,47
JK.Jerzy.Kaleta.........................................13
Johnson.Controls........................................7
KYB.........................................................52
Launch....................................................17
MeCaTech/Easy.Fairs.................................33
Motul......................................................29
Saint-Gobain............................................15
Shell........................................................31
Szczepan.................................................19
Texa........................................................37
TMD.Friction/Textar.....................................5
Werther...................................................49
Wimad.......................................................9
WKŁ........................................................45
Wollers....................................................17
w.przypadku.zaistnienia.szko.-.
dy.89.procent.właścicieli.po-
jazdów.zwraca.się.w.pierwszej.
kolejności.do.ubezpieczyciela.
(poprzez.kontakt.z.agentem,.
call center ,.Internet),.a.tylko.
11.procent.zaczyna.poszuki-
wania. warsztatów. napraw-
100 lat doskonałego hamowania.
Przedstawicielstwo TMD Friction GmbH w Polsce:
Reprezentant na Polskę: Mirosław Przymuszała
Ul. Wrocławska 8-10
55-002 Dobrzykowice
Tel. (071) 347 93 08
biuro@tmdfrictionservices.pl
zaawansowa-
AUTONAPRAWA | MARZEC 2013
AUTONAPRAWA | MARZEC 2013
1076811661.023.png 1076811661.034.png 1076811661.038.png 1076811661.039.png 1076811661.040.png 1076811661.041.png 1076811661.042.png 1076811661.043.png 1076811661.044.png 1076811661.045.png 1076811661.046.png 1076811661.047.png 1076811661.048.png 1076811661.049.png 1076811661.050.png 1076811661.051.png 1076811661.052.png 1076811661.053.png 1076811661.054.png 1076811661.055.png 1076811661.056.png 1076811661.057.png 1076811661.058.png 1076811661.059.png 1076811661.060.png 1076811661.061.png 1076811661.062.png 1076811661.063.png 1076811661.064.png 1076811661.065.png 1076811661.066.png 1076811661.067.png 1076811661.068.png 1076811661.069.png 1076811661.070.png 1076811661.071.png 1076811661.072.png 1076811661.073.png 1076811661.074.png 1076811661.075.png 1076811661.076.png 1076811661.077.png
 
6 | AKTUALNOŚCI | WYDARZENIA
Poliamidy w nadwoziu Volkswagena
Technologia najbardziej niezawodnych
samochodów na wiecie.
Kto zapewnił jej dobry start?
Pas.przedni.w.nowym.Volks-
wagenie.Golfie.7.został.wy-
konany.w.całości.z.tworzywa.
sztucznego. produkowanego.
przez. firmę. BASF.. Element,.
którego.kształt.opracowano.na.
podstawie.obliczeń.i.symula-
cji,.jest.jedną.z.pierwszych.na.
świecie.konstrukcji.tego.typu,.
spełniającą. wymogi. wytrzy-
małościowe.bez.wewnętrzne-
go. wzmocnienia. stalowego..
W. efekcie. zmniejszyła. się.
masa.całego.modułu,.a.nowy.
element. prawidłowo. współ-
pracuje.z.czujnikami.zderze-
niowymi.uruchamiającymi.po-.
duszki.powietrzne..
Program „Młode Kadry”
Centrum.Kształcenia.Praktycz-
nego,.a.uczestniczyli.w.niej.
m.in..prezydent.Częstochowy,.
naczelnik.wydziału.edukacji,.
prezes.spółki.Inter.Cars.oraz.
przedstawiciele. partnerów.
programu.
Podczas.spotkania.podkre-
ślano. konieczność. dostoso-
wania.edukacji.do.wymagań.
rynku. pracy,. więc. program.
„Młode. Kadry”. ma. przygo-
tować. uczniów. do. podjęcia.
pracy.w.prawdziwych.warsz-
tatach.i.serwisach.samocho-
dowych. dzięki. dostarczaniu.
nowoczesnego. sprzętu. dla.
szkół,. dodatkowym. szkole-
niom.młodzieży.i.kursom.dla.
nauczycieli.
Następna. uroczystość.
przekazania. sprzętu. w. ra-
mach. programu. „Młode. Ka-
dry”.odbędzie.się.19.marca.
w.Zespole.Szkół.Mechanicz-
nych.w.Białymstoku.
Celem.tego.programu.eduka-
cyjnego.jest.rozwijanie.szkol-
nictwa.zawodowego..Inaugu-
racja.II.jego.edycji.odbyła.się.
w.styczniu.w.częstochowskim.
Trendy w elektronice pojazdowej
stąpią.trzy.nowe.trendy:.roz-
wój. systemów. zapobiegania.
kolizjom,. upowszechnienie.
urządzeń.radarowych.i.kamer,.
rosnący.popyt.na.tzw..ukła-
dy. o. otwartej. architekturze..
Wiąże.się.to.ze.zwiększającą.
się. popularnością. systemów.
wspomagania. kierowcy. DAS.
( driver assist systems ).i.postę-
pującą.optymalizacją.kosztów.
ich. produkcji.. Dlatego. firma.
TRW. współpracuje. z. klien-
tami. z. branży. motoryzacyj-
nej. w. dziedzinie. technologii.
bezpieczeństwa. dostępnych.
w.dogodnych.cenach..W.bie-
żącym. roku. rozpocznie. pro-
dukcję.jednostek.sterujących.
SDE.( safety domain ecu ).do.
nadzorowania. różnych. ukła-
dów. nadwozia,. zawieszenia,.
systemu. wspomagania. kie-
rowcy.itp..Układy.te.można.
integrować. z. oprogramowa-
niem. innych. producentów.
pod.warunkiem.zastosowanie.
otwartej. architektury. w. ze-
wnętrznych. aplikacjach. ste-
rujących.
Eksperci.firmy.TRW.Automoti-
ve.spodziewają.się,.że.w.naj-
bliższych.latach.w.dziedzinie.
elektroniki. pojazdowej. wy-
Konferencja na torze kartingowym
Specjalną.konferencję.praso-
wą,. połączoną. z. zawodami.
kartingowymi,.zorganizowało.
7.lutego.2013.roku.w.War-
szawie.Przedstawicielstwo.ZF.
Friedrichshafen.AG.SA.w.Pol-
sce..Jego.dyrektor.Peter.Ro-
thenhöfer.przedstawił.ogólne.
zasady. majowo-czerwcowej.
serii.profesjonalnych.szkoleń.
Sachs.Roadshow.2013..Po-
prowadzą.je.dla.2,5.tysiąca.
polskich.warsztatowców.naj-
lepsi.szkoleniowcy.firmy.ZF.
Services.reprezentujący.mar-
kę.Sachs..W.ich.programie.
oprócz.teoretycznych.prezen-
tacji.i.praktycznych.ćwiczeń.
w. zakresie. montażu. samo-
chodowych. układów. prze-
niesienia.napędu.i.zawieszeń.
przewidziano.jazdy.sportowe.
na.torach.wyścigowych.oraz.
kartingowych. w. Krakowie,.
Poznaniu,.Toruniu.i.Warsza-
wie..Sportową.stroną.Sachs.
Roadshow,. podobnie. jak.
w.poprzednich.edycjach.tej.
imprezy.organizowanych.dla.
warsztatowców. niemieckich.
i.czeskich,.zajmuje.się.wraz.
ze. swoją. ekipą. techniczną.
kierowca. rajdowy. Jörg. van.
Akumulatory VARTA ® SILVER Dynamic gwarantuj wydajno i niezawodno . Zaawansowana
technologia produkcji kratki PowerFrame ® zapewnia wysok moc rozruchow , szybkie ładowanie
oraz ekstremalnie wydłu…on …ywotno . Nie dziwi wi‡c fakt, …e zaufali nam wszyscy wiod cy
producenci samochodów na wiecie. Ogromne do wiadczenie, niezawodny serwis i wsparcie
jakie oferujemy sprawiaj , …e mo…esz zaufa nam tak…e Ty.
Wi cej informacji na stronie: www.varta-automotive.com
Wi cej informacji na stronie: www.varta-automotive.com
Ommen,.znany.z.wyścigów.
DTM. ( Deutsche Tourenwa-
gen Masters ).. Zgłoszenia.
uczestników.przyjmowane.są.
na.stronie:. www.zf.com/pl .do.
15.kwietnia.br.
Pewny start to akumulator
AUTONAPRAWA | MARZEC 2013
1076811661.078.png 1076811661.079.png 1076811661.080.png 1076811661.081.png 1076811661.082.png 1076811661.084.png 1076811661.085.png 1076811661.086.png 1076811661.087.png 1076811661.088.png 1076811661.089.png 1076811661.090.png 1076811661.091.png 1076811661.092.png 1076811661.093.png 1076811661.094.png 1076811661.095.png 1076811661.096.png 1076811661.097.png 1076811661.098.png 1076811661.099.png 1076811661.100.png 1076811661.101.png 1076811661.102.png 1076811661.103.png 1076811661.105.png 1076811661.106.png 1076811661.107.png 1076811661.108.png 1076811661.109.png 1076811661.110.png 1076811661.111.png 1076811661.112.png 1076811661.113.png 1076811661.114.png 1076811661.116.png 1076811661.117.png 1076811661.118.png 1076811661.119.png 1076811661.120.png 1076811661.121.png 1076811661.122.png 1076811661.123.png 1076811661.124.png 1076811661.125.png 1076811661.002.png 1076811661.003.png 1076811661.004.png 1076811661.005.png 1076811661.006.png 1076811661.007.png 1076811661.008.png 1076811661.009.png 1076811661.010.png 1076811661.011.png 1076811661.013.png 1076811661.014.png 1076811661.015.png 1076811661.016.png 1076811661.017.png 1076811661.018.png 1076811661.019.png 1076811661.020.png 1076811661.021.png 1076811661.022.png 1076811661.024.png
8 | KONSTRUKCJE | NAPĘD
NAPĘD | KONSTRUKCJE | 9
10 000 000 Bosch Common Rail
do pojazdów użytkowych
tzw. wzmacniacza ciśnienia. Pierwszy
stopień sprężania (do 900 barów) od-
bywa się w pompie wysokociśnienio-
wej, a drugi (do wartości maksymalnej
2 100 barów) we wtryskiwaczu. Od ubie-
głego roku Bosch dostarcza także układ
CRSN4 w wersji z końcowym ciśnieniem
wtrysku 2 500 barów.
moduł elektromagnetyczny
moduł piezoelektryczny
moduł łączący
WYSOKOCIŚNIENIOWE
WTRYSKIWACZE COMMON RAIL:
Z LEWEJ – ELEKTROMAGNETYCZNY,
Z PRAWEJ – PIEZOELEKTRYCZNY
zawór sterujący
moduł dyszy
rozpylającej
Wprowadzone równocześnie wtryski-
wacze o tzw. niskim współczynniku po-
wrotu przyczyniły się pośrednio do reduk-
cji zużycia paliwa, ponieważ zmniejszyły
nadmiar tłoczonego paliwa odprowadza-
ny ponownie do zbiornika, a tym samym
obniżyły moc pobieraną przez pompę
wysokiego ciśnienia.
Od 2010 roku etapy konstrukcyjne-
go rozwoju systemu wyznaczały kolejne
jego wersje: CRSN3-20 (2 000 barów),
CRSN3-22 (2 200 barów), aż do aktu-
alnej CRSN3-25 z ciśnieniem wtrysku
2 500 barów.
W tej najnowszej wersji stosowane są
różne modele pomp wtryskowych, dobie-
rane odpowiednio do średnich i ciężkich
pojazdów użytkowych z silnikami o licz-
bie cylindrów od 4 do 16. Ten sam układ
wykorzystywany jest także w ciągnikach
rolniczych i maszynach budowlanych
oraz w morskich jachtach, statkach rej-
sowych i kontenerowcach.
Bogatą ofertę układów wtryskowych
Bosch uzupełnia wdrożony do produkcji
w 2007 roku układ wtryskowy CRSN4,
przeznaczony wyłącznie do ciężkich po-
jazdów użytkowych. Jego specyfika po-
lega na zastosowaniu dwustopniowego
trybu zwiększania ciśnienia paliwa, czyli
Trendy sięgające w przyszłość
Charakterystyczne dla tego rodzaju
systemów zasilania oddzielenie funk-
cji podnoszenia ciśnienia paliwa oraz
jego wtrysku daje konstruktorom więcej
swobody w projektowaniu konkretnych
silników. Dodatkowym udogodnieniem
jest uni fikacja istotnych podzespołów
we wszystkich dotychczas opracowa-
nych generacjach układów wtryskowych
Bosch CRSN. Chodzi tu przede wszyst-
kim o zasobniki ciśnienia, czyli owe com-
mon rail (wspólne szyny), z których pali-
wo za pośrednictwem wtryskiwaczy trafia
do cylindrów silnika.
Zwiększanie ciśnienia wtrysku w ko-
lejnych rozwojowych etapach systemu
ma bezpośredni wpływ na coraz drob-
niejsze rozpylanie paliwa i bardziej pre-
cyzyjne jego dawkowanie w trybie wtry-
sku wielokrotnego, realizowanego przez
szybkie w działaniu elektromagnetyczne
lub piezoelektryczne zawory wtryskiwa-
czy. W aktualnie produkowanych wer-
sjach systemu umożliwiają one podział
wtryskiwanej dawki nawet na siedem
pojedynczych wtrysków w jednym cyklu
roboczym danego cylindra. Taki precy-
zyjny, elastycznie konfigurowany wtrysk
wielokrotny przynosi w efekcie spraw-
niejszą i cichszą pracę silnika oraz mniej
uciążliwy dla środowiska skład emitowa-
nych spalin.
Oprócz doskonalenia systemów wtry-
skowych Bosch pracuje także nad innymi
rozwiązaniami obniżającymi zużycie pali-
wa w silnikach Diesla. Przykładem tego
mogą być obniżający emisję tlenków azo-
tu system wtórnego oczyszczania paliwa
Denoxtronic i obniżający emisję cząstek
stałych system Departronic. Przygotowy-
wane są również koncepcje hybrydyzacji
napędu w pojazdach użytkowych. n
UKŁAD BOSCH COMMON RAIL CRSN1
DO SILNIKA CZTEROCYLINDROWEGO
OD 1999 ROKU DO STYCZNIA 2013 ROKU WYPRODUKO-
WANO W ZAKŁADACH BOSCHA 10 MILIONÓW EGZEM-
PLARZY UKŁADU WTRYSKOWEGO COMMON RAIL (CRSN)
PRZEZNACZONYCH DO DUŻYCH SILNIKÓW WYSOKO-
PRĘŻNYCH
Pierwszy układ wtryskowy Bosch Com-
mon Rail do pojazdów użytkowych
(CRSN1) pojawił się najpierw w lek-
kich samochodach ciężarowych Iveco
(Turbo Daily), a niedługo potem też
w ciężkich pojazdach marki Renault.
System ten zapewniał ciśnienie wtry-
sku rzędu 1 400 barów. W udoskona-
lonej instalacji wtryskowej montowanej
od 2001 roku do amerykańskich
pikapów zostało ono zwiększone
do 1 600 barów, a w generacji CRSN3,
wprowadzonej w 2005 roku, wynosiło
już 1 800 barów.
BOSCH
COMMON RAIL
DO CIĘŻKIEGO
POJAZDU
UŻYTKOWEGO
WIMAD Sp.j.
51-511 Wrocław, ul. Strachocińska 27. tel./faks 71 346 66 26
info@wimad.com.pl www.wimad.com.pl
AUTONAPRAWA | MARZEC 2013
AUTONAPRAWA | MARZEC 2013
1076811661.025.png 1076811661.026.png 1076811661.027.png 1076811661.028.png 1076811661.029.png 1076811661.030.png 1076811661.031.png 1076811661.032.png 1076811661.033.png 1076811661.035.png 1076811661.036.png 1076811661.037.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin