probne_obciazenia_statyczne.pdf

(418 KB) Pobierz
geo19.indb
geoinżynieria
Próbne obciążenia statyczne
– praktyczne systemy
zakotwień pali reakcji
Nowe technologie pali wprowadzone w ostatnich latach do praktyki inżynierskiej stworzyły nieznane
wcześniej możliwości, które pozwalają sprawnie i efektywnie rozwiązywać szereg problemów często
spotykanych na dzisiejszych budowach
kich fundamentów, w tym w znacznej mierze fun-
damentów palowych i ścian szczelinowych, wy-
musił w dużym stopniu na projektantach i wykonawcach
potrzebę lepszego poznania rzeczywistej współpracy tych
ważnych elementów konstrukcji z podłożem gruntowym.
Najnowsze technologie fundamentowania to nie tylko zna-
czące ułatwienie wykonania robót, ale również nowe pro-
blemy i wyzwania.
Pozyskane na przestrzeni ostatnich lat doświadczenie
w badaniach pali wielkośrednicowych, CFA, Vibrex, kolumn
żwirowych KSS, kolumn cementowo-gruntowych DSM, czy
choćby pali jet-grouting, pozwala (tam gdzie nie jest to na-
rzucone), na szybkie opracowanie koncepcji próbnego ob-
ciążenia i wszystkich elementów z nim związanych, jak np.
istotny a zarazem często bagatelizowany przez inżynierów
sposób połączenia pali kotwiących z konstrukcją oporową
tzw. „stanowiskiem”.
Każdy wykonawca próbnych obciążeń, powinien dyspo-
nować możliwością zaprojektowania i wykonania nietypo-
wych systemów zakotwienia, jednakże na co dzień opero-
wać łatwymi i powtarzalnymi technologiami połączeń pali
z konstrukcją stanowiska takimi jak:
Gwintowane wysoko wytrzymałościowe pręty
typu SAS (DYWIDAG Prestressing Steel THREADBAR ®
– rys. 1) – wykonane są ze stali wysokostopowej i do-
stępne o średnicach od 22,5 do 75 mm (zwykle opty-
malne φ 36 i 47 mm). Charakteryzują się nośnościami do
3600 kN na 1 pręt. Stosuje się je jako tracone poprzez
zabetonowanie w trzonie pala na głębokość 4-5 m po-
trzebnej ilości prętów, wynikającej z wartości sił wycią-
gających, z pozostawieniem ponad głowicę pala odcinka
o długości ok. 1 m. Kolejnym etapem jest uciąglanie za
pomocą specjalnych muf i blokowanych w konstrukcji
stanowiska przy użyciu płyt oporowych i odpowiednich
nakrętek. Gwintowane pręty typu SAS używa się tam,
gdzie występują znaczne siły wyciągające na poziomie
Qw > 2000 kN (gdzie Qw – jest maksymalną siłą wycią-
gającą na pojedynczy pal reakcji). Istotnym warunkiem
zastosowania prętów jest zazbrojenie pali kotwiących,
koszami zbrojeniowymi na całej ich długości. Niestety
wymagają dużo wcześniejszych konsultacji tj. min. 2 ty-
godnie przed przystąpieniem do robót palowych, w celu
ustalenia ilości, dokładnego miejsca wbetonowania oraz
terminowego dostarczenia na budowę. Pręty SAS pozwa-
Rys. 1. Pręty gwintowane typu SAS
Fot. 1. Pręty gwintowane typu Gonar DSI Hollow Bar System®
56 GEOINŻYNIERIA drogi mosty tunele 04/2008 (19)
geoinżynieria
Z naczny postęp technologii wykonywania głębo-
118404666.157.png 118404666.168.png 118404666.179.png 118404666.190.png 118404666.001.png 118404666.012.png 118404666.023.png 118404666.034.png 118404666.045.png 118404666.056.png 118404666.067.png 118404666.078.png 118404666.089.png 118404666.100.png 118404666.111.png 118404666.119.png 118404666.120.png 118404666.121.png 118404666.122.png 118404666.123.png 118404666.124.png 118404666.125.png 118404666.126.png 118404666.127.png 118404666.128.png 118404666.129.png 118404666.130.png 118404666.131.png 118404666.132.png 118404666.133.png 118404666.134.png 118404666.135.png 118404666.136.png 118404666.137.png
 
geoinżynieria
lają na skrócenie do niezbędnego minimum potrzebnego
czasu montażu i demontażu konstrukcji próbnego ob-
ciążenia oraz zapewniają bezpieczny sposób połączenia
typu „pal – stanowisko”.
Gwintowane pręty typu Gonar DSI Hollow Bar
System ® (fot. 1) – dostępne są w średnicach od 25 do
76 mm i charakteryzują się nośnościami do 1500 kN na
1 pręt. Z uwagi na stosunkowo niską cenę, zwykle sto-
suje się wbetonowywane na całej długości niezbrojonych
pali typu Vibrex bądź kolumn DSM. Sposób przygotowa-
nia analogiczny jest jak dla prętów SAS.
„Klosze” stalowe (rys. 2) – opracowane w standary-
zowanych średnicach dla pali: φ 40–43, 60–63, 80, 100,
120 i 150 cm. Wykonane są ze stali wysokogatunkowych
i używane jako najczęstszy sposób połączenia stanowi-
ska z koszami zbrojeniowymi, za pomocą spawania. Ele-
menty stosuje się wszędzie tam, gdzie siła wyciągająca
nie przekracza 2000 kN, jak również tam, gdzie z róż-
nych przyczyn pominięto wcześniejsze konsultacje i po
wykonaniu pali nie ma możliwości innego zakotwienia.
W przypadkach, gdy Qw>2000 kN, klosze są ponow-
nie wymiarowane i ewentualnie wzmacniane. Pomimo
wszechstronności użycia, sposób ten wymaga każdora-
zowego obliczenia ilości prętów zbrojenia wciągniętych
do współpracy, jak również niezbędnie obliczenia spo-
iny. Elementy te wymagają starannego przygotowania
zbrojenia. Niestety także w znacznej mierze wydłużają
proces montażu i demontażu konstrukcji stanowiska.
Rys. 2. Klosze stalowe
Wysoko wytrzymałościowe łączniki śrubowe (rys. 3)
– obecnie rzadziej używane, stosowane zamiennie z klo-
szami. Współpracują z zestawem krótkich belek stalo-
wych nakładanych na zbrojenie, od góry blokowanych
podkładką, a następnie łącznikami na niezbędną ilość
prętów. Elementy wyposażone są w zestaw śrub, które
po skręceniu uniemożliwiają wysuw prętów zbrojenia.
W Polsce nadal można napotkać, już dzisiaj archaiczny
system linowy, wymagający dużej pracochłonności. Sposób
najmniej bezpieczny – liny należy poddawać przeglądowi
po każdym obciążeniu. Zbyt mały wstępny naciąg może
powodować powstawanie znacznych luzów na kolejnych
elementach stanowiska, co prowadzi do zbyt dużego wysu-
wu siłownika hydraulicznego i w konsekwencji przedwcze-
snego zakończenia obciążenia.
Warto podkreślić, iż na polskim rynku nadal brak odpo-
wiednio wczesnych konsultacji na linii projektant – wy-
konawca fundamentu – wykonawca próbnych obciążeń,
służących do optymalizacji i maksymalizacji w użyciu, pro-
stych i szybkich rozwiązań zakotwień pali (tj. np pręty SAS)
dla próbnych obciążeń statycznych. Temat pomijany we
wczesnej fazie realizacji, może rodzić poważne problemy
tuż przed przystąpieniem do badań, od zmiany metody ba-
dania i związanych z tym nierzadko dużych kosztów (np.
obciążenia balastowe), po znaczne wydłużenie czasu przy-
gotowań do obciążenia, a w skrajnych przypadkach nawet
do rezygnacji z obciążeń.
autor
inż. Andrzej Kruczek
PILETEST sp. z o.o.
Rys. 3. Wysoko wytrzymałościowe łączniki śrubowe
58 GEOINŻYNIERIA drogi mosty tunele 04/2008 (19)
geoinżynieria
118404666.138.png 118404666.139.png 118404666.140.png 118404666.141.png 118404666.142.png 118404666.143.png 118404666.144.png 118404666.145.png 118404666.146.png 118404666.147.png 118404666.148.png 118404666.149.png 118404666.150.png 118404666.151.png 118404666.152.png 118404666.153.png 118404666.154.png 118404666.155.png 118404666.156.png 118404666.158.png 118404666.159.png 118404666.160.png 118404666.161.png 118404666.162.png 118404666.163.png 118404666.164.png 118404666.165.png 118404666.166.png 118404666.167.png 118404666.169.png 118404666.170.png 118404666.171.png 118404666.172.png 118404666.173.png 118404666.174.png 118404666.175.png 118404666.176.png 118404666.177.png 118404666.178.png 118404666.180.png 118404666.181.png 118404666.182.png 118404666.183.png 118404666.184.png 118404666.185.png 118404666.186.png 118404666.187.png 118404666.188.png 118404666.189.png 118404666.191.png 118404666.192.png 118404666.193.png 118404666.194.png 118404666.195.png 118404666.196.png 118404666.197.png 118404666.198.png 118404666.199.png 118404666.200.png 118404666.002.png 118404666.003.png 118404666.004.png 118404666.005.png 118404666.006.png 118404666.007.png 118404666.008.png 118404666.009.png 118404666.010.png 118404666.011.png 118404666.013.png 118404666.014.png 118404666.015.png 118404666.016.png 118404666.017.png 118404666.018.png 118404666.019.png 118404666.020.png 118404666.021.png 118404666.022.png 118404666.024.png 118404666.025.png 118404666.026.png 118404666.027.png 118404666.028.png 118404666.029.png 118404666.030.png 118404666.031.png 118404666.032.png 118404666.033.png 118404666.035.png 118404666.036.png 118404666.037.png 118404666.038.png 118404666.039.png 118404666.040.png 118404666.041.png 118404666.042.png 118404666.043.png 118404666.044.png 118404666.046.png 118404666.047.png 118404666.048.png 118404666.049.png 118404666.050.png 118404666.051.png 118404666.052.png 118404666.053.png 118404666.054.png 118404666.055.png 118404666.057.png 118404666.058.png 118404666.059.png 118404666.060.png 118404666.061.png 118404666.062.png 118404666.063.png 118404666.064.png 118404666.065.png 118404666.066.png 118404666.068.png 118404666.069.png 118404666.070.png 118404666.071.png 118404666.072.png 118404666.073.png 118404666.074.png 118404666.075.png 118404666.076.png 118404666.077.png 118404666.079.png 118404666.080.png 118404666.081.png 118404666.082.png 118404666.083.png 118404666.084.png 118404666.085.png 118404666.086.png 118404666.087.png 118404666.088.png 118404666.090.png 118404666.091.png 118404666.092.png 118404666.093.png 118404666.094.png 118404666.095.png 118404666.096.png 118404666.097.png 118404666.098.png 118404666.099.png 118404666.101.png 118404666.102.png 118404666.103.png 118404666.104.png 118404666.105.png 118404666.106.png 118404666.107.png 118404666.108.png 118404666.109.png 118404666.110.png 118404666.112.png 118404666.113.png 118404666.114.png 118404666.115.png 118404666.116.png 118404666.117.png 118404666.118.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin