KONSPEKTY-Z-METODYKI.doc

(340 KB) Pobierz
UTRWALANIE NAWYKU PRAWIDŁOWEJ POSTAWY CIAŁA

UTRWALANIE NAWYKU PRAWIDŁOWEJ POSTAWY CIAŁA

Cele: kształtowanie prawidłowej postawy podczas przyjmowania pozycji korekcyjnych, wpływ zabaw na rozwój psychiczny i motoryczny dziecka, wpływ ćwiczeń, ich zastosowanie na formowanie prawidłowej sylwetki.
Metody: zabawowo-naśladowcza, naśladowcza ścisła.
Miejsce ćwiczeń: teren przedszkolny.
Przybory: woreczki, obręcze, karimaty, piłka.
Czas trwania zajęć: 30 min.
Ilość ćwiczących: 6.
Prowadzący: mgr Paweł Różański.

Część l - wstępna

1. Moment organizacyjno-wychowawczy -wejście, powitanie, podanie tematu zajęć. Kontrola poprawności przyjmowanej pozycji.
2. Zabawa ożywiająca - "Berek-literka".
       Dzieci kładą woreczki na głowie. Wyznaczone dziecko (berek) goni inne. Ochrona przed berkiem poprzez odwzorowanie własnym ciałem literki "T" lub "l".

Część II -główna

1. Zabawa orientacyjno-porządkowa - "Kolory".
       Dzieci w szeregu w siadzie skrzyżnym, ręce na kolanach, w dłoniach woreczek. Na sygnał wyrzucają obydwa woreczki w tył za siebie. Prowadzący podaje odpowiednią literę, np. "Z". Dzieci wstają bez pomocy rąk i biegną szukać zielonych woreczków. Po zakończeniu zabawy dzieci wracają na karimaty śpiewając piosenkę "Hanka Modrooka".
2. Zabawa na czworakach - "ZOO"
       Dzieci naśladują ruchy i głosy zwierząt. Poruszają się na czworakach po karimatach, przeciągają się, odpoczywają tak jak misie, kotki, żółwie, pieski, zajączki itp.
3. Zabawa z elementami równowagi - "Zaczarowane literki".
        Dzieci poruszają się po placu stając tylko na rozrzuconych woreczkach. Na sygnał zatrzymują się i naśladują literkę "K" lub "R".
4. Zabawa bieżna - "Alfabetyczna gonitwa".       Dzieci podzielone na dwa zespoły "A" i "B" ustawione w rzędach tyłem do siebie w różnych pozycjach (siad skrzyżny, klęczny). Na hasło "A" dzieci wstają bez pomocy rąk i literki "A" łapią "B".
5. Zabawa z elementami rzutu - "Wędrujące woreczki".
      Dzieci podzielone na dwa zespoły "A" i "B" na sygnał układają na stopach po jednym woreczku i nogą prawą, później lewą starają się wrzucić woreczki na swoją karimatę. Wygrywa zespół, który w określonym czasie zbierze więcej woreczków. Powtórzenie zabawy - w zastępach w leżeniu przodem, każde dziecko rzuca oburącz po 2 woreczki w przód tak, aby trafić do obręczy.

Część III - końcowa

1. Ćwiczenia oddechowe z elementami kształtującymi wysklepienie stóp. Dzieci w siadzie ugiętym podpartym uderzają o podłoże naprzemian palcami stóp wypowiadając cicho słowa piosenki "Myszka". Uderzając naprzemian o podłoże głośno wypowiadają słowa wymienionej piosenki. Następnie wstają bez pomocy rąk i śpiewają całą piosenkę w marszu, naśladując ruchy "skradania się".
2. Zabawa o charakterze uspokajającym - "Zgaduj-zgadula". Dzieci w szeregu w siadzie klęcznym, ręce na kolanach, dłonie skierowane palcami do środka, plecy proste. Prowadzący rzuca piłkę do ćwiczących. Dziecko chwyta piłkę i wypowiadając wyraz rozpoczynający się na literkę podaną przez prowadzącego odrzuca piłkę.

Podsumowanie zajęć, pożegnanie, wymarsz.

 

Temat:       Zwiększenie ruchomości stawów obręczy barkowej i biodrowej.

Cele:

·         Wzmocnienie mięśni grzbietu i mięśni brzucha.

·         Utrwalenie prawidłowej postawy w różnych pozycjach.

Umiejętności:

·         Wykonywanie ćwiczeń korekcyjnych na torze przeszkód w terenie otwartym.

·         Zachowanie prawidłowej postawy w miejscu i w ruchu


Miejsce ćwiczeń:     park "Zofilas" przy Szkole Podstawowej Nr 5 w Białej Podlaskiej.
Przybory i przyrządy (parkowe):     drabinka pozioma, drabinka pionowa, belki skośne, belki poziome, ławeczki parkowe, listwy z ogrodzenia od piaskownicy, drzewa parkowe, szarfy.
Czas trwania zajęć:      45 min
Ilość ćwiczących:     12
Wiek ćwiczących:     IIe
Prowadzący:      mgr Anna Kozak

Dnia:     21.05.2001

Część wstępna - 10'

·         1. Czynności organizacyjno-porządkowe.

o        Zbiórka, powitanie, sprawdzenie obecności. Omówienie zadań lekcji

§         - 1 minuta

§         uwaga - Kontrola postawy skorygowanej, sprawdzenie odpowiedniego stroju. Rozdanie szarf.

·         2. Zabawa ożywiająca doskonaląca prawidłową postawę.

o        Zabawa "Słonko świeci - deszczyk pada". Na zapowiedź "słonko świeci" dzieci spacerują, biegają w różnych kierunkach, a na zawołanie "deszczyk pada" biegną do drzewa i stoją prosto

§         - 4 powtórzenia

§         uwaga: Określenie terenu w parku do zabawy i ćwiczeń. Całym ciałem przylegają do powierzchni drzewa z niewielkim odstępem w odcinku lędźwiowym.

·         3. Ćwiczenie oddechowe.

o        Pw. - przysiad podparty.
Jesteśmy na łące, czy potraficie naśladować "kwiaty zwiędłe" (przysiad podparty). Powolny wyprost do stania i głęboki wdech nosem "kwiaty rosną i rozwijają się po deszczu". Wydech nosem, powrót do przysiadu podpartego

§         - 5 powtórzeń

§         uwaga: Przypomnienie o prawidłowym wdechu i wydechu.

·         4. Ćwiczenie równoważne.

o        Czy potrafisz naśladować brodzącego bociana po łące" - stanie jednonóż i naśladowanie klekotu boćka: kle, kle, kle

§         - 6 powtórzeń

§         uwaga: Podczas marszu i stania plecy proste, łopatki ściągnięte, 3x LN, 3x PN. Ile kroków wykonał bocian? (doskonalenie dodawania).

·         5. Odciążenie kręgosłupa od ucisku osiowego, wzmocnienie mm. prostownika grzbietu odcinka piersiowego, rozciąganie mm. piersiowych, wzmacnianie mm. karku.

o        Czy potrafisz naśladować "nurkującą kaczkę".
Pw. - przysiad podparty.
Na sygnał prowadzącego "kaczki nurkują" - dzieci ruchami głowy i klatki piersiowej naśladują nurkującą i wynurzającą się kaczkę: uginają ręce w łokciach, zbliżają głowę i klatkę piersiową do ziemi, wysuwają głowę daleko do przodu, prostują ręce, zadzierając wysoko głowę i wracają do przysiadu podpartego. Gdy usłyszą sygnał "kaczki odfruwają" przechodzą do biegu

§         - 4 powtórzenia

·         6. Wyrabianie nawyku prawidłowej postawy, zwłaszcza ustawienia głowy. Wzmacnianie mm. ściągających łopatki, mm. prostownika grzbietu.

o        Pw. - postawa skorygowana, RR w "skrzydełkach".
Ja słyszę głos kukułki, czy potraficie naśladować kukułkę? Na sygnał prowadzącego, wysuwając głowę do przodu i wymawiając słowo "kuku", a następnie cofając głowę, naśladują wysuwanie się kukułki z wnętrza zegara i chowanie się jej do środka. Głowa jest dłużej schowana niż wyciągnięta i powinna być cały czas ustawiona pionowo.

§         4 powtórzenia

§         uwaga: Przez cały czas trwania zabawy T powinien być nieruchomy - ruch dotyczy tylko głowy. W czasie trwania zabawy należy utrzymać pozycję skorygowaną.

·         7. Kształtowanie wyczucia prawidłowej postawy w różnych pozycjach.

o        Na łące pojawiły się także inne zwierzęta: kruki, jastrzębie, kury i zające, czy umiecie je naśladować?
Kruk - chód z chwytem za kostki w przysiadzie.
Jastrząb - bieg z pracą RR w bok, w górę i w dół.
Kury - trucht z ruchem, odprowadzanie RR pion w skurcz, w przód i w tył.
Zając - przysiad z wyciągniętym T w górę, RR w kształcie "uszów nasłuchujących" (ściągnięte łopatki).

§         8 powtórzeń

§         uwaga: na zawołanie prowadzącego np. "jastrząb" dzieci naśladują jastrzębia, potem prowadzący wywołuje inne zwierzątko. Bieg i trucht na śródstopiu.

·         8. Ćwiczenie oddechowe.

o        Pw. - postawa skorygowana. Ruch - głęboki wdech nosem, wznos RR przodem w górę (1-2), a na 3-4 zatrzymaj powietrze, RR w górze i powrót do pozycji wyjściowej z powolnym wydmuchem powietrza ustami (1-2-3-4).

§         6 powtórzeń

Część główna - 30 minut

·         9. Ćwiczenia zwiększające ruchomość obręczy barkowej, wzmacnianie mm. grzbietu, elongacja kręgosłupa.

o        Tor przeszkód w parku "Zofilas"

o        przeszkoda 1
Trucht slalomem między drzewami

§         - 1 raz

§         uwaga: bieg na śródstopiu

o        przeszkoda 2
Przejście w zwisie po drabince ustawionej poziomo

§         - 1 raz

§         uwaga: w oczekiwaniu na ćwiczenie każde dziecko przyjmuje postawę skorygowaną (plecy proste, brzuch wciągnięty, RR oparte na biodrach kciukiem skierowane do przodu).

o        Marsz z ruchem RR bokiem w górę, klaśnięcie w dłonie nad głową, opuszczenie swobodne RR wzdłuż T

§         - 3 razy

·         10. Wzmacnianie mm. grzbietu i stóp

o        Przeszkoda 3
Skoki zawrotne przez belki ustawione skośnie

§         1 raz

§         uwaga: Odbicie NN ze śródstopia, a RR są proste.

·         11.Wzmacnianie mm. nóg.

o        Przeszkoda 4 (wg inwencji własnej)
Czy potrafisz przejść pod i nad belką ustawioną poziomo?

§         - 1 raz

o        Marsz ze skrzyżowaniem stóp.

·         12. Rozciąganie mm. klatki piersiowej.

o        Przeszkoda 5
Pw. - postawa tyłem do drabinki, RR w poziomym skurczu.
Ruch - napiąć mięśnie i wytrzymać(3 sek., brzuch wciągnięty).

§         - 2 powtórzenia

§         uwaga: ćwiczymy z obu stron drabinki

·         13. Wzmacnianie mm. skośnych brzucha.

o        Pw. - zwis tyłem na drabince, RR proste.
Ruch - przyciągnąć NN ugięte w kolanach do klatki piersiowej w prawą i lewą stronę

§         - 2 powtórzenia

Marsz z przeniesieniem szarfy RR przodem w górę - wdech, swobodne opuszczenie RR przodem w dół - wydech (4x).

§         uwaga: ćwiczący zdejmują szarfy

·         14. Ćwiczenia o mniejszej intensywności, wzmacnianie mm. brzucha i pośladków.

o        Przeszkoda 6
Zwis poziomy na niskim drążku (wys. 1m) za pomocą RR i NN ("kiełbaski"), podciągnąć się na RR w prawą i lewą stronę belki z wytrzymaniem

§         - 2 powtórzenia

·         15. Ćwiczenia oddechowe.

o        Czy potrafisz naśladować głos ptaka za pomocą gwizdu lub świstu?

o        Pw. - ustawienie bokiem do kierunku ruchu, dłonie oparte na biodrach z kciukiem skierowanym w przód, plecy proste, łopatki ściągnięte, brzuch wciągnięty.
Ruch - cwał bokiem w kierunku następnej przeszkody ze zmianą stron (raz PN, raz LN).

§         - 6 powtórzeń

§         uwaga: prawidłowy wdech i wydech

·         16. Wzmacnianie mm. grzbietu odcinka lędźwiowego i pośladków.

o        Przeszkoda 7
Pw. - leżenie przodem po kolce biodrowe w poprzek ławeczki parkowej, chwyt dłońmi za brzeg ławki, NN ugięte w kolanach na ziemi.
Ruch - wznos NN do poziomu i wytrzymać (3 sek.), powrót do pozycji wyjściowej.

§         - 6 powtórzeń

§         uwaga: zmiana ćwiczących

·         17.Wzmacnianie mm. brzucha i pośladków.

o        Przeszkoda 8
Pw. - leżenie tyłem wzdłuż ławeczki parkowej, chwyt RR za brzeg ławki na wysokości głowy, NN ugięte w kolanach, oparte na ziemi.
Ruch - wyprost NN do poziomu i wytrzymać (3 sek.), powrót do pozycji wyjściowej.

§         - 4 powtórzenia

§         uwaga: Zmiana ćwiczących. Indywidualizacja Pw. - NN ugięte, przyciągnięte do brzucha. Ruch - wyprost NN pod kątem 45°, wytrzymać, powrót do pozycji wyjściowej

§         Marsz ze stawianiem stóp w jednej linii (plecy proste, brzuch wciągnięty)

§         uwaga: prowadzący patykiem rysuje prostą linię na ziemi.

·         18. Ćwiczenia równoważne

o        Przeszkoda 9
Pw. - postawa skorygowana z szarfą leżącą na głowie.
Ruch - przejście we wspięciu wysokim z RR w bok po listwie obudowy piaskownicy (szer. - 20cm, wys. - 30cm).

§         - 1 raz

o        Marsz krokiem "miareczkowym" tzn. stopy ustawione ściśle jedna za drugą - pięta dotyka palców.

§         uwaga:...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin