Historia muzyki - arkusz rozsz..pdf

(563 KB) Pobierz
Microsoft Word - HM_PR
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Arkusz zawiera informacje prawnie chronione do momentu rozpoczęcia egzaminu.
WPISUJE ZDAJĄCY
Miejsce
na naklejkę
z kodem
KOD
PESEL
EGZAMIN MATURALNY
Z HISTORII MUZYKI
POZIOM ROZSZERZONY
MAJ 2010
Instrukcja dla zdającego
Czas pracy:
180 minut
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 14 stron,
nuty ipłytę z nagraniami. Ewentualny brak zgłoś
przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin.
2. Arkusz zawiera trzy części. Część pierwsza arkusza to
test, część druga wymaga analizy przykładów
muzycznych, a część trzecia napisania wypracowania
na jeden z podanych tematów.
3. Czynności zaplanuj tak, aby możliwe było rozwiązanie
zadań z trzech części arkusza w ciągu 180 minut.
4. Rozwiązania zadań zamieść w miejscu na to
przeznaczonym.
5. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
6. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
7. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie będą oceniane.
8. Na karcie odpowiedzi wpisz swój numer PESEL
i przyklej naklejkę z kodem.
9. Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
Liczba punktów
do uzyskania: 50
MHM-R1_1P-102
293431102.111.png 293431102.122.png 293431102.133.png 293431102.144.png 293431102.001.png 293431102.012.png 293431102.023.png 293431102.034.png 293431102.045.png 293431102.056.png 293431102.067.png 293431102.068.png 293431102.069.png 293431102.070.png 293431102.071.png 293431102.072.png 293431102.073.png 293431102.074.png 293431102.075.png 293431102.076.png 293431102.077.png 293431102.078.png 293431102.079.png 293431102.080.png 293431102.081.png 293431102.082.png 293431102.083.png 293431102.084.png 293431102.085.png 293431102.086.png 293431102.087.png 293431102.088.png 293431102.089.png 293431102.090.png 293431102.091.png 293431102.092.png 293431102.093.png 293431102.094.png 293431102.095.png 293431102.096.png 293431102.097.png 293431102.098.png 293431102.099.png 293431102.100.png 293431102.101.png 293431102.102.png 293431102.103.png 293431102.104.png 293431102.105.png 293431102.106.png 293431102.107.png 293431102.108.png 293431102.109.png 293431102.110.png 293431102.112.png 293431102.113.png 293431102.114.png 293431102.115.png 293431102.116.png 293431102.117.png 293431102.118.png 293431102.119.png 293431102.120.png 293431102.121.png 293431102.123.png 293431102.124.png 293431102.125.png 293431102.126.png 293431102.127.png 293431102.128.png 293431102.129.png 293431102.130.png 293431102.131.png 293431102.132.png 293431102.134.png 293431102.135.png 293431102.136.png 293431102.137.png 293431102.138.png 293431102.139.png 293431102.140.png 293431102.141.png 293431102.142.png 293431102.143.png 293431102.145.png 293431102.146.png 293431102.147.png 293431102.148.png 293431102.149.png 293431102.150.png 293431102.151.png 293431102.152.png 293431102.153.png 293431102.154.png 293431102.002.png 293431102.003.png 293431102.004.png 293431102.005.png 293431102.006.png 293431102.007.png 293431102.008.png 293431102.009.png 293431102.010.png 293431102.011.png 293431102.013.png 293431102.014.png 293431102.015.png 293431102.016.png 293431102.017.png 293431102.018.png 293431102.019.png 293431102.020.png 293431102.021.png 293431102.022.png 293431102.024.png 293431102.025.png 293431102.026.png 293431102.027.png 293431102.028.png 293431102.029.png 293431102.030.png 293431102.031.png 293431102.032.png 293431102.033.png 293431102.035.png 293431102.036.png 293431102.037.png 293431102.038.png 293431102.039.png 293431102.040.png 293431102.041.png 293431102.042.png 293431102.043.png 293431102.044.png 293431102.046.png 293431102.047.png 293431102.048.png 293431102.049.png 293431102.050.png 293431102.051.png 293431102.052.png 293431102.053.png 293431102.054.png 293431102.055.png 293431102.057.png 293431102.058.png
2
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
Część I (20 punktów)
Zadanie 1. (1 pkt)
Wymień dwie cechy harmoniki impresjonistycznej.
1. ...................................................................................................................................................
2. ...................................................................................................................................................
Zadanie 2. (1 pkt)
Po zapoznaniu się z tekstem dotyczącym jednego z kompozytorów epoki klasycyzmu
wykonaj polecenia.
Żył długo i w miarę szczęśliwie, obce też mu były artystyczne udręki i rozterki.
Komponował wiele i z wielką łatwością. Nie otaczała go żadna legenda. Zaznał gorzkiego
smaku służby w dworskiej liberii, ale też radości bycia artystą wolnym, niezależnym,
zamożnym i sławnym. Z powodu jego osobistego uroku, poczucia humoru i żywotności
mówiono o nim dobrotliwie „Papa [...]”. Wśród współczesnych cieszył się wielkim uznaniem
i poważaniem. Grany był w większości stolic europejskich, wydawany w największych
oficynach kontynentu. Pod koniec życia zyskał pozycję pierwszego kompozytora ówczesnej
Europy.
Wskaż kompozytora, o którym napisano te słowa. .............................................................
Wymień osobę, u której pozostawał on na służbie. .............................................................
Zadanie 3. (2 pkt)
Wielu kompozytorów XIX w. sięgało w swojej twórczości po teksty Williama Szekspira.
Uzupełnij tabelę:
A. Połącz tytuły dramatów Szekspira z nazwiskami kompozytorów, którzy inspirowali
się w swej twórczości dziełami wskazanymi w tabeli.
Nazwiska wybierz spośród podanych poniżej:
Ferenc Liszt, Piotr Czajkowski, Felix Mendelssohn, Robert Schumann,
Giuseppe Verdi
B. Wpisz nazwy gatunków muzycznych, które inspirowane były wymienionymi
tekstami.
Tytuł utworu
A. Kompozytor
B. Gatunek muzyczny
Sen nocy letniej
Otello
Romeo i Julia
293431102.059.png
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
3
Zadanie 4. (1 pkt)
Zapisana poniżej seria dodekafoniczna stanowi podstawę Preludium z Suity
fortepianowej op. 25 Arnolda Schönberga. W utworze została wykorzystana postać
oryginalna serii oraz jej trzy permutacje. Wpisz nazwy tych permutacji pod
odpowiednimi przykładami.
Postać oryginalna serii
2. ..................................................................
1. ..................................................................
3. ..................................................................
Zadanie 5. (1 pkt)
Uzupełnij zdania.
W wieku ....................... Mannheim był wyróżniającym się ośrodkiem muzyki orkiestrowej.
Kompozytorzy z tego ośrodka stworzyli podstawy nowoczesnej instrumentacji, która
rezygnowała z akompaniamentu ....................................... oraz przyczynili się do ustalenia
obsady wykonawczej ................................... orkiestry symfonicznej. W symfoniach jako
pierwsze
ogniwo
cyklu
sonatowego
wprowadzali
najczęściej
formę
........................................................ .
Zadanie 6. (1 pkt)
Wskaż pięć instrumentów, którym Wolfgang Amadeus Mozart powierzał partie solowe
w swoich koncertach.
1. ...................................... 2. ...................................... 3. ......................................
4. ...................................... 5. ......................................
Nr zadania
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Wypełnia
egzaminator
Maks. liczba pkt
1
1
2
1
1
1
Uzyskana liczba pkt
293431102.060.png 293431102.061.png 293431102.062.png 293431102.063.png 293431102.064.png
4
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
Zadanie 7. (2 pkt)
Przy każdym utworze podaj nazwisko kompozytora i uzasadnij, dlaczego dane dzieło
zajmuje ważne miejsce w historii muzyki.
A. Magnus liber organi (Wielka księga organum)
Kompozytor ..........................................................................................................................
Uzasadnienie .........................................................................................................................
................................................................................................................................................
B. VIII Symfonia „Tysiąca”
Kompozytor ..........................................................................................................................
Uzasadnienie .........................................................................................................................
................................................................................................................................................
Zadanie 8. (2 pkt)
Twórczość Igora Strawińskiego pełna była zaskakujących zwrotów stylistycznych.
Wymień dwa nurty stylistyczne obecne w jego twórczości i tytuł dzieła
reprezentatywnego dla każdego z wymienionych nurtów.
1. Nazwa nurtu ......................................................... Dzieło .......................................................
2. Nazwa nurtu ......................................................... Dzieło .......................................................
Zadanie 9. (1 pkt)
Połącz nazwiska twórców z tytułami utworów, wpisując przy literach odpowiednie cyfry.
A. Zygmunt Noskowski
B. Ryszard Strauss
C. Mieczysław Karłowicz
1. Rapsodia litewska
2. Step
3. Mazepa
4. Don Juan
A. ........... B. ........... C. ...........
Nazwij gatunek muzyczny, który reprezentują wszystkie wymienione kompozycje.
.......................................................................................................................................................
Egzamin maturalny z historii muzyki
Poziom rozszerzony
5
Zadanie 10. (1 pkt)
W XVI wieku często zestawiano w pary tańce skontrastowane metrorytmicznie i agogicznie.
A. Podaj nazwy dwóch dawnych tańców włoskich, które,wykonywane jeden
po drugim, stanowiły „zalążek” suity.
1. .................................................................. 2. ..................................................................
B. Rozpoznaj rodzaj notacji zastosowanej w przedstawionym powyżej zapisie tańca
i podaj jej nazwę.
.......................................................................................................................................................
Zadanie 11. (1 pkt)
Przyporządkuj nazwiska twórców do nazw ugrupowań, z którymi byli związani.
A. Grupa Sześciu
1. Anton Webern
B. Grupa darmstadzka
2. Bela Bartok
C. Szkoła wiedeńska
3. Artur Honegger
4. Karlheinz Stockhausen
A. ........... B. ........... C. ...........
Poniżej wpisz literę, którą oznaczono ugrupowanie twórców działających w drugiej
połowie XX wieku.
.............................
Nr zadania
7.
8.
9.
10.
11.
Wypełnia
egzaminator
Maks. liczba pkt
2
2
1
1
1
Uzyskana liczba pkt
293431102.065.png 293431102.066.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin