Marcin Kłak_M_Zarz_wiedza_w_przeds.pdf

(7567 KB) Pobierz
Rozdział 1. Zarządzanie wiedzą we współczesnych organizacjach gospodarczych
Marcin Kłak
Zarządzanie wiedzą
we współczesnym
przedsiębiorstwie
Praca naukowa współinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Spo-
łecznego oraz ze środków budżetu państwa i budżetu województwa podkarpac-
kiego, w ramach projektu Wzmocnienie instytucjonalnego systemu wdrażania
Regionalnej Strategii Innowacji w latach 2007-2013 w województwie podkar-
packim, realizowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa
im. prof. Edwarda Lipińskiego w Kielcach
Kielce – czerwiec 2010
1
1059375633.051.png 1059375633.062.png 1059375633.072.png 1059375633.073.png 1059375633.001.png 1059375633.002.png 1059375633.003.png 1059375633.004.png 1059375633.005.png 1059375633.006.png 1059375633.007.png 1059375633.008.png 1059375633.009.png 1059375633.010.png 1059375633.011.png
Marcin Kłak
Recenzent
Jarosław Sosnowski
Redaktor techniczny
Włodzimierz Chłopek
Korekta
Kazimiera Pryt
© Copyright by Marcin Kłak, Kielce 2010
ISBN 978-83-60056-52-3
Wydawca: Kieleckie Towarzystwo Edukacji Ekonomicznej
na zlecenie Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa
im. prof. Edwarda Lipińskiego w Kielcach
Projekt okładki
Tomasz Bochenek
Przygotowanie do druku
Tomasz Bochenek
Druk
Drukarnia COMPUS, e-mail: compus@e.pl
2
1059375633.012.png 1059375633.013.png 1059375633.014.png 1059375633.015.png 1059375633.016.png 1059375633.017.png 1059375633.018.png 1059375633.019.png 1059375633.020.png 1059375633.021.png 1059375633.022.png 1059375633.023.png 1059375633.024.png 1059375633.025.png 1059375633.026.png 1059375633.027.png
Rozdział 1. Zarządzanie wiedzą we współczesnych organizacjach gospodarczych
Spis treści
Wstęp
7
Rozdział 1. Zarządzanie wiedzą we współczesnych organizacjach
gospodarczych
13
1.1. Rola i znaczenie wiedzy
13
1.1.1. Pojęcia i deinicje
14
1.1.2. Zarządzanie wiedzą w Polsce i na świecie w świetle ostatnich lat
23
1.1.3. Strategiczne znaczenie wiedzy w tworzeniu trwałej przewagi
konkurencyjnej 29
1.2. Wiedza we współczesnym przedsiębiorstwie 37
1.2.1. Rodzaje wiedzy 38
1.2.2. Cechy wiedzy 41
1.2.3. Funkcje zarządzania wiedzą 42
1.2.4. Proces tworzenia wiedzy 44
1.2.5. Modele zarządzania wiedzą 45
1.3. Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie 49
1.3.1. Procesy zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie 51
1.3.2. Poziomy i style zarządzania wiedzą stosowane w przedsiębiorstwie 55
1.3.3. Strategie zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie
62
1.3.4. Szacowanie wiedzy przedsiębiorstwa
68
1.3.5. Korzyści wynikające z zarządzania wiedzą
76
1.3.6. Bariery i trudności w przekazywaniu wiedzy
79
1.3.7. Ochrona wiedzy w przedsiębiorstwie
83
1.4. Przemysł w gospodarce opartej na wiedzy
85
1.4.1. Gospodarka wiedzy
86
1.4.2. Trendy światowe i perspektywa krajowa
90
1.4.3. Rola klastrów przemysłowych w podnoszeniu konkurencyjności
przedsiębiorstw
97
1.4.4. Platformy technologiczne katalizatorem innowacyjności
99
Rozdział 2. Systemy zarządzania informacją i wiedzą
w przedsiębiorstwie
107
2.1. Informacja i jej miejsce w łańcuchu wiedzy
107
2.1.1. Determinanty informacji: cechy i rodzaje informacji,
luka informacyjna
109
3
1059375633.028.png 1059375633.029.png 1059375633.030.png 1059375633.031.png 1059375633.032.png 1059375633.033.png 1059375633.034.png 1059375633.035.png 1059375633.036.png 1059375633.037.png 1059375633.038.png 1059375633.039.png 1059375633.040.png 1059375633.041.png 1059375633.042.png
Marcin Kłak
2.1.2. Społeczeństwo informacyjne
113
2.1.3. Informacja rynkowa strategicznym zasobem przedsiębiorstwa
120
2.1.4. Rola oraz znaczenie informacji i wiedzy we współczesnym
przedsiębiorstwie
123
2.2. System informacyjny jako podstawa systemu zarządzania wiedzą
w przedsiębiorstwie
126
2.2.1. Pojęcie systemu informacyjnego
128
2.2.2. Model funkcjonowania systemu informacyjnego przedsiębiorstwa
i jego elementy
128
2.2.3. Funkcje i rola systemu informacyjnego w przedsiębiorstwie
130
2.2.4. Klasyikacja podstawowych systemów informacyjnych
zarządzania przedsiębiorstwem
131
2.2.5. Cykl życia systemu informacyjnego
137
2.3. Systemy zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie
141
2.3.1. Ewolucja systemów zarządzania wiedzą
146
2.3.2. Tworzenie i implementacja systemu zarządzania wiedzą
w przedsiębiorstwie
148
2.3.3. Narzędzia i metody wspomagające systemy zarządzania wiedzą
154
2.3.4. Znaczenie systemów zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie
159
Rozdział 3. Funkcjonowanie przedsiębiorstw opartych na wiedzy
165
3.1. Przedsiębiorstwo jako organizacja ucząca się
165
3.1.1. Cechy i wyróżniki organizacji uczącej się
167
3.1.2. Ciągłe doskonalenie istotą przedsiębiorstwa uczącego się
171
3.1.3. Cykl organizacyjnego uczenia się
174
3.1.4. „Pięć dyscyplin” – zasady organizacji uczącej się
179
3.1.5. Elastyczna struktura organizacji uczącej się
183
3.1.6. Bariery i korzyści organizacyjnego uczenia się
185
3.2. Model przedsiębiorstwa inteligentnego
188
3.2.1. Charakterystyka koncepcji organizacji inteligentnej
190
3.2.2. Działania „inteligentne” – zdolność konkurowania
w turbulentnym otoczeniu 192
3.2.3. Skumulowany efekt inteligencji funkcjonalnych 197
3.2.4. Orientacja na innowacje domeną przedsiębiorstwa inteligentnego 200
3.2.5. Pracownicy – prawdziwy potencjał przedsiębiorstwa inteligentnego 204
3.3. Organizacja fraktalna wizją przedsiębiorstwa przyszłości
206
3.3.1. Fraktale instrumentem opisu dynamicznie zmieniających się
organizacji
207
3.3.2. Cechy przedsiębiorstwa fraktalnego
209
3.3.3. Struktura organizacji fraktalnej
215
4
1059375633.043.png 1059375633.044.png 1059375633.045.png 1059375633.046.png 1059375633.047.png 1059375633.048.png 1059375633.049.png 1059375633.050.png 1059375633.052.png 1059375633.053.png 1059375633.054.png 1059375633.055.png 1059375633.056.png 1059375633.057.png
Rozdział 1. Zarządzanie wiedzą we współczesnych organizacjach gospodarczych
3.3.4. Sieciowy charakter organizacji fraktalnych
220
3.3.5. Wady i zalety przedsiębiorstwa fraktalnego
223
3.4. Organizacja wirtualna nowoczesną formą współpracy
przedsiębiorstw XXI wieku
224
3.4.1. Ujęcia organizacji wirtualnych
225
3.4.2. Model przedsiębiorstwa wirtualnego
232
3.4.3. Kreowanie przestrzeni wirtualnej
238
3.4.4. Technologie stosowane w organizacjach wirtualnych
242
3.4.5. Korzyści z udziału w organizacji wirtualnej
244
3.4.6. Wady, zagrożenia i bariery rozwoju wirtualnych organizacji
247
Rozdział 4. Wiedza jako podstawa zarządzania kapitałem
intelektualnym i kulturą organizacyjną przedsiębiorstwa
253
4.1. Kapitał intelektualny kluczowym źródłem konkurencyjności
przedsiębiorstwa 253
4.1.1. Kapitał intelektualny i jego komponenty 256
4.1.2. Historia pojęcia kapitału intelektualnego 262
4.1.3. Proces zarządzania kapitałem intelektualnym w przedsiębiorstwie 265
4.1.4. Mierniki i modele pomiaru kapitału intelektualnego
przedsiębiorstwa
269
4.1.5. Zarządzanie kapitałem intelektualnym w kontekście zarządzania
wiedzą 281
4.2. Zarządzanie kapitałem ludzkim w przedsiębiorstwie opartym na wiedzy 285
4.2.1. Ewolucja koncepcji zarządzania kapitałem ludzkim
288
4.2.2. Modele i metody polityki zarządzania kapitałem ludzkim
293
4.2.3. Rola zarządzania wiedzą w zarządzaniu zasobami ludzkimi
w przedsiębiorstwie
299
4.2.4. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa poprzez wiedzę
oraz kluczowe umiejętności i kompetencje pracowników
305
4.2.5. Zarządzanie pracownikami wiedzy
313
4.3. Rola kapitału społecznego we współczesnym przedsiębiorstwie
322
4.3.1. Pojęcie kapitału społecznego
324
4.3.2. Wpływ kapitału społecznego na przedsiębiorczość i efektywność
organizacji
327
4.3.3. Wspólnoty wiedzy – wspólnoty praktyków
331
4.3.4. Znaczenie kapitału społecznego w uzyskiwaniu przewagi
konkurencyjnej
339
4.4. Kultura organizacyjna podporządkowana wiedzy
343
4.4.1. Deinicje kultury organizacyjnej
345
4.4.2. Klasyikacja i rodzaje kultury organizacyjnej
348
5
1059375633.058.png 1059375633.059.png 1059375633.060.png 1059375633.061.png 1059375633.063.png 1059375633.064.png 1059375633.065.png 1059375633.066.png 1059375633.067.png 1059375633.068.png 1059375633.069.png 1059375633.070.png 1059375633.071.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin