jak zaczac budowe (3).pdf

(182 KB) Pobierz
ŚK6_52-63.pdf
MAKIETA
Jakzacząćbudowęmakietymodułowej(3)
Wbudowienaszychdwóchpierwszychsegmentówdoszliśmydoetapu,wktórymmamypodtorze(torowisko)
przygotowanedoułożenianawierzchnitorowejorazzostaływklejonekawałkistyropianulubstyroduruumożli
wiająceukształtowanieterenuwokółniego.
Kształtowanieterenujestczynnościąbardzoważną.
Rozpoczniemyjeodnarysowanianabocznychścian
kachsegmentów(zpłytyMDF)projektowanego
przebieguterenu.Linierysujemy„zręki”wyraźnie
flamastrem.Pamiętajmy,abynarysowanelinietra
fiałynakońcachkażdegosegmentudokładnie
wpunktykończąceprofileprzejściowe(rys.13).Przy
pomocywyrzynarkilubcienkiejtarczyszlifierskiej
iodpowiedniegoelektronarzędziaodcinamyzbędną
częśćpłytyMDF.Styropianlubstyrodurukształtu
jemyużywającdotegozwykłego,dużegoiostrego
kuchennegonoża.Powstałekrawędziebocznych
ścianeksegmentówbędąprowadnikiemdlanoża
podczaspierwszychcięć.Najtrudniejszejestwy
konanie(wycięcie)płaszczyznskarpnasypów,prze
kopówirowów.Musimypamiętać,żetocostwo
rzyłczłowiekskładasięzpłaszczyzniregularnych
krawędzi,natomiastwszystkoto,cojestdziełem
natury–jestnieregularneirzadkokiedytworząsię
tamjakiekolwiekkrawędzie.Styropianwycinamy
powoli,warstwami.Łatwiejbowiemzawsze„zdjąć”
trochęnadmiarumateriału,niżpozbytgłębokim
nacięciu„dosztukowywać”teren.Najczęściejpo
pełnianymbłędem,którywidujesięjakżeczęsto
takżenamakietachdoświadczonychmodelarzy,jest
zbytstromeukształtowanieskarpprzekopówina
sypów.Skarpytemajązazwyczajpochylenie1:1,5.
Wartowykonaćsobiemodelarskitrójkątskarpiar
ski,składającysięzmałejpoziomicyikawałkapłyty
pilśniowejprzyciętejwformietrójkątaprostokątnego
oprzyprostokątnych10i15cm(rys.14).Wycina
jącpłaszczyznęskarpyprzekopulubnasypunależy
przykładaćtentrójkątdopowstającejpowierzch
ni,bystalekontrolowaćjejnachylenie.Abyniepo
pełnićbłędupowinniśmyteżmiećciągleprzedocza
mirysunekpokazującyprzekrójpoprzecznypod
torza(rys.15).Kształtującterenpozabudowlą
ziemną(tam,gdziewycinamyteren,któryworygi
naleukształtowałanatura)starajmysięprowadzić
nóżpodczascięciamiękkimiruchami,unikając
tworzeniapłaskich,regularnychirównychpowierzch
ni.Pozakończeniupracprzykształtowaniuterenu
powinniśmynanaszychdwóchsegmentachuzy
skaćefektpokazanynarysunku(rys.16).
Wceluprzygotowaniasegmentówdodalszej
obróbkiwartoukształtowanytereniskarpywy
równać,układającnanichcienkąwarstwęszpa
chlówkiakrylowej.Szpachlówkąmożemyrównież
zatuszowaćniewielkiebłędypowstałewtrakcie
cięciastyropianuorazwyrównaćpołączeniasty
ropianuześciankamibocznymi,czołowymiito
rowiskiem.Szpachlowanienależyprzeprowadzić
kilkakrotnie,nakładającjaknajcieńszewarstwy.
Gdy szpachlówka całkowicie wyschnie trzeba
pomalowaćsegmentyfarbą.Zalecamużywanie
białej farby akrylowej. Malujemy także ścianki
boczne,czołoweorazramysegmentów.Malować
należykilkakrotnie,adomalowaniaścianbocz
nychwartoużyćwałkamalarskiego.
Gdynaszesegmentysąśnieżnobiałe,może
my śmiało powiedzieć, że przebrnęliśmy przez
pierwsząfazębudowy.Oczywiścienazakończe
nietychpracniezapomnijmyosprawdzeniu,czy
segmentynieodkształciłysię(kątyproste!)iczy
torowiskojestrówne,płaskieipoziomeorazpro
stopadłedoprofiliczołowych.Pomiarywykonaj
mynaskręconychzesobąobydwusegmentach.
Wprzypadkustwierdzeniajakichkolwiekbłędów
(nierówności,brakukątówprostychitp.)terazjest
ostatnimoment,gdymożnajeusunąćpoprzez
szlifowanielubdodaniemateriałuwmiejscach
jegobraków.
Poranaułożenietoru.Musimyzakupićdwaod
cinkitorutypuflex.Wżadnymwypadkunieoszczę
dzajmyprzytymzakupie!Należynabyćtorybardzo
dobrejjakości,będącewyrobemrenomowanejfir
mymodelarskiej.PolecićmożnaproduktyfirmyRoco
(zseriiLine)iTillig(zseriiElitte).Najpierwmusi
myzakupioneflexyodpowiednioprzygotować.Dłu
gościsegmentównieprzypadkowowynosząpo90
cm.FlexyRocoLinemajądługość920mm.Jeden
znichmusimyprzeciąćnapół.Drugipozostawia
mywcałości.Naskręconychzesobąiściślespa
sowanychsegmentachukładamyprowizorycznie
zakupionetory:najpierwpołowępierwszegoflexa,
zanim–poprzezłączeniesegmentów–drugiflex
opełnejdługości,azanimdrugąpołówkę,która
powinnaniecowystawaćpozaprofilczołowy(rys.
17).Dokażdegofragmentutorumusimyprzyluto
waćkablezasilające.Powinniśmywykonaćmini
mumdwaprzyłączadokażdegofragmentutoru.
Przewody(oprzekroju1mm 2 każdy)lutujemydo
stopekszyn(fot.1).Wmiejscachprzylutowanych
przewodówdługimwiertłemośrednicy3mmwier
cimyotworyprzezpłytętorowiskaipodstawęma
kiety.Używającsztywnegodrutuprzeciągamywolne
Rys.13.Narysowaneliniewyznaczającekrawędzieterenunaściankachbocznych.
Rys.14.Trójkątskarpiarskidoskarpopochyleniu1:1,5wwersjimodelarskiej.
54
Światkolei6/2008
54
Światkolei6/2008
670631723.026.png 670631723.027.png 670631723.028.png 670631723.029.png 670631723.001.png 670631723.002.png
MAKIETA
końceprzewodówpodmakietęiponownieukłada
mytory.Nałączeniufleksówmożnazastosować
oryginalnewsuwkiłączące,możnateżwysunąćkilka
podkładówzpoprzedniegoodcinkatoru,awdru
gimjecofnąćiwsunąćszynyzodcinkadrugiego
wpodkładyodcinkapierwszego.Wtakimprzypadku
szynymogąpozostaćzetknięte„nastyk”.Pozostaje
namułożyćzwielkąprecyzjątornaprzygotowanym
podłożu,wzdłużwyrysowanejosiizamocowaćgo
–najpierwprowizorycznie–szpilkami.Podopro
wadzeniugeometriitorudonależytegokształtu
możemyrozpocząćprzyklejaniegonastałe.Nale
żyużyćklejucyjanoakrylowego,któryzapuszcza
mywco58polepomiędzypodkładamiinachwi
lędociskamytor(fot.2).Pokilkunastusekundach
torbędzietrwaleprzymocowany.Pamiętajmy,że
klejeniemożnawykonaćdopieroposprawdzeniu,
żetorjestrzeczywiścieprosty.Poprzyklejeniugo
cyjanoakrylatemwykonaniejakichkolwiekpopra
wekbędziepraktycznieniemożliwe.Pozostajejesz
czewykonaniepołączeńelektrycznychiostatecz
nedocięciemodelowegotoru.Dotychtematów
powrócimywkolejnymodcinku–zamiesiąc.
LeszekLewiński
Rys.15.Charakterystycznykształtpodtorzaiprzyległegoterenuwprzekrojupoprzecznym.
Fot.1.Lutowanieprzewodówzasilającychdostopekszyn
modelowegotoru.
Rys.16.Ukształtowanyterennaobydwusegmentachmakietymodułowej.
Fot.2.Układanietoru.
Rys.17.Przygotowanietorówtypu„flex”doułożenianadwusegmentowymmodule.
Światkolei6/2008
55
55
Światkolei6/2008
670631723.003.png 670631723.004.png 670631723.005.png 670631723.006.png 670631723.007.png 670631723.008.png 670631723.009.png 670631723.010.png 670631723.011.png 670631723.012.png 670631723.013.png 670631723.014.png 670631723.015.png 670631723.016.png 670631723.017.png 670631723.018.png 670631723.019.png 670631723.020.png 670631723.021.png 670631723.022.png 670631723.023.png 670631723.024.png 670631723.025.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin