rozjazdy (4).pdf

(194 KB) Pobierz
ŚK4\(1\)_54-63.pdf
MAKIETA
Rozjazdy na makiecie (4)
n a j m n i ej s z y ) c i e n k i c h d r u c i ków ( w y
starczą wykonane zdrutu nawojowego
ośrednicy0,2mm)iwyprowadzenieich
wywierconymi otworami pod makietę.
Pod makietą należy je połączyć zodpo
wiednimi przewodami zasilającymi (rys.
2). Będziemy mieli wtedy pewność, że
wiglicach zawsze będzie napięcie takie,
jak wsąsiednich odcinkach torów ina
wet zabrudzenie powierzchni dolegania
iglicy do opornicy nie stanie się przy
czynąbrakuprądu,odbijającąsięoczywi
ście na płynności ruchu lokomotyw.
Modelowerozjazdypowinniśmyzwa
loryzowaćporazpierwszyjeszczeprzed
zabalastowaniemichpodsypką.Pierwsza
waloryzacjajestniczyminnym,jakpoma
lowaniem na kolor rdzawy wszystkich
elementów metalow ych, azwłaszcza
profiliszynowych.Wykonujemytoanalo
gicznie jak wprzypadku torów. Zaintere
sowanych odsyłam zatem do 9. części
artykułuTorynamakiecie(ŚK9/2003),
anowym Czytelnikom podam wskrócie,
że rzecz sprowadza się do odtłuszczenia
ipomalowania błyszczących elementów
farbamiHumbrol(nr113zdomieszkami
nr 91, 60, 63, 186) oraz po wyschnię
ciufarbydooszlifowaniabardzodrobnym
papierem ściernym (aż do przywrócenia
metalicznego połysku) tych elementów
nawierzchni kolejowej, które wpierwo
wzorze stykają się zkołami taboru, czyli
przede wszystkim główek szyn, awroz
jeździedodatkowoigliciczęściszyndzio
bowych iskrzydłowych wkrzyżownicy.
Przejdźmyterazdopodsypki.Oczywi
ście, tak jak wprzypadku modelowych
torów, powinniśmy wykonać ją – wzo
remoryginału–zkruszywakamiennego.
Szczegółowy opis wyboru rodzaju kru
szywa isposobu jego przebarwiania po
dany został także w9. części ar tykułu
Tory na makiecie. Przypomnę, że jako
najlepszeistosunkowotaniemateriałydo
wykonaniapodsypkitłuczniowejzapropo
nowałemwyrobyfirmyHekionumerach
katalogowych31703173i33283332.
Zasadawklejaniatłuczniawrozjazdypo
zostaje taka sama, jak wprzypadku to
rów. Nowym Czytelnikom przypomnę
Po zaznajomieniu się zgeometrią ikonstrukcją modelowych rozjazdów
oraz po zaprezentowaniu produktów oferowanych przez firmy wytwarza
jące miniaturowe rozjazdy, kolejny odcinek cyklu poświęcimy wykonaniu
połączeńelektrycznychorazwklejaniupodsypki.
e (fot.1).Na
dalwielefirm(szczególniewmniejszych
skalach,np.TTlubN)produkujerozjazdy
– nawet bardzo zbliżone do oryginału,
czyli omałych skosach ikątach zwrotu
rzędu10°–zkrzyżownicamiwykonany
mi ztworzywa sztucznego. Jest to po
ważnymankament,gdyżtakakrzyżowni
cajestizolatoreminajejdługościpojazd
trakcyjny nie może pobierać prądu koła
mi.Gdylokomotywajestkrótka(np.dwu
lub trzyosiowa), zaś krzyżownica długa
(co jest zasadą przy małych skosach), to
wówczasopłynnościjazdyniemożebyć
mowy,azatrzymanietaboruprzyjeździe
zniewielką prędkością jest niemal pew
n e . Pow tó r z ę z a te m , że k r z y ż ow n i c e
wstosowanych przez nas rozjazdach
musząbyćmetaloweiumożliwiaćdopro
wadzeniedonichprądu.Innasprawa,że
natura rozjazdu sprawia, iż krzyżownica
musi być podłączona raz do szyny „plu
sowej”, araz do „minusowej” – zależnie
od kierunku ułożenia zwrotnicy. Ten pro
blemrozwiążemyjednakwnapędzieroz
jazdu. Na razie ważne jest to, aby do
spodu krzyżownicy dolutować kabelek
k r z y ż o
z y ż o wnice me
wnice met a l o
a l ow e
e
(przewódelektryczny),którypoprzezod
powiednio wywiercony otwór zostanie
wyprowadzony pod płytę makiety (rys.
1). Niektórzy producenci modelowych
rozjazdówwykonujątakie„wyprowadze
niaelektryczne”odkrzyżownicwswoich
wyrobach. Bacznie obserwując rozjazd
RocoLinedostrzeżemy,żewpodrozjazd
nicachznajdującychsiępodkrzyżownicą
wykonanesąelektrycznepołączeniawy
prowadzone aż od czół tych podrozjazd
nic. Ułatwia to nam dolutowanie kabelka
iprzeciągnięciegopodmakietęjużpoza
obrębem rozjazdu (fot. 2).
Drugim problemem jest uzyskanie
pewnego połączenia elektrycznego ru
chomychiglic.Wprzypadkuiglicspręży
stych(jakiewystępująnaprzykładwroz
jazdach TilligElite), czyli połączonych
trwale zszynami łączącymi inie mają
cych wyodrębnionego przegubu (tzw.
osady), temat nie istnieje. Natomias t
wprzypadku iglic czopowych (występu
jącychnp.wrozjazdachRocoLine),czyli
posiadającychoddzielneiglice,osadzone
wosadzie na ruchomym czopie, sprawa
ich elektrycznego połączenia zszynami
łączącymi jest bardzo ważna. Producent
zapewnia takie połączenie za pomocą
blaszki kontaktowej znajdującej się pod
czopami iglic oraz poprzez dokładne do
leganie iglicy do opornicy. To prawda,
takie połączenie elektryczne byłoby wy
starczające,gdybyśmyrozjazduniewalo
ryzowali.Malującczęścistalowerozjazdu
(o czym będzie mowa wdalszej części
artykułu)zpewnościątepołączeniaelek
trycznenaruszymy.Proponujęzatemdo
lutowanie do iglic wrejonie osady (gdyż
wtymmiejscupoprzecznyruchiglicjest
Fot. 1. Metalowa krzyżownica wrozjeździe firmy RocoLine.
Fot.2.Wyprowadzenieelektrycznychpołączeńszynikrzyżownicynaczołapod
rozjazdnic.
54
Świat kolei 4/2004
Przed ułożeniem rozjazdów na makiecie
powinniśmy zwrócić baczną uwagę na
ich „elektrykę”. Nie myślę tutaj oelek
trycznych napędach zwrotnicowych, ale
opołączeniach elektrycznych szyn, iglic,
opornicikrzyżownicy,odktórychwłaści
wego wykonania zależeć będzie to, czy
modeletaboruprzejadąprzeznaszeroz
jazdypłynnienawetprzyniewielkiejszyb
kości. Wt ym miejscu muszę napisać
ojeszcze jednym wymaganiu dotyczą
cym konstrukcji modelowych rozjazdów.
Stosowane przez nas rozjazdy powinny
mieć k r
k r
z y ż o
wnice me
a l o
k r
z y ż o
wnice me
a l o
e
54
Świat kolei 4/2004
670630499.013.png 670630499.014.png 670630499.015.png 670630499.016.png 670630499.001.png 670630499.002.png 670630499.003.png
MAKIETA
Rys. 1. Elektr yczne połączenie
krzyżownicyrozjazdu.
Rys. 2. Elektryczne
połączenieiglic.
tylko, że lansuję sposób: najpierw klej,
później kruszywo, co dokładnie zostało
opisane iprzedstawione na rysunkach
wŚK10/2002.Wprzypadkurozjazdów
układanie kleju należy przeprowadzić
dużo staranniej niż wtorach. Dotyczy to
w s z c ze g ó l n o śc i w k l ej a n i a p o d s y p k i
wblokzwrotnicy.Znajdująsiętamrucho
me iglice, które nie mogą zostać zabru
dzone nadmiarem kleju – wikolu. Rów
nieżnależyzwrócićuwagęnato,abyklej
niedostałsiępomiędzyigliceaopornice.
Lepiej wbloku zwrotnicy ułożyć nieco
mniej kleju iwkonsekwencji – nieco
mniejziarenpodsypki,takabyswobodny
ruch iglic pozostał niezakłócony. Wyma
ga to ostrożności icierpliwości. Również
niezwyklestarannienależy„tłuczniować”
miejsce,wktórymznajdująsięelementy
służące do przestawiania iglic. Uważam,
że nawet lepiej wtym miejscu podłoże
pomalować brunatnoczarną farbą, apo
jej wyschnięciu nanieść tam bardzo cie
niutkąwarstwęrzadkiegoklejuiposypać
gonajdrobniejszymiziarenkamipodsypki
(np. po przesianiu przez sitko). Nim klej
stężeje powinniśmy delikatnie wymieść
pędzelkiemnadmiarypodsypkizezwrot
nicy isprawdzić, czy iglice dają się lekko
przekładać iczy poprawnie dolegają do
opornic. Pamiętajmy, że zbyt wysoko za
legające ziarna podsypki będą powodo
wałyunoszeniesięigliciichwystawanie
ponad opornice. Takie ziarna tłucznia
musimyusunąćlub(gdyklejniejestjesz
cze całkowicie wyschnięty) wcisnąć je
nieco niżej.
Właściwiesątopodstawowezasady
d ot yczące balastowania modelowych
rozjazdówpodsypką.Oczywiściedodam,
jakzawsze,żewartojestpodpatrzećory
ginał iwykonać kilka zdjęć, aby później
według nich odtwarzać rzeczywistość
wminiaturze.
Na zakończenie tego odcinka przed
s t aw i a m C z y te l n i ko m – m o d e l a r zo m
dwie fotografie (fot. 3 i4) pokazujące
gotowe połączenie torów na makiecie
wykonane przy użyciu rozjazdów Roco
Line 10°. Warto zwrócić uwagę na złu
dzenie,jakiemuulegaobserwatorpatrzą
cy zpoziomu terenu na rozjazdy (fot. 4).
Ztakiejperspektywywydająsiębyćone
znacznie krótsze imieć owiele większy
skos.
Leszek Lewiński
Fot. 3. Gotowe połączenie torów dwoma rozjazdami zwyczajnymi okącie zwrotu 10°.
Fot.4.Tosamopołączeniewidocznezniższegopo
ziomu.Rozjazdywydająsiębyćkrótszeimiećwięk
szy skos.
Świat kolei 4/2004
55
55
Świat kolei 4/2004
670630499.004.png 670630499.005.png 670630499.006.png 670630499.007.png 670630499.008.png 670630499.009.png 670630499.010.png 670630499.011.png 670630499.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin