Poziomy sterowania ruchu
§ Rdzeniowy – sterowanie organami wykonawczymi
§ Podkorowy – sterowanie motoryką ereismatycznę (ereisma – oparcie) i teleokinetyczną (teleios – świadomy celu)
§ Korowy – sterowanie motoryką ideokinetyczną
Drogi pobudzenia układu ruchu
Wrzeciono mięśniowe i narząd Golgiego
Móżdżek
Jądro czerwienne, kora mózgowa
jądro przedsionkowe, twór siatkowaty,
Czynności koordynacyjne
§ Układ narząd przedsionkowy – móżdżek stary - twór siatkowaty – rdzeń (droga siatkowato-rdzeniowa):
– wpływ na synergiczną motorykę rdzenia przy każdym położeniu i ruchu głowy w celu utrzymania równowagi
– uszkodzenie móżdżku starego: zaburzenie równowagi z uczuciem niepewności podczas stania (astasia) i chodzenia (abasia); chory chodzi z szeroko rozstawionymi nogami jak pijany. Niepewność nie nasila się po zamknięciu oczu. Gdy zostaje usunięta grudka lub część robaka móżdżku, chory nie wykazuje cech choroby morskiej
§ Narząd przedsionkowy – rdzeń (droga przedsionkowo-rdzeniowa):
– wpływ na napięcie prostowników i odpowiednie napięcie mięśniowe w całym organizmie, służące utrzymaniu równowagi
– uszkodzenie narządu przedsionkowego: zawroty głowy, uczucie kręcenia się wokół własnej osi, mdłości, wymioty, pocenie się, bladość powiek
§ Układ wrzeciona mięśniowe i narząd Golgiego – móżdżek dawny – jądro czerwienne:
– kontrola napięcia mięśniowego, zapewnia gładką synergiczną czynność antagonistycznych grup mięśniowych podczas chodzenia i stania
– Uszkodzenie móżdżku dawnego: ataksja tułowia – brak koordynacji, polegający na zaburzeniach częstotliwości, zakresu, siły i kierunku ruchu
§ Układ wrzeciona mięśniowe i narząd Golgiego (droga rdzeniowo-móżdżkowa) oraz kora ruchowa pole 4 i 6 (droga korowo-mostowo-móżdżkowa) – móżdżek nowy – kora ruchowa 4 i 6:
– wszystkie ruchy dowolne i mimowolne, dzięki współdziałaniu móżdżku nowego, przebiegają gładko i precyzyjnie. Prawdopodobnie w móżdżku dochodzi do „zapamiętywania” wzorców ruchów, które w każdej chwili mogą być ponownie wywołane.
Uszkodzenie móżdżku nowego:
§ Ataksja kończyn, zwłaszcza obwodowych części kończyn, oraz skłonność do padania i zboczenia chodu w stronę, po której znajduje się ognisko.
§ Dysymetria – niemożność zatrzymania we właściwym czasie celowego ruchu. W czasie wykonania celowego ruchu palec przechodzi obok celu
§ Asynergia – brak współpracy różnych grup mięśniowych w trakcie wykonywania określonego ruchu..
§ Dysdiadochokineza lub adiadochokineza – zmniejszenie lub brak współpracy antagonistycznych grup mięśniowych, np. podczas szybkiego odwracania i nawracania ręki
§ Drżenie zamiarowe – drżenie występujące podczas ruchu celowego i nasila się w miarę osiągania celu
§ Zjawisko odrzutu – brak kontroli szybkości i siły ruchu podczas zmiany obciążenia kończyny
§ Hipotonia mięśni po tej samej stronie oraz astenia (większa męczliwość mięśni)
§ Mowa skandowana dyzartia – w wyniku braku współpracy mięśni mowy
§ Niewłaściwa ocena wagi przedmiotów po stronie chorej
Porażenie wiotkie
– Rogi przednie rdzenia kregowego
– Korzeń nerwowy
– Splot nerwowy
– Nerw obwodowy
Zespół porażenia wiotkiego
§ Osłabienie siły mięśniowej – uszkodzenie unerwienia dowolnego
§ Obniżenie lub zniesienie napięcia mięśni – przerwanie monosynaptycznego odruchu rozciągania
§ Obniżenie lub zniesienie odruchów (arefleksja)– uszkodzenie unerwienia odruchowego
§ Zwyrodnieniowy zanik mięśni – po upływie kilku tygodni rozpoczyna się zanik porażonych mięśni
Porażenie spastyczne
Wskazuje na uszkodzenie w obrębie o.u.n (mózg, rdzeń)
Zespół ośrodkowego porażenia spastycznego
2. Spastyczne zwiększenie napięcia (hipertonia)
Uszkodzenie dróg pozapiramidowych, a w szczególności siatkowo-rdzeniowych i przedsionkowo-rdzeniowych
Zespoły kliniczne w zależności od poziomu uszkodzenia dróg ruchowych
- Po przeciwnej stronie niedowład ręki lub ramienia (monoparesis). Szczególnie upośledzone są drobne, precyzyjne ruchy.
- W przypadku małego ogniska korowego w polu 4, występuje porażenie wiotkie.
– Czasami współistnieją napady padaczkowe typu Jacksona.
– Spastyczna hemiplegia po stronie przeciwnej, silniej zaznaczona w kończynie górnej (mm. zginacze), słabiej w kończynie dolnej (mm. prostowniki)
– Z powodu gęstego ułożenia w obrębie torebki włókien piramidowych i pozapiramidowych początkowo porażenie jest wiotkie, a po upływie kilku godzin lub dni przechodzi w spastyczne
– Zaburzenia czucia ruchu i ułożenia
– Charakterystyczne jest ośrodkowe zajęcie nerwu twarzowego i podjęzykowego
– Niedowłady połowicze po przeciwnej stronie z towarzyszącym porażeniem nerwu okołoruchowego (zespół Webera)
3. Uszkodzenie w moście (d)
– Niedowład połowiczy po stronie przeciwnej
– Przy rozległych ogniskach możliwe jest uszkodzenie nerwu odwodzącego i trójdzielnego po tej samej stronie
1. Ognisko w piramidzie (e)
– Izolowane uszkodzenie pojedynczych włókien piramidowych, może wystąpić wiotki niedowład po stronie przeciwnej
– W obrębie drogi piramidowej powrózka bocznego powoduje spastyczne porażenie połowicze po tej samej stronie (droga piramidowa jest wymieszana z włóknami pozapiramidowymi, które również zostały uszkodzone)
Zaburzenia czynności ruchowych
§ Astenia – ogólne osłabienie, znużenie, uczucie stałego zmęczenia
§ Akineza lub hipokineza – zubożenie czynności ruchowych – objaw uszkodzeń pozapiramidowych, np. choroba Parkinsona
§ Akatyzja – niemożność siedzenia, nieustanne zmienianie pozycji – parkinsonizm, objaw uboczny leków neuroleptycznych
§ Apraksja – niemożność wykonywania wyuczonych celowych czynności ruchowych – uszkodzenia okolicy czołowej przedruchowej, styku skroniowo-ciemieniowo-potylicznego oraz ciała modzelowatego
§ Ruchu mimowolne (hyperkinesis) – powstają w sposób niezamierzony i zwykle niemożliwe do opanowania – uszkodzenie ukł. pozapiramidowego
§ Drżenie (tremor) – rytmiczne, mniej lub bardziej regularne ruchy oscylujące, dotyczące mm. kończyn górnych, głowy, języka i spowodowanych naprzemiennymi skurczami mięśni agonistycznych
§ Mioklonie – krótkotrwałe kurcze (szarpnięcia) części lub całego mięśnia, bądź też grupy mięśniowej
§ Ataksja – upośledzenie dokładnego i sprawnego wykonywania ruchów przy braku niedowładu, ruchów mimowolnych lub apraksji.
Zespół całkowitego poprzecznego przecięcia rdzenia
§ Wstrząs rdzeniowy – poniżej uszkodzenia stwierdza się całkowite porażenie wiotkie. Czucie wszystkich rodzajów jest zniesione. Czynność pęcherza moczowego i jelita grubego jest zniesiona, brak potencji płciowej
§ Po upływie dni lub tygodni neurony rdzeniowe stopniowo odzyskują swoją czynność. Pojawiają się rdzeniowe automatyzmy – silny bodziec, zadany poniżej poziomu uszkodzenia, często obserwuje się wystąpienia nagłego zgięcia w stawach biodrowych, kolanowych i stopach (odruch zginania)
§ Pęcherz automatyczny
§ Skłonność do odleżyn
Rozwój psychomotoryczny
Psychiczny Motoryczny
Motoryka mała Motoryka duża
Koordynacja Postawa i lokomocja
wzrokowo-ruchowa
Mowa bierna i czynna
Układy zmysłów warunkujące prawidłowy rozwój psychomotoryczny
§ Dotyku
§ Czucia proprioceptywnego i kinestetycznego
§ Układu przedsionkowego (równowagi)
§ Wzroku
Teorie rozwoju psychomotorycznego
Rozwój psychomotoryczny – pojawianie się kolejnych umiejętności ruchowych i psychicznych w odpowiedniej kolejności
1. Teoria mechanistyczna – w pierwszych miesiącach życia wszystkie funkcje niemowlęcia oparte są na elementarnych odruchach, które zapewniają schematyczną aktywność ruchową. Wadą tej teorii jest nieuznawanie wariantowości rozwoju psychomotorycznego.
Koncepcje procesu edukacji sensomotorycznej
§ Integracyjna funkcja o.u.n.
§ Indywidualności, zmienności, a przede wszystkim wariantowości prawidłowego rozwoju psychomotorycznego
§ Prawo ciągłości i etapowości rozwoju
§ „nadbudowa” bardziej złożonych czynności ruchowych na prostsze
Zasady rozwoju psychomotorycznego
1. Rozwój ruchów przebiega od reakcji ogólnych do specyficznych. Np. w 6 miesiącu życia czynność sięgania obejmuje ruchy obu rąk, 1 rok sięga jedna ręką; wcześniej dziecko dąży do przedmiotu całym sobą
6. Rozwój motoryczny polega na wiązaniu sfery czuciowej ze sferą ruchową. Ruchy „błędne” (nie mające związku z otaczającą rzeczywistością) stają się stopniowo ruchami celowymi.
7. Rozwój ruchowy polega na stopniowym opanowywaniu ruchów i wdrażaniu się do ich kontroli
8. Rozwój ruchów biegnie ku ich interioryzacji, uwewnętrznieniu, intelektualizacji
9. Rozwój ruchów odbywa się na zasadzie asocjacji i dysocjacji, syntezy i analizy
10. Rozwój motoryczny wspierany jest najpierw przez proprioreceptory i tangoreceptory, a później przez telereceptory
Prawidłowy proces rozwoju dziecka
Opiera się na pojawianiu, wygaszaniu i w niektórych wypadkach przekształcaniu odruchów pierwotnych, co pozwala na uruchomienie odruchów posturalnych i przygotowanie dziecka do dalszego rozwoju
§ Rola mielinizacji nerwów
§ Układ nerwowy uczy się przez działanie
Odruchy wrodzone
§ Asymetryczny toniczny szyi – kiedy głowa jest odwrócona na bok, ręce i nogi po tej samej stronie prostują się; natomiast kończyny po stronie przeciwnej zginają się;
§ ...
efciafizjo