SZTUKA PRZEDROMAŃSKA I ROMAŃSKA.doc

(186 KB) Pobierz
SZTUKA PRZEDROMAŃSKA I ROMAŃSKA

26

 

SZTUKA PRZEDROMAŃSKA I ROMAŃSKA → MROCZNA MROCZKO

 

SZTUKA PRZEDROMAŃSKA

 

Chrzest Polski 996 – 1038 najazd Brzetysława Czeskiego

ARCHITEKTURA

 

Sadzawki chrzcielne II poł X w

Ø      w obrębie katedry w Poznaniu

Ø      w pobliżu kolegiaty w Wiślicy

Rotundy i palatia X/XI w

Ø      na Ostrowie Lednickim  Xw

-          rotunda na planie krzyża greckiego wpisanego w koło

-          2 kontygnacyjna, filary o rzucie ¼ koła

-          klatka schodowa w kolistej wieży

-          palatium: sala wsparta na 2 filarach

kaplica + palatium > silny związek wł. Państwowej i kościelnej; jedyne zbliżone budowle to sakralne zespoły Mar... i Anastasis w Jerozolimie

Ø      w Gieczu przed 1025 lub 1038

-          uproszczona forma, kaplica na planie koła

-          niezrealizowane

Ø      w Przemyślu ok. 981 lub po 1018   X/XIw

-          apsyda nie na osi (warunki terenu)

Ø      rotunda NMP na Wawelu   koniec X w

-          4 apsydy o ukł. Krzyżowym

-          też było obok palatium

 

Katedry

Trójnawowe bazyliki. 1 katedra poznańska i w Trzemiesznie – najstarsze bazyliki z emporą w Europie Środkowej.

 

Ø      I katedra poznańska ok. 968

-          I bp Polski i poznański Jordan

-          relikty sadzawki chrzcielnej

-          część wsch.: kwadrat, prezbiterium z apsydą, 2 wieże!!

-          Przegroda chórowa

-          W nawie głównej wyniesiony ponad posadzkę grobowiec prawdopodobnie Mieszka I > nawiązanie do ottońskich nekropoli wewnątrzkościelnych

-          Masyw zach. nieco węższy (jak w Dolnej Lotaryngii), 2 wieżyczki schodowe prowadzące na emporę zach. na piętrze środkowej najwyższej wieży

Ø      przebudowa po 1025 lub po 1038

-          nowa wieża środkowa na rzucie kwadratu z emporą

-          poszerzono wieżyczki schodowe, wysunięto przed boczne elewacje korpusu

-          podwójny grobowiec

Ø      I katedra gnieźnieńska ok. 1000 św. Wojciecha

-          ....od ok. 970 kościół NMP

-          999 złożone zwłoki św. Wojciecha

-          3-nawowa bazylika, od wschodu 3 apsydy, środkowa poprzedzona 4-bocznym chórem

-          okrągłe filary

-          wzorzysta posadzka z barwnych glazurowych płytek ceramicznych (prawdopodobnie późniejsza)

-          płyta z zaprawy gipsowej wylana na kamienne pokrywy grobu > najstarszy zabytek polskiej epigrafiki I poł. XI w – napis łaciński, kości trojga zmarłych (czy to dobry myślnik?)

Ø      I katedra na Wawelu ok. 1015-30 św. Wacława

-          tylko część wschodnia

-          3-nawowa bazylika z transeptem!!!

-          Ulubiony motyw arch. ottońskiej > duża krypta pod kwadratowym prezbiterium zamkniętym apsyda > układ dwukondygnacyjny

-          Krypta: sklepienie krzyżowe na gurtach wsparte na kolumnach i półkolumnach przyściennych

-          Transept 3 przęsłowy, boczne miały od wsch. Apsydy > saski typ chóru, tu: 2 dwa dodatkowe przęsła z emporami > jak w k. Św. Michała w Hildesheim > piętrowe trybuny tzw. chór anielski (liturgia benedyktyńska)

-          Za Kazimierza Odnowiciela bp Aron przywiózł relikwie św. Gereona z Kolonii

Kościoły klasztorne

Ø      I kościół w Trzemiesznie koniec X (benedyktyni) NMP

-          pierwsze miejsce pochówku św. Wojciecha

-          bazylika 3 nawowa, bez transeptu

-          krypta pod apsydą prezbiterium

-          przy chórze prostokątne aneksy boczne – podstawa wież na przedłużeniu naw bocznych > motyw włoski (longobardzki), pierwsi mnisi przybyli do Trzemeszna z Werony

-          empora zachodnia – również w I katedrze poznańskiej

Ø      K. Na Ostrowie Lednickim

Ø      K. W Płocku

Ø      K. W Tumie pod Łęczycą

Ø      Klasztor w Miedzyrzeczu nad Obrą przed 1009

-          fundacja Bolesława Chrobrego

-          na grobie 5 męczenników, znany z „Żywota 5 braci” Brunona z Kwerfurtu

Inne kościoły

Ø      I kościół św. Salwatora w Krakowie II poł. X w.

-          rzut krzyża greckiego z apsyda w ramieniu wschodnim

-          geneza śródziemnomorska

Ø      Kościół w Wiślicy koniec X w

-          na miejscu sadzawki chrzcielnej

-          tylko fundamenty

-          plan prostokąta z apsydą od wsch. > częste założenia w budowlach o niewielkiej skali

 

RZEŹBA ARCHITEKTONICZNA

Występuje jedynie w I katedrze wawelskiej I poł. XI w

-          głowica kolumny – w północnym ramieniu transeptu, taśmowa plecionka .......? w kształcie X

-          fragmenty trzonu kolumny – w krypcie, plecionka sieciowa

-          4 prostokątne płyty z przegrody chórowej – plecionka sieciowa ze wstęgi dwupasmowej, elementy zoomorficzne

sztuka włosko – karolińska, kamieniarze włoscy

 

MALARSTWO KSIĄŻKOWE

 

Ø      kazania praedicationes VIII/IX w Biblioteka kapitulna w Krakowie

-          skryptorium w pn. Włoszech

-          lekko podkolorowane dekoracje rysunkowe

-          ornamenty plecionkowe i zoomorficzne

-          1 miniatura całostronnicowa: crux gemmatta – krzyż zdobiony kaboszonami, w 4 polach symbole ewangelistów

-          stylizacja formalna pokrewna płaskorzeźbionym plecionkom z I kat. Wawelskiej

Ø      psałterz Egberta przed 983

-          miniatura ottońska

-          dla Egberta – bp Trewiru, do Polski przywiozła Rycheza – żona Mieszka II

-          cykl całostronnicowych miniatur: święci biskupowie i 2 sceny dedykacyjne: mnich Puodprecht – skryba kodeksu wręcza go Egbertowi, Egbert wręcza księgę św. Piotrowi

-          monumentalne figury ludzkie na purpurowym tle – kodeks puprpurowy

-          fantastyczne zwierzęta

+ KALENDARZ KRAKOWSKI – dopisany ok. 1068

+ CODEX GERTUDIANUS – przed 1087

-          zbiór modlitw księżniczki + cykl miniatur wykonanych przez malarzy ruskich

-          Gertruda – córka Rychezy i Mieszka II

-          Gertruda z synem przed św. Piotrem – aluzja do posłowania Jaropełka (syna G.) do papieża Grzegorza VIII w 107..?

Ø      ordo romanus – mszał rzymski Mieszka II po 1025 przed 1033 (zgon Matyl? Dy?)

-          zaginął w XIX wieku

-          całostronnicowa miniatura z łacińską dedykacją: „Tę księgę daje królowi Mieszkowi Matylda zrodzona ze sławnego księcia Szwabów Hermana”

-          Mieszko w diademie i z berłem, Matylda podaje księgę osłoniętą krajem płaszcza – dla okazania czci

-          Miniatura kręgu sztuki ottońskiej – popularne sceny dedykacyjne w sztuce ottońskiej

 

RZEMIOSŁO ARTYSTYCZNE

Ø      3 szczerozłote płyty ołtarzowe z Gniezna

-          osłaniały sarkofag św. Wojciecha i zdobiły boczne ściany ołtarza (fundacja cesarza Ottona III) 1000r

-          znana tylko ze źródeł pisanych – złupione przez Brzetysława

Ø      szczerozłoty krucyfiks

-          fundacji Mieszka I lub Bolesława Chrobrego

-          plastyczna figura Chrystusa ukrzyżowanego

-          miał ważyć 3 x Mieszko I

-          złupiony przez Brzetysława

-          wieńczył ołtarz nad grobem św. Wojciecha w Gnieźnie

Ø      wotum ze srebra w formie ramienia z dłonią

-          dla św. Ulryka za uratowanie Mieszka I zranionego zatruta strzałą

-          źródła pisane (żywot św. Ulryka)

Ø      czara włocławska X w

-          dzieje Gedenona wg ST (8 scen): obawa przed pozostawieniem wolnej przestrzeni – horror vacui; wpływy perskie, greckie, żydowskie

-          srebrna, złocona, służyła jako kielich mszalny

-          krąg złotników związany z opactwem benedyktyńskim w Sankt Gallen

Ø      plakietka z kości z opactwa benedyktyńskiego w Tyńcu – oprawa rękopisu IX lub X w

-          środowisko lotaryńskie

-          Chrystus na krzyżu, Maria, św. Jan Ewangelista, Stefa... i Longinus?, Moria? i Ziemia, Słońce i Księżyc

-          Zaginęła w czasie I wojny światowej

Ø      relikwiarz św. Korduli X/XI

-

Ø      skrzyneczka XI w

Ø      włócznia św. Maurycego koniec X w

Ø      wisior ze złota i kryształu górskiego I poł XI w

Ø      czasza kielicha Dąbrówki w Trzemesznie X w > II kielich z Trzemeszna

 

 

SZTUKA GRODÓW I PODGRODZI

Ø      kamienne kręgi święte – na górze Ślęży, na Śląsku, w Tyścu?; łysogóry – bóstwa Zada, Boda, Leli

Posągi bóstw

Ø      Trygław w Szczecinie – srebrne wąsy, złote przepaski na ustach i oczach

Ø      Trygław w Wolinie – złoty lub pokryty złotą blachą

Ø      Płaskorzeźby (ludzie, ptaki, zwierzęta) świątynie w Arkanie????, Szczecinie

Ø      Płaskorzeźby przedstawiające bóstwa w Radogorzczy

 

Najstarsze zachowane posągi słowiańskie pochodzą z ośrodka kultu na górze Ślęży.

 

Figury granitowe:

Ø      panna lub mężczyzna z rybą

Ø      niedźwiedź lub dzik

Ø      mnich z Garncarska (kształt kręgla) III – I w p.n.e.

Ø      słup drogowy w koninie 1151 (komes Piotr) > napis łaciński

 

Rzeźby drewniane

Ø      Światowit z Wolina

Ø      Słup zakończony głową ludzką ze Szczecina

Ø      Głowa mężczyzny z Jankowa

Ø      Posążek kultowy z grodziska w Tumie pod Łęczyca z motywem fallicznym i głowa mężczyzny

Ø      Figurki koziołków w Opolu i na Ostrowie Lednickim (X – XI)

Ø      Koniki   a) z brązu – Wolin

                          b) drewniany – Opole (XI w)

Ø      Głowa dzika lub barana – gród w Gnieźnie X-XI

Ø      Wołek wawelski X- poł. XII

Ø      Płaskorzeźba z Leźna ????? koło Kartuz – jeździec na koniu, człowiek z giem???, postać o trójkątnej głowie

 

Ø      Skarb z Borucina XI w na Kujawach: kaptorga, paciorki, ozdoby rzeźbione

 

Ø      Szachy z Sandomierza koniec XI w – w rogu jelenim

 

Ø      Miecz z Morzewa X w

 

Ø      Kubek rogowy z Gniezna XI/XII

 

 

SZTUK...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin