Andragogika - notatki ćw dr Machulska.doc

(124 KB) Pobierz
Andragogika:

Andragogika:

-          połowa 20 wieku

 

Dorosłość (Urbański)

 

Ujęcie prakseologiczne (nauka o sprawnym działaniu)

-          dorosłość DO czegoś

-          gotowośc podejmowania i sprawnosc pelnienia coraz większej ilości i bardziej złożonych rol społecznych = dorosłość

-          dorosłość jako stan

Aspekt behawioralny

-          konkretne zachowania

-          dorosłość- podejmowanie względnie trwałych zachowań przypisanych ludziom doroslym, np. dziecko w patologicznej rodzinie

Aspekt motywacyjny

-          posiadanie stosunkowo niezmiennych cech osbowościowych warunkujących gotowość i umiejetnosc pelnienia rol

O mierze doroslosci decyduje konwencja spoleczna : dorosly to ten, kto pelni okreslone role, funkcje i zadania (behaw.) oraz posiada cechy osobowosciowe umozliwiajace sprawne realizowanie zadan spol (motyw)

Ujęcie antropologiczne (nauka o człowieka)

 

-          dorosłość jako kategoria subiektyw

-          dorosłośc= proces

-          calozyciowy proces, dynamiczny, wartosc wychowawcza

-          czlowiek jest potencjalnie dorosly, zawiera potencjal, który może rozwijac

-          skala do pomiaru doroslosci ma charakter kontinuum, usrednienie nie może mowic o doroslosci

-          doroslos= cecha nieskonczona

-          o doroslosci czlowiek decyduje sam

 

Badania M. Sińczuka:

1) Atrybuty zew.doroslosci:

- zalozenie rodziny

- osiagniecie odpowiedniej pozycji materialnej

2) Kompetencja zyciowa:

- cechy- odpowiedzialnosc, samodzielność

- umiejętnośći społeczne: przewidywanie konsekwencji wlasnych działań, radzenie sobie w zyciu, realistyczne spostrzeganie, konformizm i lastycznosc

 

Kryteria dorosłości , badania A. Jansen

Wybierane:

- odpowiedzialnosc za dzialania

- podejmowanie decyzji w oparciu o przekonanie

- uniezależnienie od rodzicow i innych osob

- partnerskie stosunki z rodzicami

Odrzucane:

- zakończenie edukacji

- rozpoczecie pracy

- malzenstwoo

- rodzicielstwo

 

Dorosłośc to ok. 2/3 życia

Dorosłośc jako kategoria społęczna- społeczeństwo formułuje wymagania i etykiety, emblematy, które otrzymuje (dochód, forma per pan/i – miana dorosłości)

 

Dorosłość- kompetencja społęczna związana z posiadaniem zasobów umożliwiających wypełnianie zadań społęcznych

Zadania rozwojego wg Roberta Havighursta (lata 50’):

-          start w rolach rodzinnych (małżonek, rodzic)

-          start w życiu zawodowym (praca zawodowa)

-          start w dzialalnosci spolecznej (znalezienie grupy społęcznej)

Zadania współczen (badania Rubachy, 2000):

-          uniezależnienie się od rodziców

-          zrozumienie świata

-          ustalenie hierarchii wartości

4 modele wchodzenia w dorosłość (Silczuk)

-          syzbsze wchodzenie w dorosłość

1)     wczesne wejście w dorosłośc przy braku wsparcia rodzicó i korzystnej sytuacji gospodarczej

2)     wczesne wejście w d. przy wykorzystaniu wspracia rodziców

-          opóźnione wchodzenie w dorosłość

3)     opóźnione wejście w dorosłośc, brak wspracia rodziców, kryzys na rynku pracy

4)     opóźni.; akceptowane przez rodzicó i szerszą grupę społeczną

Boomerangi:

-          czynniki kulturowe, gospodarcze, więzy rodzinne

 

Im człowiek dorosły pełni wiecej rol tym latwiej jest go okreslic jako człowieka dorosłego.

Dorosłośc a autonomia:

1)     d bez aà ma np.18 lat, ale nie da się pracowac

2)     a bez dà nastolatka jest matką

 

 

Koncepcja kompetencji biograficznej:

Rozwoj po okresie dorastania to efekt uboczny codziennej praktyki życiowej.

Teraz dobre cechy(inne niż w szkole)- refleksyjność, prognozowanie, myslenie relatywistyczne.

 

Przejaw rozwoju- człowiek staje znającym na rzeczy wspoltworca wlasnej drogi życiowej (zyskuje KB- umiejętność współtworzenie przez jednostkę własnego życia i rozwoju oraz wspomagania rozwoju innych w sposób bardziej systemowy, wiedza + myslenie)

 

Kierowanie rozwojem doroslych jest podporządkowane kierowaniem zycia. Umiejętność ta to rodzaj mądrości i nie wszystkich można jej nauczyc (nie wszyscy tez jej potrzebuja,np. ci co korzystaja z nadarzonej się okazji). Wymaga tez praktyki.

 

Mądrość:

- posiadanie dużej wiedzy (gł.praktycznej, nabytej z dosw)

-umiejetnosc trafnej oceny, rozwiązywania problemow życiowych i zawodowych, przewidujące myslenie

Inni dziela na mądrość praktyczna i filozoficzna.

KB-pewna odmiana mardosci, jest dla każdego inna, wyraza specyficzne potrzeby,warunki zycia i doświadczenia

Funkcja KB- zwiekszaniu szans na osiagniecie lub utrzymanie określonej jakości życiowej. Wyraza się w samodzielnych sadach,.lecz także w poszukiwaniu rady i pomocy u innych osob.

 

Mocny model rozwoju- oznacza rozrost i roznicowanie się ciala oraz doskonalenie jego funkcji prowadzilo to do dojrzalosci organizmu do posiadania potomstwa i opieki nad nim.

Zmiana rozwojowa w modelu mocnym:

-          powszechna

-          konieczna

-          nieodwracalna

-          prowadząca do wyniku ko9ncowego

Slaby model rozwoju- rozwoj spelnia szybko tylko niektóre cechy mocnego modelu rozwoju.

Koncepcja rozwoju Pietrasinskiego

-          rozwój psychiczny (behawioralny) człowieka to względnie trwałe zmiany jego zachowania, które sprzyjają rozwiązywaniu wyłaniających się przed daną osobą zadań w sposób korzystny nie tylko doraźnie, lecz także z punktu widzenia pomyslnego przebiegu jego zycia, jako zlozonej wielowymiarowej calosci.

Pietrusiński

Najwiekszy rozwoj dorosłych którzy:

- rywalizuja ze soba

- robia kariery w dziedzinach szybko idących naprzod

- maja prace wymagające samosterowności

 

Kompetencja biograficzna (KB)

Kompetencja Autokreacyjna (WA)

Myślenie Biograficzne (MB)

 

Rozwój człowieka dorosłego





 

 

Spontaniczny                                       Intencjonalny



(bezwiedny                                             KB



poprzez praktyke)

                                                          WA     MB

 

KB- umiejetnosc wspoltworzenia wlasnego zycia i rozwoju oraz wspomagania rozwoju innych osob

WA- informacje ulatwiajace jednostce stawianie się ekspertem w kierowaniu własnym zyciem i rozwojem;  wiedzy autokreacyjnej można nadać formę wiedzy teoretycznej, o walorach ogólnokształcących, mogącej stanowić przedmiot efektywnego nauczaina.

Są to informacje ułatwiające jednostce stawanie się eksprtm w kierowaniu wlasnym zyciem i rozwoje (np. rówieśnicy, pośrednio ideologie ich ale także wiedza z książek)

MB- podejmowanie co jakis czas reflekcji nad wlasnym zyciem i rozwojem; podporządkowane problematyce kierowania zyciem i rozwoje.

 

Składniki KB:

- wiedza autokreacyjna, wsopmagajaca rozwoj, kierowanie zyciem(wiedza naukowa,potoczna)

-myslenei biograficzne, podporządkowane problematyce kierowania zyciem i rozwojem(uogolninia,spostrzeżenia)

 

I-indywidualna- w postaci spostrzezen i uogólnień czynionych przez każdego na podstawie doświadczeń

S-spoleczna- w fomie wiedzy zarówno naukowej jak i potocznej –z rodzicow na dzieci

 

BC- najpierw cele, potem czynnosci (biograficzno-czynnosciowa)

CB- najpierw czynnosci potem cele  (czynnosciowo-biograficzna)

 

 

KB





 









WA             MB

 

 



I            S        CB         BC







              Czyn.podmiotowe (rezultat

              Trafia do jednostki)

 



              Czyn.przedmioto.(rezultat

              Zlokalizowany przez jednost.)

Autokreacja intencjonalna

Nie sprowadza się do tradycyjnego rozumianego samowychowania

Czynności podmiotowe:

-          hedonistyczne (eudajmonistyczne)

-          osobotwórcze (tworzą osobowość)

-          wspomagające (sen,jedzenie)

 

Efekty osobotworcze to względnie trwale zmiany pozytywne lub negatywne zarówno ciala jak i zachowania,psychiki(pelnej osoby).Czyli np.dieta, pracsa, czas wolny.

E.o. wielokrotnych powtórzeń- „przeuczanie” (czynność nie ulega zapomnieniu i w każdej chwili jest latwo wykonywana

 

Rodzaje czynności wg prakseologii

- preparacyjne

- wykonawcze

- kontrolne

 

Zmiany

à MAKRO (np. śmierć kogoś z rodziny)à całe życie ulega zmianie

à MIKRO (np. zmiana i czynności, rozwój małymi krokami)

 

Zmiany makrostruktury

Repertuar czynności (powtarzalnych, intencjonalnych) danej sooby, w danym odcinku czasu makrostruktury: jakościowe, ilościowe)

- wymuszone przez okoliczność

- wynik naszych wlasnych decyzji

- rozwoj ma charakter uboczny

 

Zaminy mikrostruktury:

-          jedna lub wiecej spośród dotychczasowych czynności zaczyna przebiegac inaczej;

-          przywrócenie zredukowanej struktury jakiejs rutynowej czynności jej fazy preparacyjnej i kontrolnej

-          -bodziec= nowa sytuacja

-          - nie wymagaja wprowadzenia lub regulowania określonych czynności, mogą zachodzic w ramach danej makrostruktury

 

W obu przypadkach: zostaje uruchomiony proces uczenie sięnowych zachowan lub wyzbycia starych

Strategie mikro mogą znajdowac kontynuacje w makro i odwrotnie

 

4 pozycje zycioweg wg T.Harrisa

- ja nie jestem Ok., wy nie jesteście Ok.

- ja nie OK., wy Ok.

- ja Ok., wy nie OK.

-ja OK., wy OK.

 

Funkcja KB- zwiększenie szans na osiągnięcie lub utrzymanie określonej jakości życia

 

Cechy rozwoju w koncepcji Pietrasińskiego:

-          jest efektem ubocznym codziennych dzialan

-          może być intencjonalny lub posntatniczny

-          powszechny lub nieunikniony

-          kierowanie wlasnym rozwojem jest podporzadkowane kieraowaniu wlasnym zyciem

KB- odmiana mądrości; KB nie jest umiejetnosacia wyboru JEDYNEJ NAJLEPSZEJ drogi, zwieksza jedynie prawdopodobiensto realizacji przez jednostke istotnych wartości.

Refleksja bez presji, tylko taka dla siebie może doprowazic do rozwoju człowieka, zwieksza zdolność do dalszego rozwoju.

 

 

Roznice w uczeniu się ludzi dorosłych i dzieci

Funckej psychiczne uwiklane w proces uczenia się.

Zmiany funkcji psychicznej

-          funkcje niższe (dzieci)à wyższe (dorosli)

wokół funkcji organizuje się aktywność człowieka

-          dz: f.spostrzeganiaà f.pamięci

-          dz: f. Z myśleniem pojęciowym

-          stres: człowieka powraca do wcześneijszych funkcji

Obszary różnic w uczeniu się dzieci i dorosłych

Dziecko

Struktura wiedzy:

-          słabo zróżnicowana

-          źródło wiedzy-> doświadczenie

-          wiedza naturalna

Dominujące funkcje psychiczne zaangażowane w proces

-          funkcje niższe

-          spostrzeganie i pamięć

Motywacja do uczenia się

-          wewnętrzna

Nastawienei do treści kształcenia

-          na proces

Podstanośc na zmiany

-          pierwotna postawa twórcza, gotowośc do bawienia się, otwartośc, plastycznosc

Rola kontroli i oceny

-          brak zróżnicowania, ocena osoby/ zachowania, potrzeba oceny afirmującej

Dorosły

S.W

-          dobrze zróżnicowana

-          źródło- przekaz społeczny

-          wiedza naukowa

 

 

-          funkcje wyższe

-          myślenie pojęcio...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin