Periodyzacja sztuki nowożytnej.doc

(25 KB) Pobierz
Periodyzacja sztuki nowożytnej

Periodyzacja sztuki nowożytnej

 

 

Mariusz Karpowicz, Cezury i przełomy w sztuce nowożytnej, w: Sztuki polskiej drogi dziwne…

 

Lileyko, recenzja Mariusza Karpowicza Sztuki polskiej drogi dziwne…

 

Tatarkiewicz ramy czasowe:

Renesans – 1505 – 1670

Barok – 1584 – 1799

Neoklasycyzm 1764 – 1831

Te ramy już nieaktualne. Nie podaje się obecnie takich sztywnych dat.

Karpowicza interesuje początek a nie koniec zjawisk. Ornament nie daje w przypadku Polski dobrego datowania.

 

1.      RENESANS - 1502 – nagrobek Olbrachta w katedrze wawelskiej wykonany przez Fr. Florentczyka.

2.      RENESANS OKRZEPŁY 1550 asymilacja cech renesansu i połączenie ich z rodzimymi:
Zamek w Brzegu
ratusz w Poznaniu – 1 arkadowanie Renes. Dziedzińca zastos. do elewacji zewnętrznej
Sukiennice w Krakowie
mazowieckie kościoły Jana Baptysty z Wenecji – kolegiata w Pułtusku

3.      OKRES WIELONURTOWY – 1580 – Od manieryzmu do baroku
lokalizacja Zamościa zaprojektowanego przez Bernarda Moranda.
kościół jezuitów w Nieświeżu – pierwszy barokowy poza Włochami – 1582
manieryzm pińczowski Santi Gucci
niderlandyzm

4.      BAROK ZYGMUNTOWSKI 1613
Zygmunt powierzył prace przy kościele św. Piotra i Pawła w Krakowie oraz Zamku Królewskim w Warszawie Matteo Castello. Są to według Karpowicza najbardziej wyjątkowe przerzuty rzymskiej awangardy na północ od Alp.

5.      BAROK WŁADYSŁAWOWSKI – 1634
kościół św. Teresy w Wilnie projektu Tencalla – linia i kontur

6.      DOJRZAŁY BAROK – 1648
cezura polityczna – Potop Szwedzki – 1655, pokój Oliwski – 1650 to niewłaściwie pojmowane cezury
epitafium Remigiusza Zalewskiego w kolegiacie warszawskiej(zniszczone) – pierwsza adaptacja emotywnego baroku w Polsce

7.      DWA NURTY BAROKU – EMOTYWNY I KLASYCYZUJĄCY – 1671
willa Stanisława Herakliusza Lubomirskiego w Puławach – antyczny motyw portyku świątyni zaadoptowany do polskiej budowli po raz pierwszy ale to nie prawda bo pałac Zamoyskiego w Zamościu. Tak czy siak to pierwsza klasycyzująca budowla.

8.      BAROK PÓŹNY – 1711
kościół norbertanek w Imbramowicach pod Krakowem projektu Kaspra Bażanki, jednonawowy. Przejście od jednostki do tłumu.

9.      ROKOKO 1742
tzw. Harem w Grabkach dla Rupniewskich w 1742 być może Francesco Placidi. Pierwsza budowla rokokowa.

10.  ROKOKOWY HISTORYZM – 1770
lwowska rzeźba rokokowa, głównie Macieja Polejowskiego w Opatowie – zwrot do przeszłości.

Tej fazie sprzeciwia się Lileyko bo według niego rokoko w architekturze polskiej zapoczątkowane zostało przez wykonane dla Czartoryskich do Puław i gabinetu Bielińskiego w Warszawie przez Meissoniera wystroje wnętrz. One zainspirowały wielu rodzimych artystów. Niepotrzebnie Karpowicz tak się sprzeciwia uznaniu roli Paryża. A poza tym takie pałacyki były budowane już wcześniej.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin