modelowanie wnętrz w 3d z wykorzystaniem bezpłatnych narzędzi cała książka.pdf

(29474 KB) Pobierz
755944538 UNPDF
755944538.001.png
Idź do
Modelowanie wnętrz
w 3D z wykorzystaniem
bezpłatnych narzędzi
• Spis treści
Katalog książek
ISBN: 978-83-246-2789-9
Format: 168×237, stron: 256
Twój koszyk
• Skąd pobrać i jak zainstalować potrzebne narzędzia?
• Jak wykonać model w Google SketchUp 8?
• Jak renderować model i animację w Kerkythei?
Nie ma się co oszukiwać, dziś nawet najlepszy projekt aranżacji wnętrza nie ma szans sprzedaży,
jeśli nie stoi za nim efektowna, wierna wizualizacja. Naszym klientom naprawdę trudno wyobrazić
sobie nasze wzniosłe wizje o tym, jak „chłodny, surowy marmur pięknie skomponuje się z nowym,
śliwkowym kolorem wschodniej ściany pokoju…”. Oni muszą to przecież zobaczyć! Na szczęście
powszechnie wykorzystywane przez architektów, dekoratorów, producentów mebli czy farb
kosztowne programy do modelowania wnętrz doczekały się swoich darmowych i równie
funkcjonalnych konkurentów. Dzięki temu nawet małe studio projektowe, nie dysponując wielkim
budżetem, może wykonywać swoje usługi naprawdę profesjonalnie… a co za tym idzie,
skutecznie!
Autorka tej książki jest nie tylko specjalistką od graki 3D, jest także doświadczonym architektem,
dzięki czemu doskonale wie, jakiej wiedzy potrzebujesz, by najlepiej wykorzystać potencjał
darmowych narzędzi do modelowania wnętrz. Swoją naukę zaczniesz od poprawnej instalacji
niezbędnych programów, ich konguracji i oswojenia środowiska pracy. Nauczysz się budować
dokładny model wnętrza na podstawie zwymiarowanego rzutu, tworzyć i teksturować modele
nietypowych elementów wyposażenia oraz korzystać z gotowych modeli do przyspieszenia pracy
nad elementami typowymi (standardowe okna, drzwi, meble kuchenne, sprzęt AGD). Dowiesz się,
jak przygotować model do eksportu, wyrenderować go, pracować ze światłem, wprowadzić
realistyczne materiały i tło sceny. Na koniec odkryjesz, jak właściwie eksportować i renderować
gotową animację. Po tym etapie zdobędziesz już wszystkie niezbędne umiejętności, by tworzyć
naprawdę autentyczne, trójwymiarowe prezentacje wnętrz!
• Instalowanie odpowiednich narzędzi (Google SketchUp, Kerkythea)
• Rysowanie rzutów, tworzenie prostokątów, łuków, kół i obrysów
• Modelowanie ścian, tworzenie i wstawianie okien oraz drzwi
• Praca z materiałami i teksturami
• Wyposażanie wnętrza w oparciu o własne modele oraz gotowe komponenty
• Wprowadzanie cieni oraz dodatkowych źródeł światła na użytek programu renderującego
• Eksportowanie modelu do pliku XML
• Praca z kamerami, światłami i realistycznymi materiałami
• Zmiana tła sceny odpowiednio do typu oświetlenia (dzienne, nocne)
• Renderowanie swojego modelu i animacji
Zobacz, jak wykorzystać darmowe narzędzia w tworzeniu profesjonalnych wizualizacji!
Cennik i informacje
o nowościach
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
© Helion 1991–2010
755944538.002.png 755944538.003.png 755944538.004.png
Spis treci
Rozdzia 1. Przygotowanie narzdzi ................................................................... 7
Pobieranie plików .............................................................................................................................. 7
Instalacja i konfiguracja ..................................................................................................................10
Pierwszy rzut oka .............................................................................................................................10
Rozdzia 2. Rysowanie rzutu ............................................................................15
Nawigacja .........................................................................................................................................16
Podpowiedzi .....................................................................................................................................20
Tworzenie linii o zadanej długości ...............................................................................................22
Podawanie współrzędnych punktu końcowego linii .....................................................................23
Rysowanie według linii pomocniczych ........................................................................................24
Precyzyjne tworzenie prostokątów ...............................................................................................26
Dodawanie obrysu ...........................................................................................................................29
Dokładne przemieszczanie .............................................................................................................31
Łuki i koła .........................................................................................................................................32
Wieloboki .........................................................................................................................................33
Warto zapamiętać ............................................................................................................................34
Rozdzia 3. ciany .......................................................................................... 35
Wytłaczanie prostoliniowe .............................................................................................................35
Wytłaczanie otworów .....................................................................................................................36
Wytłaczanie wzdłuż dowolnej ścieżki ..........................................................................................40
Bryły obrotowe ................................................................................................................................43
Warto zapamiętać ............................................................................................................................44
Rozdzia 4. Okna i drzwi ................................................................................. 45
Okno. Tworzenie komponentu .....................................................................................................45
Okno. Edycja komponentu i przypisywanie materiałów ...........................................................47
Okna Materials i Components ......................................................................................................51
Wstawianie okien. Precyzyjne obracanie obiektów ....................................................................54
Drzwi. Zagnieżdżanie grup i komponentów ...............................................................................56
Drzwi. Kopiowanie i modyfikowanie komponentów ................................................................59
Skalowanie obiektów ......................................................................................................................62
4
Modelowanie wntrz w 3D z wykorzystaniem bezpatnych narzdzi
Komponenty z opcją Cut opening ................................................................................................65
Komponenty dynamiczne ..............................................................................................................67
Warto zapamiętać ............................................................................................................................71
Rozdzia 5. Materiay ..................................................................................... 73
Podział powierzchni podłogi. Narzędzie Protractor ..................................................................74
Własne tekstury ...............................................................................................................................78
Zapisywanie i porządkowanie kolekcji materiałów ....................................................................80
Edycja materiałów ...........................................................................................................................82
Obracanie tekstury ..........................................................................................................................85
Narzędzie Paint Bucket (1) ............................................................................................................89
Narzędzie Paint Bucket (2). Ukrywanie i wyświetlanie obiektów ............................................91
Teksturowanie odnośników do komponentów ..........................................................................93
Warto zapamiętać ............................................................................................................................97
Rozdzia 6. Wyposaenie wntrza ................................................................... 99
Warstwy ..........................................................................................................................................100
Blokowanie obiektów ....................................................................................................................103
Rzuty ...............................................................................................................................................104
Przekroje .........................................................................................................................................108
Kuchnia. Operacje Boole’a ...........................................................................................................113
Kuchnia. Odbicia lustrzane ..........................................................................................................119
Rysowanie we własnym układzie współrzędnych (Axes) ........................................................123
Wygładzanie ...................................................................................................................................129
Importowanie do pliku i komponenty dynamiczne .................................................................133
Zasłony ............................................................................................................................................134
Warto zapamiętać ..........................................................................................................................137
Rozdzia 7. Owietlenie i prezentacja ...............................................................139
Źródła światła .................................................................................................................................139
Tworzenie szeregu obiektów .......................................................................................................142
Mgła .................................................................................................................................................146
Gotowe lampy ................................................................................................................................148
Sufit .................................................................................................................................................150
Style .................................................................................................................................................153
Cienie ..............................................................................................................................................158
Spacer kamerą ................................................................................................................................163
Wymiary i opisy .............................................................................................................................169
Znak wodny ....................................................................................................................................175
Eksportowanie prezentacji ...........................................................................................................178
Warto zapamiętać ..........................................................................................................................181
Spis treci
5
Rozdzia 8. Materiay i wstpny rendering ........................................................183
Przygotowanie modelu do eksportu ...........................................................................................183
Eksport modelu do pliku XML ....................................................................................................186
Kerkythea. Kamery, światła i obiekty geometryczne ................................................................189
Pierwszy rendering i dobieranie jasności świateł ......................................................................195
Emitery światła ..............................................................................................................................199
Korzystanie z gotowych materiałów ...........................................................................................202
Poprawianie skali tekstury ...........................................................................................................205
Importowanie wybranych obiektów ...........................................................................................208
Tworzenie materiału teksturowanego ........................................................................................211
Materiały emitujące światło .........................................................................................................217
Lustra ..............................................................................................................................................218
Szkło ................................................................................................................................................220
Tło sceny i oświetlenie dzienne ...................................................................................................222
Warto zapamiętać ..........................................................................................................................229
Rozdzia 9. Rendering animacji ........................................................................231
Przygotowanie animacji i oświetlenia ........................................................................................231
Tworzenie własnej biblioteki materiałów ..................................................................................233
Import materiałów KT ..................................................................................................................236
Eksportowanie animacji ...............................................................................................................240
Skorowidz ................................................................................................... 245
Zgłoś jeśli naruszono regulamin