Metodyka diagnostyki pedagogicznej.pdf

(1165 KB) Pobierz
m_2.indd
Metodyka diagnostyki pedagogicznej
Wprowadzenie
1. Typy badań w pedagogice i innych naukach społecznych
2. Metody poszukiwania wiedzy o wychowanku i uwarunkowaniach procesu wychowania
2.1. Diagnozowanie oparte na obserwacji
2.2. Diagnozowanie oparte na słowie
2.3. Diagnozowanie oparte na analizie dokumentów i wytworów
2.4. Diagnoza oparta na pomiarze
2.5. Metody diagnozy pedagogicznej
3. Narzędzia diagnostyczne w pedagogice
4. Planowanie procesu diagnostycznego
5. Błędy i uchybienia w procesie diagnozowania
5.1. Błędy wynikające z wadliwej budowy narzędzi diagnostycznych
5.2. Błędy zawarte w sytuacji badawczej
5.3. Błędy wynikające z cech osobowościowych badanego oraz diagnosty
Bibliografia
Wprowadzenie
Traktując diagnostykę pedagogiczną jako część wyodrębnioną z metodologii ba-
dań pedagogicznych, służącą przede wszystkim praktyce pedagogicznej, możemy
założyć, że będzie się ona posługiwać podobnymi metodami i narzędziami. Roz-
ważania na temat konkretnych metod poszukiwania wiedzy o wychowanku warto
więc poprzedzić powtórzeniem podstawowych zagadnień z zakresu metodologii
badań pedagogicznych.
2
397187477.011.png
1. Typy badań w pedagogice
i innych naukach społecznych
Od lat w pedagogice trwa dyskusja na temat wyższości jednych typów badań nad
innymi. Przedmiotem rozważań jest także to, czy nauki o wychowaniu powinny
wypracować własny zbiór metod, różniących się od tych, które są stosowane w in-
nych naukach społecznych. Choć spór trwa do dziś, to w naukach o wychowaniu
obserwuje się coraz silniejszą obecność metod zaczerpniętych z psychologii i socjo-
logii (Krüger, 2005: 140–141), zauważalne są też inspiracje metodami pochodzą-
cymi z nauk medycznych.
W dyscyplinach związanych z procesem badania rzeczywistości pedagogicznej sto-
suje się takie pojęcia, jak metodologia i metodyka . Znaczenie tych terminów, nie-
kiedy mylone, zostało podane na rysunku 1. Oprócz relacji pomiędzy tymi dziedzi-
nami nauki, ukazanych w oparciu o koncepcję S. Palki (2006), schemat przedsta-
wia również wyjaśnienie pojęcia metodyka diagnostyki pedagogicznej .
Rysunek 1
Relacje między dyscyplinami
związanymi z procesem badania
rzeczywistości pedagogicznej
Źródło: opracowanie własne na
podstawie Palka, 2006: 8.
Jak wynika z powyższego rysunku, diagnostyka pedagogiczna ugruntowana jest
w metodologii badań pedagogicznych, co oznacza, że dotyczą jej wszelkie sposoby
działania, które prowadzą do rozwiązywania problemów naukowych w pedagogi-
ce. Zatem w metodyce diagnostyki pedagogicznej znajdą zastosowanie następujące
działania (Palka, 2006: 9):
a) sformułowanie problemu badawczego, który w odniesieniu do diagnostyki na-
zwiemy problemem diagnostycznym,
b) ustalenie proporcji badań typu ilościowego i jakościowego, które spójnie będą
prowadzić do wyjaśnienia sytuacji pedagogicznej,
3
397187477.012.png 397187477.013.png 397187477.014.png 397187477.001.png 397187477.002.png 397187477.003.png 397187477.004.png 397187477.005.png 397187477.006.png 397187477.007.png
c) podjęcie decyzji o potrzebie wykorzystania do celów wyjaśnienia sytuacji peda-
gogicznej badań z pogranicza nauk, które oddają nowoczesną perspektywę po-
znawczą w pedagogice i naukach pomocniczych,
d) szczególne uwzględnienie badań pedagogicznych w praktyce szkolnej, do której
najczęściej odnoszą się cele diagnostyki pedagogicznej lub psychopedagogicznej.
Sformułowanie problemu diagnostycznego polega na postawieniu konkretnych pytań
dotyczących danej sytuacji pedagogicznej, wyznaczających kierunek poszukiwa-
nia informacji o podmiocie wychowania czy kształcenia oraz o cechach sytuacji,
w której się on znajduje. Pomijając definicje, klasyfikacje itypologie problemów
badawczych, które zostały szeroko omówione w opracowaniach S. Palki (2006)
i M. Łobockiego (2003), można stwierdzić, że pytania diagnostyczne (pytania do-
pełnienia) są zdominowane takimi zaimkami, jak:
— kto (Kto jest obiektem diagnozowania?),
— w jakim stopniu (np. W jakim stopniu sobie radzi? W jakim stopniu dotyka go
coś niepokojącego? W jakim stopniu coś potrafi?itp.),
— gdzie (np. Gdzie rozgrywają się niepokojące sytuacje pedagogiczne?),
— dlaczego (np. Dlaczego tak się dzieje?).
W diagnostyce konieczne jest przeprowadzanie badań ilościowych i jakościowych .
Oczywiście nie wszystko da się oddać za pomocą liczb oraz nie wszystko wyjaśni
ocena jakości. Warto jednak zauważyć, że o ile metodologia badań pedagogicznych
dąży do wyjaśnienia ogólnych tendencji i nurtów w pedagogice, to metodyka dia-
gnostyki pedagogicznej skupia się na sposobach poszukiwania informacji o konkretnym
uczniu czy wychowanku oraz o sytuacji pedagogicznej, w której się on znajduje .
Za pomocą badań ilościowych, posługujących się pomiarem matematycznym, sta-
tystycznym, uzyskujemy dane określające (Krüger, 2007: 174):
— jak często (Jak często coś się dzieje?),
— ile (np. Ile błędów popełnia uczeń? Ile wynosi iloraz inteligencji poznawczej
ucznia? Ile czasu uczeń poświęca samodzielnej nauce? itp.).
Przeprowadzając badania ilościowe, diagnosta nie dokonuje żadnej interpretacji,
tylko zlicza fakty i je podsumowuje.
Badania jakościowe polegają na poszukiwaniu poprzez diagnostykę pedagogiczną
odpowiedzi na pytania o kompleksowe właściwości podmiotu i sytuacji pedago-
gicznej (Krüger, 2005: 156). Podstawą jakościowych badań diagnostycznych staje
się niematematyczne analizowanie badanej rzeczywistości czy podmiotu w takich
celach, jak:
— zrozumienie istoty konkretnej sytuacji (O co tu chodzi? Na czym to polega?
Dlaczego tak się dzieje?),
— ocena (wartościowanie, osądzanie) sytuacji w odniesieniu do założonych efek-
tów, kontekstów (życia społecznego, kulturowego) (Czy to dobrze, czy źle? Czy
zaspokaja to oczekiwania?),
— wykrycie znaczeń sytuacji dla uczestników sytuacji pedagogicznych (W jaki spo-
sób inni postrzegają daną sytuację? Na ile jest ona dla nich ważna?).
Obok stawiania pytań o jakość sytuacji pedagogicznej, ważną rolę w jakościowych
badaniach diagnostycznych odgrywa interpretacja przeprowadzana przez diagno-
stę z wykorzystaniem empatii, introspekcji oraz subiektywnego podejścia do bada-
nej rzeczywistości.
W procesie diagnostyki pedagogicznej niezmiernie ważne jest wyważenie propor-
cji między badaniem ilościowym i jakościowym, co jest uzależnione od konkretnej
sytuacji. W przypadku pedagogicznego diagnozowania grup społecznych (np. klas
szkolnych, grup przedszkolnych) pomiędzy badaniami ilościowymi i jakościowymi
zachodzi reguła wahadła, opisana przez S. Palkę.
4
397187477.008.png
Rysunek 2
Reguła wahadła poznawczego
według S. Palki
Reguła wahadła w prawą stronę wskazuje wyraźnie, że incydentalne, nieuporząd-
kowane spostrzeżenia jakościowe zostają poddane rygorom badań ilościowych,
których wyniki będą świadczyły o natężeniu jakości, co z kolei wyrażone jest za
pomocą wskaźników statystycznych. Kierunek wahadła w lewo oznacza, że znając
określone prawidłowości jakościowe, można wyjaśnić pojedyncze fakty i zjawiska
o tym samym charakterze (Palka, 2006: 64).
Źródło: Palka, 2006: 64
W diagnostyce pedagogicznej dążymy do jak najpełniejszego wyjaśnienia (opisania)
danej sytuacji pedagogicznej, sięgając do badań z pogranicza pedagogiki i nauk pomocni-
czych . Najczęściej, komplementarnie rozpatrując sytuację wychowanka czy ucznia,
stosujemy metody badań typowe dla nauk psychologicznych lub też wykorzystuje-
my wyniki tych badań. O tym, jak duży jest udział tych nauk w diagnostyce peda-
gogicznej, świadczy choćby sama nazwa diagnostyka psychopedagogiczna . Niekie-
dy dla pełnej diagnozy pedagogicznej niezbędne jest zastosowanie narzędzi dia-
gnostyki medycznej. Dotyczy to np. przypadków, w których konieczne jest wyja-
śnienie stanu wychowanka przejawiającego określone zachowania kwalifikowane
jako objawy zaburzeń medycznych. Należy pamiętać, że cele diagnostyki pedagogicz-
nej ściśle wiążą się z praktyką pedagogiczną , a nawet jej służą. Diagnozuje się głównie
po to, by rozpoznać stan i tendencje rozwojowe jednostki, grupy, zjawiska pedagogiczne-
go, jego determinanty, poddać uzyskane dane rozumowej interpretacji, a wynik zastoso-
wać w przekształcaniu rzeczywistości pedagogicznej . Oczywiście diagnostyka pedago-
giczna dostarcza wiedzy, na bazie której powstają teorie pedagogiczne, ale w prak-
tycznych działaniach diagnostycznych cel ten wydaje się drugorzędny.
Diagnostyka pedagogiczna dąży do rozwiązania problemów praktycznych, czer-
piąc z wiedzy teoretycznej dane do rozumowej interpretacji. I odwrotnie, uzyskane
w diagnozie pedagogicznej dane z praktyki potwierdzą lub sfalsyfikują(zanegują)
składniki konstruktów teoretycznych (Palka, 2006: 129–133). Chociaż budowanie
teorii pedagogicznej jest w diagnostyce celem drugoplanowym, to, jak widać, po-
wstaje tu układ sprzężenia zwrotnego.
Podsumowując, wśród typów badań wykorzystywanych w diagnostyce pedago-
gicznej wyróżnia się badania ilościowe i jakościowe, badania z pogranicza peda-
gogiki i nauk pomocniczych oraz badania praktyczne. Diagnostyka pedagogiczna
posługuje się ponadto różnorodnymi metodami badań ułatwiającymi poszukiwa-
nie wiedzy o wychowanku.
5
397187477.009.png 397187477.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin