Czynnosci formalne i kompetencje spoleczne diagnosty.pdf

(173 KB) Pobierz
m_6.indd
Czynności formalne
i kompetencje społeczne diagnosty
Wstęp
1. Podstawy prawne czynności diagnostycznych
2. Struktura i zawartość opinii i orzeczeń diagnostycznych
3. Umiejętność interpretacji danych diagnostycznych
4. Obiektywizm jako szczególna cecha diagnosty
5. Kompetencje społeczne diagnosty
Bibliografia
Wstęp
Diagnoza psychopedagogiczna, choć powszechnie uznana za niezbędną, nie do-
czekała się formalnych uregulowań. W oświatowych aktach prawnych wspomina
się o konieczności prowadzenia działań diagnostycznych wobec ucznia czy wycho-
wanka, jednak nie określa się ram, w jakich działania te powinny być podejmo-
wane. W 1991 roku sformułowano Kodeks etyczno-zawodowy psychologa , ale nie
stworzono podobnego dokumentu określającego zakres działalności pedagoga. Za-
pisy dotyczące pracy psychologa możemy jednak odnieść także do zawodu peda-
goga. Psychologia jako profesja i jako dyscyplina naukowa należy do tych dziedzin
ludzkiej aktywności, w których centrum zainteresowania i oddziaływań jest czło-
wiek. Relacje interpersonalne nawiązywane przez psychologa występującego za-
równo w roli praktyka, jak i badacza czy nauczyciela — podobnie jak wszelkie re-
lacje międzyludzkie — posiadają zawsze wymiar etyczny. Naczelną wartością dla
psychologa jest dobro drugiego człowieka. Celem jego działalności zawodowej jest
niesienie pomocy innej osobie w rozwiązywaniu trudności życiowych i osiąganiu
lepszej jakości życia na drodze rozwoju indywidualnych możliwości oraz ulepsza-
niu kontaktów międzyludzkich ( Kodeks etyczno-zawodowy psychologa , 1991).
Od kompetencji społeczno-etycznych diagnosty zależy, jak będzie przebiegał pro-
ces diagnozy oraz w jaki sposób zostaną zinterpretowane i wykorzystane informa-
cje o podmiocie i jego sytuacji.
2
397185833.001.png
1. Podstawy prawne
czynności diagnostycznych
Najczęściej przywoływanym na potrzeby działań diagnostycznych aktem prawnym
jest Rozporządzenie Ministra Edukacji i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 roku w spra-
wie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicz-
nych przedszkolach, szkołach i placówkach. Zgodnie z Rozporządzeniem pomoc
psychologiczno-pedagogiczna polega na (DzU 2003, nr 11, poz. 114, par. 2.1):
1) diagnozowaniu środowiska ucznia,
2) rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia
i umożliwianiu ich zaspokojenia,
3) rozpoznawaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych,
4) wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami (co oznacza także rozpoznawanie
tych uzdolnień).
Rozporządzenie (par. 15.1) określa również osoby odpowiedzialne za prowadze-
nie działań diagnostycznych. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dy-
rektor przedszkola, szkoły lub placówki. W siedzibach tych instytucji mogą być za-
trudnieni pedagog , psycholog i logopeda . W szkole i placówce dodatkowo doradca
zawodowy.
Do zadań pedagoga należy rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz anali-
zowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych .
Zadaniem psychologa jest:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozo-
wanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia,
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, okreś-
lenia odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym dzia-
łań profilaktycznych,mediacyjnychiinterwencyjnychwobecuczniów,rodziców
i nauczycieli.
Do zadań logopedy zalicza się:
1) przeprowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy uczniów, w tym
mowy głośnej i pisma,
2) diagnozowanie logopedyczne oraz — odpowiednio do jego wyników — organizo-
wanie pomocy logopedycznej.
Na mocy przywołanych zapisów Rozporządzenia działania diagnozujące zostały
podzielone pomiędzy pedagoga, psychologa i logopedę. O ile w miarę jasno zosta-
ły sformułowane cele diagnozy (metody diagnozy) prowadzonej przez logopedę,
o tyle zacierają się różnice między kompetencjami pedagoga i psychologa. Do pe-
dagoga należy bowiem rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz ana-
lizowanie przyczyn niepowodzeń, a do psychologa prowadzenie badań i działań
diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie potencjalnych moż-
liwości. Ponadto warto zauważyć, że wiele polskich szkół nie zatrudnia psycho-
loga, a korzysta jedynie z dyżurów pełnionych przez psychologów, którzy pracu-
ją w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. W związku z tym działania dia-
gnostyczne przypisane roli psychologa nie są prowadzone w odpowiednim wymia-
rze albo są przenoszone do obowiązków pedagoga szkolnego.
3
397185833.002.png
Innym aktem prawym wskazującym konieczność prowadzenia działań rozpozna-
jących sytuację wychowawczą jest Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 roku w sprawie szczegółowych form działalności
wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnie-
niem. Według Rozporządzenia działalność wychowawcza i zapobiegawcza w szko-
le i placówce polega na systematycznym rozpoznawaniu i diagnozowaniu zagrożeń
związanych z uzależnieniem (DzU 2003, nr 26, poz. 226, par. 2).
Należy zwrócić uwagę, że Rozporządzenie nie definiuje, jakie konkretne działa-
nia wchodzą w skład owego rozpoznawania i diagnozowania, po raz kolejny za-
tem trzeba odwołać się do profesjonalnych i społeczno-etycznych kompetencji osób
diagnozujących. Podobnie należy traktować zapisy kolejnego aktu prawnego.
W Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 grudnia 2002 roku
w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-
-pedagogicznych i innych publicznych poradni specjalistycznych oraz ramowego
statutu tych poradni zostały sformułowane powinności diagnostyczne odnoszą-
ce się do działalności pozaszkolnej. Do zadań poradni należy pomoc rodzicom i na-
uczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych
stron uczniów. Poradnie specjalistyczne prowadzą działalność ukierunkowaną na
specyficzny, jednorodny charakter problemów zuwzględnieniem potrzeb środo-
wiska (które również należy rozpoznać). Poradnia realizuje zadania m.in. poprzez
diagnozę (DzU 2003, nr 5, poz. 46, par. 1).
Bardziej szczegółowe zapisy na temat podstaw prawnych diagnozy w pracy socjal-
nej zawarte są w Rozporządzeniu Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 kwietnia
2005 roku w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego (DzU 2005, nr 77,
poz. 672, par. 1 i 2). Rozporządzenie określa sposób przeprowadzania rodzinnego
wywiadu środowiskowego oraz wzór kwestionariusza wywiadu.
Wywiad przeprowadza się w terminie 14 dni od dnia, w którym:
— wpłynęła informacja o potrzebie przyznania świadczenia z pomocy społecznej,
— wystąpiono z wnioskiem o wydanie decyzji potwierdzającej prawo do świad-
czeń opieki zdrowotnej,
— sąd lub starosta zwrócił się z wnioskiem o wydanie opinii w celu ustanowienia
rodziny zastępczej w związku z prowadzonym postępowaniem w sprawie usta-
nowienia rodziny zastępczej,
— wpłynęło orzeczenie sądu o umieszczeniu dziecka w placówce opiekuńczo-
-wychowawczej typu interwencyjnego, socjalizacyjnego lub rodzinnego,
— wpłynęła informacja o przemocy w rodzinie.
W sprawach niecierpiących zwłoki, wymagających pilnej interwencji ośrodka po-
mocy społecznej lub powiatowego centrum pomocy rodzinie, wywiad przeprowa-
dza się w terminie dwóch dni od dnia otrzymania informacji o potrzebie przyzna-
nia świadczenia.
Wywiad przeprowadza się w miejscu zamieszkania osoby lub rodziny albo w miej-
scu ich pobytu. Pracownik socjalny, przeprowadzając wywiad, bierze pod uwa-
gę indywidualne cechy, sytuację osobistą, rodzinną, dochodową i majątkową oso-
by samotnie gospodarującej lub osób w rodzinie, mogące mieć wpływ na rodzaj
i zakres przyznawanej pomocy. Na podstawie wywiadu pracownik socjalny dokonuje
analizy i oceny sytuacji danej osoby lub rodziny i formułuje wnioski z niej wynikające, sta-
nowiące podstawę planowania pomocy .
Rozporządzenie precyzuje przebieg czynności diagnostycznych prowadzonych
w pracy socjalnej — wskazuje dominującą metodę rozpoznawania (wywiad),
określa jej ramy czasowe (14 lub dwa dni od wystąpienia konkretnych okoliczno-
ści), terytorialne (w miejscu zamieszkania lub pobytu badanego), kategorie poszu-
4
397185833.003.png
kiwanych informacji (cechy indywidualne, sytuacja osobista, rodzinna, ekonomicz-
na) oraz efekt działań rozpoznających (analiza, ocena i wnioski końcowe wyzna-
czające kierunki dalszych działań).
Nie istnieją niestety podobne zapisy regulujące przebieg diagnostyki psychopeda-
gogicznej w przypadku ucznia i wychowanka, które z pewnością ujednoliciłyby
czynności diagnozujące oraz usprawniły (m.in. przyspieszyły) podejmowanie dzia-
łań wspierających dziecko.
5
397185833.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin