Psychologiczne podstawy trudnosci i niepowodzeń szkolnych.pdf

(465 KB) Pobierz
m1.indd
457307535.005.png 457307535.006.png 457307535.007.png 457307535.008.png 457307535.001.png
Psychologiczne podstawy trudności
i niepowodzeń szkolnych
Wstęp
1. Trudności i niepowodzenia szkolne — definicjepodstawowychpojęć
2. Biopsychiczne, społeczno-ekonomiczne i pedagogiczne przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych
2.1. Biopsychiczne przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych
2.1.1. Biologiczne czynniki rozwoju
2.1.2. Rozwój emocjonalno-społeczny
2.2. Społeczno-ekonomiczne przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych
2.2.1. Środowisko rodzinne a trudności i niepowodzenia szkolne
2.2.2. Środowisko pozarodzinne jako czynnik ryzyka dla przebiegu psychospołecznego rozwoju
ucznia, trudności i niepowodzeń szkolnych
2.3. Pedagogiczne przyczyny trudności i niepowodzeń szkolnych
Bibliografia
Wstęp
Jednym z istotniejszych zadań wynikających z pełnionej przez ucznia roli społecz-
nej jest osiąganie pozytywnych wyników w nauce. Jest to między innymi waru-
nek kształtowania się odpowiedniej samooceny, akceptacji w środowisku rówieśni-
czym, a w przyszłości uzyskania satysfakcjonującego statusu zawodowego.
Zmiany związane z transformacją gospodarczą, narastające zjawisko konkurencji,
wdrażanie w szybkim tempie nowoczesnych technologii powodują, że zatrudnienie
cechuje znaczna rotacja, płynność, a także — w związku nękającymi świat kryzysa-
mi finansowymi—niepewnośći zmniejszającasięchłonnośćrynkupracy.Procesy
te dotykają w większym stopniu osoby o najniższych kwalifikacjach zawodowych,
co jeszcze silniej wskazuje na znaczenie powodzenia w nauce szkolnej ( http://www.
Analiza zjawiska trudności szkolnych w przypadku, kiedy prowadzą one do prze-
rwania edukacji szkolnej (tzw. odpadu szkolnego), powtarzania klas, ukazuje dal-
sze konsekwencje dla całego społeczeństwa. Późniejsze podjęcie aktywności zawo-
dowej jest przyczyną strat finansowych dla gospodarki i niewydolności systemu
emerytalnego. Należy pamiętać także o tym, że początkowo ukryte, a następnie
jawne niepowodzenia szkolne są często konsekwencją narastania i kumulowania
się negatywnych zjawisk wychowawczych.
„Społeczna szkodliwość zjawiska niepowodzeń w nauce uświadamia, jak ważne
staje się wykrywanie i poznawanie czynników utrudniających, a niekiedy wręcz
uniemożliwiających uzyskiwanie pozytywnych wyników w nauce. Wiadomo, że
wnikliwe rozpoznanie przyczyn trudności w nauce i wcześnie podjęte zabiegi pe-
dagogiczne, umożliwiają likwidację tego niekorzystnego zjawiska lub co najmniej
3
457307535.002.png
1. Trudności i niepowodzenia szkolne
— definicjepodstawowychpojęć
Problemem trudności i niepowodzeń szkolnych od wielu lat interesują się nie tylko
politycy związani z oświatą, nauczyciele, rodzice i uczniowie, ale także przedsta-
wiciele różnych dyscyplin naukowych, takich jak socjologia, pedagogika czy psy-
chologia.
Od dawna na gruncie pedagogiki i psychologii podejmowane były próby wyja-
śnienia i określenia powszechnie stosowanego terminu trudności i niepowodzenia
szkolne . W literaturze dotyczącej powodzeń i niepowodzeń szkolnych pojęcia ter-
minologiczne nie zostały jak dotąd jednoznacznie zdefiniowane. Termin niepowo-
dzenia szkolne używany jest zamiennie z terminami: opóźnienia w nauce szkolnej ,
niepowodzenia dydaktyczno-wychowawcze , trudności szkolne , trudności i niepo-
wodzenia w nauce .
Do najczęściej przypominanych w polskich podręcznikach definicjinależądefinicje
Jana Konopnickiego, Wincentego Okonia i Czesława Kupisiewicza.
J. Konopnicki już w latach sześćdziesiątych XX wieku uważał, że pojęcia niepo-
wodzenia w nauce szkolnej i sukces należy analizować łącznie, ponieważ w proce-
sie edukacji tam, gdzie kończy się powodzenie, rozpoczyna się porażka i odwrotnie.
Najogólniej niepowodzenie szkolne można za autorem zdefiniować jako stan, wja-
kim znalazł się uczeń na skutek niespełnienia wymagań szkoły (Konopnicki, 1966).
W. Okoń przez niepowodzenia szkolne rozumie „proces pojawiania się braków
w wymaganych przez szkołę wiadomościach i umiejętnościach uczniów oraz nega-
tywnego stosunku młodzieży wobec tych wymagań” (Okoń, 1984: 12).
Z kolei Cz. Kupisiewicz definiuje niepowodzenia szkolne jako istniejącą różni-
cę między wiadomościami, umiejętnościami i nawykami, jakie opanował uczeń,
a treściami programowymi, które powinien poznać zgodnie z przyjętymi założe-
niami w zakresie poszczególnych przedmiotów (Kupisiewicz, 1993). Kupisiewicz
określał też zjawisko niepowodzeń szkolnych nieco szerzej — jako sytuacje, które
charakteryzują się występowaniem wyraźnych rozbieżności między wymaganiami
wychowawczymi i dydaktycznymi szkoły a uzyskiwanymi wynikami w nauce oraz
zachowaniem uczniów (Kupisiewicz, 1973).
„Większość pedagogów wyróżnia niepowodzenia jawne i ukryte . O niepowodzeniach
jawnych mówi się zazwyczaj wówczas, gdy braki w wiadomościach i umiejętno-
ściach ucznia zostały przez szkołę dostrzeżone, zaś o niepowodzeniach ukrytych
wtedy, gdy szkoła o brakach tych nie wie lub też z rozmaitych powodów nie znaj-
dują one wyrazu w złych ocenach, które uczeń otrzymuje. Zazwyczaj pierwszym
wyraźnym sygnałem ujawniania się niepowodzeń są oceny niedostateczne, chociaż
świadczą już one o faktycznie zaawansowanym stopniu tego złożonego zjawiska.
Dalszym stopniem jego nasilania się jest powtarzanie klas, prowadzące do opóźnie-
nia szkolnego, a ostatnim najpoważniejszym — przerwanie nauki szkolnej” (Spio-
nek, 1973: 16).
Przytoczony powyżej podział niepowodzeń na jawne i ukryte ukazuje wspomniane
wcześniej zjawisko zamiennego używania terminów niepowodzenia szkolne i trud-
4
457307535.003.png
ności szkolne . Z praktycznego punktu widzenia najlepiej jest używać terminu nie-
powodzenia szkolne , mając na myśli znacznie nasilone trudności dydaktyczne i wy-
chowawcze, które prowadzą do zjawiska powtarzania klas (drugo- i wielorocz-
ność) czy odpadu szkolnego.
Termin odpad szkolny ( school dropout ) używany był już w latach pięćdziesiątych
XX wieku, upowszechnił się zaś w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych. Na-
tomiast dopiero w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku pojawiły się w USA
pierwsze raporty o częstości tego zjawiska.
Odpad szkolny powstaje w szkole podstawowej i gimnazjum (tj. w okresie trwania
obowiązku szkolnego) i polega na przerwaniu nauki w szkole przed ukończeniem
ostatniej klasy. Wymienia się cztery kategorie odpadu szkolnego ( http://www.vul-
— naturalny odpad szkolny — z przyczyn naturalnych (np. wypadek, samobój-
stwo),
— pozorny odpad szkolny — wyjazd na stałe lub na dłuższy czas,
— właściwy odpad szkolny — z różnych przyczyn uczeń nie rozpoczął nauki w kla-
sie VI szkoły podstawowej lub III gimnazjum,
— potencjalny odpad szkolny — istnieje prawdopodobieństwo, że uczeń nie dotrze
do poziomów kształcenia wykraczających poza obowiązek kształcenia.
Brak jest dokładnych danych z GUS o zjawisku odpadu szkolnego. Szacunkowo
podaje się, że w roku szkolnym 2001/2002 około 6300 dzieci było poza syste-
mem edukacji, a wśród przyczyn dominowała sytuacja rodzinna (w ocenie samych
uczniów winę ponosiła szkoła, a warunki rodzinne były na trzecim miejscu). Ana-
liza wykształcenia rodziców jednej z badanych grup dzieci wykazała, że głównie
było to wykształcenie podstawowe, czasami zawodowe, a w pojedynczych przy-
padkach średnie. W rodzinach tych dominowały złe warunki materialne i bezro-
Niepowodzenia szkolne oceniane z perspektywy nauczyciela są jego porażką peda-
gogiczną i wynikiem braku odpowiedniej skuteczności podejmowanych przez nie-
go działań dydaktycznych, kompensacyjnych, wychowawczych. Przyjmując z kolei
optykę ucznia, przez niepowodzenia szkolne rozumiemy trudności ucznia w speł-
nianiu obowiązków szkolnych i trudności w uczeniu się. Niepowodzeniem w opa-
nowaniu wiadomości jest rozbieżność między wkładanym w uczenie się wysiłkiem
ucznia a jego sukcesami szkolnymi.
Termin opóźnienie szkolne nie zawsze jasno i łatwo można odróżnić od niepowo-
dzenia szkolnego . Opóźnienie, w ujęciu formalnym, występuje wtedy, gdy uczeń
uczęszcza do klasy niższej niż wynika to z jego wieku metrykalnego. Dopuszcza się
jednak i taką sytuację, kiedy terminem tym definiuje się różnicę między faktycz-
nym poziomem wiadomości i umiejętności danego ucznia a przewidzianymi w tym
zakresie kompetencjami dla jego wieku, niezależnie od klasy, w której się znajduje.
Ten sposób pojmowania opóźnienia jest równoznaczny ze szkolnymi niepowodze-
niami i ku tej opcji skłaniają się pedagodzy (Spionek, 1973).
Termin opóźnienie szkolne J. Konopnicki rozumiał szerzej, jako opóźnienie progra-
mowe, organizacyjne i indywidualne . Braki w wiadomościach mierzone w stosunku
do obowiązującego w danej klasie programu składają się na opóźnienie progra-
mowe. Kiedy uczeń znajduje się w niższej klasie niż powinien, sytuacja ta określa-
na jest jako opóźnienie organizacyjne. Natomiast indywidualne opóźnienie to ta-
kie, kiedy uczeń jest opóźniony w stosunku do własnych możliwości umysłowych
(Spionek, 1973).
Według Kupisiewicza (1996) opóźnienia mogą być ogólne (dotyczące wielu przed-
miotów) i cząstkowe (z jednego lub dwóch przedmiotów). Mogą mieć charakter
5
457307535.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin