lesson_12.pdf

(71 KB) Pobierz
Microsoft Word - lesson_12
Lesson 12
Present Continuous Tense – Czas teraźniejszy ciągły
Czas Present Continuous służy do mówienia o czynnościach, które są wykonywane w chwili
mówienia o nich, a także do wyrażania przyszłości. Wykorzystujemy go także wtedy, gdy
chcemy opisać zdjęcie, sytuację.
Zdanie twierdzące tworzymy poprzez użycie operatora „to be” (am, is, are) i dodanie do
czasownika głównego końcówki „ –ing ”.
Np. I am read ing this book now. (Czytam teraz tę książkę.)
Przeczenie tworzymy, używając przeczenia „not” po operatorze „to be”.
Np. I am not read ing this book now. (Nie czytam teraz tej książki.)
Pytanie tworzymy przez inwersję, czyli przestawienie operatora i podmiotu. W pytaniu
operator staje na pierwszym miejscu, a podmiot na drugim miejscu w zdaniu.
Np. I am reading this book now. – zdanie twierdzące (Czytam teraz tę książkę.)
Am I read ing this book now? – pytanie (Czy ja czytam teraz tę książkę?)
Affirmative
Negations
Questions
Long form Short form Long form
Short form
I am reading
You are reading
He is reading
She is reading
It is reading
I’m reading
You’re reading
He’s reading
She’s reading
It’s reading
I am not reading
You are not reading
He is not reading
She is not reading
It is not reading
I’m not reading
You aren’t reading
He isn’t reading
She isn’t reading
It isn’t reading
Am I reading?
Are you reading?
Is he reading?
Is she reading?
Is it reading?
We are reading
You are reading
They are reading
We’re reading
You’re reading
They’re reading
We are not reading
You are not reading
They are not reading
We aren’t reading
You aren’t reading
They aren’t reading
Are we reading?
Are you reading?
Are they reading?
Określenia czasu używane w czasie Present Continuous:
Now – teraz
At the moment – w tym momencie
This morning – tego ranka
This evening – tego wieczoru
Look after, be over, deal with, go after...
Te i 30 innych phrasali możesz bardzo szybko poznać...
http://www.nauka.pl/link.php?d=87f2a817cfcf213a2a685858fd463e93
50208615.001.png
Zapamiętaj!
Czasowniki, które mają tylko jedną sylabę, kończą się spółgłoską, a przed nią jest jedna
samogłoska podwajają spółgłoskę i dopiero potem dodajemy końcówkę „–ing”.
Np. run – running
shop – shopping
Są jednak takie litery, których nie podwajamy: w, v, x, y.
Jeśli czasownik zakończony jest na „–e”, końcówka ta zanika.
Np. write – writing.
Czasowniki, które mają więcej niż jedną sylabę i kończą się na spółgłoskę poprzedzoną jedną
samogłoską, mają podwojoną ostatnią spółgłoskę tylko wtedy, kiedy akcent występuje na
ostatniej sylabie.
Np. begin – beginning
Czasowniki, które kończą się na „–ie”, przyjmują „–y” zamiast „–ie” i potem dodajemy
końcówkę „–ing”.
Np. lie – lying (kłamać, leżeć, kłaść się)
Exercises:
Ex.1 Write the sentences using Present Continuous (verb in brackets) and the correct form of
verb “to be” (am, is, are).
Napisz zdania, używając Present Continuous (czasownik w nawiasie) i odpowiedniej
formy czasownika “to be” (am, is, are).
1. I……(learn) German now.
2. John …….(play) a football match this weekend.
3. Chris……..(wait) for you outside.
4. We……..(watch) film on TV.
5. …….he…….(stand) near you car?
6. …….you….(go) to school at the moment?
7. I……(go) outside now.
8. He……(work) in the garden.
9. Children…..(play) in the garden.
10. ……we …….(speak) French now?
Ex. 2 Add “–ing” to the verbs.
Dodaj końcówke „–ing” do czasowników.
Begin ã
Enjoy ã
Make ã
Play ã
Read ã
Work ã
Watch ã
Drink ã
Sing ã
Go ã
Ask ã
Ex.3 Put the words in the correct order.
Ułóż słowa w odpowiedniej kolejności.
1. singing / I / at / am / moment / the /.
………………………………….
2. playing / they / Are / basketball / ? / now
………………………………….
3. She / tonight / working / is / late /.
………………………………….
4. making / Jane / film / her / today / is /.
………………………………….
Co to jest overdraft?
a) przekroczenie limitu rozmów na komórce
b) przekroczenie stanu konta
c) nanoszenie poprawek na projekcie (drafcie) umowy
prawidłową odpowiedź znajdziesz na:
http://www.nauka.pl/link.php?d=652c5a4727bcd0f20281d99563234253
Zgłoś jeśli naruszono regulamin