WYKŁAD 1 Racjonalność.doc

(34 KB) Pobierz
Pedagogika – nauka, wiedza o wychowaniu

                                                                                                                                  WYKŁAD 1 09.10.2004

Pedagogika – nauka, wiedza o wychowaniu.

Racjonalność –  rozumienie relacji między człowiekiem i światem.

 

 

RACJONALNOŚĆ                                                                                                                RACJONALNOŚĆ

STAROŻYTNA I                                           RACJONALNOŚĆ                                          WSPÓŁCZESNA

ŚREDNIOWIECZNA                            NOWOŻYTNA                                         

(NOWOŻYTNA)





(PREMODERNISTYCZNA)                            (IMODERNISTYCZNA)

 







XX

XVI

 

 

IDEAŁ                                                        IDEAŁ                                                                      IDEAŁ

MAGICZNO –RELIGIJNY                            MECHANISTYCZNO -

                                                                      REDUKCJONISTYCZNY

 

Ideał magiczno – religijny

·         Skupienie się przeciętnego człowieka na religijności

·         Źródłami wiedzy są: kapłan, szaman, mądrzejsi, którzy mają możliwość kontaktu z siłami świata

·         Wiara w to, co powie mądrzejszy

·         Wiara w przesądy, mojrę

·          

Ideał mechanistyczno – redukcjonistyczny

·         Świat to system gdzie rządzi konieczność, skutek i przyczyna

·         Wszystko jest ładem. Rządzi konieczność i mechanizm

·         Człowiek wydziera światu jego pseudo tajemnice

·         Człowiek ma rozum wiec poznaje świat, odkrywa jego ład

·         Prowadzenie badań nad wychowaniem

·         Pojawia się pragnienie poznania świata

·         Człowiek ma czynić postęp.

 

Od XIX wieku jest boom, pojawiają się badania pedagogiczne, socjologiczne i psychologiczne. Pojawia się pragnienie budowania pedagogiki jako nauki, prowadzenie bdań nad wychowaniem. Postrzegano świat w mechaniczny sposób oraz chciano poznac duszę człowieka.

 

Ideał

·         Kryzys racjonalności

·         Coraz więcej zwątpienia w mechaniczność i to czy d się opisać świat oraz człowieka

·         Wydzieranie światu prawdy o nim współcześnie jest nie możliwe

·         Nie ma możliwości zbudowania pełnego przewodnika po wiedzy

 

 

 

 

Początek XIX wieku

Narodziny pedagogiki jako nauki.

J. F. Herbart zainicjował badania skupione wokół kategori „wychowanie”, czyli wyodrębnił dziedzinie pedagogiki, która będzie się interesowała:

·         Celem wychowania – ku czemu, jakim wartościom prowadzić wychowanie

·         Metoda – sposób wychowania – w procesie rozwoju człowieka można znaleźć sposób na wychowanie.

 

Wiek XIX

Pedagogika praktyczna – metoda oddziaływań praktycznych – przede wszystkim metoda pracy na lekcji.

 

Przełom wieku XIX i XX

Pedagogika eksprmentalna, próby całościowego opisu procesu wychowania człowieka. Szukanie odpowiedzi na temat czynników rozwoju (dziedziczność czy środowisko). Starano się udowodnić, że wszystkie tezy pochodzą z badań. Sprzeczność dwóch zdań, który czynnik jest najważniejszy: genetyczny czy środowiskowy.

 

Lata 20 – te do II wojny światowej

Pedagogika normatywna. Zarzucanie techniczności i skupiania się na metodach. Powrót do filozoficznych pytań o cele wychowania.

 

Druga połowa XX wieku (współczesność)

Pedagogika teoretyczna. Ponowoczesne zainteresowanie i wątpliwości pedagogiką. Dążenie do doskonalenia pedagogiki. Dydaktyka.Zainteresownie szkoła i chęć dzielenia doświadczeniem.

 

 

PEDAGOGOS





 

 

 





                                                  Pedagogike techne      Paidagogia                                                                     

 

 

 

 

 

                                                       

                                                         Pedagogika                                             Pedagogia

 

 

Ruch badaczy własnej praktyki – analizują to, co czynią, upubliczniają wyniki swoich badań, dzielą się swoją pedagogią.

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin