WYKŁAD 1 09.10.2004
Pedagogika – nauka, wiedza o wychowaniu.
Racjonalność – rozumienie relacji między człowiekiem i światem.
RACJONALNOŚĆ RACJONALNOŚĆ
STAROŻYTNA I RACJONALNOŚĆ WSPÓŁCZESNA
ŚREDNIOWIECZNA NOWOŻYTNA (NOWOŻYTNA)
(PREMODERNISTYCZNA) (IMODERNISTYCZNA)
XX
XVI
IDEAŁ IDEAŁ IDEAŁ
MAGICZNO –RELIGIJNY MECHANISTYCZNO -
REDUKCJONISTYCZNY
Ideał magiczno – religijny
· Skupienie się przeciętnego człowieka na religijności
· Źródłami wiedzy są: kapłan, szaman, mądrzejsi, którzy mają możliwość kontaktu z siłami świata
· Wiara w to, co powie mądrzejszy
· Wiara w przesądy, mojrę
·
Ideał mechanistyczno – redukcjonistyczny
· Świat to system gdzie rządzi konieczność, skutek i przyczyna
· Wszystko jest ładem. Rządzi konieczność i mechanizm
· Człowiek wydziera światu jego pseudo tajemnice
· Człowiek ma rozum wiec poznaje świat, odkrywa jego ład
· Prowadzenie badań nad wychowaniem
· Pojawia się pragnienie poznania świata
· Człowiek ma czynić postęp.
Od XIX wieku jest boom, pojawiają się badania pedagogiczne, socjologiczne i psychologiczne. Pojawia się pragnienie budowania pedagogiki jako nauki, prowadzenie bdań nad wychowaniem. Postrzegano świat w mechaniczny sposób oraz chciano poznac duszę człowieka.
Ideał
· Kryzys racjonalności
· Coraz więcej zwątpienia w mechaniczność i to czy d się opisać świat oraz człowieka
· Wydzieranie światu prawdy o nim współcześnie jest nie możliwe
· Nie ma możliwości zbudowania pełnego przewodnika po wiedzy
Początek XIX wieku
Narodziny pedagogiki jako nauki.
J. F. Herbart zainicjował badania skupione wokół kategori „wychowanie”, czyli wyodrębnił dziedzinie pedagogiki, która będzie się interesowała:
· Celem wychowania – ku czemu, jakim wartościom prowadzić wychowanie
· Metoda – sposób wychowania – w procesie rozwoju człowieka można znaleźć sposób na wychowanie.
Wiek XIX
Pedagogika praktyczna – metoda oddziaływań praktycznych – przede wszystkim metoda pracy na lekcji.
Przełom wieku XIX i XX
Pedagogika eksprmentalna, próby całościowego opisu procesu wychowania człowieka. Szukanie odpowiedzi na temat czynników rozwoju (dziedziczność czy środowisko). Starano się udowodnić, że wszystkie tezy pochodzą z badań. Sprzeczność dwóch zdań, który czynnik jest najważniejszy: genetyczny czy środowiskowy.
Lata 20 – te do II wojny światowej
Pedagogika normatywna. Zarzucanie techniczności i skupiania się na metodach. Powrót do filozoficznych pytań o cele wychowania.
Druga połowa XX wieku (współczesność)
Pedagogika teoretyczna. Ponowoczesne zainteresowanie i wątpliwości pedagogiką. Dążenie do doskonalenia pedagogiki. Dydaktyka.Zainteresownie szkoła i chęć dzielenia doświadczeniem.
PEDAGOGOS
Pedagogike techne Paidagogia
Pedagogika Pedagogia
Ruch badaczy własnej praktyki – analizują to, co czynią, upubliczniają wyniki swoich badań, dzielą się swoją pedagogią.
2
monika_abramek