EMDR-Pasternak.pdf

(194 KB) Pobierz
Microsoft Word - pasternak-adj2.doc
Studia z psychologii w KUL. Tom 13
red.: P. Francuz, W. Otrbski
Lublin: Wyd. KUL 2006 s. 217-232
Jacek Pasternak
Uniwersytet Rzeszowski
Poradnia Zdrowia Psychicznego w Rzeszowie
TEORETYCZNE PODSTAWY TERAPII
ODWRALIWIENIA ZA POMOC RUCHÓW OCZU
1. Wprowadzenie
Odwra)liwienie za pomoc, ruchów oczu (eye movement desensitiz-
ation and reprocessing – EMDR) jest metod, opart, na obserwacji i materiale
klinicznym, a nie na twierdzeniach okre5lonej teorii.
Francine Shapiro odkryła, )e szybkie, powtarzaj,ce si ruchy oczu
maj, znacz,co redukuj,cy wpływ na poziom lku do5wiadczanego przez jed-
nostk, która uprzednio prze)yła traum (por. Dudek 2003). Na podstawie
swoich prostych spostrze)e9 Shapiro opracowała jedn, z najbardziej kontro-
wersyjnych psychoterapii przełomu XX i XXI wieku. Pomimo uznania wyra-
)anego przez wielu terapeutów, EMDR była przed kilku laty przedmiotem
ostrej krytyki, zwłaszcza ze strony specjalistów od bada9 klinicznych
(Seligman, Walker i Rosenhan 2003). Od ponad dekady wzrasta liczba publi-
kacji dotycz,cych prób wyja5nienia mechanizmu odpowiedzialnego za tera-
peutyczne powodzenie EMDR. Zagadnienia teoretyczne wci,) pozostaj, w
tyle za wyrafinowanymi procedurami terapeutycznymi. =adna z przedstawio-
nych teorii nie prezentuje wystarczaj,co udokumentowanych i przekonywu-
j,co opisanych zasad działania EMDR.
2. Teorie wyja+niaj,ce mechanizmy działania
odwra0liwienia za pomoc, ruchów oczu
Shapiro zaproponowała teoretyczny konstrukt – Model Przy5pieszone-
go Przetwarzania Informacji (Accelerated Information Processing), a nastp-
218 Jacek Pasternak
nie jego modyfikacj – Model Adaptacyjnego Przetwarzania Informacji (The
Adaptive Information Processing Model – AIP), usiłuj,ce wyja5ni@ terapeuty-
czne działanie metody (Shapiro 1995, 2001, 2002a, 2002b; por. Pasternak,
Radocho9ski, Perenc 1999).
Modele te zostały zaprezentowane przez autork jako „hipotezy robo-
cze”, które mog, by@ w przyszło5ci zweryfikowane w oparciu o materiał labo-
ratoryjny i kliniczny.
Shapiro zaczyna od opisu funkcjonowania systemu przetwarzania informacji
w normalnej sytuacji, tj. w codziennym )yciu. Organizm ludzki jest wyposa-
)ony w psychofizjologiczny system przetwarzania informacji i d,)y do
równowagi na fizjologicznym poziomie. Informacje s, przetwarzane do czasu
osi,gnicia adaptacyjnego rozwi,zania, co oznacza powstanie odpowiednich
poł,cze9 w mózgu. Dziki temu, )e do5wiadczenie zostaje zintegrowane w
schemat afektywno-kognitywny, mo)e by@ dalej konstruktywnie u)ywane
przez osob. Jednostka uczy si i przechowuje u)yteczne schematy dotycz,ce
prze)ywania i działa9. W ten sposób radzi sobie tak)e z trudnymi wydarze-
niami i codziennym stresem.
W nastpstwie do5wiadczenia powa)nej traumy system ten mo)e nie
by@ zdolny do prawidłowego funkcjonowania, a informacje uzyskane w czasie
tego wydarzenia (zawieraj,ce obrazy, dGwiki, emocje i odczucia fizyczne) s,
przechowywane w dysfunkcjonalny, niedostatecznie przetworzony sposób, tak
samo jak zostały nabyte w chwili traumy, zawieraj,c dysfunkcjonalne my5li i
spostrze)enia. Magazynowane informacje o traumie s, wyzwalane przez ró)ne
bodGce wewntrzne i zewntrzne, a wyra)ane w postaci pozytywnych sympto-
mów PTSD.
Kiedy terapeuta prosi pacjenta, aby przywołał wspomnienie trauma-
tyczne, mo)e utworzy@ si poł,czenie midzy 5wiadomo5ci, a miejscem,
gdzie informacja jest przechowywana w mózgu. Pacjenta instruuje si, aby
skoncentrował si na specyficznym wspomnieniu, wyobra)eniu, osobie lub
pewnym aspekcie do5wiadczenia (np. my5li, odczuciu z ciała). Na przykład,
je)eli skarga pacjentki dotyczy jej reakcji na przeło)onego, celem mo)e by@
wyobra)enie sobie twarzy szefa. Je)eli pacjent reaguje na cel gniewem lub
lkiem, to dzieje si tak z powodu skojarze9 z tymi emocjami. Asocjacje mo-
g, zawiera@ pewne do5wiadczenia z szefem lub innymi autorytetami (np.
ojcem pacjentki). Je)eli zatem pacjentka ma odzyska@ spokój, konieczne jest
„wyczyszczenie” ka)dego kanału zawieraj,cego informacje zwi,zane z przed-
miotem negatywnych emocji. Przetwarzanie odbywa si podczas ka)dej serii
ruchów oczu. Ruchy oczu, a tak)e bodGce stosowane alternatywnie, urucha-
miaj,, zablokowany po traumie, system przetwarzania informacji, co z kolei
aktywizuje nastpuj,ce mechanizmy:
- Aktywizacja funkcjonowania systemu przetwarzania informacji jest
zwi,zana z koncentrowaniem si w tym samym czasie na obecnych bodG-
421148623.001.png
Teoretyczne postawy terapii odwra liwienia za pomoc! ruchów oczu 219
cach i przeszłej traumie. Tego typu dystrakcja zapobiega wzmocnieniu
traumatycznych wspomnie9 przez lk antycypacyjny.
- Ruchy oczu indukuj, stan transu charakterystyczny dla hipnozy (badania
terapii EMDR z u)yciem EEG nie potwierdzaj, wystpowania charakterys-
tycznych dla hipnozy fal alfa, beta i teta – por. Lipke 2000).
- Ró)nicowy efekt „wyładowa9 neuronów” powodowany przez ró)ne bodG-
ce, które mog, słu)y@ jako ekwiwalent nisko napiciowej aktywno5ci i bez-
po5rednio wpływa@ na zmiany potencjałów synaptycznych w sieciach
zwi,zanych z nastrojem i pamici,. W tym modelu zakłada si, )e trauma-
tyczne wspomnienia s, przechowywane w sieciach z wysokimi bio-
elektrycznymi warto5ciowo5ciami. W nastpstwie wyładowa9 neuronal-
nych, warto5ciowo5@ takich sieci maleje, wic s, one zdolne do tworzenia
poł,cze9 z bardziej adaptacyjnymi sieciami. Autorka proponuje, )e jaki-
kolwiek wstrz,s w neurofizjologicznym systemie automatycznie prowadzi
do rozwi,zania adaptacyjnego.
- Przeciwwarunkowanie powodowane przez relaksacj (relaksacja powstrzy-
muje bodGce lkowe).
EMDR ma bezpo5redni wpływ na funkcje korowe, co prowadzi do
przywrócenia równowagi w systemie przetwarzania informacji. Wsparcie dla
tej hipotezy dostarcza studium przypadku (Nicosia 1994 – za: Lipke 1999).
Badanie EEG pokazało normalizacj synchronizacji aktywno5ci wolnych fal
mózgowych w odpowiednich regionach prawej i lewej półkuli. Nicosia speku-
luje, )e rytmiczna zmieniaj,ca si stymulacja w trakcie terapii EMDR gene-
ruje synchronizuj,ce elektryczne impulsy w podwzgórzu, które koryguj,
główn, rozbie)no5@ faz, prowadz,c w rezultacie do zwikszonej komunikacji
midzy półkulami mózgowymi i zezwalaj,c na kontynuowanie przetwarzania
traumatycznych wspomnie9.
Tak)e Mollon (2001) uwa)a, )e obustronna stymulacja (wzrokowa,
słuchowa lub dotykowa) usprawnia komunikacj midzy półkulami mózgo-
wymi. Normalnie prawa półkula odpowiada za przetwarzanie do5wiadcze9
emocjonalnych, za5 lewa – jzykowych. Kiedy komunikacja midzy półkula-
mi mózgowymi jest prawidłowa, lewa półkula interpretuje emocjonaln, za-
warto5@ prawej oraz odpowiada za symbolizacj i werbaln, narracj. W pew-
nych okoliczno5ciach lewa półkula mo)e zniekształca@ emocjonalne do5wiad-
czenie zarejestrowane w prawej półkuli. Zablokowanie komunikacji midzy
półkulami jest cech, stanów powstałych w efekcie drastycznych wydarze9
typu traumatycznego. I tak jak w przypadku stanów psychosomatycznych,
emocje pojawiaj, si za po5rednictwem autonomicznego systemu nerwowego
i układu limbicznego, lecz nie s, przetwarzane przez lew, półkul w taki
sposób, aby osoba osi,gnła werbaln, 5wiadomo5@ swojego stanu emocjonal-
nego. Tego rodzaju zablokowanie komunikacji wydaje si by@ fundamentem
represji. AIP odtwarza lub inicjuje komunikacj midzy emocjonalnym
421148623.002.png
220 Jacek Pasternak
przetwarzaniem prawej półkuli i jzykowym lewej. Poprzez to ułatwienie,
dotychczas zablokowane przetwarzanie emocjonalnych informacji, wywodz,-
ce si ze szczególnie szkodliwych do5wiadcze9, mo)e zosta@ dopełnione i
doko9czone.
Zdaniem Shapiro (1995, 2001), informacje nabyte w czasie traumy s,
w dalszym ci,gu przechowywane w formie pierwotnego do5wiadczenia. Infor-
macje te s, jakby zamro)one w czasie, wyizolowane we własnej sieci neuro-
nalnej i przechowywane w oryginalnie zaburzonej postaci. =adna informacja
uzyskana w trakcie tradycyjnie rozumianej terapii nie mo)e zosta@ wł,czona w
t, sie@. Zatem, kiedy powróc, my5li dotycz,ce wypadku, s, one wci,) poł,-
czone z negatywnymi atrybutami oryginalnego materiału. Rezultaty lat
„mówionej terapii”, czytania poradników, do5wiadczania innych przykładów
s, tak)e przechowywane, lecz we własnej sieci neuronalnej. Chocia) weterani
wojenni, ofiary gwałtu mog, wiedzie@, )e nie powinni wini@ si za to, co im
si przytrafiło, w dalszym ci,gu walcz, z negatywnymi przekonaniami i emo-
cjami. Model AIP sugeruje, )e moment wgl,du i integracji przychodzi, kiedy
dwie sieci neuronalne ł,cz, si ze sob,. Z ka)d, seri, ruchów oczu aktywizo-
wane s, nieprawidłowo zarejestrowane informacje, co stymuluje układ fizjolo-
gicznie prawidłowej adaptacji i integracji informacji w nowy sposób. Kiedy
system zostaje zaktywizowany i przetwarza informacje, mog, wytworzy@ si
poł,czenia midzy sieciami. Prawidłowe rozwi,zanie mo)e pojawi@ si, kiedy
uprzednio wyizolowane przykre informacje zostaj, poł,czone z informacjami
o tre5ci adaptacyjnej, co manifestuje si np. w zmianach wyobra)e9 jednostki,
prze)ywanych emocjach, czy przekonaniach, które kojarzy z wydarzeniem.
Van der Kolk i in. (1997) potwierdzaj, trafno5@ hipotezy zapropono-
wanej przez Nicosia (1994) dotycz,cej istotno5ci obustronnej stymulacji
ułatwiaj,cej przetwarzanie informacji w trakcie terapii EMDR. Autorzy ci
zwracaj, uwag na zwikszon, aktywno5@ w nastpstwie udanej terapii
EMDR w obszarze zakr tu obr czy i obszarze przedczołowym. Usprawnia to
indywidualn, zdolno5@ osoby do rozró)niania midzy realnymi zagro)eniami
oraz traumatycznymi wspomnieniami, które nie s, zwi,zane z aktualn, sytu-
acj, jednostki.
Probabilistyczny model wyja5niaj,cy terapeutyczny wpływ EMDR
zaproponował w swojej monografii Howard Lipke (Lipke 2000). Autor ten
opiera si na modelu AIP Shapiro oraz na teoriach przetwarzania informacji.
1. Oródłem patologii jest do5wiadczenie zawarte w reprezentacji poznawczej
przechowywanej w mózgu (my5li, uczucia, wyobra)enia, wzorce zacho-
wania) w dysfunkcjonalnej formie, czyli niedostatecznie przetworzonej.
Komponenty tego do5wiadczenia (my5li, uczucia itp.) nazywa terminem
„propozycje” (proposition). Informacje s, przechowywane w formie pro-
pozycji, których cech, jest fragmentaryczno5@ i modyfikowalno5@. Propo-
zycje s, zorganizowane w sieci. Na przykład sie@ dotycz,ca )ołnierza,
421148623.003.png
Teoretyczne postawy terapii odwra liwienia za pomoc! ruchów oczu 221
który został ranny w walce składa si z wielu propozycji. Stymulacja jed-
nego aspektu sieci mo)e aktywowa@ cał, sie@ i sko9czy@ si ponownym
do5wiadczaniem traumy, lub uaktywnieniem cz5ci sieci odnosz,cej si do
zakodowanych tam emocji lku. Celem terapii jest reorganizacja propo-
zycji, modyfikacja ich afektywnego charakteru oraz przetworzenie i inte-
gracja sieci informacyjnych, które dot,d były odseparowane.
2. Komponenty sieci s, uło)one hierarchicznie oraz tworz, podsystemy. I tak
na szczycie hierarchii mo)e by@ przekonanie „jestem tchórzem” nawet, je-
)eli w trakcie wydarzenia traumatycznego osoba ta nie uciekła z pola bit-
wy. Patologicznie silna reakcja emocjonalna mo)e pojawi@ si np. kiedy
pacjent ogl,da film o uciekaj,cych przed niebezpiecze9stwem, poniewa)
ucieczka jest w hierarchii sieci bezpo5rednio ni)ej od pojcia tchórzostwa.
Po udanej terapii, pacjent nie definiuje ju) siebie jako tchórza, st,d te) od-
tworzenie tego samego filmu nie wyzwoli podobnego, lkowego wzorca.
(Nawet, je)eli wyobra)enie osoby uciekaj,cej przed niebezpiecze9stwem
nigdy nie było przedmiotem terapii). Bior,c pod uwag skuteczno5@ samej
terapii warto zaznaczy@, )e najbardziej efektywna wcale nie jest zmiana
rozpoczynaj,ca si od najwy)szego w hierarchii poziomu, lecz przeciw-
nie, od konkretnego, specyficznego poziomu. Nieskuteczna okazałaby si
natomiast praca z abstrakcyjnym poziomem samooceny (ekspert przeko-
nuje pacjenta, aby lepiej my5lał o sobie). Przynajmniej jedno specyficzne
wydarzenie oraz przypisane mu komponenty (my5li, uczucia, wyobra)e-
nia) powinny by@ przedmiotem terapeutycznej pracy z u)yciem EMDR.
Zmiana uzyskana na konkretnym, specyficznym poziomie mo)e szybko
rozprzestrzeni@ si na wy)sze poziomy.
3. Terapia EMDR jest wyposa)ona w technik dostpu do sieci, zwłaszcza
do jej komponentów emocjonalnych. Poj cie dost pu nale)y rozumie@
jako cz5ciowe przywołanie do 5wiadomo5ci sieci zawieraj,cej patolo-
giczn, informacj. Technik, t, s, ruchy oczu lub bodGce alternatywne.
Powtarzaj,ce si aktywizowanie negatywnie uwarunkowanego bodGca w
zestawieniu z pozytywnie nieuwarunkowan, reakcj,, stopniowo redukuje
patologicznie uwarunkowan, reakcj. Nowo5ci, w przypadku EMDR jest
fakt, i) uwarunkowana reakcja emocjonalna mo)e wytworzy@ si znacznie
szybciej ni) poprzednio my5lano, bez wielokrotnego powtarzania terapeu-
tycznych sekwencji.
4. Informacja zawieraj,ca silne traumatyczne prze)ycia emocjonalne jest po-
cz,tkowo magazynowana w pamici niedeklaratywnej (niezdolno5@ do
przypomnienia sobie szczegółów wydarzenia traumatycznego, a z drugiej
strony nadmierna reakcja emocjonalna na przypomnienia zwi,zane z trau-
m,). Sukces terapeutyczny jest tu zwi,zany z redukcj, reakcji emocjo-
nalnej oraz z faktem, i) szczegóły traumy s, 5wiadomie przypominane.
Nastpuje tu przeniesienie informacji z pamici epizodycznej do
421148623.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin