janko-muzykant.pdf

(87 KB) Pobierz
748862714 UNPDF
Ta lektura , podobnie jak tysiące innych, jest dostępna on-line na
stronie wolnelektury.pl .
Utwór opracowany został w ramach projektu Wolne Lektury przez
HENRYK SIENKIEWICZ
Janko Muzykant
Przyszło to na świat wątłe, słabe. Kumy, co się były zebrały przy tapczanie położni- Narodziny
cy, kręciły głowami i nad matką, i nad dzieckiem. Kowalka Szymonowa, która była
najmądrzejsza, poczęła chorą pocieszać:
— Dajta — powiada — to zapalę nad wami gromnicę, juże z was nic nie będzie,
moja kumo; już wam na tamten świat się wybierać i po dobrodzieja by posłać, żeby
wam grzechy wasze odpuścił.
— Ba! — powiada druga. — A chłopaka to zara trza ochrzcić; on i dobrodzieja
nie doczeka, a — powiada — błogo będzie, co choć i strzygą się nie ostanie.
Tak mówiąc zapaliła gromnicę, a potem wziąwszy dziecko pokropiła je wodą, aż
poczęło oczki mrużyć, i rzekła jeszcze:
— Ja ciebie „krzcę” w Imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego i daję ci na przezwisko
Jan, a teraz–że, duszo „krześcijańska”, idź, skądeś przyszła. Amen!
Ale dusza chrześcijańska nie miała wcale ochoty iść, skąd przyszła, i opuszczać
chuderlawego ciała, owszem, poczęła wierzgać nogami tego ciała, jako mogła, i płakać,
chociaż tak słabo i żałośnie, że jak mówiły kumy: „Myślałby kto, kocię nie kocię albo
co!”
Posłano po księdza; przyjechał, zrobił swoje, odjechał, chorej zrobiło się lepiej.
W tydzień wyszła baba do roboty. Chłopak ledwo „zipał”, ale zipał; aż w czwartym
roku okukała kukułka na wiosnę chorobę, więc się poprawił i w jakim takim zdrowiu
doszedł do dziesiątego roku życia.
Chudy był zawsze i opalony, z brzuchem wydętym, a zapadłymi policzkami; czu- Bieda
prynę miał konopną, białą prawie i spadającą na jasne, wytrzeszczone oczy, patrzące
na świat, jakby w jakąś niezmierną dalekość wpatrzone. W zimie siadywał za piecem
i popłakiwał cicho z zimna, a czasem i z głodu, gdy matula nie mieli co włożyć ani
do pieca, ani do garnka; latem chodził w koszulinie przepasanej krajką i w słomia-
nym „kapalusie”, spod którego obdartej kani spoglądał, zadzierając jak ptak głowę
do góry. Matka, biedna komornica, żyjąca z dnia na dzień niby jaskółka pod cudzą
strzechą, może go tam i kochała po swojemu, ale biła dość często i zwykle nazy-
wała „odmieńcem”. W ósmym roku chodził już jako potrzódka za bydłem lub, gdy
w chałupie nie było co jeść, za bedłkami do boru. Że go tam kiedy wilk nie zjadł,
zmiłowanie Boże.
Był to chłopak nierozgarnięty bardzo i jak wiejskie dzieciaki przy rozmowie Artysta, Dziecko
z ludźmi palec do gęby wkładający. Nie obiecywali sobie nawet ludzie, że się wy-
chowa, a jeszcze mniej, żeby matka mogła doczekać się z niego pociechy, bo i do
roboty był ladaco. Nie wiadomo, skąd się to takie ulęgło, ale na jedną rzecz był tylko Muzyka
łapczywy, to jest na granie. Wszędzie też je słyszał, a jak tylko trochę podrósł, tak już
o niczym innym nie myślał. Pójdzie, bywało, do boru za bydłem albo z dwojakami
na jagody, to się wróci bez jagód i mówi szepleniąc:
748862714.001.png
— Matulu! Tak ci coś w boru „grlało”. Oj! Oj!
A matka na to:
— Zagram ci ja, zagram! Nie bój się!
Jakoż czasem sprawiała mu warząchwią muzykę. Chłopak krzyczał, obiecywał, że
już nie będzie, a taki myślał, że tam coś w boru grało… Co? Albo on wiedział?…
Sosny, buki, brzezina, wilgi, wszystko grało: cały bór, i basta!
Echo też… W polu grała mu bylica, w sadku pod chałupą ćwirkotały wróble, aż
się wiśnie trzęsły! Wieczorami słuchiwał wszystkich głosów, jakie są na wsi, i pewno
myślał sobie, że cała wieś gra. Jak posłali go do roboty, żeby gnój rozrzucał, to mu
nawet wiatr grał w widłach.
Zobaczył go tak raz karbowy, stojącego z rozrzuconą czupryną i słuchającego
wiatru w drewnianych widłach… zobaczył i odpasawszy rzemyka dał mu dobrą pa-
miątkę. Ale na co się to zdało! Nazywali go ludzie „Janko Muzykant”!… Wiosną
uciekał z domu kręcić fujarki wedle strugi. Nocami, gdy żaby zaczynały rzechotać,
derkacze na łąkach derkotać, bąki po rosie burczyć; gdy koguty piały po zapłociach,
to on spać nie mógł, tylko słuchał i Bóg go jeden wie, jakie on i w tym nawet słyszał
granie… Do kościoła matka nie mogła go brać, bo jak, bywało, zahuczą organy lub
zaśpiewają słodkim głosem, to dziecku oczy tak mgłą zachodzą, jakby już nie z tego
świata patrzyły…
Stójka, co chodził nocą po wsi i aby nie zasnąć, liczył gwiazdy na niebie lub
rozmawiał po cichu z psami, widział nieraz białą koszulę Janka, przemykającą się
w ciemności ku karczmie. Ale przecież chłopak nie do karczmy chodził, tylko pod
karczmę. Tam przyczaiwszy się pod murem, słuchał. Ludzie tańcowali obertasa, cza-
sem jaki parobek pokrzykiwał: „U–ha!” Słychać było tupanie butów, to znów głosy
dziewczyn: „Czegóż?” Skrzypki śpiewały cicho: „Będziem jedli, będziem pili, będzie-
wa się weselili”, a basetla grubym głosem wtórowała z powagą: „Jak Bóg dał! Jak Bóg
dał!” Okna jarzyły się światłem, a każda belka w karczmie zdawała się drgać, śpiewać
i grać także, a Janko słuchał!…
Co by on za to dał, gdyby mógł mieć takie skrzypki grające cienko: „Będziem
jedli, będziem pili, będziewa się weselili.” Takie deszczułki śpiewające. Ba! Ale skąd ich
dostać? Gdzie takie robią? Żeby mu przynajmniej pozwolili choć raz w rękę wziąć coś
takiego!… Gdzie tam! Wolno mu tylko było słuchać, toteż i słuchał zwykle dopóty,
dopóki głos stójki nie ozwał się za nim z ciemności:
— Nie pójdziesz–że ty do domu, utrapieńcze?
Więc wówczas zmykał na swoich bosych nogach do domu, a za nim biegł w ciem-
nościach głos skrzypiec: „Będziem jedli, będziem pili, będziewa się weselili”, i po-
ważny głos basetli: „Jak Bóg dał! Jak Bóg dał! Jak Bóg dał!”.
Gdy tylko mógł słyszeć skrzypki, czy to na dożynkach, czy na weselu jakim, to
już dla niego było wielkie święto. Właził potem za piec i nic nie mówił po całych
dniach, spoglądając jak kot błyszczącymi oczyma z ciemności. Potem zrobił sobie
sam skrzypki z gonta i włosienia końskiego, ale nie chciały grać tak pięknie jak tamte
w karczmie: brzęczały cicho, bardzo cichutko, właśnie jak muszki jakie albo komary.
Grał jednak na nich od rana do wieczora, choć tyle za to odbierał szturchańców,
że w końcu wyglądał jak obite jabłko niedojrzałe. Ale taka to już była jego natura.
Dzieciaczyna chudł coraz bardziej, brzuch tylko zawsze miał duży, czuprynę coraz
gęstszą i oczy coraz szerzej otwarte, choć najczęściej łzami zalane, ale policzki i piersi
wpadały mu coraz głębiej i głębiej…
Wcale nie był jak inne dzieci, był raczej jak jego skrzypki z gonta, które zaledwie
brzęczały. Na przednówku przy tym przymierał głodem, bo żył najczęściej surową
marchwią i także chęcią posiadania skrzypek.
Janko Muzykant
Ale ta chęć nie wyszła mu na dobre.
We dworze miał skrzypce lokaj i grywał czasem na nich szarą godziną, aby się
podobać pannie służącej. Janko czasem podczołgiwał się między łopuchami, aż pod
otwarte drzwi kredensu, żeby im się przypatrzeć. Wisiały właśnie na ścianie naprzeciw
drzwi. Więc tam chłopak duszę swoją całą wysyłał ku nim przez oczy, bo mu się
zdawało, że to niedostępna jakaś dla niego świętość, której niegodzien tknąć, że to
jakieś jego najdroższe ukochanie. A jednak pożądał ich. Chciałby przynajmniej raz
mieć je w ręku, przynajmniej przypatrzeć się im bliżej… Biedne małe chłopskie serce
drżało na tę myśl ze szczęścia.
Pewnej nocy nikogo nie było w kredensie. Państwo od dawna siedzieli za granicą, Światło
dom stał pustkami, więc lokaj przesiadywał na drugiej stronie u panny pokojowej.
Janko, przyczajony w łopuchach, patrzył już od dawna przez otwarte szerokie drzwi
na cel wszystkich swych pożądań. Księżyc właśnie na niebie był pełny i wchodził
ukośnie przez okno do kredensu, odbijając je w kształcie wielkiego jasnego kwadratu
na przeciwległej ścianie. Ale ten kwadrat zbliżał się powoli do skrzypiec i w końcu
oświetlił je zupełnie. Wówczas w ciemnej głębi wydawało się, jakby od nich biła
światłość srebrna; szczególniej wypukłe zgięcia oświecone były tak mocno, że Janek
ledwie mógł patrzeć na nie. W onym blasku widać było wszystko doskonale: wcięte
boki, struny i zagiętą rączkę. Kołeczki przy niej świeciły jak robaczki świętojańskie,
a wzdłuż zwieszał się smyczek na kształt srebrnego pręta…
Ach! Wszystko było śliczne i prawie czarodziejskie; Janek też patrzył coraz chci-
wiej. Przykucnięty w łopuchach, z łokciami opartymi o chude kolana, z otwartymi
ustami patrzył i patrzył. To strach zatrzymywał go na miejscu, to jakaś nieprzezwy-
ciężona chęć pchała go naprzód. Czy czary jakie, czy co?… Ale te skrzypce w jasności
czasem zdawały się przybliżać, jakoby płynąc ku dziecku… Chwilami przygasały, aby
znowu rozpromienić się jeszcze bardziej. Czary, wyraźne czary! Tymczasem wiatr po- Kuszenie
wiał; zaszumiały cicho drzewa, załopotały łopuchy, a Janek jakoby wyraźnie usłyszał:
— Idź, Janku! W kredensie nie ma nikogo… Idź, Janku!…
Noc była widna, jasna. W ogrodzie dworskim nad stawem słowik zaczął śpie-
wać i pogwizdywać cicho, to głośniej: „Idź! Pójdź! Weź!” Lelek poczciwy cichym
lotem zakręcił się koło głowy dziecka i zawołał: „Janku, nie! Nie!” Ale lelek odleciał,
a słowik został i łopuchy coraz wyraźniej mruczały: „Tam nie ma nikogo!” Skrzypce
rozpromieniły się znowu…
Biedny, mały, skulony kształt z wolna i ostrożnie posunął się naprzód, a tymcza-
sem słowik cichuteńko pogwizdywał: „Idź! Pójdź! Weź!”
Biała koszula migotała coraz bliżej drzwi kredensowych. Już nie okrywają jej czar-
ne łopuchy. Na progu kredensowym słychać szybki oddech chorych piersi dziecka.
Chwila jeszcze, biała koszulka znikła, już tylko jedna bosa nóżka wystaje za progiem.
Na próżno, lelku, przelatujesz jeszcze raz i wołasz: „Nie! Nie!” Janek już w kredensie.
Zarzechotały zaraz ogromnie żaby w stawie ogrodowym, jak gdyby przestraszo-
ne, ale potem ucichły. Słowik przestał pogwizdywać, łopuchy szemrać. Tymczasem
Janek czołgał się cicho i ostrożnie, ale zaraz go strach ogarnął. W łopuchach czuł
się jakby u siebie, jak dzikie zwierzątko w zaroślach, a teraz był jak dzikie zwierzątko
w pułapce. Ruchy jego stały się nagłe, oddech krótki i świszczący, przy tym ogarnęła
go ciemność. Cicha letnia błyskawica, przeleciawszy między wschodem i zachodem,
oświeciła raz jeszcze wnętrze kredensu i Janka na czworakach przed skrzypcami z gło-
wą zadartą do góry. Ale błyskawica zgasła, księżyc przesłoniła chmurka i nic już nie
było widać ani słychać.
Po chwili dopiero z ciemności wyszedł dźwięk cichutki i płaczliwy, jakby ktoś
nieostrożnie strun dotknął — i nagle…
Janko Muzykant
Gruby jakiś, zaspany głos, wychodzący z kąta kredensu spytał gniewliwie:
— Kto tam?
Janek zataił dech w piersiach, ale gruby głos spytał powtórnie:
— Kto tam?
Zapałka zaczęła migotać po ścianie, zrobiło się widno, a potem… Eh! Boże! Sły-
chać klątwy, uderzenia, płacz dziecka, wołanie: „O! Dlaboga!” Szczekanie psów, bie-
ganie świateł po szybach, hałas w całym dworze…
Na drugi dzień biedny Janek stał już przed sądem u wójta.
Mieli–ż go tam sądzić jako złodzieja?… Pewno. Popatrzyli na niego wójt i ławnicy, Kara
jak stał przed nimi z palcem w gębie, z wytrzeszczonymi, zalękłymi oczyma, mały,
chudy, zamorusany, obity, niewiedzący, gdzie jest i czego od niego chcą? Jakże tu
sądzić taką biedę, co ma lat dziesięć i ledwo na nogach stoi? Do więzienia ją posłać
czy jak?… Trzeba–ż przy tym mieć trochę miłosierdzia nad dziećmi. Niech go tam
weźmie stójka, niech mu da rózgą, żeby na drugi raz nie kradł, i cała rzecz.
— Bo pewno!
Zawołali Stacha, co był stójką:
— Weź go ta i daj mu na pamiątkę.
Stach kiwnął swoją głupowatą, zwierzęcą głową, wziął Janka pod pachę, jakby
jakiego kociaka, i wyniósł ku stodółce. Dziecko, czy nie rozumiało, o co chodzi, czy
się zalękło, dość że nie ozwało się ni słowem, patrzyło tylko, jakby patrzył ptak. Albo
on wie, co z nim zrobią? Dopiero jak go Stach w stodole wziął garścią, rozciągnął na
ziemi i podgiąwszy koszulinę machnął od ucha, dopieroż Janek krzyknął:
— Matulu! — i co go stójka rózgą, to on: „Matulu! Matulu‼”, ale coraz ciszej,
słabiej, aż za którymś razem ucichło dziecko i nie wołało już matuli…
Biedne, potrzaskane skrzypki!…
— Ej, głupi, zły Stachu! Któż tak dzieci bije? Toż to małe i słabe i zawsze było
ledwie żywe.
Przyszła matka, zabrała chłopaka, ale musiała go zanieść do domu… Na drugi
dzień nie wstał Janek, a trzeciego wieczorem konał już sobie spokojnie na tapczanie
pod zgrzebnym kilimkiem.
Jaskółki świergotały w czereśni, co rosła pod przyzbą; promień słońca wchodził Śmierć
przez szybę i oblewał jasnością złotą, rozczochraną główkę dziecka i twarz, w której
nie zostało kropli krwi. Ów promień był niby gościńcem, po którym mała dusza
chłopczyka miała odejść. Dobrze, że choć w chwilę śmierci odchodziła szeroką, sło-
neczną drogą, bo za życia szła po prawdzie ciernistą. Tymczasem wychudłe piersi
poruszały się jeszcze oddechem, a twarz dziecka była jakby zasłuchana w te odgłosy
wiejskie, które wchodziły przez otwarte okno. Był to wieczór, więc dziewczęta wra-
cające od siana śpiewały: „Oj, na zielonej, na runi!”, a od strugi dochodziło granie
fujarek. Janek wsłuchiwał się ostatni raz, jak wieś gra… Na kilimku przy nim leżały
jego skrzypki z gonta.
Nagle twarz umierającego dziecka rozjaśniła się, a z bielejących warg wyszedł
szept:
— Matulu?…
— Co, synku? — ozwała się matka, którą dusiły łzy…
— Matulu, Pan Bóg mi da w niebie prawdziwe skrzypki?
— Da ci, synku, da! — odrzekła matka; ale nie mogła dłużej mówić, bo nagle Rozpacz
z jej twardej piersi buchnęła wzbierająca żałość, więc jęknąwszy tylko: „O Jezu! Jezu!”,
padła twarzą na skrzynię i zaczęła ryczeć, jakby straciła rozum albo jak człowiek, co
widzi, że od śmierci nie wydrze swego kochania…
Janko Muzykant
Jakoż nie wydarła go, bo gdy podniósłszy się znowu spojrzała na dziecko, oczy
małego grajka były otwarte wprawdzie, ale nieruchome, twarz zaś poważna bardzo,
mroczna i stężała. Promień słoneczny odszedł także…
Pokój ci, Janku!
*
Nazajutrz powrócili państwo do dworu z Włoch wraz z panną i kawalerem, co się
o nią starał. Kawaler mówił:
u au ay u ta ¹.
— I co to za lud artystów. n t uu a tant t
ot ²… — dodała panna.
Nad Jankiem szumiały brzozy…
¹ u au ay u ta (.) — Jakże pięknym krajem są Włochy.
² n t uu a tant t ot (.) — Szczęściem jest wyszukiwać
tam talenty i je popierać.
Ten utwór nie jest chroniony prawem autorskim i znajduje się w domenie publicznej, co oznacza że
możesz go swobodnie wykorzystywać, publikować i rozpowszechniać. Jeśli utwór opatrzony jest do-
datkowymi materiałami (przypisy, motywy literackie etc.), które podlegają prawu autorskiemu, to te
dodatkowe materiały udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa – Na Tych
Tekst opracowany na podstawie: Sienkiewicz, Henryk (-), Pisma wybrane. Nowele, tom ,
Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 
Publikacja zrealizowana w ramach projektu Wolne Lektury (http://wolnelektury.pl). Reprodukcja cy-
owa wykonana przez Bibliotekę Narodową z egzemplarza pochodzącego ze zbiorów BN.
Opracowanie redakcyjne i przypisy: Dariusz Gałecki, Aleksandra Sekuła.
Janko Muzykant
748862714.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin