Jezus Chrystus Król Świata - Otto Cohausz T.J.pdf

(604 KB) Pobierz
Microsoft Word - Cohausz O.doc
Otto Cohausz T. J., Jezus Chrystus Król Świata , Górna Grupa 1926
Jezus Chrystus Król Świata
dla propagandy nowego święta „Pana naszego Jezusa Chrystusa Króla”
napisał
Otto Cohausz T.J.
Spolszczył:
X. Dr. Jan Korzonkiewicz
„A ma na szacie swojej napisane: Król nad królami i Pan nad pany”
Apokal. Św. Jana 19,16)
1926
Nakładem O.O. Misjonarzy „Słowa BoŜego”
Górna Grupa
Nihil obstat X. Dr. J. K. Tobasiewicz – Cenzor
L. 7797/26
Pozwalamy drukować.
Z KsiąŜęco Metropolitalnej Kurji
Kraków, dnia 30.09.1926.
Ks. Jan Krupiński – Wik. Gen.
Ks. A. Obrubański – Kanclerz
Więcej publikacji dot. Chrystusa Króla zamieszczonych jest w Bibliotece ku czci Chrystusa Krla na stronie:
www.ak.rumia.pomorskie.pl
1
672799230.001.png
Otto Cohausz T. J., Jezus Chrystus Król Świata , Górna Grupa 1926
SPIS TREŚCI
Słowo wstępne
A. Uzasadnienie królowania Jezusa Chrystusa
1. Czy Chrystus Pan ma prawo do królowania nad światem
Ustanowienie Chrystusa Pana królem świata
Ukoronowanie Chrystusa Pana królem całego świata
2. Osobistość Jezusa Chrystusa
Wielki jako człowiek
Jezus Chrystus, to człowiek uniwersalny
Chrystus Pan, to ideał człowieka
Wielkość Chrystusa Pana jako króla
Jego mądrość
Majestat Jezusa Chrystusa
Siła woli
Jezusa bezinteresowność i dobroć
Duch ofiary
PoboŜność Jezusowa
3. Królewski program Jezusa Chrystusa
4. Konieczność Królestwa Chrystusowego
„Nie chcemy, aby ten królował nad nami”
5. Chorągiew króla zbliŜa się
Zwycięski pochód Chrystusa w Ziemi świętej
Hołd świata przed Chrystusem
Odnowienie oblicz ziemi
Ojciec nowego wieku
B. Przywrócenie królowania Jezusa Chrystusa nad światem
1. Królowanie Chrystusa Pana w duszy jednostki
Podstawa
Rozszerzenie Królowania Chrystusowego
Udoskonalenie Królowania Chrystusowego
2. Królowanie Chrystusa w rodzinach
Kana
Nazaret
Betania
3. Królestwo Chrystusowe a dzieci
Królestwo Chrystusowe w szkole
4. Królestwo Chrystusowe wobec męŜczyzn
5. Królowanie Chrystusa a kobiety
6. Królowanie Chrystusa a młodzieŜ
7. Królowanie Chrystusowe w Ŝyciu publicznym
8. Bóg tak chce
Więcej publikacji dot. Chrystusa Króla zamieszczonych jest w Bibliotece ku czci Chrystusa Krla na stronie:
www.ak.rumia.pomorskie.pl
2
Otto Cohausz T. J., Jezus Chrystus Król Świata , Górna Grupa 1926
Chwalebnie nam panujący PapieŜ Pius XI, w encyklice „Quas primas” obdarzył Kościoła Nowem świętem;
będzie niem święto Pana naszego Jezusa Chrystusa, Króla.
Cel tego święta polega na tym, Ŝeby całemu światu nie tylko Ŝywo przypomnieć fakt, iŜ Chrystus królem jest, lecz
takŜe przyczynić się do tego, Ŝeby królewska władza Chrystusa Pana zawładnęła całym światem. Władza ta winna objąć
nie tylko wierzących, lecz takŜe wszystkich w ogóle ludzi i wszystkie narody, a rozciągnąć nie tylko na pojedyncze dusze,
lecz takŜe na całe grupy społeczne, jak rodzina i państwo.
Pius XI w encyklice swej powiada za Leonem XIII: „Władza Jego (Chrystusa) rozciąga się nie tylko na narody
katolickie, ani teŜ nie tylko na tych, którzy przez przyjęcie chrztu świętego po prawie naleŜą do Kościoła, chociaŜ błędne
mniemania zawiodły ich na fałszywe drogi albo odszczepieństwo odłącza ich od miłości; władza Chrystusa Pana
obejmuje takŜe i tych wszystkich, którzy znajdują się poza wiarą chrześcijańską. Tym sposobem naprawdę cały rodzaj
ludzki podlega władzy Chrystusa Pana”. Do tych słów Leona XIII obecny nasz Ojciec Święty dodał: „Co do tego nie
zachodzi Ŝadna róŜnica między jednostkami, rodziną i państwem, bo ludzie, gdy są zjednoczeni w jakiejś społeczności,
nie mniej podlegają władzy Chrystusa, aniŜeli, gdy są tylko jednostkami.
W rzeczy samej On jest źródłem zarówno dobra prywatnego, jak i ogólnego: „I nie masz w Ŝadnym innym
zbawienia. Albowiem nie jest pod niebem inne imię dane ludziom, w którem byśmy mieli być zbawieni (Act 4,12);
On, Chrystus Pan, sprawcą jest pomyślności i prawdziwego szczęścia zarówno kaŜdego obywatela z osobna, Jak i
całego państwa: bo nie z innego źródła tryska szczęście państwa, a znowu z innego szczęście obywatela; państwo
bowiem nie jest niczem inne m, jak tylko zgodnem zbiorowiskiem ludzi (Św. Augustyn, Ad Macedonium, r. 3.). Niechby
przeto ci, co rządzą narodami, nie wzbraniali się oddawać publicznie cześć i posłuszeństwo władzy Chrystusa zarówno
od siebie, jako teŜ od narodu, jeŜeli naprawdę dbają o swoją powagę i o szczęście ojczyzny".
W święcie tem królowanie Chrystusa pomyślanem jest przeto przede wszystkiem jako królowanie społeczne, socjalne.
JeŜeli uroczystość Serca Jezusowego ma słuŜyć raczej do wzniesienia królestwa Chrystusowego w duszach jednostek, to
święto Chrystusa Króla ma się przyczynić głównie do tego, Ŝeby królowanie Chrystusa sprawdziło się w pierwszym
rzędzie w Ŝyciu społecznem i publicznem. Wszystkich ludzi, czyli zarówno pojedyncze osoby, jako teŜ narody z ich kie
rownikami na czele, święto to ma nakłonić, Ŝeby uznali Chrystusa swoim królem, poddali się Mu, przyjęli Jego naukę i
przykazania i uczynili z nich prawidło całego postępowania w Ŝyciu prywatnem i publicznem.
* * *
Encyklika zaznacza jednak wyraźnie, Ŝe królowanie to jest natury duchowej: „Błądziłby bardzo ten, kto by odmawiał
Chrystusowi Człowiekowi władzy nad jakiemikolwiek sprawami doczesnemi, kiedy Ol od Ojca otrzymał nieograniczone
prawo nad stworzeniem tak, Ŝe wszystko poddane jest Jego woli. JednakowoŜ, dopóki Ŝył na ziemi, wstrzymywał się
zupełnie od wykonywania tejŜe władzy, i jak niegdyś wzgardził troszczeniem się o rzeczy ludzkie i posiadaniem ich, tak
wówczas pozwolić i pozwala dziś na to tym, którzy je posiadają. Przepięknie to wyraŜają słowa: Nie odbiera rzeczy
ziemskich ten, co daje Królestwo niebieskie (Hymn na uroczystość Trzech Króli).
Chrystus jako BógCzłowiek bezsprzecznie mógł ująć w swoje ręce zarówno duchowe jako teŜ i całe państwowe
władanie narodami, bo wszystko Jemu jest poddane, jednak tego nie uczynił; raczej chciał kierować narodami przez
zastępców, dla których ustanowił dwie władze: władzę kościelną, Ŝeby kierowała sprawami duchownemi, i państwową,
Ŝeby opatrywała potrzeby świeckie. Uprawnienia jednej i drugiej od Niego pochodzą, „albowiem niemasz zwierzchności,
jedno od Boga" (do Rzymian 13, l).
Obie władze, kościelna i państwowa, wykonują swe czynności w imię Pana Jezusa jako Jego mandatarjuszki, czyli
Więcej publikacji dot. Chrystusa Króla zamieszczonych jest w Bibliotece ku czci Chrystusa Krla na stronie:
www.ak.rumia.pomorskie.pl
3
Otto Cohausz T. J., Jezus Chrystus Król Świata , Górna Grupa 1926
pełnomocnice. śadna z nich nie podlega drugiej, ale obie podlegają Chrystusowi Panu. Obie powinny mieć tę
świadomość, Ŝe działają tylko w zastępstwie Chrystusa Pana, którego winny zatem uznawać swoim najwyŜszym panem,
oddawać Mu cześć, i rządzić krajami zgodnie z Jego wolą i podług Jego praw.
Wykonanie tego obowiązku jest wszakŜe rozmaite. Nad Kościołem jako potęgą duchowną włada Chrystus Pan zgoła
niepodzielnie. On jest w Kościele i z, Kościołem, On nim kieruje tak, jak głowa kieruje ciałem. Natomiast kierowników
państwa Chrystus Pan w stopniu znacznie wyŜszym zostawił sobie samym. W sprawach czysto świeckich, jakiemi są
polityka, Ŝycie gospodarcze i kultura świecka, kierownicy państw mają sami decydować i kierować wszystkiem podług
ustaw danego kraju. Chrystus Pan, gdy jeszcze Ŝył na ziemi, ani sam nie wkraczał w te sprawy, ani teŜ nie przykazał
Apostołom, Ŝeby wkraczali, a zatem takŜe teraz wkraczanie to miejsca mieć nie powinno. Chrystus Pan nie zaznaczył
swego stanowiska ani wobec monarchji, ani wobec demokracji, ani nie wdawał się w kwestję merkantylnego lub
fizjokratycznego systemu gospodarczego. .Rozstrzyganie takich spraw pozostawił władzom świeckim, i dzisiaj takŜe to
czyni. Królestwo Jego nie jest z tego świata.
Skoro atoli zaczynają wchodzić w grę kwestję religijnoetyczne, i to takŜe w tych wypadkach, w których pozostają one
w związku z zagadnieniami politycznemi, gospodarczemi i kulturalnemi, Chrystus Pan domaga się od rządów świeckich,
Ŝeby się powodowały Jego nauką i Jego prawami.
W takich razach dla rządów świeckich nastaje obowiązek uznania Chrystusa Pana duchowym królem wszystkich, a
zatem takŜe swoim własnym, oddanie Mu naleŜnej jako Bogu czci; obowiązek ten płynąć ma ze świadomości, Ŝe rządzący
władzę swoją mają do zawdzięczenia Chrystusowi Panu, i powinni uŜywać jej zgodnie z Jego wolą i Jego prawem
moralnem, starając się zarazem o wzniesienie Jego duchowego Królestwa z Jego nauką i cnotami w rządzonych przez
siebie krajach.
Z tego, co się dotąd powiedziało, niejeden mógłby powziąć podejrzenie, jakoby podległość Chrystusowi Panu
oznaczała tem samem takŜe podległość rządów świeckich Kościołowi. Tak nie jest. Chrystus Pan bowiem, choć niektóre
dziedziny Swej najwyŜszej władzy powierzyć Kościołowi, nie powierzył mu przecieŜ tej władzy całej i wszystkiej. Tego
Chrystus Pan nie uczynił i uczynić nie mógł, bo Kościół nie jest tak, jak On sam, ani BogiemCzłowiekiem, ani Stwórcą i
głową całego świata, którego utrzymanie nie naleŜy teŜ do Kościoła.
Kościół i państwo istnieją obok siebie, jeden od drugiego niezaleŜny: państwo zastępować ma Chrystusa Pana w
sprawach świeckich. Kościół zaś w sprawach duchownych. Jednak zarówno Kościół jak i państwo, będąc narzędziem i
organem w ręku tego samego Króla, czyli Chrystusa Pana, winny Mu być pomocne w uskutecznieniu Jego dzieła, czyli
winny wspólnie i zgodnie przyczyniać się do budowania Królestwa BoŜego.
Ta jest myśl, zawarta w socjalnem królowaniu Chrystusa.
* * *
OtóŜ nowe święto ma się przyczynić do wprowadzenia tego królowania. Ma ono wszystkim przywieźć znowu na
pamięć starą prawdę, Ŝe Chrystus Pan jest rzeczywiście królem całego świata, i ma wezwać wszystkich ludzi, Ŝeby się
poddali Jego władzy i Jego panowaniu, i znowu przyjęli na siebie słodkie jarzmo Jego.
NajwyŜszy Pasterz Kościoła po tem święcie spodziewa się dwóch rzeczy: najpierw, Ŝe prawa Chrystusa Pana znowu
będą uznane, a następnie, Ŝe smutne stosunki na świecie znowu poprawią się, gdyŜ smutne są one dlatego', poniewaŜ
świat wyłamał się z pod panowania Chrystusa Pana.
Tak bowiem Ojciec św. mówi dalej w swej encyklice:
,,JeŜeli więc teraz nakazaliśmy, aby cały katolicki świat czcił Chrystusa jako Króla, to przez to chcemy zaradzić
potrzebom dzisiejszych czasów i podać szczególne lekarstwo na zarazę, jaka nawiedziła społeczeństwo ludzkie. A tą
Więcej publikacji dot. Chrystusa Króla zamieszczonych jest w Bibliotece ku czci Chrystusa Krla na stronie:
www.ak.rumia.pomorskie.pl
4
Otto Cohausz T. J., Jezus Chrystus Król Świata , Górna Grupa 1926
zarazą jest t. zw. laicyzm czyli zeświecczenie, jego błędy i niecne dąŜenia: a zbrodnia ta, jak wam wiadomo, Czcigodni
Bracia, nie naraz dojrzała, lecz od dawna juŜ kryła się wśród państw. Zaczęto bowiem od zaprzeczenia panowania
Chrystusa nad wszystkimi narodami; odmówiono Kościołowi władzy nauczania ludzi, ustanawiania praw, rządzenia na
rodami, którą to władzę otrzymał Kościół od samego Chrystusa, by ludzi prowadzić do szczęśliwości wiekuistej. Zaczęto
tedy powoli zrównywać religję Chrystusową z innemi fałszywemi i stawiać ją niegodziwie wprost w tym samym rzędzie;
a następnie poddano ją władzy świeckiej i wydano ją prawie na samowolę panujących i rządów; dalej jeszcze poszli ci,
którzy sądzili, iŜ naleŜy zastąpić religję boską jakąś religją naturalną, naturalnem jakiemś poruszeniem duszy. Nie
brakło teŜ państw, które uwaŜały, Ŝe mogą obejść się bez Boga i Ŝe ich religją, to bezboŜność i lekcewaŜenie Boga. JakŜe
gorzkie wydało owoce, tak częste i długotrwale odstępstwo od Chrystusa tak jednostek jak i państw — na to skarŜyliśmy
się w encyklice: U b i ar' c a no, a dziś znów nad tem bolejemy — a są to: nasienia niezgody wszędzie porozsiewane,
Ŝagwie zawiści i nieprzyjaźni, rozniecone wśród narodów, co tak bardzo opóźnia pojednanie ludów; niepowściągliwa
chciwość, która nierzadko ukrywa się pod płaszczykiem dobra publicznego i miłości ojczyzny, z których powstaje
rozdwojenie wśród obywateli, i ów ślepy i niepohamowany egoizm, który na nic innego nie zwaŜa, jak tylko na prywatne
korzyści i wygody, i tą miarą wszystko mierzy; dalszy owoc, to zburzony zupełnie pokój domowy, bo zapomniano o
obowiązkach i zlekcewaŜono je; łączność i trwałość rodziny zachwiana; wreszcie całe społeczeństwo wstrząśnięte i ku
zgubie idące. Stąd wielką Ŝywimy nadzieję, Ŝe święto Chrystusa Króla, odtąd corocznie obchodzone, rychło, sprowadzi z
powrotem społeczeństwo do Najukochańszego Zbawcy".
Rzeczywiście święta, z roku na rok obchodzone, mogą działać na umysły i serca ludzkie o wiele skuteczniej od
samych tylko orędzi i od samego tylko nauczania.
ObyŜ więc to nowe święto stało się jakby kamieniem granicznym, od którego zacznie się nowy rozdział rozwoju
świata! Dałby Bóg, aby święto to przyczyniło się do tego, iŜby narody zbliŜyły się do onego wielkiego celu, wyraŜonego
przez świętobliwego PapieŜa Piusa X słowami św. Pawła Apostoła: „Wszystko odnowić w Chrystusie!"
Rzeczą katolików jest, dopomóc do osiągnięcia tego celu. KsiąŜeczka, którą oto puszczamy w świat, pragnie się
właśnie takŜe choć w części przyczynić do tego. Ludzie świeccy znajdą w niej pouczenie o znaczeniu święta Jezusa
Chrystusa Króla, a kapłanom poda ona moŜe garść myśli, które by zuŜytkowali w kazaniach, jakie mają głosić po myśli
encykliki celem przygotowania ludu na to święto. KsiąŜeczka pragnie tedy słuŜyć celom propagandy, i jako taka
utrzymana jest w tonie cokolwiek retorycznym, co Łaskawi Czytelnicy raczą wybaczyć.
W święto Zwiastowania N. Marji Panny 1926 r.
Autor.
Więcej publikacji dot. Chrystusa Króla zamieszczonych jest w Bibliotece ku czci Chrystusa Krla na stronie:
www.ak.rumia.pomorskie.pl
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin