PROGRAM ZAJĘĆ DLA K O.
UCZNIA ZESPOŁU REWALIDACYJNO - WYCHOWAWCZEGO
ROK 2010/2011
WSPÓŁDZIAŁANIE W GRUPIE I USPOŁECZNIENIE
Opracowała:
Podczas zajęć rewalidacyjno - wychowawczych uczniowie doskonalą dotychczasowe, oraz nabywają nowe umiejętności z zakresu: uspołecznienia, umiejętności współżycia w grupie , rozwijania własnej tożsamości, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała oraz kształtowania umiejętności funkcjonowania w otoczeniu w takim stopniu, na ile pozwala rozwój psychofizyczny.
W mojej pracy indywidualnej z uczniem zwrócę szczególną uwagę na tworzenie niezbędnych warunków do zapewnienia uczniowi komfortu psychicznego, rozwijanie poczucia akceptacji i bezpieczeństwa, stymulowanie rozwoju zgodnie z indywidualnymi możliwościami i potrzebami podopiecznych oraz nawiązywanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego nauczyciela z uczniem.
W pracy rewalidacyjno – wychowawczej w zależności od możliwości i potrzeb moich uczniów, stosuję daną metodę w całości lub tylko wprowadzam wybrane z niej elementy: metoda stymulacji polisensorycznej według pór roku - Poranny Krąg, muzykoterapia, metoda F. Affolter, M. Ch Knillów, W. Sherborne, elementy integracji sensorycznej, elementu masażu wg. Shantali,
gesty, metoda zabawy, masaże ciała.
Cele główne
Cele szczegółowe
I. WSPÓŁDZIAŁANIE W GRUPIE
Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie.
1.Wypracowanie i doskonalenie tolerancji na obecność i dotyk nauczyciela.
2. Rozpoznawanie poszczególnych osób i kojarzenie ich z imieniem.
Wdrażanie i zachęcanie do wspólnych zabaw z innymi dziećmi.
3. Rozwijanie sfery emocjonalnej.
Nawiązywanie z drugą osobą pozytywnego kontaktu, wzrastanie w poczuciu akceptacji i bezpieczeństwa.
4. Kształtowanie umiejętności wykonywania prostych czynności.
Kształcenie umiejętności koncentracji na bodźcach słuchowych.
Nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktu wzrokowego oraz poprzez dotyk nauczyciela:
- mówienie do dziecka,
- masowanie go,
- podanie ręki na powitanie i pożegnanie.
Nazywanie osób – wymienianie ich imion. Zabawy typu ,, Popatrz na mnie, Adama”, przynoszenie na prośbę przedmiotów koledze itp.
Nauka nawiązywania kontaktu (wzrokowy, poprzez dotyk) z kolegami z grupy i innymi osobami przebywającymi w klasie.
Wnoszenie swobodnej i wesołej atmosfery do grupy.
Okazywanie dziecku uczuć ( głaskanie, przytulanie itp.).
Okazywanie uczuć przez dziecko.
Łagodzenie napięć i lęków.
Ćwiczenie umiejętności wykonywania prostych poleceń: daj, weź, siadaj, chodź itp.
Zwracanie się z prośbą o częste podawanie określonych przedmiotów leżących w zasięgu ręki dziecka.
IX – XI
IX - VI
II. ROZWIJANIE ŚWIADOMOŚCI WŁASNEJ TOŻSAMOŚCI
Wyróżnianie siebie z otoczenia.
1. Wypracowanie identyfikacji z własnym imieniem.
2. Kształcenie umiejętności koncentracji uwagi na bodźcach wzrokowych.
3. Sytuowanie siebie jako odrębnej jednostki.
4. Zwiększanie aktywności własnej.
Poszerzenie umiejętności samoobsługowych.
Wydłużanie czasu koncentracji uwagi.
5. Rozwijanie i doskonalenie umiejętności orientacji w schemacie ciała.
Identyfikowanie części ciała z jej wyglądem i nazwą.
Kształcenie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Stymulacja części ciała.
Reagowanie na własne imię.
Zawsze, kiedy zwracamy się do Krzysia, wydajemy mu polecenie, wykonujemy jakąś czynność wymawiamy jego imię.
Przeglądanie się w lustrze.
Podczas zajęć nauczyciel i K siedzą razem przed lustrem. Nauczyciel stara się zainteresować chłopca jego odbiciem ( stuka w lustro, podnosi ręce do góry itp.
Ćwiczenia w sygnalizowaniu własnych potrzeb i emocji (gest, mimika, dźwięk).
Nabywanie umiejętności nakładania i zdejmowania odzieży, butów, mycia rąk, jedzenia łyżeczką (redukowanie zachowań nietypowych) itp.
Wykonujemy z K program aktywności Knillów, podczas którego nazywamy części ciała, które biorą udział w ćwiczeniach.
Ćwiczenia i zabawy ruchu rozwijającego W. Sherborne.
Masaże rąk i całego ciała przedmiotami o zróżnicowanej fakturze (w trakcie masażu wymieniamy część ciała którą masujemy).
IX – VI
III. USPOŁECZNIENIE
1. Wypracowanie współdziałania z nauczycielem podczas zajęć.
2. Rozwijanie zachowań społecznych:
nawiązywanie kontaktów (intrrakcji) z kolegą z zespołu.
ROZWIJANIE ZACHOWAŃ SPOŁECZNYCH
1.Kształcenie umiejętności reagowania uśmiechem na uśmiech
2. Kształcenie reakcji „cześć” na przywitanie i „papa” na pożegnanie.
3. Próby wdrażania do właściwego reagowania na zakazy i nakazy.
5. Rozwój uczuć i kontaktów społecznych.
6. Kształcenie umiejętności współdziałania w grupie:
wdrażanie i zachęcanie do wspólnych zabaw z innymi dziećmi.
7. Uspołecznianie podczas zajęć, spacerów i okazjonalnych imprez.
Ćwiczenia w nawiązywaniu kontaktu wzrokowego.
Ćwiczenia wykonywania gestu powitania i pożegnania.
Właściwe reagowanie na głos i ekspresję twarzy opiekuna.
Wzmacnianie wszelkich przejawów zachowań prospołecznych dziecka poprzez dostarczanie przyjemnych bodźców.
Ćwiczenie wykonywania prostych poleceń: daj, weź, siadaj, patrz na mnie itp.
Wytwarzanie atmosfery zaufania i bezpieczeństwa podczas zajęć.
Nauka nawiązywania kontaktu (wzrokowy, poprzez dotyk) z kolegą z grupy i innymi osobami przebywającymi w klasie.
Podczas wspólnych spacerów, zabaw na placu szkolnym, suchym basenie i sali zajęć.
X – VI
grazia12