Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci - charakterystyka zaburzenia.doc

(79 KB) Pobierz
NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA U DZIECI -

          NADPOBUDLIWOŚĆ  PSYCHORUCHOWA  U  DZIECI  -

                                                 -  charakterystyka  zaburzenia.

 

 

                            Zespół  nadpobudliwości  psychoruchowej  jest  znany  na  świecie  od  około  150  lat,  nie  zawsze  jednak  nazywał  się  tak  samo.

W  różnych  okresach  autorzy  opisując charakterystyczne  dla  niego  objawy,  posługiwali  się  różnymi  określeniami.

W  literaturze  dla  określenia  zjawiska  nadruchliwości  psychoruchowej,  używano  różnych  terminów,  np.:

-  zespół  nadpobudliwości  psychoruchowej,

-  zespół  nadpobudliwości  psychoruchowej  z  deficytem  uwagi,

-  zespół  nadruchliwości,

-  zaburzenie  z  deficytem  uwagi  i  hiperaktywnością,

-  nadruchliwość  dziecięca,

-  niespokojne  dzieci.

Obecnie  w  piśmiennictwie  światowym  oficjalnie  używane  są  dwie  nazwy ADHD  czyli  „Zespół  nadpobudliwości  psychoruchowej  z  zaburzeniami  koncentracji  uwagi”  oraz  „Zespół  hiperkinetyczny”  lub  „Zaburzenia  hiperkinetyczne”.

Zespół  nadpobudliwości  psychoruchowej  z  deficytem  uwagi,  jest  zespołem  występującym  u  znacznego  odsetka  dzieci,  częściej  u  chłopców  niż  u  dziewczynek.  Z  badań  wynika,  że  kilkanaście  procent  dzieci  w  wieku  szkolnym,  to  dzieci  nadpobudliwe.  Niestety  wciąż  obserwuje  się  tendencje  wzrostowe  tego  zjawiska.

Etiologia  zespołu  nadpobudliwości,  nie  została  dotychczas  w  pełni  wyjaśniona,  jakkolwiek  wiadomo,  iż  znaczącą  rolę  odgrywają  w  niej  czynniki  genetyczne.

Dzieci  określane  jako  nadpobudliwe,  nie  stanowią  jednorodnej  grupy,  wśród  nich  są  te,  które  zareagowały  zwiększonym  niepokojem  ruchowym  na  silny  stres  środowiskowy  np. zmianę  struktury  rodziny,  bądź  też  fakt,  że  nie  potrafią  sprostać  wymaganiom  stawianym  im  w  nowych  sytuacjach  społecznych,  w  jakich  się  znalazły,  np. przedszkole,  szkoła.

W  grupie  dzieci  określanych  jako  nadpobudliwe,  znajdują  się  takie,  u  których  niedostateczna  samokontrola  wypływa  z  małych  umiejętności  wychowawczych  ich  rodziców.  Brak  konsekwencji  w  postępowaniu  i  wahadłowość  wymagań  ze  strony  osób  znaczących  dla  dziecka,  utrudniają  im  nabywanie  kontroli  swojego  zachowania.

Z  zespołem  nadpobudliwości  psychoruchowej,  często  współwystępują  objawy  neurologiczne,  trudności  w  sferze  emocjonalnej,  zaburzenia  mowy,  a  także fragmentaryczne  deficyty  rozwojowe  w  zakresie  analizy  i  syntezy  wzrokowej,  słuchowej  oraz  sprawności  analizatora  kinestetyczno-ruchowego.

Dzieci  z  zespołem  nadpobudliwości  psychoruchowej  często  manifestują  zaburzenia  zachowania,  to  jest  zachowania  niezgodne  z  ogólnie  przyjętymi  normami.

                            Objawy  zespołu  nadpobudliwości  -  nadruchliwość,  impulsywność,  zaburzenia  koncentracji  uwagi,  stanowią  wyzwanie  dla  rodziców,  nauczycieli,  wychowawców,  a  samemu  dziecku  niejednokrotnie  ogromnie  utrudniają  naukę  szkolną  i  nawiązywanie  prawidłowych  relacji  z  rówieśnikami.                                                    

 

Mogą  też  rzutować  na  całe  przyszłe  życie dziecka.

                            Nadpobudliwość  psychoruchowa  rozumiana  medycznie,  oznacza  zespół  nadpobudliwości  psychoruchowej,  będący  schorzeniem,  mającym  charakterystyczne  objawy,  wymagającym  odpowiedniego  leczenia.

                            Nadpobudliwość  w  dużym  uproszczeniu  można  sprowadzić  do  odmiennej  pracy  mózgu,  która  uniemożliwia  dziecku  kontrolowanie,  swoich  zachowań,  a  więc  także  kontrolowanie  uwagi  i  ruchów.

                            Dzieci  nadpobudliwe  psychoruchowo,  to  dzieci  sprawiające  otoczeniu  najwięcej  trudności  wychowawczych  ze  względu  na  gwałtowne,  często  niepohamowane  reakcje  emocjonalne,  ruchowe  i  poznawcze.  Bezpośrednią  przyczyną  takich  zachowań  dzieci  nadpobudliwych  jest  od  strony  fizjologicznej  przewaga  w  układzie  nerwowym  procesów  pobudzania  nad  hamowaniem.

„Dziecko  nadpobudliwe  nie  ma  czegoś  za  dużo. 

Ma  za  mało  zdolności  do  wewnętrznej  kontroli  i  hamowania”.

Cechy  układu  nerwowego  predysponujące  do  zachowań  nadpobudliwych,  to  także  wzmożona  ruchliwość  procesów  nerwowych,  tzn.  szybkie  przechodzenie  od  stanu  pobudzenia  w  stan  hamowania  oraz  odwrotnie.

Tak  rozumiana  nadpobudliwość,  jest  pewną  stałą  cechą  dziecka,  która  może  oczywiście  zmieniać  się  w  miarę  jak  ono  dorasta.

Może  być  różnie  wyrażana,  w  zależności  od  sytuacji.

                            Przyczynami  nadpobudliwości  od  strony  biologicznej,  mogą  być  różne  czynniki  uszkadzające  OUN  (Ośrodkowy  Układ  Nerwowy),  zarówno  w  okresie  jego  kształtowania  się  (okres  płodowy  i  okołoporodowy),  jak  i  później.  Do  czynników  takich  zaliczamy  m.in.:

-  czynniki  uszkadzające  komórkę  nerwową  (alkohol,  narkotyki – zażywane  przez

   matkę),

-  choroby  zakaźne  matki  w  czasie  ciąży,

-  zatrucia  ciąży,

-  niewłaściwe  odżywianie  się  matki  w  czasie  ciąży,

-  urazy  mechaniczne  w  okresie  ciąży,

-  urazy  mechaniczne i  niedotlenienie  podczas  porodu,

-  poważne  choroby  i  urazy  mechaniczne  czaszki  w  wieku  dziecięcym  (zapale-

   nie  opon  mózgowych,  wstrząśnienie  mózgu).

Objawy  nadpobudliwości  dziecięcej  występują  najczęściej  na  skutek  korelacji  czynników  biologicznych  z  czynnikami  społecznymi  (atmosfera  domowa,  wymagania  otoczenia,  nieprawidłowy  styl  wychowawczy  w  rodzinie,  brak  zaspokojenia  podstawowych  potrzeb  psychicznych  dziecka).

Zasadnym  wydaje  się  przypuszczenie,  iż  niebagatelny  wpływ  na  narastanie  zjawiska  nadpobudliwości  dziecięcej  ma  sposób  spędzania  czasu  wolnego  głównie  za  pomocą  telewizji  i  gier  komputerowych,  z których  większość  zawiera  elementy  przemocy,  tempo  życia,  które  niekorzystnie  odbija  się  na  układzie  nerwowym  naszych  dzieci,  deficyt  kontaktów  ze  stale  zajętymi,  zapracowanymi  i  przemęczonymi  rodzicami,  czy  też  obcowanie  z  głośnymi  i  agresywnymi  wzorcami  kontaktów  międzyludzkich.

                                                          

                            Popularna  opinia  lekarzy  i  terapeutów  o  dzieciach  nadpobudliwych  mówi:  „ilu  mamy  pacjentów,  tyle  jest  różnych  obrazów  tego  zaburzenia”.

Rodzice  i  opiekunowie  opowiadają  o  rozmaitych  problemach,  z  jakimi  przychodzi  im  się  zmagać  w  codziennym  życiu.

Lekarze  uporządkowali  dla  potrzeb  klinicznych  i  naukowych  objawy  ADHD  i  podzielili  je  na  trzy  grupy:

 

I.   ZABURZENIA  KONCENTRACJI  UWAGI

-          dziecko  nie  jest  w  stanie  skoncentrować  się  na  szczegółach  podczas  zajęć  szkolnych,  pracy  lub  w  czasie  wykonywania  innych  czynności,  popełnia  błędy  wynikające  z  niedbałości,

-          często  ma  trudności  z  utrzymywaniem  uwagi  na  zadaniach  i  grach,

-          wydaje  się,  nie  słuchać  tego  co  się  do  niego  mówi,

-          nie  stosuje  się  do  podawanych  kolejno  instrukcji  i  ma  kłopoty  z  dokończeniem  zadań  szkolnych,  z  wypełnianiem  codziennych  obowiązków,  jednak  nie  z  powodu  przeciwstawiania  się  lub  nie rozumienia  instrukcji,

-          często  ma  trudności  ze  zorganizowaniem  sobie  pracy  lub  innych  zajęć,

-          nie  lubi,  ociąga  się,  unika  rozpoczęcia  zajęć  wymagających  dłuższego  wysiłku  umysłowego,  np. odrabianie  prac  domowych,

-          często  gubi  rzeczy  niezbędne  do  pracy  lub  innych  zajęć,  np.  zabawki,  przybory  szkolne,  książki,  narzędzia,

-          łatwo  rozprasza  się  pod  wpływem  zewnętrznych  bodźców,

-          zapomina  o  różnych  codziennych  sprawach.

 

II.  NADRUCHLIWOŚĆ

-          dziecko  ma  często  nerwowe  ruchy  rąk  lub  stóp,  bądź  nie  jest  w  stanie  usiedzieć  na  miejscu,

-          wstaje  z  miejsca  w  czasie  lekcji  lub  innych  sytuacjach  wymagających  spokojnego  siedzenia,

-          często  chodzi  po  pomieszczeniu  lub  wspina  się  na  meble  w  sytuacjach,  gdy  jest  to  zachowanie  niewłaściwe,

-          ma  trudności  ze  spokojnym  bawieniem  się  lub  odpoczywaniem,

-          stale  jest  w  ruchu,  „biega  jak  nakręcone”,

-          jest  nadmiernie  gadatliwe,

-          śpi  bardzo  niespokojnie.

 

III. IMPULSYWNOŚĆ

-          wyrywa  się  z  odpowiedzią  zanim  pytanie  zostanie  sformułowane  w  całości,

-          ma  kłopoty  z  zaczekaniem  na  swoją  kolej  w  zajęciach  grupowych,

-          przerywa  lub  przeszkadza  innym,  np. wtrąca  się  do  rozmowy,

-          wymaga  nadzoru.

Dodać  należy,  iż:

·         sześć  lub  więcej  z  podanych  objawów  zaburzeń,  musi  utrzymywać  się  przez  przynajmniej  6  miesięcy  w  stopniu  utrudniającym                                          

    funkcjonowanie  dziecka,  bądź  w  stopniu  niewspółmiernym  do  jego 

    rozwoju,

·         niektóre  upośledzające  funkcjonowanie  dziecka  objawy  ujawniły  się  przed  7  rokiem  życia,

·         nie  występują  u  dziecka  rozległe  zaburzenia  rozwojowe.

    Zdaniem  jednego  z  największych  światowych  ekspertów  - profesora

Tyrola,  ADHD,  rozpoczyna  się  we  wczesnym  dzieciństwie  -  według  definicji  -  przed siódmym,  zazwyczaj  przed  piątym,  a  tak  naprawdę  bardzo  często  przed  drugim  rokiem  życia.

                            W  opinii  innych  cechy  zespołu  są  widoczne  u  dziecka  już  od  chwili  narodzin,  w  postaci  wzmożonej  drażliwości,  mniejszego  zapotrzebowania  na  sen,  zaburzeń  łaknienia.

                            Z  badań  przeprowadzonych  wśród  matek  dzieci  nadpobudliwych  wynika,  że  w  pierwszych  sześciu  miesiącach  życia,  dzieci  te  potrzebowały  znacznie  więcej  snu,  częściej  miewały  kolkę  i  były  bardziej  drażliwe  niż  niemowlęta,  u  których  potem  nie  stwierdzono  nadpobudliwości.  Poziom  ogólnej  aktywności  tych  dzieci  w  okresie  przedszkolnym,  był  wysoki  i  mógł  prognozować  ich nadmierną  ruchliwość  w  okresie  szkolnym.

                            Większość  autorów  -  Barkley,  Ross  i  Ross  -  podkreśla,  że  w  zachowaniu  tych  dzieci  w  okresie  wczesnego  dzieciństwa,  dochodzi  obok  skrajnie  nasilonej  ruchliwości  i  wysokiego  poziomu  ogólnej  aktywności,  brak  posłuszeństwa,  trudności  w  podporządkowaniu  się  autorytetom.  Dzieci  takie  potrzebują  większego  nadzoru  i  kontroli,  gdyż  są  agresywne,  uparte  i  mniej  dojrzałe  w  kontaktach  z  rodzeństwem  i  rówieśnikami.

                            Z  obserwacji  rodziców  wynika,  że  dzieci  te  częściej  ulegają  infekcjom,  mają  skłonności  do  przeziębień,  są  mniej  odporne,  mają  problemy  z  apetytem,  ich  rozwój  przebiega  wolniej  i  gorzej,  a  w  rozwoju  mowy  obserwuje  się  nieprawidłowości.

                            W okresie  szkolnym  do  nadmiernej  ruchliwości  dołączają  się  różne  formy  niewłaściwego  zachowania,  wzrasta  skłonność  do  kwestionowania  autorytetów,  czasami  do  kłamstwa,  widoczny  jest  też  brak  osiągnięć  w  nauce.

Dzieci  nadpobudliwe  chętniej  bawią  się  z  młodszymi  dziećmi,  a  przez  rówieśników  często  określane  są  jako  rozkazujące,  wymagające,  egoistyczne.

                            W  wyższych  klasach  widoczne  są  u  dzieci  nadpobudliwych  skłonności  do  depresji,  niskiej  samooceny,  agresywności,  kradzieży,  zachowań  niszczycielskich.  Wagarowanie  i  trudności  w  nauce,  to  problemy  często  zgłaszane  przez  szkołę.  Dzieci  te  są  wyjątkowo  trudne,  najczęściej  odrzucane.

W  późniejszym  wieku  szkolnym  u  tych  dzieci  obserwuje  się  zmniejszenie  motywacji  do  nauki,  co  często  doprowadza  do  zaniechania  przed  czasem  jej  kontynuacji.  W  tym  okresie  rozwojowym,  nadmierna  ruchliwość  ma  tendencję  do  zmniejszania  się,  natomiast  utrzymują  się  nadal  trudności  w  koncentracji  uwagi,  impulsywność,  wybuchowość,  niecierpliwość.  Wzrasta  sprzeciw  wobec  autorytetów,  mogą  nasilać  się  pewne  formy  nieprzystosowania  czy  patologii  społecznej  (kłamstwo,  kradzieże,  nikotynizm,  alkoholizm,  narkomania).                                                       

 

                            Ross  i  Ross  opracowali  następujący  wzorzec  zachowania  dziecka  nadpobudliwego:

 

W   domu:

·         nie  potrafi  pozostać  w  spokoju,

·         nie  potrafi  dopasować  się  do  ograniczeń  i  zakazów,

·         ma  nadmierne  wymagania,

·         ma  problemy  ze  snem,

·         przejawia  nieusprawiedliwioną  agresję,

·         jest  w ogóle  „zarazą”.

 

W  szkole:

·         jest  gadułą,

·         ciągle się  wierci,

·         nie  potrafi  się  skoncentrować,

·         ma  mały  zakres  uwagi,

·         nie  potrafi  dostosować  się do  ograniczeń  i  zakazów,

·         ma  słabe  osiągnięcia  w  nauce.

 

W  relacji  z  innymi  dziećmi:

·         nie  potrafi  zaprzyjaźnić  się,

·         bije  bez  prowokacji,

·         brak  mu  ogłady,

·         jest  skrajnie  apodyktyczne,

·         lekceważy  prawa  innych  osób,

·         jest  ciągle  odrzucane.

Wymienione  wyżej  objawy,  tworzą  pewien  stały  wzór  zachowania  dziecka,  są  obecne  choć  w  różnym  nasileniu  przez  cały  czas.  W  zależności  od  wymagań  i  tolerancji  otoczenia,  objawy  mogą  być  bardziej  lub  mniej  przeszkadzające,  utrudniające  życie  zarówno  dziecko,  jak  i  jego  otoczenia.

                            Dziecko  nadpobudliwe  jest  przykre,  frustruje,  sprawia  wiele  kłopotów  innym  dzieciom,  nauczycielom,  rodzicom,  którzy  przebywają  z  nim  codziennie  przez  dłuższy  czas.

                            W  literaturze  przedmiotu,  podkreśla  się  wyraźnie,  że  trudności  dziecka  nadpobudliwego  mogą  być  różnorodne,  a  objawy  jego  dysfunkcjonalności  rozległe.  Barkley  zebrał  i  uporządkował  zgłaszane  przez  klinicystów  problemy  i  trudności  występujące  u  tych  dzieci  w  formie  syntetycznej  listy.

                            Trudności  skojarzone  z  nadpobudliwością  psychoruchową  u  dzieci:

W  sferze   b e h a w i o r a l n e j

              Mały  zakres  uwagi.

              Łatwość  rozpraszania  się.

              Niepokój  ruchowy.

              Słaba  kontrola  impulsów.

              Niszczycielstwo,  hałaśliwość.                                                          

W  sferze   s p o ł e c z n e j

              Słabe  więzi  z  rówieśnikami.

              Brak  posłuszeństwa.

              Agresja,  kłamliwość,  kradzieże.

              Kłótliwość  i  lekceważący  język.

              Słaba  samokontrola,  duże  ryzykanctwo.

              Słabe  umiejętności  rozwiązywania  problemów  społecznych.

W  sferze   p o z n a w c z e j

              Niedojrzały  język  wewnętrzny.

              Brak  uwagi – łatwe  rozpraszanie  się.

              Niska  przeciętna  inteligencja.

              Słabe  poczucie  moralne.

              Słabe  przewidywanie  konsekwencji  swoich  zachowań.

W  sferze   z a j ę ć    s z k o l n y c h

              Osiągnięcia  poniżej  intelektualnych  możliwości.

              Specyficzne  trudności  w  uczeniu  się.

W  sferze   e m o c j o n a l n e j             

              Depresyjność.

Niska  samoocena.

Drażliwość.

Niedojrzała  kontrola  emocjonalna.

Niski  próg  frustracji.

Nieprzewidywalność,  zmienność  nastrojów.

W  sferze   s o m a t y c z n e j

              Fizyczny  rozwój  poniżej  normy.

              Niedojrzały  rozwój  kośćca.

              Moczenie,  zanieczyszczanie  się.

              Częste  infekcje  górnych  dróg oddechowych.

              Wzrost  częstotliwości  wad  wymowy.

              Częste  alergie.

              Większa  liczba  drobnych  fizycznych  anomalii.

              Słaba  reaktywność  centralnego  systemu  nerwowego.

              Krótkie  cykle  snu.

              Wysoka  tolerancja  na  ból.

              Słaba  koordynacja  motoryczna.

 

Stopień tych  trudności,  jak  i  ich  zakres  nie  są  jednakowe  u  wszystkich  dzieci  nadpobudliwych.  Zależy  to  od  wielu  czynników,  a  wśród  nich  szczególne  znaczenie  mają  wysiłki  wychowawcze  rodziców,  opiekunów  i  nauczycieli.

                            Ujęcie  i  opis  objawów  osiowych  nadpobudliwości,  stanowią  najczęściej  punkt  wyjścia  prac  nad  konstrukcją  nowych  narzędzi  diagnostycznych,  jak  i  opracowania  nowych  technik  terapeutycznych.

Wychowanie  dziecka  z  ADHD,   to  bardzo  ciężka  i  mozolna  praca.  Rodzice  i  opiekunowie  tych  dzieci  doświadczają  wielu  negatywnych  uczuć  -  poczucia  winy,  bezradności,  złości,  osamotnienia,  beznadziejności.  Zadowoleni  z  siebie  rodzice  lepiej  radzą  sobie  z  codziennymi  kłopotami.

 

J a k    w s p i e r a ć    d z i e c k o    w    k ł o p o t a c h?

 

Zasada  pierwsza:

„Nie  mówcie  dziecku  tego,  czego  sami  nie  znosicie  wysłuchiwać”.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin