7_Ćw__Silniki asyn klatk.doc

(41 KB) Pobierz
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski

 

 

Ćwiczenie 6:

Łączenie, rozruch, właściwości silników asynchronicznych klatkowych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Dane znamionowe silników:

 

a)

-          typ silnika   SZJe – 22b

-          rodzaj pracy      S1 (praca ciągła)

-          moc znamionowa    P= 2,2 [kW]  (moc na wale)

-          prądy znamionowe przewodowe    I=8,3/4,8  [A]

-          napięcia znamionowe    U=220/380  [V] /Δ/

-          cosφ = 0,85       (kąt przesunięcia fazowego między prądem a napięciem w silniku)

-          obroty znamionowe   n = 2870 [obr/min]

-          temp.   t = 40 [° C]   (dopuszczalna max. temperatura otoczenia przy której może pracować silnik)

-          masa m=26 [kg]

b)

silnik jednofazowy

-          moc znamionowa P=0,12 [kW]

-          prąd znamionowy I=1,08 [A]

-          napięcie znamionowe U=220 [V]

-         obroty znamionowe n=1350 [obr/min]

c)

-          moc znamionowa P=2,2 [kW]

-          prąd znamionowy I=3,5 [A]

-          napięcie znamionowe U=380/660 [V]

-          cosφ=0,74

-          obroty znamionowe n=950 [obr/min]

-          temp. T=35 [0 C]

 

             

2.    Schemat tabliczki zaciskowej

 





















      U1         V1        W1

 

 

 

 

 

           W2         U2        V2

 

 

U1 – początek uzwojenia pierwszego

V1 – początek uzwojenia drugiego  

W1 –początek uzwojenia trzeciego

U2 – koniec uzwojenia pierwszego

V2 – koniec uzwojenia drugiego

W2 –koniec uzwojenia trzeciego

 

3.     Wyniki pomiarów i obliczeń

 

Dane silnika:

-          moc znamionowa: P=0,25 [kW]

-          obroty znamionowe: n=950 [obr/min]

-          prąd znamionowy w połączeniu    : I=0,96 [A]

a) silnik (podłączony do sieci 3x380V) pracuje na biegu jałowym:

-          natężenie prądu I0=1,07 [A]

-          prędkość obrotowa 996,9 [obr/min]

-          prędkość synchroniczna n=992 [obr/min]

procentowa wartość prądu biegu jałowego odniesiona do prądu znamionowego:

Wnioski: Gdy odłączyliśmy podczas pracy jedną fazę silnik nadal się obracał i aby wykonać taką samą pracę zwiększył natężenie prądu

c) gdy odłączona jedna faza wirnik silnika nie obraca się (słychać charakterystyczne buczenie)

d) silnik podłączony do sieci jednofazowej

c=50-70μF na  każdy kW mocy silnika

P=0,25kW

c=12,5 μF-17,5 μF

podłączono kondensator o pojemności c=13 μF

-          n1: prędkość synchroniczna

-          s: poślizg

-          f: częstotliwość

-          p: liczba par biegów

4. Połączenie silnika w trójkąt zamiast w gwiazdę jest dla silnika bardzo niebezpieczne, ponieważ:

-występuje napięcie na cewkach w silniku większe od znamionowego

-to napięcie powoduje wzrost natężenia prądu powyżej znamionowego

-następuje szybkie nagrzewanie się silnika, co w konsekwencji prowadzi do uszkodzenia izolacji i zniszczenia silnika

 

 

 

5. Sposób wyboru połączenia, gdy nie ma tabliczki znamionowej.

Zawsze bezpieczniej jest silnik połączyć w gwiazdę. Jednak aby dobrać właściwy układ podłączenia to mierzymy na biegu jałowym wartości prądów dla podłączenia w trójkąt i dla podłączenia w gwiazdę.

Jeśli Itrójkąta=2Igwiazdy to łączymy w trójkąt

Jeśli Itrójkąta>>Igwiazdy to łączymy w gwiazdę

6) Ze względu na występujące pewne opory w czasie pracy prędkość obrotowa różniła się od prędkości synchronicznej (silnik wykonywał pewną pracę)

b) silnik połączony w gwiazdę z odłączoną w trakcie pracy jedną fazą

-          natężenie prądu: I0=1,3 [A]

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin