Ćwiczenie 6:
Łączenie, rozruch, właściwości silników asynchronicznych klatkowych.
1.Dane znamionowe silników:
a)
- typ silnika SZJe – 22b
- rodzaj pracy S1 (praca ciągła)
- moc znamionowa P= 2,2 [kW] (moc na wale)
- prądy znamionowe przewodowe I=8,3/4,8 [A]
- napięcia znamionowe U=220/380 [V] /Δ/
- cosφ = 0,85 (kąt przesunięcia fazowego między prądem a napięciem w silniku)
- obroty znamionowe n = 2870 [obr/min]
- temp. t = 40 [° C] (dopuszczalna max. temperatura otoczenia przy której może pracować silnik)
- masa m=26 [kg]
b)
silnik jednofazowy
- moc znamionowa P=0,12 [kW]
- prąd znamionowy I=1,08 [A]
- napięcie znamionowe U=220 [V]
- obroty znamionowe n=1350 [obr/min]
c)
- moc znamionowa P=2,2 [kW]
- prąd znamionowy I=3,5 [A]
- napięcie znamionowe U=380/660 [V]
- cosφ=0,74
- obroty znamionowe n=950 [obr/min]
- temp. T=35 [0 C]
2. Schemat tabliczki zaciskowej
U1 V1 W1
W2 U2 V2
U1 – początek uzwojenia pierwszego
V1 – początek uzwojenia drugiego
W1 –początek uzwojenia trzeciego
U2 – koniec uzwojenia pierwszego
V2 – koniec uzwojenia drugiego
W2 –koniec uzwojenia trzeciego
3. Wyniki pomiarów i obliczeń
Dane silnika:
- moc znamionowa: P=0,25 [kW]
- obroty znamionowe: n=950 [obr/min]
- prąd znamionowy w połączeniu : I=0,96 [A]
a) silnik (podłączony do sieci 3x380V) pracuje na biegu jałowym:
- natężenie prądu I0=1,07 [A]
- prędkość obrotowa 996,9 [obr/min]
- prędkość synchroniczna n=992 [obr/min]
procentowa wartość prądu biegu jałowego odniesiona do prądu znamionowego:
Wnioski: Gdy odłączyliśmy podczas pracy jedną fazę silnik nadal się obracał i aby wykonać taką samą pracę zwiększył natężenie prądu
c) gdy odłączona jedna faza wirnik silnika nie obraca się (słychać charakterystyczne buczenie)
d) silnik podłączony do sieci jednofazowej
c=50-70μF na każdy kW mocy silnika
P=0,25kW
c=12,5 μF-17,5 μF
podłączono kondensator o pojemności c=13 μF
- n1: prędkość synchroniczna
- s: poślizg
- f: częstotliwość
- p: liczba par biegów
4. Połączenie silnika w trójkąt zamiast w gwiazdę jest dla silnika bardzo niebezpieczne, ponieważ:
-występuje napięcie na cewkach w silniku większe od znamionowego
-to napięcie powoduje wzrost natężenia prądu powyżej znamionowego
-następuje szybkie nagrzewanie się silnika, co w konsekwencji prowadzi do uszkodzenia izolacji i zniszczenia silnika
5. Sposób wyboru połączenia, gdy nie ma tabliczki znamionowej.
Zawsze bezpieczniej jest silnik połączyć w gwiazdę. Jednak aby dobrać właściwy układ podłączenia to mierzymy na biegu jałowym wartości prądów dla podłączenia w trójkąt i dla podłączenia w gwiazdę.
Jeśli Itrójkąta=2Igwiazdy to łączymy w trójkąt
Jeśli Itrójkąta>>Igwiazdy to łączymy w gwiazdę
6) Ze względu na występujące pewne opory w czasie pracy prędkość obrotowa różniła się od prędkości synchronicznej (silnik wykonywał pewną pracę)
b) silnik połączony w gwiazdę z odłączoną w trakcie pracy jedną fazą
- natężenie prądu: I0=1,3 [A]
piotrasss6