Edukacja małych dzieci- standardy, bariery, szanse. Raport.pdf

(4153 KB) Pobierz
404313301 UNPDF
Warszawa 2010 // Fundacja Rozwoju dzieci im. jana amosa komeńskiego // Polsko-amerykańska Fundacja Wolności
404313301.006.png
404313301.007.png
Warszawa 2010
Fundacja Rozwoju dzieci im. jana amosa komeńskiego
Polsko-amerykańska Fundacja Wolności
Edukacja małych dziEci
bariery, szanse
RAPORT pod redakcją anny Gizy
standardy,
404313301.008.png
Dziękujemywszystkim,którzyprzyczynilisięswoimzaangażowaniem,wiedząidoświad-
SPISTREŚCI
czeniemdopowstaniategoraportu.
Dziękujemyuczestnikomspotkania„okrągłegostołu”iwarsztatów:BarbarzeBielawskiej,
WSTĘP 5
AnnieCiupie,AnnieBlumsztajn,EwieCzemierowskej-Korubie,GrażynieCzetwertyńskiej,
czĘŚĆ i
MarkowiCzubowi,JustynieDąbrowskiej,JustynieDolatowskiej-Wolny,EwieDwulat,Marii
AnnaGiza,MariaWiśnicka Edukacjamałychdzieci–standardy,bariery,szanse
Kolankiewicz,TeresieKot,DanucieKowalewskiej,MarkowiLicińskiemu,DanielowiMrozo-
wi,BarbarzeMurawskiej,MariiNowak,AdamowiRoznerskiemu,HenryceSokołowskiej,
1. WPROWadzENiE 8
PiotrowiSzczepańskiemu,RenacieSzredzińskiej,PiotrowiSzukalskiemu,ElżbiecieTar-
2. Na czym POLEGa dOBRa Edukacja 14
kowskiej,MarcieZahorskiej,MałgorzacieŻytko,IrenieWóycickiej.
3. W czym jEST PROBLEm? 18
DziękujemyprzedstawicielomwładzsamorządowychzWieruszowa,Cekcyna,RawyMazo-
4. cO mOŻNa zROBiĆ 28
wieckiej,Puław,Głuchowa,StoczkaŁukowskiegoiKorycinaorazprzedstawicielomorgani-
czĘŚĆ ii
zacjipozarządowych:StowarzyszeniaIntegracyjnego„KlubOtwartychSerc”,Towarzystwa
MałgorzataSikorska Raportzkwerend 38
PrzyjaciółZiemiJastkowskiej,TowarzystwaAlternatywnegoKształceniaTAK,Stowarzy-
czĘŚĆ iii
szeniaOświatowo-Edukacyjno-WychowawczegoSOWA,FundacjiEkologicznejWychowanie
Informacjaoorganizacjach 140
iSztuka„Elementarz”,PolskiegoStowarzyszeniaPedagogówiAnimatorówKLANZAOd-
działBiałostocki,FundacjiPomocyMłodzieżyim.JanaPawłaII„Wzrastanie”zazorganizo-
wanieseminariówidebatpoświęconychbarieromwdostępiedoedukacjimałychdzieci.
DziękujemytakżepracownikomBiuraRzecznikaPrawDziecka,FundacjiRozwojuDzieci
Edukacja małych dziEci
standardy,
im.J.A.Komeńskiego,Polsko-AmerykańskiejFundacjiWolnościorazPracowniBadańiIn-
nowacjiSpołecznych„Stocznia”.
dziĘkujEmy
bariery, szanse
// Edukacja małych dziEci. RaPORT //
SPiS TREŚci // Edukacja małych dziEci. RaPORT //
404313301.009.png
WSTĘP
Warszawa, 3 września 2010 roku
Edukacja jest jednym z priorytetowych obszarów działań Polsko-amerykańskiej Fundacji Wolności i Fundacji
Rozwoju dzieci im. jana amosa komeńskiego. Od 2005 roku współrealizujemy Program „dla dzieci”, w ra-
mach którego integrujemy środowisko osób, organizacji i instytucji działających na rzecz tworzenia warunków
dla wyrównywania szans edukacyjnych dzieci z terenów wiejskich i małych miast oraz wdrażamy praktyczne
przykłady budowania jak najlepszego środowiska rozwojowego oraz podnoszenia jakości edukacji najmłod-
szych obywateli.
Szanując i realizując prawo dziecka do edukacji należy mieć świadomość, że proces nauki zaczyna się już
z chwilą przyjścia „małego” człowieka na świat. zatem pierwszymi i najważniejszymi nauczycielami dzie-
cka są jego kochający rodzice. To przede wszystkim od nich zależy, jakie będą jego pierwsze doświadczenia
poznawcze. Eksperci podkreślają – im wcześniej zaczynamy prawidłowo rozwijać nasze dzieci, tym gwa-
rantujemy im lepszy start szkolny, a także wpływamy na ich sukcesy w życiu społecznym i zawodowym.
Nasze rozumienie edukacji jest szerokie – nie skupiamy się na formalnych instytucjach edukacyjnych. uważa-
my, że człowiek uczy się przez całe życie – począwszy od chwili urodzin, a przedszkole czy szkoła są jednym
z wielu miejsc, w których zdobywamy wiedzę o sobie i o świecie. Bliskie jest nam myślenie, że za wychowanie
dziecka – poza rodziną – odpowiada cała lokalna społeczność. dlatego dużą wagę przywiązujemy do oferty
edukacyjnej oferowanej przez organizacje pozarządowe, biblioteki, świetlice czy domy kultury.
dlatego ważne jest, aby pojęcie „edukacji małego dziecka” rozumieć szeroko i nie zawężać wyłącznie do
edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. dopiero wtedy możemy zrozumieć, jak ważne i odpowiedzialne
zadanie spoczywa nie tylko na nauczycielach, ale i na rodzicach, przedstawicielach organizacji społecz-
nych, środowisk naukowych, władz lokalnych i państwowych.
W 2006 roku wydaliśmy raport „małe dziecko w Polsce. Raport o sytuacji edukacji elementarnej” (zobacz:
http://www.frd.org.pl/publikacje) stanowiący wówczas jedno z pierwszych kompleksowych opracowań w tym
obszarze.
Wyrażam zadowolenie i doceniam to, że Współtwórcy niniejszego raportu pt. „Edukacja małych dzieci
– standardy, bariery, szanse” – Fundacja Rozwoju dzieci im. jana amosa komeńskiego i Polsko-ame-
rykańska Fundacja Wolności, kierowali się wyżej przedstawioną koncepcją edukacji. Takie podejście do
problemu niewątpliwie czyni tę publikację atrakcyjną i godną polecenia wszystkim tym, którzy angażują się
w zapewnienie dzieciom najlepszych warunków do rozwoju, wychowania i nauki.
celem niniejszego raportu „Edukacja małych dzieci – standardy, bariery, szanse” było zebranie i zaprezento-
wanie wiedzy przydatnej wszystkim, którzy chcieliby kontynuować idee Programu „dla dzieci” – działają lub
chcą działać na rzecz edukacji małych dzieci w swoim najbliższym otoczeniu.
Raport, który powstał we współpracy z Pracownią Badań i innowacji Społecznych „Stocznia” jest wynikiem
kilkuetapowego procesu gromadzenia wiedzy, na który złożyły się: kwerenda dostępnych analiz i badań na-
ukowych, lokalne seminaria i debaty z udziałem przedstawicieli organizacji pozarządowych i władz samorzą-
dowych oraz spotkania z ekspertami i praktykami zajmującymi się edukacją i rozwojem lokalnym. Ta „meto-
dologia PaFW” – wypracowana i sprawdzona we wcześniejszych przedsięwzięciach analityczno-badawczych,
prowadzonych na użytek różnych programów Polsko-amerykańskiej Fundacji Wolności – doceniając wagę
badań i analiz akademickich – wzbogaca ją o doświadczenia liderów społeczności lokalnych oraz praktyków
działających w szeroko rozumianym obszarze edukacji, a więc rodziców, pedagogów, przedstawicieli organiza-
cji pozarządowych i władz samorządowych.
Wierzę, że raport ten, promując problem edukacji małych dzieci, ożywi dyskusję w kwestii znoszenia barier
i zwiększania szans w edukacji najmłodszych Obywateli Rzeczypospolitej Polskiej.
Nasz Raport nie aspiruje do roli całościowej analizy zagadnienia ale koncentruje się na kwestiach poddających
się interwencji w skali lokalnej, niewymagających zmian systemowych. Świadomie przyjęliśmy taką perspek-
tywę, opisując to, co stanowi szanse lub bariery w pracy na rzecz dzieci – szczególnie tych najmłodszych – na
poziomie gminy, miasta czy wsi.
Życząc inspirującej lektury liczymy, że nasz raport zachęci rodziców, pedagogów, lokalnych liderów, przedsta-
wicieli organizacji pozarządowych, instytucji oraz władz samorządowych do nowego spojrzenia na potrzeby
edukacyjne najmłodszych obywateli.
Radosław jasiński Teresa Ogrodzińska
Polsko-amerykańska Fundacja Wolności Fundacja Rozwoju dzieci im. j.a. komeńskiego
// Edukacja małych dziEci. RaPORT // SPiS TREŚci
WSTĘP // Edukacja małych dziEci. RaPORT //
404313301.001.png 404313301.002.png 404313301.003.png 404313301.004.png 404313301.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin