wielokulturowosc.pdf

(720 KB) Pobierz
Scenariusze lekcji.indd
Wielokulturowość na co dzień
materiały dla nauczycieli
Kraków 2006
Scenariusze lekcji.indd 1
2006-09-14 23:57:53
116441723.004.png
Projekt okładki:
Piotr Poniedziałek
Koordynator wydania:
Sylwia Gajownik
Adiustacja i korekta:
Katarzyna Kopeć
Opracowanie typograficzne i łamanie:
Studio PM1 / Piotr Poniedziałek
druk i oprawa: Drukarnia GS sp. z o.o., ul. Zabłocie 43, 30-701 Kraków
Publikacja przygotowana została w ramach projektu
„Wielokulturowość na co dzień – materiały dla nauczycieli”
Organizatorzy:
Partner projektu:
ISBN 83-88292-34-X
Copyright© by Stowarzyszenie Willa Decjusza, 2006
Scenariusze lekcji.indd 2
2006-09-14 23:58:45
116441723.005.png 116441723.006.png
WSTĘP
la Decjusza w Krakowie oddajemy w Państwa ręce publikację prac konkurso-
wych nadesłanych w ramach projektu „Wielokulturowość na co dzień – materiały dla
nauczycieli”.
Celem projektu, będącego częścią programu „Wielokulturowa Europa” , było opra-
cowanie praktycznych narzędzi pracy z młodzieżą, zwłaszcza na terenach zamieszka-
łych przez mniejszość romską. Projekt skierowany był do nauczycieli z województw:
małopolskiego, śląskiego, opolskiego i dolnośląskiego.
Najważniejszym aspektem poruszonym w ramach projektu była „wielokulturowość
lokalnie” – problematyka związana ze współistnieniem Polaków i Romów w małych
miejscowościach i wynikające z tego realne, codzienne problemy, niechęć i czasem wro-
gość wobec intruza, co jest często powodem masowej emigracji Romów, zwłaszcza do
Wielkiej Brytanii.
Jednym z elementów charakterystycznych dla naszej współczesności jest zjawisko
wieloetniczności, szczególnie widoczne w państwach, do których masowo napływa-
ją emigranci (przypadek Wielkiej Brytanii) lub też w państwach, w których pozostaje
wiele mniejszości, na przykład jako następstwo wojen (przypadek Europy Środkowo-
-Wschodniej). Dlatego też zjawisko wielokulturowości, czyli współistnienia odmiennych
wartości i tradycji określonych w ramach jednego organizmu państwowego, nabiera co-
raz większego znaczenia i skłania do głębokiej refleksji. Akceptacja różnorodności kul-
turowej jest kluczowym elementem w budowaniu bezpiecznego świata, w którym różni-
ce kulturowe nie będą generować konfliktów zbrojnych i czystek etnicznych.
Partner projektu
3
Scenariusze lekcji.indd 3
2006-09-14 23:58:45
W imieniu Fundacji Kultury Chrześcijańskiej ZNAK oraz Stowarzyszenia Wil-
116441723.007.png 116441723.001.png
Wielokulturowość na co dzień – materiały dla nauczycieli
„Wielokulturowa Europa – wyzwania, zagrożenia i szanse dla
Polski w XXI wieku”
To projekt edukacyjny, zrealizowany – dzięki współpracy British Council –
w formie warsztatów, które odbyły się podczas kilku weekendów letniego semestru
2005 roku w Instytucie Europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Inicjatywa by-
ła skierowana do studentów, nauczycieli, pracowników organizacji pozarządowych,
młodych liderów, a także pracowników administracji publicznej, podejmujących
w swojej pracy problematykę edukacji.
Tematyka warsztatów ogniskowała się wokół rasizmu, ksenofobii, islamofobii, an-
tysemityzmu, nietolerancji i dyskryminacji. Stanowiła odzwierciedlenie problemów,
z jakimi mają do czynienia współczesne państwa, zróżnicowane pod względem etnicz-
nym, kulturowym i religijnym. Zamierzeniem autorów projektu było, aby uczestnicy
wraz z zaproszonymi ekspertami poszukiwali odpowiedzi na kilka istotnych pytań,
nurtujących uważnego obserwatora i uczestnika życia społecznego. Jaka jest sytuacja
mniejszości (np. narodowych, religijnych) w Europie? Jaka powinna być polityka
państwa w zakresie poszanowania praw mniejszości do kultywowania własnej religii,
obyczajów, pielęgnowania odrębności kulturowej? Czy te prawa można ograniczyć?
Czy takie ograniczenie pozostawałoby w zgodzie z gwarancjami konstytucyjnymi
i uregulowaniami w zakresie prawa wspólnotowego i międzynarodowego?
Do prowadzenia zajęć organizatorzy zaprosili wybitnych specjalistów z Polski
i Wielkiej Brytanii, zarówno pracowników naukowych, jak i praktyków, spotykają-
cych się z wyzwaniami wielokulturowości w codziennej pracy.
Warsztaty zakończyły się przygotowaniem przez uczestników własnych, orygi-
nalnych projektów działań. Najlepsze z nich, dzięki wsparciu British Council, prze-
znaczone zostały do realizacji.
każdego z nas. Badacze wielokulturowości opisują je najczęściej w trzech wy-
miarach: jako stan faktyczny, rozumiany jako sytuacja obecności osób pochodzących
z innych kultur; stan społeczny, w którym stosunki i wzajemne relacje ludzi odmien-
nych kulturowo mają największe znaczenie oraz w kontekście politycznym. Ten ostat-
ni obszar dotyczy państwa i regulacji polityczno-prawnych związanych z kwestią wie-
lokulturowości.
W Polsce wielokulturowość odkrywamy od 1989 roku. Początkowo dostrzeżone
zostały mniejszości narodowe i etniczne zamieszkujące nasze ziemie od co najmniej kil-
ku pokoleń. Proces społecznego uznania mniejszości wiąże się dodatkowymi prawami
i możliwością swobodnego przyznania się do swoich korzeni. Tym samym bycie Niem-
cem, Ukraińcem czy Romem nabrało głębszego znaczenia, a prawo do kultywowania
własnej tradycji, uczenia się języka stało się dodatkowym atutem.
4
Scenariusze lekcji.indd 4
2006-09-14 23:58:45
W ielokulturowość w Polsce to zjawisko narastające, coraz bardziej obecne w życiu
116441723.002.png
Wstęp
Krajobraz wielokulturowy w Polsce tworzą, prócz mniejszości, grupy etniczne i na-
rodowe związane z naszą ziemią od kilku zaledwie lat, takie jak uchodźcy, imigranci
czy repatrianci. Uchodźcy poszukujący azylu, przyjmowani na podstawie Konwencji
Genewskiej, są przybyszami nie z własnego wyboru. Prześladowani we własnej ojczyź-
nie za rasę, pochodzenie etniczne, wyznawaną religię czy poglądy polityczne nie mogą
liczyć na pomoc swojego kraju. Szukają bezpiecznego dachu nad głową w Polsce, która
jest na ich drodze do wolności pierwszym krajem bezpiecznym. Część z nich decyduje
się tutaj zostać. Imigranci zaś to przybysze, którzy z własnej woli postanowili osiedlić
się w Polsce – czasem są to osoby, które tu wcześniej studiowały, mają rodziny, znajo-
mych, pracę, są też tacy, którzy założyli tutaj swoje własne firmy. Do tej kolorowej mo-
zaiki należy jeszcze dodać repatriantów, czyli osoby z polskimi korzeniami, które miesz-
kały w krajach b. ZSRR i postanowiły wrócić. Tej polskiej różnorodności kulturowej
sprzyjają też turyści, którzy coraz częściej odwiedzają nasz kraj i swobodnie rozmawia-
jąc w swoich językach, stopniowo przyzwyczajają nas do rosnącej wielokulturowości.
W tym kontekście Polacy nagle zyskali nowych sąsiadów, współpracowników,
uczniów, kolegów z klasy, władających własnymi językami, wyznających inną religię,
celebrujących inne święta. Różnorodność kulturowa jest zatem odczuwalna nie tylko fi-
zycznie, ale również na poziomie kontaktów społecznych. Aby jak najwięcej skorzystać
z kontaktu międzykulturowego warto się do niego przygotować – psychicznie i mery-
torycznie. Im bardziej otwarcie będziemy postrzegać odmienności wynikające z innych
kultur, tym więcej się nauczymy. Każda kultura to nowa perspektywa.
Uczenie o innych kulturach zamieszkujących Polskę, trenowanie postawy otwar-
tej i kwestionowanie stereotypów to domena coraz szerszego kręgu osób zajmujących
się edukacją wielokulturową: nauczycieli i edukatorów pracujących z dziećmi, młodzie-
żą i dorosłymi.
Jednym z zadań edukacji wielokulturowej jest uwrażliwianie na różnice kulturowe
i wzmacnianie postawy szacunku wobec drugiego człowieka i jego kultury. To zadanie
jest tym bardziej istotne, im mniej kontaktu mamy na co dzień z różnorodnością. Przy-
gotowując do kontaktu z odmiennością kulturową można uczyć postawy szacunku i to-
lerancji wobec drugiego człowieka, analizować stereotypy, uprzedzenia i zachowania
rasistowskie, przekazywać konkretną, solidną wiedzę na temat danej kultury.
Natomiast w sytuacji, gdy w naszej klasie, grupie przyjaciół czy sąsiedztwie są już
osoby wywodzące się z innej kultury, warto jak najwięcej korzystać z bezpośredniego
kontaktu z tymi osobami. Wtedy dobrze jest zwracać uwagę na sytuacje niezrozumiałe,
spowodowane słabą znajomością języka polskiego lub nieznajomością polskiej kultury,
starać się je wyjaśnić, poznając przy okazji kulturę i język tej drugiej strony.
Ta publikacja jest skierowana do tych właśnie osób – pracujących na co dzień za-
równo z dziećmi i młodzieżą polską, jak i osobami z różnym zapleczem kulturowym.
Znajdują się w niej scenariusze lekcji napisane przez nauczycieli, którzy poprzez swoje
działania starają się oswoić z wielokulturowością uczniów w swojej szkole.
Oby materiały te służyły jako inspiracja do wielu podobnych działań.
Izabela Czerniejewska
5
Scenariusze lekcji.indd 5
2006-09-14 23:58:46
116441723.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin