Astra F - Kolumna McPhersona - demontaż.pdf

(2435 KB) Pobierz
420759352 UNPDF
Kolumna McPhersona [F] - demontaż
Autor: RobsonT
Poniżej zamieszczam opis demontażu kolumny MacPersona w samochodzie Astra F HTB'5 '92 c16nz.
Przed podniesieniem samochodu poluźniamy śrubę mocującą piastę koła, po wcześniejszym wyciągnięciu zawleczki.
Następnie podnosimy samochód i zdejmujemy koło i odkręcamy do końca śrubę piasty. Kolejnym etapem jest całkowite odkręcenie
nakrętek sworznia i końcówki drążka kierowniczego.
Odłączamy końcówkę drążka od kolumny. Do tego celu zalecane jest stosowanie odpowiedniego ściągacza. Ja poradziłem sobie bez
niego uderzając młotkiem w miejsce zaznaczonym czerwoną strzałką (NIE W KOŃCÓWKĘ!).
420759352.002.png
Następnie musimy odłączyć zacisk hamulca od kolumny. Do tego celu potrzebny nam będzie klucz ampulowy 10mm. Odkręcamy nim
dwie śruby mocujące zacisk.
Odkręcony zacisk podwieszamy "gdzieś" ażeby nie wisiał na przewodzie.
Kolejnym etapem jest odłączenie kolumny od wahacza (sworznia). I w tym przypadku również wszelka literatura mówi o
zastosowaniu ściągacza. W moim przypadku wystarczył młotek i wiedza gdzie uderzyć ;). Po upewnieniu się, że przegub swobodnie
wysunie się z piasty, możemy spokojnie wyciągnąć końcówkę sworznia z kolumny oraz przegubu z piasty jednocześnie. W tym
miejscu należy zwrócić uwagę na to, aby półosi nie wyciągnąć za daleko ze skrzyni biegów - może spowodować to wyciek oleju
przekładniowego.
Teraz wystarczy tylko odkręcić dwie śruby (13 mm) mocujące poduszkę amortyzatora do karoserii.
420759352.003.png
W ten sposób wymontowaliśmy kolumnę.
Ja potrzebowałem wymienić tylko poduszkę amortyzatora. Aby ją zdemontować użyłem ściągacza do sprężyn (OSTROŻNIE!).
Po solidnym zabezpieczeniu sprężyny wziąłem się za odkręcanie górnego mocowania amortyzatora. Klucze do tego proponuję
"przymierzyć" PRZED demontażem kolumny. W różnych autach potrzebne są różne klucze. W moim przypadku 19mm i ampulka 8mm
(amortyzatory Kayaba olejowe).
420759352.004.png
Po odkręceniu śruby możemy zdjąć wszystkie elementy od poduszki począwszy, a na sprężynie kącząc. TRZEBA zwrócić uwagę na
osadzenie dołu sprężyny. Kończy się ona w miejscu gdzie znajduje się "zawleczka"? (rys.)
Po zdemontowaniu wszystkich elementów na moim warsztacie ukazał się taki widok:
420759352.005.png
W tym miejscu jest baaaardzo krótka droga do wymontowania amortyzatora. Wystarczy odkręcić "śrubisko" trzymające go w
kolumnie.
Montaż całego bałaganu w kolejności odwrotnej.
Moja uwaga: należy zwrócić uwagę na prawidłowe zamontowanie łożyska i poduszki amortyzatora. Na ich miejsce przeznaczonu jest
rancik w górnej części teleskopu (zaraz poniżej gwintu). Łożysko i poduszka MUSZĄ wejść na swoje miejsce.
420759352.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin