26.10.08r.doc

(41 KB) Pobierz
Adm ochrony środowiska- wykład I , dr Bielecki 26

Administracja ochrony środowiska- wykład I , dr Bielecki                                     26.10.2008

 

Test- zamknięty, jednokrotnego wyboru- 1 lutego

 

Literatura:

Ustawa –Prawo Ochrony Środowiska – dz. u. z 2001 r, pozycja 627, nr 2

Tekst jednolity- dz. u 2008 r, pozycja 150, nr 25

                         Dz. u nr 111, pozycja 708, nr 138, poz 865, nr 154 poz 958

 

Wierzbowski/Nakoczy- Podst. Prawa Ochrony Środowiska

Lipiński- Prawne podstawy Ochrony środowiska

Bukowski- Podstawy prawa ochrony śr dla administracji

 

Co to jest prawo ochrony środowiska

-określa normy prawa materialnego- jednostki, przedsiębiorstwa, administracja

- prawo proceduralne- zadania i kompetencje organów państwa , podmiotowe uprawnienia związane z ochroną śr i sankcje za jej nie przestrzeganie- kary

Funkcje prawa ochrony środowiska

- kulturotwórcza- edu ekologiczna

-reglamentacyjna- prawo określa granice integracji w śr

-organizacyjne- prawo tworzy podstawy ustrojowe ochrony śr

-stymulacyjna – stymuluje do pewnych zachowań, które są pożądane  w  społeczeństwie

-represyjna – każe zachowanie sprzeczne z ochroną śr- gwarancja przymusu ochrony śr

Stanowienie prawa wys. jakości

-ustawodawca przewiduje wszystkie zachowania jakie wchodzą w grę przy korzystaniu ze śr

-poziom prawa zależy od ustawodawców i ich kultury w zakresie ochrony Sr

-świadomość prawa społ.- ocena przestrzegania prawa :

Państwo o wys. świadomości prawnej-wydanie ustawy pozwala na to, aby poprawić świadomość ochrony środowiska- Skandynawia

Państwo o niskiej świadomości prawnej – wydanie ustawy nie wpłynie na poprawę ochrony śr- Polska

 

Ważne jest aby środki na ochronę środowiska były przemyślane- ulgi, mniejsze opłaty za wywóz posegregowanych śmieci, zamiast wprowadzać ostre kary ( u nas nie ma ulg, są tylko wysokie kary)

 

Konstytucyjne podstawy ochrony środowiska

- mamy prawa i obowiązki związane z korzystaniem ze środowiska- art. 5 Konstytucji

- podstawowa funkcja państwa- ochrona śr- 68 art. i 77 art. Konstytucji

                                                                    -bezpieczeństwo ekologiczne

                                                                    -ochrona śr

                                                                    -wspierania działań obywateli na rzecz  

                                                                      ochrony śr

 

09.11.2008

System prawa ochrony środowiska w Polsce

1.       Konstytucja

2.       Konwencje i umowy międzynarodowe

3.       Dyrektywy UE (regulacje)

4.       Ustawy poświęcone zagadnieniom ochrony środowiska

5.       Przepisy wykonawcze ustaw

·         Rozporządzenia

·         Zarządzenia

6.       Ustawy związane z ochroną środowiska

·         Budownictwo

7.       Przepisy wykonawcze tych ustaw

8.       Akty planistyczne i procedury

9.       Przepisy prawa miejscowego

10.   Indywidualne decyzje administracyjne

11.   Umowy cywilno – prawne

 

AD.2) są instrumentami regulujące stosunki międzynarodowe. Mogą mieć charakter otwarty – czyli każde państwo może je podpisać pod warunkiem, że będzie przestrzegał zawartości umowy.

AD.3) Akty prawa UE

Dyrektywa –

- Ma znaczenie w procesie stosowania prawa krajowego

- wiąże państwa do których jest skierowana

- zawiera normy o charakterze ogólnym, ale nie nadaje się do bezpośredniego stosowania

- wiążący charakter dyrektywy dotyczy tylko celów jakie mają być osiągnięte

- państwo członkowskie ma swobodę wyborów środków i form realizacji celu

- Nie daje podmiotu prawa innym niż państwa członkowskie jakichkolwiek uprawnień i nie nakłada żadnych      obowiązków

- Nie może być bezpośrednio realizowana w procesie stosowania prawa

- Ma znaczenie w procesie stosowania prawa krajowego

Np. ochrona przyrody, ochrona i jakość wody, ochrona powietrza i klimatu itp.

Rozporządzenia:

- są wiążące i działają bezpośrednio

- zawiera generalne i abstrakcyjne normy kierowane do nieokreślonej liczby adresatów

- obowiązuje w całości i bezpośrednio wszystkie państwa członkowskie

- nie są wymagane przez prawo krajowe

- nie podlegają wdrożeniu do prawa krajowego

- każdy podmiot podlegający regulacji prawa może powoływać się wprost na rozporządzenie i na podstawie jego kwestii rekonstruować swoje prawa i obowiązki

AD.4)

- prawo o ochronie środowiska

- ustawa regulująca zagadnienia o ochronie przyrody

- ustawy regulujące gospodarkę odpadami

- ustawy związane z pewnymi elementami środowiska

AD.6)

- ustawa przy okazji regulacji dotyczy ochrony środowiska

- ustawy dotyczące administracji rządowej

- ustawy dotyczące zagospodarowania przestrzennego

AD.7)

- rozporządzenia

AD.8)

- służą aby racjonalnie rozplanować działanie w środowisku przyrodniczym

- polityka ekologiczna państwa co 4 lata

- programy ochrony środowiska – ustalają cele, priorytety, środki

- procedury oceny wpływu na środowisko przedsięwzięć, które mogą wpływać na procedury

- programy naprawcze – energetyka, hutnictwo

- plany obszarów chronionych

- plany urządzenia lasów

- plany łowieckie i rybackie

AD. 9)

- stworzone na szczeblu lokalnym, tworzą go: wojewodowie, samorządy wojewódzkie na podstawie ustaw

- można ustanawiać różne formy przyrody

- ustanowienie miejsca odpadów

AD.10)

- odnoszą się do działań poszczególnych osób, jednostek, których działalność wpływa na środowisko

- powszechne korzystanie ze środowiska – każdy

- zwykłe korzystanie ze środowiska – wykonywanie prawa własności prywatnej

- szczególne korzystanie ze środowiska – wymaga decyzji administracyjnej, jest to pozwolenie lub koncesja np. pozwolenie na emisję zanieczyszczania wody, powietrza, na wytwarzanie odpadów, na emisję hałasu, na wytwarzanie pól elektromagnetycznych. Pozwolenie można uzyskać w formie zintegrowanej.

AD. 11)

- to zgodne oświadczenie woli równorzędnych podmiotów.

 

Organ adm.- określony jakąś wyodrębnioną część struktury organizacyjnej państwa lub samorządu terytorialnego. Podmiotowy – człowiek lub zespół ludzi z przypisanymi kompetencjami powołany w celu realizowania prawa adm. w sposób i ze skutkami władczymi. Dzielną się na organy adm:

·         Rządowej – mianowane

·         Samorządowej - wybierane

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin