Corel TEXTURE.pdf

(341 KB) Pobierz
texture_pl_pdf.vp
Spis treci
Rozdzia³ 1 Korzystanie z programu Corel TEXTURE .
.
.
.
.
.
.
.
3
Wprowadzenie do programu Corel TEXTURE .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
5
Okrelanie w³aciwoci owietlenia .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
7
Ustawianie w³aciwoci owietlenia .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
. 7
Stosowanie koloru do wiate³ .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
. 9
W³aciwoci powierzchni .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
0
Warstwy cieniowania .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
1
Okrelanie warstw cieniowania
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
. 11
Operowanie warstwami cieniowania
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
. 12
Stosowanie koloru do warstw .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
. 14
Stosowanie ustawieñ mieszania .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
. 15
Ustawienia algorytmu warstw cieniowania .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
. 18
Okrelanie formy i geometrii .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
9
Ustawienia algorytmu formy i geometrii
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
. 30
Tworzenie trójwymiarowych efektów krawêdzi .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
. 35
Renderowanie tekstur .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
6
Spis treci
i
 
KORZYSTANIE Z PROGRAMU
COREL TEXTURE
1
Program Corel TEXTURE s³u¿y do tworzenia deseni z kamienia, marmuru,
chmur b¹d innych materia³ów. Tekstura to powierzchnia, która staje siê
widoczna po przeciêciu trójwymiarowego obiektu. Na przyk³ad przecinaj¹c
kawa³ek drewna pod ró¿nymi k¹tami, mo¿na utworzyæ powierzchnie ze s³ojami
lub efektem forniru. Mo¿na wp³ywaæ na wygl¹d deseniu, okrelaj¹c rodzaj no¿a,
kierunek ciêcia oraz sposób fazowania krawêdzi ciêcia. Mo¿na tak¿e zmieniaæ
efekty koloru i owietlenia, wzbogacaj¹ce wygl¹d tekstury.
Tekstury powstaj¹ w wyniku po³¹czenia czterech wymienionych poni¿ej
w³aciwoci:
Owietlenie ustawia jeden, dwa b¹d trzy reflektory rzucaj¹ce wiat³o na
powierzchniê tekstury.
Warstwy cieniowania zawieraj¹ materia³ i kolor oraz okrelony jest dla nich
sposób mieszania.
Topografia okrela kszta³t powierzchni tekstury, na przyk³ad taki jak fale,
zmarszczki czy wypuk³oci. Zale¿y on od kszta³tu no¿a tn¹cego materia³.
Krawêd tworzy okr¹g³e, fazowane lub p³askie obramowanie tekstury.
Tekstury mo¿na projektowaæ i zmieniaæ w dowolnym momencie. Tekstury mog¹
mieæ wygl¹d naturalny, jak drewno, kamieñ, zmarszczki, chmury i wyboje. Mo¿na
tak¿e tworzyæ desenie szachownicy, kropek, linii lub ³¹czyæ naturalne tekstury
z takimi deseniami. Tworzone tekstury maj¹ jednolity wygl¹d na ca³ej
powierzchni. Mo¿na je generowaæ w rozdzielczociach odpowiednich dla
publikacji elektronicznych i papierowych.
Tworzenie powierzchni przez przeciêcie obiektu
Tekstura jest powierzchni¹ powsta³¹ w wyniku przeciêcia jednolitego obiektu.
Przed wykonywaniem takiego przeciêcia nale¿y rozumieæ takie pojêcia jak
rozdzielczoæ, wymiary obiektu oraz nieregularnoci deseniu.
Wymiary obiektu
Materia³ mo¿na przecinaæ w dowolnym kierunku i pod dowolnym k¹tem. Tekstura
to powierzchnia pojawiaj¹ca siê po przeciêciu obiektu. Zale¿nie od typu materia³u,
mo¿na uzyskaæ wiele ró¿nych cech powierzchni. Na przyk³ad powierzchnia
marmuru przecinana pod ró¿nymi k¹tami mo¿e mieæ ¿y³ki b¹d plamki.
Korzystanie z programu Corel TEXTURE
3
Nale¿y ustaliæ rozmiar i charakterystykê tekstury, okrelaj¹c przyk³adowo, czy ma
byæ w¹ska i cienka, czy szeroka i krótka. Obrazek mo¿na ogl¹daæ w zbli¿eniu lub
z pewnej odleg³oci, aby uzyskaæ ró¿ne perspektywy. Przy renderowaniu tekstury,
czyli przekszta³caniu jej w mapê bitow¹, wybrana wielkoæ i rozdzielczoæ
decyduj¹ o tym, jak szczegó³owa bêdzie powierzchnia.
Szczegó³y w rozdzielczociach renderowania
Rozdzielczoæ zrenderowanej tekstury wp³ywa na szczegó³owoæ powierzchni.
Drobne szczegó³y pojawiaj¹ siê w miarê zbli¿ania siê do obiektu. Oznacza to, ¿e
wiêksze obrazki nie s¹ powiêkszeniami mniejszych. Przy zwiêkszaniu obrazka
rozdzielczoæ szczegó³ów jest taka sama, a jakoæ siê nie pogarsza.
Nieregularnoæ deseniu
Wewnêtrzna struktura materia³ów u¿ywanych do tworzenia tekstur czêsto ma
regularny wzór. Deseñ ten, na przyk³ad drewna b¹d granitu, pojawia siê przy
ciêciu materia³u. Na regularnoæ deseniu mo¿na wp³ywaæ, tworz¹c jednolit¹
teksturê lub pozwalaj¹c na przypadkowe zmiany. Mo¿na tak¿e utworzyæ deseñ,
w którym po³owa elementów bêdzie jednolita, a po³owa przypadkowa.
Niezrenderowane projekty tekstur
Niezrenderowane projekty tekstur zawieraj¹ wszystkie w³aciwoci tekstury,
a tak¿e miniaturê obrazka u¿ywan¹ do wywietlania tekstury.
Tekstury tworzone przez u¿ytkownika, a tak¿e gotowe wzorce tekstur, s¹
przechowywane w formacie pliku tekstury. Tekstury takie symuluj¹ powierzchnie,
na przyk³ad kamieñ, chmury lub fale.
Pliki programu Corel TEXTURE maj¹ kilka wspólnych cech:
Projekty tekstur mo¿na edytowaæ i zmieniaæ w dowolnym momencie.
Pliki projektów tekstur maj¹ wzglêdnie ma³¹ wielkoæ (40-50 KB).
Projekty tekstur przed wykorzystaniem w innych aplikacjach nale¿y
zrenderowaæ.
Zrenderowane projekty tekstur
Zrenderowana tekstura zostaje przetworzona na mapê bitow¹, któr¹ mo¿na
importowaæ do innych aplikacji. Teksturê mo¿na renderowaæ na ekranie, aby j¹
obejrzeæ i wprowadziæ zmiany. Nale¿y pamiêtaæ o nastêpuj¹cych cechach
zrenderowanych tekstur:
Mo¿na ich u¿ywaæ w innych aplikacjach.
4
Corel TEXTURE: Rozdzia³ 1
Mo¿na okreliæ rozmiar i rozdzielczoæ zrenderowanej tekstury. Rozdzielczoæ
zale¿y od przeznaczenia tekstury. Dokumenty elektroniczne wymagaj¹ niskiej
rozdzielczoci, a drukowane wysokiej.
Zrenderowane tekstury zapisywane s¹ w postaci plików BMP.
Zrenderowanej tekstury nie mo¿na edytowaæ ani zmieniaæ w programie Corel
TEXTURE. Mo¿na jednak importowaæ zrenderowany obrazek do innego
programu i edytowaæ go jako mapê bitow¹.
Wprowadzenie do programu Corel TEXTURE
W³asne tekstury mog¹ byæ tworzone w celu wykorzystania ich jako t³a stron
WWW, tapety pulpitu b¹d czêci projektu wykonywanego w innej aplikacji.
Tworzenie nowej tekstury mo¿na rozpocz¹æ od pustego projektu, wzorca tekstury
lub te¿ skorzystaæ z Kreatora tekstur.
Tworzenie tekstury od podstaw
Rozpoczêcie pracy od pustej tekstury umo¿liwia utworzenie w³asnego projektu.
Na pocz¹tku do dyspozycji jest czysta p³ytka, czyli owietlona dwoma punktami
wietlnymi, czarna, p³aska, pozbawiona wszelkich cech powierzchnia. Tworzenie
nowej tekstury to najlepszy sposób na wypróbowanie ró¿nych projektów.
Aby utworzyæ teksturê od podstaw:
1 Z menu Plik wybierz polecenie Nowy .
2 Wybierz opcjê »Pusta« tekstura.
3 Nacinij przycisk Nowa.
Tworzenie tekstury przez modyfikacjê wzorca tekstury
Program Corel TEXTURE zawiera wzorce tekstur, które mo¿na zmieniaæ, aby
tworzyæ w³asne obrazki. Dostêpne tekstury mo¿na przegl¹daæ w galerii tekstur.
Aby utworzyæ teksturê przez modyfikacjê wzorca tekstury:
1 Z menu Plik wybierz polecenie Nowy .
2 Wybierz opcjê Wzorzec tekstury.
3 Nacinij przycisk Nowa.
4 Kliknij kartê, aby obejrzeæ zawartoæ strony.
5 Wybierz odcieñ z listy Typ tekstury.
6 Kliknij dwukrotnie obrazek z galerii.
Korzystanie z programu Corel TEXTURE
5
Aby unikn¹æ zmiany gotowego projektu, teksturê nale¿y zapisaæ w pliku o innej
nazwie.
Tworzenie tekstury za pomoc¹ Kreatora tekstur
Kreator tekstur pomaga w tworzeniu nowych, z³o¿onych tekstur u¿ytkownika.
Korzystaj¹c z niego mo¿na wykonaæ wszystkie czynnoci konieczne do utworzenia
nowej tekstury, podejmuj¹c decyzje dotycz¹ce projektu. W dowolnym momencie
mo¿na wróciæ do wczeniejszych ustawieñ i zmieniæ je.
Aby utworzyæ teksturê za pomoc¹ Kreatora tekstur:
1 Z menu Plik wybierz polecenie Nowy .
2 Wybierz opcjê Kreator tekstur.
3 Nacinij przycisk Nowa.
4 Postêpuj zgodnie z instrukcjami wywietlanymi na ekranie.
Okrelanie rozmiaru i rozdzielczoci tekstury
Ustalany przez u¿ytkownika rozmiar tekstury zale¿y od jej przeznaczenia. Mo¿e
ona zostaæ wykorzystana jako t³o strony WWW, czêæ z³o¿onego obrazka b¹d
innej aplikacji. Okrelana rozdzielczoæ tekstury zale¿y od tego, czy ma ona byæ
u¿ywana w formie pliku, czy wydrukowana.
Aby okreliæ rozmiar tekstury:
1 Z menu Plik wybierz polecenie Ustawienia obrazka .
2 Wybierz jedn¹ z opcji w sekcji Jednostki.
3 Wpisz wartoæ w polu Szerokoæ tekstury.
4 Wpisz wartoæ w polu Wysokoæ tekstury.
Aby okreliæ rozdzielczoæ tekstury:
1 Z menu Plik wybierz polecenie Ustawienia obrazka .
2 Wybierz jedn¹ z opcji w sekcji Rozdzielczoæ.
3 Wpisz wartoæ w polu Szerokoæ tekstury.
4 Wpisz wartoæ w polu Wysokoæ tekstury.
6
Corel TEXTURE: Rozdzia³ 1
4883226.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin