pieszy_na_drodze.pdf

(660 KB) Pobierz
Microsoft Word - pieszy_na_drodze.doc
Szkoþa Podstawowa w Gibach
zz
zz
90 minut:
z
zaj ħ cia lekcyjne lub pozalekcyjne
zzz
sala gimnastyczna lub korytarz szkolny, podzielony na cztery cz ħĻ ci:
 
w I jest ulica (skrzy Ň owanie) z przej Ļ ciem dla pieszych,
 
w II – droga z poboczem poza obszarem zabudowania.
 
Cz ħĻę III wydzielona na plansze i hasła.
 
w IV gromadz Ģ si ħ dzieci na powitaniu i po Ň egnaniu.
 
ucze ı poznaje zasady przej Ļ cia przez jezdni ħ ,
 
rozumie znaczenie sygnalizacji Ļ wietlnej,
 
poznaje znaki drogowe dla pieszych i wie, gdzie s Ģ umiejscowione,
 
jest przekonany o konieczno Ļ ci noszenia Ļ wiateł odblaskowych,
 
nazywa elementy ulicy,
 
wła Ļ ciwie reaguje na sygnał d Ņ wi ħ kowy,
 
potrafi zachowa ę bezpiecze ı stwo na jezdni, poboczu, chodniku i przej Ļ ciu dla
pieszych,
 
wie – czego nie wolno czyni ę na ulicy,
 
przyswaja wiersz o ruchu drogowym,
 
zna niebezpiecze ı stwa wynikaj Ģ ce z nieprzestrzegania przepisów ruchu drogowego
pogadanka, drama, ę wiczeniowa, pokaz, ekspresja ruchowa, na Ļ ladowcza,
zabawowa
z
plansze, krzy Ň ówka, znaki drogowe, hasła, zagadki słowno – obrazkowe, wiersz
„Czerwone stój! Zielone id Ņ !” – Piotra Łosowskiego, dyplomy
zbiorowa, grupowa, indywidualna
zz
N – nauczyciel; U - uczniowie
24176188.001.png
z
zzzzz
 
zasadami przechodzenia przez jezdni ħ (5 zasad),
 
przechodzenie przez jezdni ħ z sygnalizacja Ļ wietln Ģ ,
 
poruszanie si ħ po drodze poza miastem,
 
czego nie wolno na jezdni.
N. Przedstawia uczniom policjanta i zaprasza do prelekcji.
U. Słuchaj Ģ i zapami ħ tuj Ģ informacje, ogl Ģ daj Ģ prezentowane czynno Ļ ci.
U Ļ wiadamiaj Ģ zasady poruszania si ħ po jezdni.
z
zzz
N. Przydziela uczniom szarfy i tłumaczy zasady zabawy. Daje sygnał do
zabawy i do zamiany ról przez dzieci.
Uczniowie z szarfami w r ħ kach s Ģ pojazdami i poruszaj Ģ si ħ po jezdni, za Ļ
uczniowie z szarfami na plecach s Ģ pieszymi i przechodz Ģ przez przej Ļ cie dla
pieszych.
Na dany sygnał dzieci – auta poruszaj Ģ si ħ po drodze, na widok pieszych
zatrzymuj Ģ si ħ , by przepu Ļ ci ę ich na przej Ļ ciu dla pieszych. Potem nast ħ puje zamiana
ról. Dzieci ucz Ģ si ħ korzystania z przej Ļ cia dla pieszych, rozumiej Ģ , Ň e kierowca
pojazdu winien zatrzyma ę si ħ przed przej Ļ ciem dla pieszych, by przepu Ļ ci ę pieszych.
z z z z
N. Wygłasza dzieciom słowa wiersza i prosi o powtórzenie: Id Ģ dzieci do
szkoły rano. Zanim przejd Ģ przez ulic ħ , to przystan Ģ . Spojrz Ģ w lewo, potem w prawo
rzuc Ģ okiem i na zebr ħ wchodz Ģ Ļ miałym krokiem.
U. Uczniowie słuchaj Ģ i powtarzaj Ģ , zapami ħ tuj Ģ c, by zanim wejd Ģ na przej Ļ cie
dla pieszych jeszcze raz upewnili si ħ , czy droga jest wolna.
zzzzz
N. Prezentuje krzy Ň ówk ħ i hasła do odgadni ħ cia. Po wypowiedzi uczniów
wpisuje odgadni ħ te wyrazy w puste pola.
U. Przygl Ģ daj Ģ si ħ odgaduj Ģ poszczególne hasła i zgłaszaj Ģ je nauczycielowi.
Czytaj Ģ rozwi Ģ zanie krzy Ň ówki., utrwalaj Ģ w ten sposób poznawane hasła.
zzzz
N. Prosi o powtórzenie pierwszej cz ħĻ ci wiersza.
Wygłasza dzieciom słowa wiersza i prosi o powtórzenie: Gdy po chwili po
chodniku id Ģ dzieci dalej, ruch na drodze nie przera Ň a dzieci wcale, bo gdy wita ich
Ļ wiatłami skrzy Ň owanie, to ten wierszyk u Ļ miechni ħ ty mówi Ģ sobie.
Uczniowie powtarzaj Ģ razem z nauczycielem.
zzzzzzz
N. Pokazuje uczniom trzy koła: sygnalizacj ħ Ļ wietln Ģ i obja Ļ nia zasady
przej Ļ cia przez jezdni ħ z sygnalizacj Ģ Ļ wietln Ģ .
U. Obserwuj Ģ kolorowe koła i słuchaj Ģ . Na sygnał koła zielonego uczniowie
przechodz Ģ , na sygnał czerwonego zatrzymuj Ģ si ħ , na sygnał Ň ółtego czekaj Ģ ,
utrwalaj Ģ w ten sposób zasad ħ przechodzenia przez jezdni ħ z sygnalizacj Ģ Ļ wietln Ģ .
zzzzzz
(3 minuty)
N. Przypomina z uczniami cz ħĻę wiersza ju Ň nauczonego.
Wygłasza III cz ħĻę wiersza i prosi o powtórzenie: Czerwone stój! Czerwone
stój!
bo jada aut. Przez jezdni ħ id Ņ , gdy Ļ wieci ci zielone Ļ wiatło.
Czerwone stój!
Zielone id Ņ ! A Ň ółte czekaj, Czerwone stój! Zielone id Ņ , nigdy nie zwlekaj.
U. Powtarzaj Ģ i pami ħ taj Ģ znaczenie danego koloru w sygnalizacji Ļ wietlnej.
zz”
N. Dzieli uczniów na trzy zespoły i wr ħ cza im koła: czerwone , zielone i Ň ółte .
Uczniowie maj Ģ za zadanie reagowa ę ruchem na wła Ļ ciwy kolor koła. Powtarza III
cz ħĻę wiersza.
U. Odbieraj Ģ koła i wła Ļ ciwie reaguj Ģ ruchem na sygnał Ļ wietlny.
zzzz”
N. Wr ħ cza uczniom plansze (wcze Ļ niej zespoły były ju Ň podzielone w
poprzedniej zabawie) z zagadkami do pokolorowania kół – Ļ wiateł na wła Ļ ciwy kolor
po odczytaniu tre Ļ ci zagadki.
- Gdy Ļ wiatło Ļ wieci, grzecznie stoj Ģ wszystkie dzieci.
- sygnał znaczy: czekaj! Przez ulic ħ nie przebiegaj!
- Kiedy Ļ wiatło masz mo Ň esz przej Ļę na drug Ģ stron ħ .
Nauczyciel prosi o odczytanie zagadek. Po wysłuchaniu zawiesza je pod hasłem
głównym: „PRZECHODZENIE PRZEZ JEZDNI Ħ Z SYGNALIZACJ ġ
ĺ WIETLN ġ ”.
U. Odbieraj Ģ w zespołach plansze z zagadkami i słuchaj Ģ polece ı . Na sygnał
koloruj Ģ koła. Odczytuj Ģ zagadki.
zz
N. Nauczyciel wywiesza kolejne hasło: „NA DRODZE POZA MIASTEM”.
Pod hasłem umieszcza plansz ħ sytuacyjn Ģ przedstawiaj Ģ c Ģ w ħ druj Ģ ce dzieci poboczem
drogi. Pyta uczniów, jak Ģ stron Ģ drogi powinni chodzi ę piesi poza miastem.
U. Przygl Ģ daj Ģ si ħ i czytaj Ģ . Odpowiadaj Ģ : lew Ģ stron Ģ , by z naprzeciwka
widzie ę nadje Ň d Ň aj Ģ ce samochody.
N. Przypina zasad ħ : POZA TERENEM ZABUDOWANYM CHODZIMY
LEW ġ STRON ġ DROGI.
z zz
N. Policjant prezentuje Ļ wiatła odblaskowe i pyta o ich rol ħ w ruchu drogowym.
Wywieszenie hasła na Ļ cianie: „NO ĺ NA TORNISTRZE LUB UBRANIU
ĺ WIATŁA ODBLASKOWE”.
U. Wypowiadaj Ģ si ħ : by piesi byli widzialni z daleka.
zzzz
N. Powtarza razem z dzie ę mi.
24176188.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin