BADANIE UKLADU NAPEDOWEGO Z SILNIKIEM PRADU STALEGO ZASILANYM Z NAWROTNEGO PRZEKSZTALTNIKA TYRYSTOROWEGO.pdf

(253 KB) Pobierz
Microsoft Word - prostownik2.doc
KATEDRA ENERGOELEKTRONIKI I MASZYN ELEKTRYCZNYCH
Jaros³aw Guziñski
BADANIE UK£ADU NAPÊDOWEGO Z SILNIKIEM
PR¥DU STA£EGO ZASILANYM Z NAWROTNEGO
PRZEKSZTA£TNIKA TYRYSTOROWEGO
Instrukcja do æwiczenia laboratoryjnego
Gdañsk 2003
Wersja 2 (26.XI.2003)
269818634.005.png
Cel æwiczenia
Celem æwiczenia jest zapoznanie z dzia³aniem uk³adu regulacji prêdkoci k¹towej silnika
obcowzbudnego pr¹du sta³ego zasilanego z tyrystorowego przekszta³tnika nawrotnego,
zbadanie i zarejestrowanie przebiegów w uk³adzie, przeprowadzenie procedury strojenia
regulatorów na obiekcie rzeczywistym oraz przeprowadzenie analizy uk³adu.
Wstêp
Najczêciej obecnie stosowan¹ metod¹ regulacji prêdkoci obrotowej silników pr¹du
sta³ego jest zastosowanie przekszta³tników tyrystorowych o komutacji sieciowej.
Przekszta³tniki tyrystorowe umo¿liwiaj¹ p³ynn¹ regulacjê napiêcia i pr¹du. Przekszta³tniki
wykorzystywane s¹ do zasilania obwodu twornika silnika oraz, w uk³adach dwustrefowej
regulacji prêdkoci, do zasilania obwodu wzbudzenia silnika. Napêdy pr¹du sta³ego z
przekszta³tnikami tyrystorowymi, przy zastosowaniu odpowiedniego uk³adu regulacji,
umo¿liwiaj¹ uzyskanie p³ynnej regulacji prêdkoci i innych wymaganych w uk³adzie
napêdowym wielkoci jak np. momentu obrotowego. Uk³ad regulacji umo¿liwia odpowiednie
kszta³towanie charakterystyk mechanicznych silnika zapewniaj¹c, przy sprzê¿eniu
prêdkociowym uzyskanie sztywnych charakterystyk mechanicznych.
W uk³adach napêdowych pr¹du sta³ego stosuje siê najczêciej strukturê szeregow¹
(kaskadow¹) regulatora prêdkoci z podporz¹dkowanym regulatorem pr¹du twornika.
Tyrystorowy przekszta³tnik nawrotny
W napêdach pr¹du sta³ego najchêtniej, ze wzglêdu na cenê, stosowane s¹ prostowniki
tyrystorowe. Przy uk³adach wiêkszej mocy stosuje siê uk³ady trójfazowe np. prostownik 6T -
rys. 1.
Rys. 1. Prostownik 6T zasilaj„cy twornik silnika pr„du sta‡ego
Uk³ad z rys. 1 jest uk³adem dwukwadrantowym tj. zapewniaj¹cym pracê silnikow¹ i
pr¹dnicow¹ maszyny przy jednym kierunku wirowania. Zmiana kierunku obrotów silnika w
takim uk³adzie wi¹¿e siê z koniecznoci¹ prze³¹czenia zacisków obwodu twornika lub
wzbudzenia maszyny.
P³ynna zmiana kierunku obrotów jest mo¿liwa do uzyskania przy zastosowaniu
prostownika rewersyjnego (nawrotnego, dwukierunkowego) stanowi¹cego po³¹czenie dwóch
prostowników 6T - rys. 2.
1.
2.
3.
269818634.006.png 269818634.007.png
Rys. 2. Przekszta‡tnik nawrotny z d‡awikiem wyr ó wnawczym
Przekszta³tnik rewersyjny mo¿e pracowaæ przy równoczesnym wysterowaniu tyrystorów
obu prostowników 6T lub przy sterowaniu naprzemiennym. Przy równoczesnym sterowaniu
obu mostków konieczne jest zapewnienie równoci rednich napiêæ na wyjciach obu
uk³adów:
U
d
0
cos
a
1
=
U
d
0
cos
b
2
(1)
gdzie:
a k¹t opró¿nienia w³¹czenia tyrystorów przekszta³tnika P1
b k¹t opónienia w³¹czenia tyrystorów przekszta³tnika P2
Na podstawie (1) mo¿na stwierdziæ, ¿e k¹ty wyzwalania obu prostowników musz¹
spe³niaæ warunek:
1 +
b
1 =180
°
(2)
Oznacza to, ¿e jeden z uk³adów znajduje siê w zakresie pracy prostownikowej a drugi w
zakresie pracy falownikowej. Pomimo tych samych wartoci rednich napiêæ pomiêdzy
obydwoma uk³adami wystêpuje ró¿nica wartoci chwilowych napiêæ. Ró¿nica ta powoduje
przep³yw pr¹du wyrównawczego, którego wartoæ musi byæ ograniczona przez wprowadzenie
d³awika wyrównawczego. Uk³ad z d³awikiem wyrównawczym umo¿liwia p³ynn¹ zmianê
kierunku pr¹du p³yn¹cego przez obci¹¿enie co zapewnia du¿¹ dynamikê uk³adu. Rozwi¹zanie
to jest stosowane dla mniejszych mocy, w których jest mo¿liwy do przyjêcia przep³yw pr¹du
wyrównawczego.
W uk³adach wiêkszej mocy stosowane jest sterowanie naprzemienne obu prostowników.
W danej chwili podawane s¹ impulsy steruj¹ce jedynie na tyrystory jednego mostka. Takie
sterowanie eliminuje wystêpowanie pr¹du wyrównawczego ale pogarsza dynamikê uk³adu. W
uk³adzie pracuj¹cym bez pr¹du wyrównawczego przy zmianie kierunku pr¹du konieczne jest
bowiem wprowadzenie krótkiej przerwy
P1
a
P2
b
M
forward
reverse
Rys. 3. Przekszta‡tnik nawrotny bez d‡awika wyr ó wnawczego
1
2
a
beznapiêciowej rzêdu paru ms zapewniaj¹cej zanik
pr¹du obci¹¿enia. Schemat uk³adu przekszta³tnika nawrotnego bez d³awika wyrównawczego
przedstawiono na rys. 2.
269818634.008.png
Obszary pracy dla przekszta³tnika nawrotnego przedstawiono w uk³adzie wspó³rzêdnych
(I d , U d ) na rys. 4.
Rys. 4. Obszary pracy przekszta‡tnika nawrotnego w uk‡adzie wsp ó ‡rzŒdnych ( I d ,U d )
Ogólna struktura uk³adu regulacji
W napêdzie pr¹du sta³ego stosowana jest przy ma³ych mocach struktura równoleg³a
regulatorów a przy wiêkszych mocach struktura szeregowa. Struktura szeregowa sk³ada siê z
po³¹czonych kaskadowo regulatorów PI prêdkoci i pr¹du twornika - rys. 3.
Rys. 5. Uk‡ad regulacji o strukturze szeregowej
i z dla
podporz¹dkowanego regulatora pr¹du. Regulator pr¹du za porednictwem uk³adu sterowania
tyrystorami US wymusza zmianê napiêcia zasilaj¹cego silnik co powoduje zmianê wartoci
pr¹du twornika. Ograniczenie sygna³u wyjciowego z regulatora prêdkoci, umo¿liwia w tym
uk³adzie sterowania, ograniczenie pr¹du silnika. Ograniczenie napiêcia wyjciowego
przekszta³tnika odbywa siê przez odpowiednie ograniczenie sygna³u wyjciowego regulatora
pr¹du.
z
i prêdkoci mierzonej w okrela zadan¹ wartoæ pr¹du twornika
4.
W obwodzie nadrzêdnym regulator prêdkoci R w na podstawie ró¿nicy sygna³ów
prêdkoci zadanej w
269818634.001.png 269818634.002.png 269818634.003.png
5. Regulator V
W przekszta³tniku nawrotnym pracuj¹cym z blokad¹ pr¹du wyrównawczego konieczne
jest zastosowanie logicznego uk³adu regulatora V. Regulator V decyduje o przebiegu
rozruchu, nawrotu lub hamowania, okrelaj¹c momenty zablokowania jednej sekcji i
odblokowania drugiej sekcji przekszta³tnika. Wymagane jest spe³nienie przez uk³ad logiczny
nastêpuj¹cych warunków:
· impulsy wyzwalaj¹ce tyrystory powinny wprowadzaæ w stan przewodzenia tylko ten
przekszta³tnik, który dostarcza pr¹du obci¹¿enia, przekszta³tnik chwilowo nieczynny
powinien byæ zablokowany,
· przy zmianie znaku sygna³u regulatora prêdkoci musi nast¹piæ prze³¹czenie uk³adu
regulacji z jednej sekcji na drug¹,
· zablokowanie impulsów wyzwalaj¹cych tyrystory w sekcji, mo¿e nast¹piæ dopiero po
zmniejszeniu pr¹du tej sekcji do wartoci bliskiej zeru,
· odblokowanie wchodz¹cej do pracy sekcji, mo¿e nast¹piæ dopiero wtedy, gdy
tyry-
story sekcji przeciwnej znajduj¹ siê w stanie zaporowym,
· w celu osi¹gniêcia ³agodnego przejcia pr¹du z jednego przekszta³tnika na drugi nale¿y
unikaæ nieregularnych skoków napiêcia wyprostowanego przy zmianie kierunku pr¹du
(rednie napiêcia przekszta³tników powinny byæ równe).
Ten sposób sterowania pozwala unikn¹æ pr¹dów wyrównawczych p³yn¹cyc
h poza
obci¹¿eniem, a w konsekwencji wyeliminowaæ kosztowne d³awiki pr¹du wyrównawczego, co
jest szczególnie istotne w uk³adach du¿ej mocy.
W praktyce wymagania przedstawione powy¿ej mog¹ byæ spe³nione, gdy pr¹d p³yn¹cy
przez obci¹¿enie jest pr¹dem ci¹g³ym. W warunkach, kiedy wystêpuje pr¹d przerywany,
konieczne jest zastosowanie wyszukanych uk³adów sterowania, które mog³yby zapewniæ
prawid³ow¹ pracê systemu przy przejmowaniu obci¹¿enia z jednego uk³adu przekszta³tnika na
drugi.
Praca uk³adu nawrotnego przy pr¹dzie przerywanym
Je¿eli rednia wartoæ pulsacji sk³adowej zmiennej pr¹du twornika jest mniejsza od
sk³adowej sta³ej wówczas mówimy o przewodzeniu ci¹g³ym przekszta³tnika. W innym
przypadku, je¿eli chwilowa ujemna wartoæ sk³adowej zmiennej pr¹du jest wy¿sza od
sk³adowej sta³ej, przebieg pr¹du wyprostowanego staje siê nieci¹g³y, a przebieg napiêcia
wyprostowanego ró¿ni siê od tego , jaki wystêpuje przy przewodzeniu ci¹g³ym. Zmiana
kszta³tu napiêcia wp³ywa na wartoæ redni¹ tego przebiegu, zatem zale¿noæ miedzy k¹tem
wysterowania tyrystorów i rednim napiêciem wyprostowanym zostanie zachwiana, bêdzie
inna ni¿ dla przewodzenia ci¹g³ego.
Dla pracy prostownikowej i falownikowej ci¹g³oæ napiêcie wyprostowane zale¿y od
charakteru obci¹¿enia. Twornik maszyny pr¹du sta³ego, ze wzglêdu na indukowanie siê w
nim si³y elektromotorycznej rotacji SEM, charakteryzuje siê zdolnoci¹ magazynowania
napiêcia. Wynika z tego, ¿e przy zmianie obci¹¿enia uk³adu ze stanu ja³owego do obci¹¿enia
znamionowego, przy sta³ym k¹cie wysterowania tyrystorów, wystêpuje du¿y spadek napiêcia
wyprostowanego. Wynika z tego fakt, ¿e je¿eli chce siê utrzymaæ sta³e napiêcie
wyprostowane zarówno przy przewodzeniu ci¹g³ym jak i przerywanym nale¿y zmieniæ k¹t
wysterowania tyrystorów. W przypadku pracy falownikowej dla zapewnienia sta³ej wartoci
napiêcia wyprostowanego przy pracy z pr¹dem ci¹g³ym i przerywanym konieczne jest
równie¿ przesuniêcie k¹ta wysterowania tyrystorów.
Wniosek wyp³ywaj¹cy z powy¿szych rozwa¿añ jest nastêpuj¹cy: w przyp
adku
przewodzenia ci¹g³ego napiêcie wyprostowane jest jedynie funkcj¹ k¹ta wysterowania
tyrystorów, za w przypadku przewodzenia przerywanego zale¿y do k¹ta wysterowania i od
6.
269818634.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin