zarzązdanie logistyczne w zaopatrzeniu _8 str_.pdf

(390 KB) Pobierz
Microsoft Word - zarzązdanie logistyczne w zaopatrzeniu _8 str_.doc
Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
Temat: Zarządzanie logistyczne w zaopatrzeniu
Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
1. Wstęp
2. Logistyka zaopatrzenia w łańcuchu dostaw
3. Zarządzanie materiałami
4. Zapasy i ich znaczenie
5. Podsumowanie
Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
1. Wstęp
Celem zaopatrzenia jest dostarczenie właściwego wyposażenia technicznego, materiałów, usług oraz
zasileń innego rodzaju we właściwej ilości o odpowiedniej jakości, z właściwego źródła we właściwym
czasie i za korzystną cenę. Zasilanie działu zaopatrzenia pochodzi z wielu źródeł m. in. z projektowania,
działalności badawczo-rozwojowej, produkcji, działalności usługowej, dystrybucji, marketingu, finansów,
kadry kierowniczej, Można powiedzieć, iż nie ma idealnej, dobrej dla wszystkich formy struktury
organizacji dla zorganizowania zaopatrzenia.
2. Logistyka zaopatrzenia w łańcuchu dostaw
Współczesne otoczenie wymaga od firm zarządzania przepływem i składowaniem materiałów (surowców,
półproduktów i wyrobów gotowych) od źródeł dostawców do ostatecznego klienta. Z punktu widzenia
pojedynczej firmy pomocne jest spojrzenie na łańcuch dostawa jak na system logistyczny składający się z
logistyki zaopatrzenia(wejście do systemu – zarządzanie materiałami i zakupy) i logistyki dystrybucji
(wyjścia z systemu – obsługa klienta i kanały dystrybucji). W łańcuchu dostaw występują różnice między
systemami zaopatrzenia w różnych firmach, Różnice te mają bowiem istotny wpływ na projektowanie i
zarządzanie logistycznymi łańcuchami dostaw. Przesuwając się wzdłuż łańcucha dostaw, złożonego z
wielu niezależnych firm, możemy dostrzec istotne różnice między systemami zaopatrzenia w każdej z tych
firm, Łańcuch dostaw może zaczynać od np. działalności operacyjnej firmy, gdzie logistyczny system
zaopatrzenia stanowi w zasadzie część procesu wydobywczego lub produkcyjnego np. (wydobycie węgla
w kopalni).Firmy przemysłu wydobywczego kładą największy nacisk na swoje systemy dystrybucji, które
umożliwiają dostarczenie odpowiednich ilości wydobywanego surowca we właściwym czasie i miejscu
następnej firmie w łańcuchu dostaw, a zatem, nie zajmie najprawdopodobniej tyle uwagi, co system
zaopatrzenia w następnej firmie w łańcuchu dostaw.
Istnieje wiele interesujących aspektów logistyki zaopatrzenia. Co dla jednej firmy jest logistyką
zaopatrzenia (na wejściu systemu), przez inną jest często postrzegane jako logistyka dystrybucji (na
wyjściu systemu). W miarę przesuwania się wzdłuż łańcucha dostaw rośnie wartość produktu, co zwykle
powoduje także zwiększanie kosztów logistycznych, Ponadto należy pamiętać, że firma może być
ogniwem kilku łańcuchów dostaw. Innym ważnym aspektem naszych rozważań na temat logistycznych
systemów zaopatrzenia są różnice w ich złożoności w poszczególnych firmach.
3. Zarządzanie materiałami
Efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw wymaga starannej koordynacji logistycznego systemu
zaopatrzenia, który często nazywa się zarządzaniem materiałami, z logistycznym systemem dystrybucji
(tzw. dystrybucję fizyczną). W efektywnym zarządzaniu logistycznym łańcuchem dostaw, ważną rolę
odgrywa integracja systemu zaopatrzenia i dystrybucji, Brak integracji może spowodować niepoprawne i
nieefektywne zarządzanie logistyczne w zaopatrzeniu (może go wywołać nadmierny zapas).
Tak więc zarządzanie materiałami to planowanie i kontrola przepływu materiałów, które są częścią
logistycznego systemu zaopatrzenia. Zarządzanie materiałami obejmuje:
- zaopatrzenie
- magazynowanie
- planowanie produkcji
- transport zaopatrzeniowy
- odbiór materiałów
- kontrolę jakości materiałów
- zarządzanie i sterowanie zapasami
- gromadzenie i usuwanie odpadów
Zaopatrzenie
Efektywne zaopatrzenie w towary i usługi może przyczynić się do przewagi konkurencyjnej danej
organizacji. Proces zaopatrzenia łączy uczestników łańcuch dostaw i zapewnia pożądaną jakość tworzoną
przez dostawców. Jakość materiałów i usług „wchodzących” wpływa na jakość „wychodzących” z
systemu wyrobów gotowych (czyli na zadowolenie klienta i dochód firmy).
Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
Zaopatrzenie to złożony proces, który jest trudny do zdefiniowania, W zależności do sytuacji zaopatrzenie
można zdefiniować:
- jako akt zakupu towarów i usług dla firmy (znaczenie węższe)
- jako proces pozyskiwania dóbr i usług dla firmy (znaczenie szersze).
Proces zaopatrzenia jest jednak czymś więcej niż kulminacją działania. Jest to pomyślne zrealizowanie
cyklu czynności, które często mogą przekraczać granice organizacji, Tak więc najogólniej można
powiedzieć, że zaopatrzenie składa się ze wszystkich działań, które są niezbędne do nabycia dóbr i usług
zgodnych z wymaganiami użytkownika.
M. E. Porter wyjaśnił strategiczne znaczenie zaopatrzenia, które obejmuje takie czynności jak
kwalifikacja nowych dostawców, kupowanie różnych rodzajów materiałów i monitorowanie
wykonawstwa.
Działania składające się na proces zaopatrzenia:
- Określenie lub powtórna ocena potrzeb (transakcja zakupu jest inicjowana w odpowiedzi bądź to na
nową lub istniejącą potrzebę użytkownika).
- Zdefiniowanie i ocena wymagań użytkownika (gdy potrzeba jest określona, wymagania, które z niej
wynikają muszą być poddane bądź wyrażone za pomocą jakiegoś mierzalnego kryterium).
- Podjęcie decyzji czy produkować we własnym zakresie czy dokonać zakupu.
- Określenie typu zakupu (wyróżniamy 3 typy zakupów: proste ponowienie zakupu lub zakup rutynowy;
zmodyfikowany zakup powtórny; całkowicie nowy zakup).
- Przeprowadzenie analizy rynku
- Określenie wszystkich możliwych dostawców
- Wstępna selekcja wszystkich możliwych źródeł zaopatrzenia
- Ocena pozostałych dostawców
- Wybór konkretnego dostawcy
- Przyjęcia dostawcy produktu lub usługi
- Ocena wykonania dostawy
Zarządzanie procesem zakupu. Zarządzanie procesem zakupu może być dość trudne z wielu
powodów (nieelastyczna struktura organizacyjna, nieelastyczna kultura organizacyjna). Niemniej jednak
dla większości firm proces ten jest względnie łatwy, Należy pamiętać, że każda firma jest inna, więc
proces zaopatrzenia będzie mieć inny/odmienny charakter. Tak więc można zastosować czteroetapowe
postępowanie (dostosowując je do własnych potrzeb firmy) składające się na ten proces:
- określenie typu zakupu
- określenie niezbędnego poziomu nakładów
- realizacja procesu zakupu
- ocena efektywności procesu zakupu
A zatem, chociaż zaopatrzenie jest procesem złożonym, może być zarządzane efektywnie, jeśli menadżer
wypracuje pewne systemowe rozważania jego realizacji. Kluczowym czynnikiem jest tu rozwój
współpracy między firmą a dostawcą.
Ocena dostawcy/sprzedawcy i współpraca z nim. Strategia zatrudnienia mniejszej liczby
dostawców/sprzedawców oznacza zawarcie sojuszu lub nawiązanie partnerstwa z wybranymi
dostawcami/sprzedawcami (wynika to z potrzeby zapewnienia przez cały czas odpowiedniej podaży
materiałów po optymalnym łącznym koszcie zakupu.
Niezależnie od tego czy dana firma nawiązała partnerstwo czy zawarła sojusz strategiczny ze swoim
dostawcą, w każdej sytuacji zaopatrzeniowej powinna ona uwzględnić pewne kryteria.
Kryterium wyboru dostawcy. Można wyróżnić 6 podstawowych i niezbędnych czynników, które
umożliwiają wybór odpowiedniego dostawcy:
- jakość – najważniejszy czynnik brany pod uwagę przy wyborze dostawcy. Odnosi się do wymagań w
stosunku do danego produktu, np. parametry techniczne, właściwości chemiczne lub fizyczne albo
Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
projektu. W praktyce dotyczy także: okresu użytkowania produktu, łatwość naprawy, konserwacja,
łatwość w użyciu i niezawodność.
- niezawodność – obejmuje realizacje dostaw. Aby uniknąć przestojów linii produkcyjnej, nabywca
wymaga od kontrahentów regularnych terminów dostaw. Miernikiem niezawodności jest także
gwarancja udzielona przez dostawce i stosowana przez niego procedura reklamacji.
- potencjał – kryterium to dotyczy przede wszystkim uwzględnienia obiektów produkcyjnych danego
dostawcy i ich zdolności/umiejętności technicznych, zarządcze i organizacyjne, jak i sterowanie
produkcją. Czynniki te wpływają na określenie czy dostawca posiada wyroby o wysokiej jakości.
- kondycja finansowa – firma powinna sprawdzić pozycję finansową dostawcy. Niestabilni dostawcy
mogą stwarzać niebezpieczeństwo (brak regularnej dostawy i obsługi)
- pożądane cechy – wrażenie jakie na kupującym wywarł dostawca lub jego wizerunek na rynku,
materiały instruktażowe i opakowania (w zależności od kupowanych materiałów), możliwość
świadczenia przez dostawcę usług naprawczych (np. sprzęt techniczny)
- lokalizacja dostawcy – oszacowanie kosztów transportu, firma musi sprawdzić położenie dostawcy
- znaczenie czynników wpływających na wybór dostawcy – zależy przede wszystkim od materiału,
który jest przedmiotem zakupu np. umiejętności techniczne, gwarancja, terminowość dostaw.
Źródła cen zakupu
Występują 4 źródła cen (metody określenia ceny poprzez analizę);
- rynki towarowe - na tych rynkach siła popytu i podaży określają ceny, które będą dyktować
nabywcom wszyscy potencjalni dostawcy. Ograniczenie podaży albo wzrost popytu na surowce
skutkują często wzrostem cen, odwrotna sytuacja zachodzi gdy wzrośnie podaż albo spadnie popyt.
- kotalogi z cenami – zawierają ceny podawane do publicznej wiadomości, które są ustalane na takie
standaryzowane produkty jak benzyna, materiały biurowe. W zależności od statusu przyznanego przez
dostawcę nabywcy mogą otrzymać rabat od ceny katalogowej.
- Oferty cenowe – nabywcy często wykorzystują tą analizę. Jest ona użyteczna do stymulowania
konkurencji między dostawcami.
- Negocjacje z potencjalnymi dostawcami – są skutecznym rozwiązaniem gdy nabywca jest
zainteresowany aliansem strategicznym lub długookresową współpracą z dostawcą. Proces ten jest
czasochłonny, ale przynosi znaczne korzyści z punktu widzenia ceny i jakości.
Koszty zakupu (można wyróżnić sześć rodzajów)
Tradycyjne obliczane koszty podstawowe na wejściu do systemu. Chodzi tu o pierwotną
cenę produktu lub materiałów, jaką płaci firma. Jest to też tradycyjna cena, jaką nabywcy próbują uzyskać
do dostawcy w wyniku przetargów, negocjacji lub zapytań o cenę. Stosowana przez nabywców w
pomiarze wyników i jest tylko jednym z czynników w łańcuchu dostaw branym pod uwagę w procesie
zakupu.
Bezpośrednie koszty transakcyjne. Są to koszty poszukiwania i przekazywania informacji o
potrzebach oraz realizacji przepływu materiałów w celu zakupu dóbr. Obejmuje on poszukiwanie
niezbędnych zapasów, zgłoszenie dostawcy zapotrzebowanie, przygotowanie i przekazanie zamówienia
dostawcy, potwierdzenie otrzymania zamówienia przez dostawcę, opracowanie dokumentów
wysyłkowych i otrzymanie informacji o przyjęciu nowych zapasów do magazynu.
Koszty transakcyjne można również zmniejszyć poprzez zawieranie umów na dostawy zbiorcze lub
systemowe. Polega to na bezpośrednim składaniu zamówień przez użytkownika u dostawcy, ograniczeniu
dokumentacji związanej z dostawą do jednej faktury oraz sprawdzaniu i kontroli dokonywanej przez
użytkownika. Bezpośrednie koszty transakcyjne wchodzą w skład kosztów ogólnozakładowych.
Koszty współpracy z dostawcą. Są to koszty tworzenia i podtrzymywania powiązań z dostawcą.
Obejmują one koszty podróży, szkolenia dostawcy oraz ustalenia powiązań planistycznych i operacyjnych
Zgłoś jeśli naruszono regulamin