Matematyka
Wykład II
Bruner 3 reprezentacje
Enaktywna – schemat działań
Ikoniczna – w postaci obrazów
Symboliczna – słowa lub inne symbole
Dziecko dosłownie definiuje zdarzenia przez działania, które je wywołały. W poznawaniu rzeczywistości najważniejszą rolę pełni akt działania – dotyk, ruch. Spostrzeżenie wzrokowe.
Dzięki spostrzeżenia i działania możliwe się staje kształtowanie złożonych czynności na poziomie:
- zdolności do rozumienia u dzieci zdolności do mówienia
- pomiędzy 2 a 5 rokiem życia dziecko uczy się ustalać związki między słowami
Szkolny sposób nauczania matematyki wymaga od dziecka pokonania dwóch ……..
-Dziecko musi być zdolne do funkcjonowania na poziomie reprezentacji symbolicznych, ikonicznych i enaktywnych oraz przechodzi z jednego poziomu na drugi.
Sukcesy w uczeniu się czytania i pisania
Szkolne uczenie preferuje reprezentacje ikoniczne i symboliczne
- każde zapisane działanie arytmetyczne
- cyfry to symbole liczb, znak + jest symbolem dokładania, - jest symbolem ubywania, = (równość) jest p[przeciwieństwem pary znaków <,>
- uczenie odbywa się na poziomie enaktywnym, a wzrok i słuch pełnia funkcję kontrolującą, wspomagającą i korygującą proces uczenia się.
W matematyce istotną rolę odgrywają czynności wykonywane w Czesie i przestrzeni na realnych przedmiotach.
- ignorowanie potrzeby liczenia na palcach lub patyczkach
Grafy są formą symbolicznego zapisu.
Pełnia ważną funkcję w nauczaniu matematyki, są naturalnym ułatwieniem w przechodzeniu z poziomu reprezentacji enaktywnych przez poziom reprezentacji ikonicznych na poziom reprezentacji symbolicznych. W praktyce szkolnej dzieci maja problem. Każdy graf to symbol wykonanej na wiele sposobów czynności.
Graf strzałka – gest wskazywania
Diagramy Venna – charakterystyczne przy klasyfikacjach.
Dojrzałość emocjonalna w uczniu matematyki
-emocje, jakie nastawienie ma dziecko do zadania, czy zechce podjąć trud rozwiązania, czy też będzie bronić się przed taką koniecznością.
- zadania umożliwiają opanowanie podstawowych pojęć
Czynniki od których zależy funkcjonowanie dzieci podczas rozwiązywania zadań matematycznych.
1) treść zadania i sposób zapoznania się dziecka z zadaniem
2) społeczne warunki rozwiązywania, zadanie może być rozwiązywane samodzielnie
3) cechy osobowości dziecka
4) stan motywacji
5) dojrzałość
6) nastawienie do pokonania trudności
- to samo zadanie ma innych stopień trudności w zależności od tego, czy dziecko rozwiązuje je w szkole czy w domu.
Cechy dzieci odpornych i nieodpornych emocjonalnie M. Tyszkowa
- dzieci odporne emocjonalnie skupiają uwagę na tym, co i jak należy zrobić w danej sytuacji trudnej;
- sprawnie działa mechanizm samokontroli
- mają dobrze ukształtowane nawyki reagowania na ujemne emocje
- zachowanie dzieci nieodpornych psychicznie jest sterowane frustracją
- dzieci nieodporne psychicznie szybko zmieniają cel działania
- nie dążą do rozwiązania zadania, ale starają się ze wszystkich sił od niego uciec
- dzieci nieodporne psychicznie doznają niepowodzeń w uczeniu się matematyki
Integracja czynności percepcyjno – motorycznych
- zaburzenia zdolności do efektywnego łączenia i koordynowania funkcji percepcyjnych (wzrok, słuch, dotyk, węch) i motorycznych mają pośredni lecz znaczący wpływ na uczenie się.
III. Grupy czynności wspomagających
1) dziecko musi przeczytać treść zadania, jest tu wspomagana umiejętność czytania ze zrozumieniem.
2) analizując treść zadania dziecko musi umieć wyszukać dane i znaleźć zależności miedzy nimi. Musi sprawnie dokonać manipulacji na przedmiotach zastępczych.
3) dzieci rysują graf, drzewko, uzupełniają tabelki.
Na koniec zapisują odpowiedź i wszystko to muszą wykonać sprawnie, estetycznie.
Dzieci które nie potrafią scalić swojej aktywności ruchowej.
Rozwój pojęć matematycznych u dziecka.
- każde dziecko w wieku przedszkolnym lubi się bawić, pod jego koniec zaczyna zdobywać wiedzę;
- młodsze dzieci badają rzeczywistość poprzez działanie poznają rzeczy i związki między nimi
- charakterystyczną cechą dzieci jest ich zainteresowanie różnego typu zagadkami.
Cechy procesów myślowych
- myślenie jest procesem poznania pośredniego
- małe dziecko reaguje na bodźce, które działają bezpośrednio na jego zmysły np. łapiąc piłkę
- w myśli można wyprzedzać rzeczywiste zmiany i z góry dokonywać poprawek w naszym działaniu.
- rozumienie tzw. niezmienników jest warunkiem kształtowania pojęcia liczby.
Pojęcie operacji
elka745