Autorouter_Specctra_cz1.pdf

(185 KB) Pobierz
Autorouter Specctra, część 1
P R O G R A M Y
czêæ 1
Projektowanie p³ytek drukowa-
nych do produkowanych obecnie
uk³adów elektronicznych jest zada-
niem niezwykle z³o¿onym. Aby
sprostaæ wysokim wymaganiom do-
tycz¹cym jakoci i niezawodnoci
danego urz¹dzenia oraz prostoty
jego monta¿u podczas produkcji,
powszechnie stosuje siê specjalis-
tyczne oprogramowanie wspomaga-
j¹ce projektowanie obwodów dru-
kowanych. Mo¿liwoæ zastosowania
techniki komputerowej w fazie
tworzenia projektu nowego urz¹-
dzenia pozwala nie tylko na
znaczne skrócenie czasu potrzebne-
go na jego opracowanie, ale tak¿e
na wyeliminowanie ewentualnych
b³êdów konstrukcyjnych ju¿ w fa-
zie tworzenia projektu. Jednym
z podstawowych czynników wp³y-
waj¹cych na jakoæ i parametry no-
woczesnych urz¹dzeñ elektronicz-
nych jest prawid³owo zaprojekto-
wana p³ytka drukowana. Dotyczy
to szczególnie uk³adów z sygna-
³ami o wysokich czêstotliwociach,
w których mozaika cie¿ek p³ytki
bezporednio wp³ywa na paramet-
ry ca³ego uk³adu. Podczas projek-
towania tego rodzaju p³ytek druko-
wanych niejednokrotnie wa¿ne jest
okrelenie rezystancji i pojemnoci
cie¿ek, rezystancji izolacji miêdzy
cie¿kami, równoleg³oci cie¿ek
na tej samej warstwie i miêdzy
warstwami, minimalna i maksymal-
na d³ugoæ cie¿ek, minimalne
i maksymalne czasy propagacji, po-
jemnoci paso¿ytnicze, impedancje
cie¿ek czy ekranowanie cie¿ek
sygna³owych.
Na rynku dostêpnych jest kilka
licz¹cych siê programów wspoma-
gaj¹cych projektowanie obwodów
drukowanych PCB. Wiêkszoæ
z nich zawiera zwykle modu³ edy-
tora PCB, który wraz z do³¹czony-
mi bibliotekami umo¿liwia wstêp-
n¹ obróbkê projektowanej p³ytki
oraz modu³ routera pozwalaj¹cego
na rêczne i automatyczne wytycze-
nie po³¹czeñ (cie¿ek) pomiêdzy
poszczególnymi elementami elektro-
nicznymi uk³adu. Jak to zwykle by-
wa, mo¿liwoci poszczególnych
programów oraz funkcje w jakie s¹
one wyposa¿one s¹ doæ zró¿nico-
wane. G³ównym modu³em, którego
parametry decyduj¹ zwykle o sile
programu jest modu³ autoroutera.
W tym i kilku kolejnych artyku-
³ach zaprezentujemy mo¿liwoci
autoroutera Specctra firmy Cadence
Design Systems. Mo¿na powiedzieæ,
¿e program ten nale¿y do klasycz-
nych w swoim rodzaju i w³aciwie
od czasu ukazania siê, a¿ do dzisiaj
jest najlepszym autorouterem do-
stêpnym na rynku.
Elektronik projektuj¹cy
uk³ady elektroniczne ma
dzi do wyboru wiele
narzêdzi wspomagaj¹cych
jego pracê. Na ka¿dym
etapie realizacji projektu -
mo¿e z wyj¹tkiem
przygotowania koncepcji,
która rodzi siê w g³owie
in¿yniera - a wiêc
rysowania schematu,
symulacji bloków
funkcjonalnych
i projektowania
odpowiedniego obwodu
drukowanego, jest
wykorzystywany komputer.
Najbardziej ¿mudnym
etapem pracy, w którym
zastosowanie techniki
komputerowej jest
nieodzowne, jest
projektowanie p³ytki
drukowanej.
Specctra jest obecnie
dostarczana przez koncern
Cadence, ale nie jest on
twórc¹ tego oprogramowa-
nia. Powsta³o ono bowiem
w firmie CCTech, za³o¿onej
w 1989 roku przez dwóch
in¿ynierów: Davida Chyana
oraz Johna Coopera.
W 1997 roku firma CCTech
zosta³a wch³oniêta przez
koncern Cadence Design
Systems.
Rys. 1. Specctra - g³ówne okno programu
Elektronika Praktyczna 2/2003
59
32568407.004.png 32568407.005.png
P R O G R A M Y
Rys. 2. System Grid-Mapped
(z lewej) oraz ShapeBased (z pra-
wej). Jak widaæ, aplikacja Grid-
Mapped musi analizowaæ 72
punkty, aby zobrazowaæ 12
obiektów
mo¿liwoæ trasowania cie¿ek nie-
zale¿nie od rastra (siatki), co rów-
nie¿ poprawia parametry programu
dotycz¹ce zu¿ycia pamiêci, szyb-
koci i stopnia kompletacji cie¿ek.
Wiêkszoæ klasycznych autoroute-
rów grid-based próbuje wykonaæ
wszystkie po³¹czenia, nie pozwala-
j¹c podczas kolejnych przejæ na
powstawanie krzy¿owañ cie¿ek
oraz konfliktów zwi¹zanych z za-
chowaniem zadanych odstêpów
(np. cie¿ka - cie¿ka czy cie¿ka -
element).
Specctra podczas pracy u¿ywa
metody kolejnych przybli¿eñ ( adap-
tive routing ). W pierwszym przej-
ciu program próbuje wytyczyæ
wszystkie cie¿ki niezale¿nie od
ich krzy¿owañ i konfliktów dystan-
sowych. W ka¿dym kolejnym przej-
ciu nastêpuje redukcja wystêpuj¹-
cych konfliktów. W drodze do
uzyskania 100% kompletacji, auto-
router wykorzystuje algorytmy
push-and-shove oraz rip-up-and-ret-
ry . Oznacza to, ¿e w przypadku na-
re mog¹ byæ oczywicie narzucane
przez u¿ytkownika, takie jak szero-
koæ cie¿ek, odstêpy pomiêdzy
cie¿kami oraz inne odstêpy jakie
maj¹ byæ zachowane na etapie rou-
towania, klasy cie¿ek itd. Poszcze-
gólne regu³y mog¹ byæ stosowane
w odniesieniu do ca³ej p³ytki lub
okrelonych jej obszarów. Wariant
podstawowy Specctry pozwala rów-
nie¿ na automatyczne wstêpne od-
prowadzanie cie¿ek od gêsto upa-
kowanych elementów typu SMD
( fanout ), przy czym projektant ma
mo¿liwoæ okrelania d³ugoci
i kierunku odprowadzeñ, oraz na
automatyczne wytyczanie cie¿ek
poprzez obszary, które poprzednio
by³y routowane rêcznie.
Interactive route editor podobnie
jak autorouter dzia³a w technologii
shape-based i umo¿liwia manualne
wytyczanie cie¿ek i przejæ miêdzy
warstwami. Rêczne trasowanie po-
³¹czeñ wsparte jest dodatkowymi
funkcjami, które maj¹ za zadanie
przyspieszyæ i u³atwiæ proces pro-
jektowania w trybie in-
teractive . Na przyk³ad
funkcja plowing powo-
duje automatyczne odsu-
wanie przeszkadzaj¹-
cych cie¿ek na bok,
umo¿liwiaj¹c u³o¿enie
aktualnie prowadzonej.
Odsuwana cie¿ka lub
ca³y segment mo¿e byæ równie¿
pchana przed kursorem w przypad-
ku prostopad³ego najazdu kursorem.
Funkcja shoving powoduje nato-
miast przesuwanie pojedynczych
cie¿ek lub ca³ych segmentów ³¹cz-
nie z przelotkami i przerzucanie ich
przez przeszkody, np. inne cie¿ki,
przelotki czy wyprowadzenia.
Interactive placement editor po-
zwala na rêczne rozmieszczanie
elementów na p³ytce, umo¿liwiaj¹c
w ten sposób planowanie i modyfi-
kacjê druku pod k¹tem umiejsco-
wienia elementów. Oprogramowanie
posiada odpowiednie funkcje
wspieraj¹ce ten etap projektowania.
Jedn¹ z nich jest funkcja guided
place . Jej dzia³anie polega na wska-
zywaniu u¿ytkownikowi najlepszej
Wprowadzenie
Autorouter Specctra ( rys. 1 ) jest
aktualnie najlepszym autorouterem
wykorzystywanym w profesjonal-
nych systemach do projektowania
p³ytek drukowanych. Decyduj¹
o tym ogromne mo¿liwoci tego
programu. Specctra, z za³o¿enia
przeznaczona do tworzenia gêsto
upakowanych p³ytek drukowanych,
wymagaj¹cych zachowania regu³
projektowych odpowied-
nich dla uk³adów wyso-
koczêstotliwociowych,
oparta jest na technologii
shape-based pozwalaj¹cej
na uzyskanie maksymalnej
skutecznoci i u¿yteczno-
ci w sensie maksymalnego
wykorzystania trasowanego
obszaru.
Idea technologii shape-based
opiera siê na zasadzie traktowania
wszystkich elementów, które maj¹
wyst¹piæ na tworzonym druku, ta-
kich jak pady SMD, pady przeloto-
we, cie¿ki, obszary miedzi itd., ja-
ko bazowych kszta³tów geometrycz-
nych ( rys. 2 ), co pozwala na osi¹g-
niêcie bardzo wysokiego stopnia
kompletacji cie¿ek w bardzo gêsto
upakowanych drukach. W przeci-
wieñstwie do routerów rastrowych,
Specctra anga¿uje wiêc w trakcie
pracy o wiele mniej pamiêci, co
zdecydowanie poprawia prêdkoæ
dzia³ania programu. Poniewa¿
Specctra ³¹czy regu³y projektowe
z kszta³tami geometrycznymi (ka¿dy
obiekt-kszta³t mo¿e byæ zwi¹zany
z zestawem regu³ narzucaj¹cych
routerowi przymusy zwi¹zane np.
z odstêpami, orientacj¹ obiektów
czy szerokoci¹ cie¿ek i parametra-
mi, takimi jak: zale¿noci czasowe,
szumy, przes³uchy itp.), nie trzeba
rêcznie stosowaæ tych regu³, tak jak
w starych routerach rastrowych. Do-
datkowym atutem Specctry jest
Podstaw¹ nowatorskiej technologii shape-based
jest traktowanie wszystkich elementów, które
maj¹ wyst¹piæ na tworzonym druku, jako
bazowych kszta³tów geometrycznych, co pozwala
na osi¹gniêcie bardzo wysokiego stopnia
kompletacji cie¿ek w bardzo gêsto upakowanych
drukach.
potkania problemu, koliduj¹ca
cie¿ka jest najpierw odsuwana
w bok, tak aby mo¿liwe by³o wyty-
czenie aktualnie prowadzonej, a je-
¿eli to nie daje pozytywnych rezul-
tatów, koliduj¹ca cie¿ka jest zry-
wana i wytyczana w innym miejs-
cu. W ka¿dym przejciu gromadzo-
ne s¹ dodatkowo informacje odno-
nie obszarów, na których wystêpu-
j¹ jeszcze konflikty, oraz o poszcze-
gólnych konfliktach. Informacje te
s¹ dziedziczone i przekazywane do
kolejnej fazy (przejcia) w celu
uzyskania 100% sukcesu.
W wariancie podstawowym Spec-
ctra jest kompletnym systemem do
automatycznego i interaktywnego
wytyczania po³¹czeñ na p³ytkach
drukowanych i w zale¿noci od
wersji umo¿liwia projektowanie
p³ytek 6- lub 256-warstwowych
z nielimitowan¹ liczb¹ wyprowa-
dzeñ. Wariant podstawowy zawiera
trzy podmodu³y: autorouter, inter-
active route editor oraz interactive
placement editor . Autorouter zacho-
wuje i stosuje w trakcie dzia³ania
wszystkie podstawowe regu³y, któ-
Rys. 3. Zastosowanie przelotek
pod padami SMD (z prawej)
60
Elektronika Praktyczna 2/2003
32568407.006.png 32568407.007.png 32568407.001.png
P R O G R A M Y
Rys. 4. Przelotka w technologii
tradycyjnej through hole oraz
Microvia (po prawej)
spe³nienia zaawansowanych regu³
projektowych.
Modu³ AD - Advanced Rules -
zawiera bogaty zestaw regu³ pozwa-
laj¹cych na kompleksow¹ kontrolê
parametrów elektrycznych projektu.
Mo¿na w nim zadawaæ szczegó³owe
zasady dla poszczególnych sk³ado-
wych, takich jak warstwy, przelot-
ki ( rys. 3 ), cie¿ki, grupy cie¿ek,
komponenty itp. Dostêpne s¹ tu za-
awansowane funkcje pozwalaj¹ce
np. na kontrolê impedancji na po-
szczególnych warstwach p³ytki,
kontrolê szerokoci cie¿ek i prze-
s³uchów pomiêdzy nimi. Modu³
Advanced Rules zawiera obecnie
wszystkie w³aciwoci, które udo-
stêpniane by³y poprzednio w modu-
le Hybrid . Chodzi miêdzy innymi
o mo¿liwoæ tworzenia przelotek
zalepionych i zagrzebanych oraz
pod elementami SMD, mo¿liwoæ
definiowania odstêpów izolacyjnych
pomiêdzy tego typu przelotkami
(znajduj¹cymi siê na tej samej lub
ró¿nych warstwach).
Modu³ HP - High Performance -
zawiera zestaw zaawansowanych
funkcji niezbêdnych przy projekto-
waniu uk³adów wysokoczêstotliwo-
ciowych. Opcje te dostêpne s¹ zaró-
wno dla autoroutera, jak równie¿ in-
teractive route editora . Mo¿liwoæ
ustalania maksymalnej, minimalnej
d³ugoci cie¿ki (-ek) oraz d³ugoci
preferowanej pozwala na kontrolê
parametrów czasowych uk³adu. Po-
dobnie jest z kontrol¹ przes³uchów
pomiêdzy cie¿kami (znajduj¹cymi
siê na tej samej lub ró¿nych wars-
twach), która mo¿e odbywaæ siê na
podstawie okrelonych, zdefiniowa-
nych przez u¿ytkownika, regu³ pro-
jektowych. Równoleg³oæ wybranych
par cie¿ek, odstêp miêdzy nimi,
ekranowanie (wylewki miedzi) kon-
trolowane s¹ automatycznie w trak-
cie dzia³ania autoroutera. Interacti-
ve Route Editor obs³uguje routowa-
nie wybranych cie¿ek w postaci
magistral (z definiowalnym odstê-
pem pomiêdzy cie¿kami w magist-
rali), a tak¿e automatyczne wytycza-
nie pojedynczych cie¿ek. Specctra
wzbogacona o modu³ HP wywietla
w tym trybie zestaw informacji
dotycz¹cych d³ugoci cie¿ek, sygna-
lizuj¹c ewentualne przekroczenia za-
danych wczeniej parametrów itp.
Odbywa siê to on-line , czyli w trak-
cie wytyczenia po³¹czenia.
Modu³ DF - Design for Manufac-
turing - s³u¿y do optymalizacji pro-
jektu pod k¹tem wdro¿enia go do
Specctra dostêpna jest
w dwóch wersjach. Obydwie
wersje (6U i 256U) mog¹
byæ dodatkowo
wzmacniane nastêpuj¹cymi
modu³ami: AD ( Advanced
Rules ), AP ( Autoplace-
ment ), DM ( Design for
Manufacturing ), HP ( High
Performance ) oraz MV
( Microvia ).
lokalizacji dla ka¿dego z elemen-
tów, pocz¹wszy od tego, który ma
najwiêksz¹ gêstoæ po³¹czeñ. Anali-
za, na podstawie której funkcja roz-
mieszcza komponenty, przeprowa-
dzana jest zgodnie z regu³ami i pa-
rametrami narzuconymi dla danego
projektu. U¿ytkownik mo¿e zaak-
ceptowaæ po³o¿enie elementu(-ów)
lub odrzuciæ rezultat dzia³ania gui-
ded place i umieciæ dany element
w dowolnym miejscu na p³ytce
wy³¹cznie rêcznie. Interactive pla-
cement editor umo¿liwia równie¿
wykonywanie wszystkich podstawo-
wych operacji typu przerzucanie, ob-
racanie, szeregowanie czy popycha-
nie komponentów. Elementy mo¿emy
przenosiæ w dowolne miejsce p³ytki
indywidualnie lub grupami. Mo¿liwe
jest tak¿e umieszczanie elementów
na p³ytce na podstawie wspó³rzêd-
nych X, Y i kotwiczenie ich w razie
koniecznoci. Specctra pozwala rów-
nie¿ na definiowanie i narzucanie
parametrów termicznych, mechanicz-
nych, itp. dla okrelonych przez
u¿ytkownika obszarów p³ytki. Funk-
cja density pozwala na zweryfikowa-
nie poprawnoci rozmieszczenia ele-
mentów na p³ytce pod k¹tem gêsto-
ci po³¹czeñ w danym obszarze, z ja-
k¹ bêdzie musia³ poradziæ sobie au-
torouter.
produkcji oraz na etapie testowa-
nia. Dostêpna jest na przyk³ad bar-
dzo przydatna funkcja mitter po-
zwalaj¹ca na prowadzenie cie¿ek
pod k¹tem 45 o oraz zaginanie
cie¿ek wytyczonych wczeniej. Po-
za tym modu³ zapewnia automa-
tyczne dopasowanie (maksymaliza-
cjê) odstêpów: cie¿ka-cie¿ka oraz
cie¿ka-obiekt, na dostêpnej wolnej
przestrzeni w danym miejscu p³yt-
ki, minimalizacjê liczby przelotek
oraz automatyczne generowanie
punktów testowych na podstawie
zadanych parametrów.
Modu³ MV - Microvia - dostarcza
zestaw funkcji pozwalaj¹cych na
wykorzystanie technologii Matsushi-
ta ALIVH microvia . Technologia
Microvia pozwala na znaczne zop-
tymalizowanie skomplikowanych,
kilkuwarstwowych p³ytek zawieraj¹-
cych np. wielowyprowadzeniowe
elementy elektroniczne w obudo-
wach BGA ( rys. 4 ). Wykorzystuj¹c
ten modu³, mo¿emy tworzyæ ca³e
tablice lub szeregi przelotek usytuo-
wanych bezporednio w padach
SMD (pod padami), co oczywicie
zwiêksza skutecznoæ dzia³ania au-
toroutera. Przelotki lepe i za-
grzebane mog¹ byæ dodatkowo
umiejscowione w tej samej lokaliza-
cji X, Y na ró¿nych warstwach p³yt-
ki i obs³ugiwane przez wzmocnion¹
w tym module funkcjê fanout .
Modu³ AP - Autoplace Option -
pozwala na automatyczne rozmiesz-
czanie elementów na p³ytce bez ko-
niecznoci podawania ich wspó³-
rzêdnych i skomplikowanej proce-
dury wprowadzania regu³ dla kom-
ponentów o ró¿nych rozmiarach.
Modu³ pozwala na automatyczne
rozmieszczanie wybranych kompo-
nentów przy rêcznym ustawianiu
innych i odwrotnie.
RK
Wzmocnienia
Dodatkowe modu³y, którymi mo-
¿e byæ wzmocniony podstawowy
autorouter (AR6U lub AR256U), po-
zwalaj¹ na znaczne zwiêkszenie je-
go mo¿liwoci pod wzglêdem efek-
tywnoci dzia³ania programu,
zw³aszcza dla projektów o du¿ym
stopniu z³o¿onoci, które wymagaj¹
Obecnie Specctra dostêpna
jest w dwóch wersjach
handlowych: 6U (szeæ
warstw i nielimitowana liczba
wyprowadzeñ) i 256U (256
warstw i nielimitowana liczba
wyprowadzeñ).
Dodatkowe informacje
Wiêcej informacji mo¿na uzyskaæ w firmie RK-
System, www.rk-system.com.pl.
62
Elektronika Praktyczna 2/2003
32568407.002.png 32568407.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin