Pytania egzaminacyjne z teorii komunikowania masowego
I rok MDSD
1. Komunikowanie: Istota, typy
2. Środki komunikowania (media): ogólna charakterystyka
3. Znaki i kody: ogólna charakterystyka
4. Co to jest dyskurs
5. Ogólny model komunikowania
6. Kryteria oceny ważności aktu komunikowania
7. Kompetencja komunikacyjna: elementy składowe
8. Kompetencja ograniczona i rozbudowana: cechy różnicujące
9. Cechy kobiecego i męskiego stylu komunikowania
10. Typy instytucji nadawczych (mechanizmy regulacji, orientacja nadawcy)
11. Cechy instytucji nadawczych: ogólna charakterystyka
12. Przekazy masowe: ogólna charakterystyka
13. Typy zbiorowości odbiorczych
14. Psychologiczne i społeczne aspekty relacji przekaz – odbiorca
15. Czynniki determinujące rozwój mediów masowych
16. Cykl rozwojowy komunikowania masowego: stadia elitarne i masowe
17. Cykl rozwojowy komunikowania masowego: stadia specjalizacji i multimedialne
18. Funkcje komunikowania masowego: najważniejsze typologie
19. Rola i zadania mediów masowych w warunkach demokracji liberalnej
20. Media masowe jako instrument marketingu politycznego
21. Relacjonowanie kampanii wyborczych przez media
22. Media masowe w sytuacjach kryzysowych: ogólna charakterystyka
23. Komunikowanie masowe w gospodarce rynkowej: podstawowe zależności
24. Rynek mediów masowych: struktura własności, charakter oferty
25. Funkcjonowanie rynku mediów masowych: ogólna charakterystyka
26. Reklama jako forma komunikowania
27. Doktryny medialne: doktryna autorytarna
28. Doktryny medialne: doktryna liberalne
29. Doktryny medialne: doktryna odpowiedzialności społecznej
30. Media masowe a stosunki władzy: teoria hegemonii
31. Koncepcja służby publicznej (misji społecznej) mediów publicznych
32. Uwarunkowania działalności instytucji nadawczej: ogólna charakterystyka
33. Cele polityki informacyjnej mediów masowych: ogólna charakterystyka
34. Kryteria selekcji informacji: czynniki określające wartość informacji
35. Organizacja pracy redakcyjnej
36. Kategorie znaków
37. Kategorie znaczeń
38. Konstruowanie przekazów masowych: ogólna charakterystyka
39. Wyznaczniki realizmu świata przedstawionego w mediach masowych
40. Przekazy masowe jako nośniki znaczeń mitycznych: ogólna charakterystyka
41. Obiektywizm jako element dziennikarskiego dyskursu
42. Konstrukcja dziennikarskich informacji
43. Informacja dziennikarska jako formuła mityczna
44. Świat przedstawiony w mediach: stereotypy płciowe i struktura społeczna
45. Dwustopniowy przepływ informacji i idei
46. Dyfuzja informacji
47. Zjawisko „spirali milczenia”: ogólna charakterystyka
48. Aktywność odbiorcza (dekodowanie przekazów): ogólna charakterystyka
49. Podejście użytkowania i korzyści: ogólna charakterystyka
50. Recepcja mediów i przekazów masowych: ogólna charakterystyka
51. Efekty mediów masowych: ustalanie porządku spraw
52. Efekty mediów masowych: społeczne uczenie się agresji
krysztalek20