rysunek.pdf

(194 KB) Pobierz
380393669 UNPDF
mgr Kornelia Czerwińska Wykład wprowadzający do specjalności Tyflopedagogika
Wprowadzenie
Niemal od chwili narodzin przed człowiekiem otwiera się dziś świat obrazów: już
bardzo małe dziecko ogląda otaczające je reklamy, ilustracje w czasopismach i książkach –
które kartkuje, nie umiejąc jeszcze czytać – ekran telewizora czy komputera (S. Tisseron,
2006, s. 7). Rozwijające się dziecko w naturalny sposób zapoznaje się z szeregiem różnego
typu form graficznych, które uczy się rozpoznawać, porównywać z ich odpowiednikami w
postaci trójwymiarowych obiektów, nazywać i samodzielnie rysować. Otoczenie bogate w
wykonane w ogólnie przyjętych konwencjach symbole rysunkowe odpowiednio
przygotowuje dziecko do sprawnego funkcjonowania w społeczeństwie, w którym kod
obrazkowy należy do jednych z najczęściej wykorzystywanych (K. Czerwińska, 2008, w
druku).
Rysunek był więc i nadal jest obecny w różnych dziedzinach życia społecznego, w
tym, w obszarze edukacji, gdzie różnego typu formy obrazkowe często znajdują zastosowanie
jako pomoce dydaktyczne usprawniające proces nauczania-uczenia się. Wizualne materiały
naukowe sprzyjają upoglądowieniu procesu kształcenia, wywołują pozytywną motywację u
uczniów, ułatwiają zdobywanie nowych wiadomości, usprawniają rozwijanie praktycznych
umiejętności, a samą naukę czynią atrakcyjną i przyjemną. Aktualnie dostępne podręczniki i
książki ćwiczeń, zwłaszcza te przeznaczone dla uczniów będących na początkowych etapach
edukacji, zawierają mnóstwo elementów graficznych: obrazków, zdjęć, map, rebusów,
komiksów, krzyżówek, wykresów. Tylko nieliczne spośród tych symboli pełnią funkcję
ozdobną, sprawiając, że podręcznik jest kolorowy i bardziej interesujący dla ucznia;
większość z nich stanowi podstawę niezbędną do wykonania konkretnych ćwiczeń. Uczeń,
który nie potrafi odczytać informacji zawartych w rysunkach, napotka więc na szereg
trudności w realizacji zadań szkolnych, tak na lekcji, jak i podczas pracy własnej w domu.
Szczególnego znaczenia nabiera więc podejmowanie wszelkich działań, jakie mogą ułatwić
naukę osobom mającym problemy w korzystaniu z graficznych środków dydaktycznych. Do
grupy tych uczniów należą uczniowie z niepełnosprawnością wzrokową: niewidomi i słabo
widzący.
Rysunek może stanowić ważne i cenne źródło informacji zarówno dla uczniów słabo
widzących, jak i całkowicie niewidomych, jednak musi on uwzględniać specyficzne potrzeby
odbiorcze tych uczniów wynikające bezpośrednio z uszkodzenia wzroku. Podstawą
wykonania poprawnej adaptacji materiału graficznego dla uczniów słabo widzących jest
znajomość ich możliwości wzrokowych, gdyż tylko w oparciu o funkcjonalną diagnozę
widzenia można stwierdzić, które elementy danego obrazka będą trudne w odbiorze
wzrokowym. Istnieją również ogólne zasady przygotowywania ilustracji dla osób słabo
widzących, które mają charakter uniwersalny i ułatwiają korzystanie z rysunku prawie
każdemu uczniowi z osłabionym widzeniem. Doświadczenia praktyczne wskazują, iż próby
udostępnienia grafiki uczniom całkowicie niewidomym generują zdecydowanie więcej
trudności. Poprawnie wykonany rysunek przeznaczony dla uczniów z tym typem
niepełnosprawności musi bowiem być czytelny w percepcji dotykowej, co oznacza, iż
wzrokowy materiał graficzny należy poddać znacznym modyfikacjom obejmującym m.in.
zastosowanie innego sposobu przedstawienia obiektu czy odmiennej niż popularnie przyjęto
konwencji rysunkowej. K. Czerwińska (2006, s. 324) podkreśla, iż niewłaściwie zredagowany
rysunek wypukły nie tylko nie spełni swej roli dydaktycznej, ale może spowodować
wytworzenie nieadekwatnego do rzeczywistości wyobrażenia o danym obiekcie czy zjawisku.
Ponadto kontakt z niepoprawnie wykonaną grafiką prowadzi na ogół do frustracji,
zniechęcenia i obniżenia motywacji do poznawania, a w konsekwencji sprawia, że uczeń
niewidomy nie docenia wartości grafiki dotykowej jako pomocy naukowej. Warto zatem
pamiętać o postulacie wielokrotnie przypominanym przez E. Więckowską (2003a, s.85; 2004,
APS Warszawa
Rysunek wypukły w nauczaniu dzieci niewidomych
 
mgr Kornelia Czerwińska Wykład wprowadzający do specjalności Tyflopedagogika
s. 45) zgodnie z którym, konieczne jest ustalenie i przestrzeganie zasad redagowania ilustracji
dla niewidomego czytelnika; przyjęte zasady powinny mieć rangę standardów, a więc ich
ustalenie powinno być podjęte w sposób równie obowiązujący, jak w przypadku notacji
brajlowskich.
Jak właściwie przygotować rysunek wypukły?
Analiza dostępnej literatury przedmiotu (m.in. E. Więckowska, 2001; Kondyjowska-
Ogórek, 2002; A. Lamant, 2003; E. Więckowska, 2003a, 2003b; Z. Kazanowski i B.
Kazanowska, 2004) pozwala na wyodrębnienie następujących właściwości prawidłowo
opracowanej grafiki dla niewidomych:
1) czytelność (inaczej prostota) - ze względu na właściwości fizjologiczne dotyku
opuszkowego, który wykorzystywany jest podczas odczytywania tyflografiki, konieczne jest
przedstawienie danego obiektu w ujęciu najbardziej korzystnym dla obserwacji dotykowej,
m.in.: główne części powinny być wyraźnie widoczne, a poszczególne elementy nie mogą na
siebie zachodzić (patrz: zdjęcie 1 i 2). Zdaniem E. Więckowskiej (2001, s. 59) nie jest
celowym stosowanie rysunków perspektywicznych, aksonometrycznych czy ideogramów,
gdyż są to konwencje zbyt trudne w odbiorze dotykowym 1 . Ważne jest, aby zachowany został
prawidłowy kształt i proporcje obiektu, który powinien zostać zaprezentowany w sposób jak
najbardziej zbliżony do rzeczywistego – za niewłaściwe uznaje się stosowanie konwencji
bajkowych czy filmowych (patrz: zdjęcie 3). Na rysunku wypukłym nie można zamieścić tak
dużej ilości informacji, jaka zawarta jest w jego wzrokowym odpowiedniku, gdyż nadmiar
szczegółów sprawia, że grafika w odbiorze dotykowym staje się nieczytelna – niewidomy nie
rozpoznaje, co znajduje się na rysunku (patrz: zdjęcie 4). J. Kondyjowska-Ogórek (2002, s.
245), przedstawiając własne doświadczenia w opracowywaniu rysunków wypukłych
obrazujących treści programowe z biologii, postuluje, aby liczba elementów została
zredukowana, gdyż zbyt dużo szczegółów wprowadza „szum informacyjny” i odwraca uwagę
ucznia od istotnych treści. Użyteczną staje się więc tutaj zasada – maximum treści, minimum
szczegółów, oznaczająca, iż w rysunku wypukłym można pominąć te informacje, które nie są
istotne z punktu widzenia celu merytorycznego, któremu ten rysunek ma służyć. Wybór
wiadomości, które mają zostać przekazane niewidomemu poprzez tyflografikę, nie zawsze jest
prosty. A. Lamant (2003, s. 54) podpowiada kilka możliwych strategii służących rozwiązaniu
tego problemu: usunięcie niektórych informacji; dokonanie kilku adaptacji oryginalnego
rysunku i przedstawienie ich uczniowi do wyboru; wykonanie kilku zaadaptowanych
rysunków stanowiących różne fazy przekazu informacji o oryginale – czytający musi na koniec
nałożyć zawarte w nich wiadomości na siebie w celu odtworzenia dokumentu wyjściowego.
Należy pamiętać, iż uproszczenie rysunku nie może oznaczać wykonania schematu
sprowadzającego poszczególne elementy prezentowanego obiektu do kształtu podstawowych
1 O procesie przyswajania konwencji rysunkowych pisze H. R. Schaffer (2005, s. 265-268), który m.in. analizuje
wyniki badań porównawczych nad rysunkami wykonanymi przez dzieci widzące i niewidome: (…) w przypadku
wszystkich reprezentacji istnieją pewne konwencje kulturowe, które dzieci muszą poznać – konwencje, które w
przypadku rysunku stają się jasne dopiero wtedy, gdy porównamy malowidła takich społeczności, jak Starożytni
Egipcjanie i Chińczycy, z naszymi własnymi. Jako dorośli nie zawsze zdajemy sobie sprawę, jak powszechne są
te konwencje i jak ważne jest to, by dzieci miały okazję je poznać. Nam te konwencje wydają się „naturalne” i
według nas nie trzeba zbytniego wysiłku, by je sobie przyswoić. Jedną z takich konwencji jest ustawienie postaci
pionowo na kartce, by pokazać, że ona stoi, a poziomo, by pokazać, że leży. Początkowo dzieci nie zwracają na
to uwagi, ale jeśli doświadczają deprywacji doznań wzrokowych, jak w przypadku dzieci niewidzących, mogą nie
przyswoić sobie tych nawyków. Zapoznając się z wynikami badań opisywanych przez H. R. Schaeffera, warto
zwrócić uwagę na dane wskazujące na stosunkowo szybkie przyswajanie przez niewidome dzieci dotychczas im
nieznanych konwencji rysunkowych, które są popularnie stosowane w świecie ludzi widzących np. zaznaczanie
podłoża, na których stoi postać, jako poziomej kreski równoległej do dolnej krawędzi kartki.
APS Warszawa
380393669.001.png
mgr Kornelia Czerwińska Wykład wprowadzający do specjalności Tyflopedagogika
figur geometrycznych, gdyż zaburzony zostaje wówczas właściwy obraz przedstawianego
obiektu (np. kot jako zestaw figur geometrycznych: głowa-koło, tułów-prostokąt, nogi, uszy i
ogon-trójkąty). Dbałość o czytelność tyflografiki wyraża się również zapewnieniem
odpowiednio dużej wypukłości, wyraźnego konturu i zróżnicowanej faktury (patrz: zdjęcie 5),
natomiast przy zastosowaniu techniki kolażu doborem materiałów, które odpowiadają
właściwościom dotykowym danego obiektu.
2) atrakcyjność - zaleca się, aby rysunki wypukłe przygotowywane były z wykorzystaniem
materiałów preferowanych przez ucznia oraz technik przyjaznych dotykowo; tylko spełnienie
tego warunku gwarantuje, że będą one budziły zainteresowanie i pozytywną motywację, które
w czytaniu grafiki dotykowej są szczególnie istotne, gdyż jest to umiejętność wymagająca
wiele wysiłku i ćwiczeń.
3) trwałość – niewidomy czytelnik powinien mieć możliwość wielokrotnego i swobodnego
zapoznawania się z materiałem tyflograficznym; do nieprawidłowo opracowanych zalicza się
więc takie pomoce, które ulegają uszkodzeniu podczas prawidłowej obserwacji dotykowej
(patrz: zdjęcie 6). Stopień trwałości jest ściśle związany z zastosowaną techniką: najbardziej
trwałe są rysunki wykonane przy użyciu zaawansowanych technologii, specjalistycznego
sprzętu i materiałów, najmniej zaś – sporządzone ręcznie techniką kolażu czy zwykłego
wybrajlowienia.
4) konsekwencja – stosowanie tych samych oznaczeń w obrębie danej tematyki i techniki
ułatwia odbiór i zrozumienie informacji zawartych na rysunku.
śród wymienionych powyżej cech poprawnej tyflografiki najistotniejszą i
jednocześnie najtrudniejszą do uzyskania jest czytelność, która stanowi podstawę praktycznej
użyteczności rysunków dla osoby niewidomej. Redagowanie czytelnych rysunków wymaga
wielu kompetencji, w tym m.in. wiedzy na temat psychicznych właściwości odbioru
dotykowego, wiedzy merytorycznej z obszaru, którego dotyczy dany materiał graficzny,
zdolności plastycznych, umiejętności obsługi specjalistycznego sprzętu, znajomości
funkcjonalnych możliwości niewidomego czytelnika, dla którego przygotowywany jest
konkretny rysunek. Wykonaniu poprawnych obrazków z pewnością sprzyjać więc będzie praca
w zespole np. nauczyciel przedmiotowy i tyfloinformatyk.
Istotnym elementem właściwego opracowania materiałów graficznych jest trafny dobór
techniki, która pozwoli przedstawić dane zagadnienie w sposób możliwie jak najbardziej
komunikatywny. Obok tematyki wśród innych czynników, które najczęściej zostają
uwzględnione w wyborze techniki, znajdują się: jakość uzyskanej adaptacji (głównie
czytelność i trwałość), czas i koszty wykonania, dostępność specjalistycznych urządzeń, wiek
odbiorcy i jego dotychczasowe doświadczenia w korzystaniu z grafiki, w tym preferencje
dotykowe oraz znajomość określonej techniki.
M. Jakubowski wyróżnił ok. 25 sposobów wykonywania materiałów tyflograficznych,
w tym rysunek kreślony bezpośrednio na ręku niewidomego, haft ręczny, sitodruk wypukły,
wybrajlowienie itp. Do najczęściej spotykanych w Polsce technik tyflograficznych należą:
- kolaż - w rysunku wykorzystuje się albo naturalne elementy np. do sporządzenia rysunku
drzewa służą kora, gałązki, listki itp. (patrz: zdjęcie 7a i 7b) albo materiały o właściwościach
dotykowych możliwie jak najbardziej zbliżonych do rzeczywistego obiektu np. futerko do
przedstawienia kota (patrz: zdjęcie 8). Według Z. i B. Kazanowskich (2004) należy w miarę
możliwości unikać stosowania naturalnych obiektów do tworzenia ilustracji dotykowych,
zwłaszcza części roślin, gdyż wykonane w ten sposób rysunki są szczególnie nietrwałe i mogą
stanowić zagrożenie dla dziecka. Powyższa opinia wydaje się być słuszna, jednak z drugiej
strony doświadczenia praktyczne wskazują na niezwykłą wartość reprezentacji zawierających
elementy naturalne, zwłaszcza na początkowym etapie edukacji graficznej; tak przygotowane
rysunki bardzo ułatwiają dziecku płynne przejście od reprezentacji trójwymiarowej
angażującej dotyk obejmujący do przedstawienia dwuwymiarowego poznawanego dotykiem
opuszkowym. Dzięki tego typu obrazkom niewidome dziecko uczy się rozumienia, czym jest
APS Warszawa
 
mgr Kornelia Czerwińska Wykład wprowadzający do specjalności Tyflopedagogika
rysunek. Technika kolażowa jest czaso- i pracochłonna, zapewnia stosunkowo niewielką
trwałość adaptacji, jednak przekazuje dużą ilość informacji o prezentowanych obiektach i jest
atrakcyjna dla odbiorcy.
- technika eksplozyjna - popularnie nazywana rysunkiem na pęczniejącym papierze została
uznana przez tyflopedagogów-praktyków podczas konferencji w Laskach 28. 05. 2004r. za
podstawową techniką ilustrowania podręczników i arkuszy egzaminacyjnych; do zalet tej
metody zaliczono możliwość wykonywania w krótkim czasie wielu kopii rysunku,
przyjazność dotykową oraz uniwersalny charakter. Ograniczenia w stosowaniu tej techniki
mogą wynikać z kosztów papieru i urządzenia termokopiującego, jednak w chwili obecnej
sprzętem do wykonywania takich rysunków dysponują już wszystkie specjalne ośrodki
szkolno-wychowawcze dla uczniów z niepełnosprawnością wzrokową. Opracowanie ilustracji
polega na odręcznym lub kserograficznym naniesieniu na papier pęczniejący (inaczej
puchnący albo kapsułkowy) rysunku wykonanego czarnym tuszem, a następnie umieszczeniu
kartki w urządzeniu, w którym pod wpływem ogrzewania miejsca zaczernione stają się
miękkie i wypukłe 2 .
- formowanie termoplastyczne – uznawane jest przez E. Więckowską (2001, s. 64-65) za
jedną z najbardziej wartościowych metod powielania rysunku dotykowego ze względu m.in.
na możliwość uzyskania powierzchni wypukłych i płasko-wypukłych, bogactwo
przekazywanych odbiorcy informacji, szybkie kopiowanie obrazka. Do wykonania rysunku
konieczna jest matryca z materiału odpornego na wysoką temperaturę, którą nakrywa się
arkuszem folii i ustawia w urządzeniu termozgrzewającym. Technika ta znana jest już od
kilkudziesięciu lat, a ośrodek dla niewidomych w Laskach posiada duży zbiór matryc
brajlonowych mogących stanowić wzór do skopiowania rysunków.
2 Wskazówki praktyczne pomocne podczas posługiwania się tą techniką zostały zawarte w artykule nauczycielki
biologii pracującej w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Niewidomych i Słabo Widzących w
Krakowie, J. Kondyjowskiej-Ogórek, Nauczanie biologii młodzieży z uszkodzonym wzrokiem, Szkoła Specjalna ,
2002, 4, 242-245.
APS Warszawa
380393669.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin