WCST(1).pdf

(91 KB) Pobierz
WCST
Test Sortowania Kart z Wisconsin (WCST)
Oceniane aspekty odpowiedzi
1. Poprawna— Niepoprawna,
Odpowiedź, która jest zgodna z aktualnym kryterium sortowania, uważana jest za poprawną,
natomiast odpowiedź nie pasująca do niego, czyli błędna, oceniana jest jako niepoprawna.
Po każdej odpowiedzi badanego badający udziela informacji zwrotnej mówiącej, czy
odpowiedź jest poprawna, czy niepoprawna, w zależności od tego, czy jest zgod na z
aktualnym kryterium sortowania.
Zadania, w których badany udzielił poprawnej odpowiedzi, badający numeruje w trakcie
przeprowadzania badania.
Po zakończeniu badania należy otoczyć kółkiem te wszystkie zadania, których nie
ponumerowano w trakcie badania.
Nieponumerowane, otoczone kółkiem zadania, to odpowiedzi niepoprawne (tzn. błędy).
2. Jednoznaczna — Niejednoznaczna
Odpowiedź, która pasuje do karty wzorcowej ze względu na jedną i tylko jedną cechę, określa
się jako odpowiedź jednoznaczną. Gdy karta odpowiedzi pasuje do karty wzorcowej ze
względu na jedną i tylko jedną właściwość wzorca, to kryterium dopasowania, które
zastosował badany jest oczywiste i jednoznaczne dla badającego. Na przykład, jeśli karta
odpowiedzi, na której są trzy czerwone koła, zostaje dopasowana do karty wzorcowej, na
której znaj duje się jeden czerwony trójkąt, to jest oczywiste, że dopasowano ją ze względu na
Barwę.
Jednak karty odpowiedzi mogą pasować do karty wzorcowej ze względu na więcej niż jeden
wymiar bodźca. Przykładem może być sytuacja, gdy karta odpowiedzi, na której są trzy
czerwone trójkąty zostaje dopasowana do karty wzorcowej z jednym czerwonym trójkątem.
W takiej sytuacji dla badającego jest niejasne, czyli niejednoznaczne, czy badany dopasowuje
ze względu na Barwę, czy Kształt. Odpowiedź, która pasuje do karty wzorcowej pod
względem dwóch lub więcej cech, uważa się więc za odpowiedź niejednoznaczną.
Odpowiedzi Inne z definicji są niejednoznaczne.
Wymiar jednoznaczna — niejednoznaczna jest niezależny od tego, czy odpowiedź jest
poprawna, czy też błędna. Rejestrując w trakcie badania, i to dla każdego zadania, wszystkie
cechy, które są takie same na kartach odpowiedzi i na kartach wzorcowych, po zakończeniu
badania testem można dokładnie określić, które odpowiedzi są jedno znaczne, a które nie.
3. Perseweracyjna — Nieperseweracyjna.
Jeśli udzielając odpowiedzi badany uporczywie uwzględnia cechę wzorca aktualnie
niewłaściwą, to o takiej odpowiedzi mówi się, że „perseweruje do” danego kryterium i
określa się ją jako perseweracyjną.
Badani mogą persewerować do Barwy, Kształtu lub Liczby. Nie mogą persewerować do
kategorii Inne, ponieważ badający nigdy nie może być pewien, na jakiej podstawie wtedy
dopasowują.
370885486.001.png
Odpowiedzi ocenia się jako perseweracyjne bez względu na to czy są poprawne, czy
niepoprawne.
Odpowiedzi perseweracyjne oznacza się po zakończeniu badania testem, wpisując w arkuszu
zapisu literę „p” po prawej stronie zadania. Odpowiedzi, które nie pasują do
„persewerowanego kryterium”, określa się jako nieperseweracyjne.
1. PERSEWERACJA W PIERWSZEJ KATEGORII
„Persewerowane kryterium” określa pierwszy jednoznaczny błąd popełniony w pierwszej
kategorii. Ten błąd nie jest jeszcze oceniany jako perseweracja. Natomiast każdy kolejny
jednoznaczny błąd, który pasuje do tego „persewerowanego kryterium”, oceniany jest jako
perseweracja. Taka ocena jednoznacznych błędów obowiązuje bez względu na to, czy w
sekwencji są wyłącznie odpowiedzi pasujące do persewerowanego kryterium, czy również
inne, które do niego nie pasują.
Odpowiedzi niejednoznaczne występujące w pierwszej kategorii ocenia się jako
perseweracyjne, jeśli spełniają oba przedstawione niżej warunki:
(a) pasują do aktualnie „persewerowanego kry terium”;
(b) znajdują się między dwoma jednoznacznymi odpowiedziami perseweracyjnymi, pasują
cymi do tego kryterium. Jest to tak zwana reguła kanapki. Jeśli występuje kilka odpowiedzi
niejednoznacznych z rzędu, to — aby je można było uznać za perseweracyjne — wszystkie
muszą pasować do aktualnego „persewerowanego kryterium” i nie może być między nimi
żadnej odpowiedzi nie pasującej do tego kryterium.
2. PERSEWERACJA PO ZMIANIE KATEGORII
Jest to najczęściej spotykana sytuacja, w której badany udziela odpowiedzi perseweracyjnej.
Po zaliczeniu kategorii, czyli po poprawnym dopasowaniu kart 10 razy z rzędu, badający
zmienia kryterium sortowania. Badany jest tego nieświadomy a zatem najprawdopodobniej
będzie kontynuował odpowiadanie zgodnie z wcześniejszym kryterium. Jednak to wcześniej
poprawne kryterium sortowania teraz staje się „persewerowanym kryterium” Pierwsza (a
także każda następna) jednoznaczna odpowiedź pasująca do tego „persewerowanego
kryterium” odpowiedzią perseweracyjną.
Odpowiedzi niejednoznaczne pojawiające się po zmianie kategorii ocenia się jako
perseweracyjne jeśli spełniają przedstawione już wcześniej dwa warunki:
a) pasują do aktualnie „persewerowanego kryterium”;
b) znajdują się między dwoma jednoznacznymi odpowiedziami perseweracyjnymi.
Jest to tak zwana reguła kanapki . Jeśli występuje kilka odpowiedzi niejednoznacznych z
rzędu, to wszystkie muszą pasować do aktualnie „persewerowanego kryterium” i nie może
być między nimi żadnej odpowiedzi nie pasującej do tego kryterium.
370885486.002.png
3. PERSEWERACJA W WYNIKU ZMIANY ‚„PERSEWEROWANEGO KRYTERIUM” W
OBRĘBIE DANEJ KATEGORII
A. W obrębie dowolnej (także pierwszej) kategorii testu „persewerowane kryterium” może
ulec zmianie, jeśli badany popełnia kolejno (tzn. bezpośrednio po sobie) trzy jednoznaczne
błędy w stosunku do poprawnego lub aktualnie persewerowanego kryterium sortowania.
Pierwszy błąd z tej trójki nie jest jednak oceniany jako perseweracja. Perseweracją jest
dopiero drugi jednoznaczny błąd.
B. Jeśli w sekwencję trzech jednoznacznych błędów, o których mowa wyżej, wplecione są
odpowiedzi niejednoznaczne, to zmiana „persewerowanego kryterium” następuje tylko wtedy,
gdy wszystkie odpowiedzi niejednoznaczne (między pierwszym i trzecim jednoznacznym
błędem) pasują do nowego „persewerowanego kryterium”. Jako perseweracyjne ocenia się
wówczas tylko te niejednoznaczne odpowiedzi, które występują między drugim i trzecim
jednoznacznym błędem. Natomiast niejednoznaczne odpowiedzi występujące między
pierwszym a drugim jednoznacznym błędem (choć też pasują do nowego „persewerowanego
kryterium”) nie są oceniane jako perseweracje.
Należy pamiętać, że jeśli „persewerowane kryterium” ulegnie zmianie w obrębie kategorii, to
potem każdy jednoznaczny błąd popełniony w tej kategorii, który polega na posortowaniu
zgodnie z tym kryterium, oceniany jest jako perseweracja. Natomiast błędy niejednoznaczne
oceniane są jako perseweracje, gdy pasują do tego kryterium i podlegają tzw. regule kanapki.
Rodzaje wskaźników i ich obliczanie
1. Liczba Przeprowadzonych Prób (LPP).
Obliczanie: liczba prób przeprowadzonych w toku całego badania.
2. Liczba Poprawnych Ogółem (LPO).
Obliczanie: liczba ponumerowanych (nie otoczonych kółkiem) prób.
3. Liczba Błędów Ogółem (LBO).
Obliczanie: liczba prób otoczonych kółkiem (nie ponumerowanych).
4. Procent Błędów (PB).
Obliczanie: procent błędów obliczany od Liczby Przeprowadzonych Prób, czyli: (Liczba
Błędów Ogółem : Liczba Przeprowadzonych Prób) x 100
5. Odpowiedzi Perseweracyjne (OP).
Obliczanie: liczba prób oznaczonych literą „p”.
6. Procent Odpowiedzi Perseweracyjnych (POP).
Obliczanie: procent obliczany od Liczby Przeprowadzonych Prób, czyli: (Odpowiedzi
Perseweracyjne : Liczba Przeprowadzonych Prób) x 100
7. Błędy Perseweracyjne (BP).
Obliczanie: liczba prób otoczonych kółkiem i jednocześnie oznaczonych literą „p”.
370885486.003.png
8. Procent Błędów Perseweracyjnych (PBP).
Obliczanie: procent Błędów Perseweracyjnych obliczany od Liczby Przeprowadzonych
Prób czyli: (Błędy Perseweracyjne : Liczba Przeprowadzonych Prób) x 100.
9. Błędy Nieperseweracyjne (BN).
Obliczanie: liczba prób otoczonych kółkiem, nie oznaczonych literą „p”.
10. Procent Błędów Nieperseweracyjnych (PBN).
Obliczanie: procent Błędów Nieperseweracyjnych obliczany od Liczby
Przeprowadzonych Prób, czyli (Błędy Niepersewaracyjne : Liczba Przeprowadzonych
Prób) x 100.
12. Odpowiedzi Pojęciowe (ODP).
Obliczanie: liczba poprawnych odpowiedzi, które występowały w seriach po trzy lub
więcej.
13 . Procent Odpowiedzi Pojęciowych (PODP).
Obliczanie: procent Odpowiedzi Pojęciowych obliczany od Liczby Przeprowadzonych
Prób, czyli: (Odpowiedzi Pojęciowe : Liczba Przeprowadzonych Prób) x 100.
14. Liczba Zaliczonych Kategorii (LZK).
15. Próby Przeprowadzone do Momentu Zaliczenia Pierwszej Kategorii (PPMZ).
Obliczanie: liczba prób przeprowadzonych do momentu zaliczenia pierwszej kategorii. W
tych rzadkich przypadkach, w których badany nie ukończy pierwszej kategorii, wynik
surowy Prób Przeprowadzonych do Momentu Zaliczenia Pierwszej Kategorii wynosi 129.
16. Porażka w Utrzymaniu Nastawienia (PUN).
Obliczanie: liczba sekwencji składających się z pięciu lub więcej poprawnych
odpowiedzi, po których następuje przynajmniej jeden błąd, zanim kategoria zostanie
zaliczona.
17. Uczenie się Uczenia (UU).
Obliczanie: w celu obliczenia tego wskaźnika należy wykonać kolejno cztery kroki.
370885486.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin