RODZAJE ŚRODKÓW I MATERIAŁÓW DYDAKTYCZNYCH W EDUKACJI SPOŁECZNO-PRZYRODNICZEJ. WYKORZYSTANIE ICH I STOSOWANIE PODCZAS ZAJĘĆ W KL. I-III.docx

(15 KB) Pobierz

TEMAT: RODZAJE ŚRODKÓW I MATERIAŁÓW DYDAKTYCZNYCH W EDUKACJI SPOŁECZNO-PRZYRODNICZEJ. WYKORZYSTANIE ICH I STOSOWANIE PODCZAS ZAJĘĆ W KL. I-III.

 



Środki dydaktyczne     w edukacji społeczno-przyrodniczej środkami dydaktycznymi nazywamy przedmioty materialne i znaki symboliczne, które reprezentują w procesie nauczania i uczenia się rzeczywistość w jej naturalnej lub odtworzonej postaci.

 

Podział środków dydaktycznych według Więckowskiego:





ŚRODKI DYDAKTYCZNE

 

ŚRODKI KONWENCJONALNE                                                        ŚRODKI TECHNICZNE

·         Podręczniki                                                                      słuchowe(audytywne)

·         Pomoce o charakterze graficznym                            •wzrokowo-słuchowe(audiowizualne)

       (obrazy drukowane, tablice, itp.)                            •wzrokowe(wizualne)

·         Okazy naturalne, itp.             

 

Podział środków dydaktycznych według Gutowskiej:

                           

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

PRZYKŁADY

·         Środki manipulacyjne

Okazy naturalne, narzędzia, przybory, przyrządy, naczynia, materiały, instrumenty, przedmioty występujące w otoczeniu, zabawki, modele

·         Środki wizualne

Obrazy, tablice, przezrocza, fotografie, widokówki, ilustracje, mapy

·         Środki audytywne

Audycje radiowe, taśmy i płyty z nagraniami

·         Środki audiowizualne

Filmy dźwiękowe, programy telewizyjne

·         Podręcznik, literatura popularnonaukowa

Podręczniki, czasopisma dziecięce, przewodniki turystyczne, atlasy

 

I. ŚRODKI DYDAKTYCZNE DO REALIZACJI TREŚCI SPOŁECZNYCH

              Środków tych dostarcza życie środowiska lokalnego, rodzice uczniów, bezpośrednie kontakty z ludźmi, obserwacja ich pracy, ubrania roboczego, narzędzi pracy i wytworów. Na lekcje można przynosić narzędzia pracy symbolizujące dany zawód, wytwory pracy rzemieślniczej, fabrycznej i przykładowe materiały. Obserwacje bezpośrednie może wzbogacić film, program telewizyjny, przezrocza, ilustracje, fotografie, itp.

II. ŚRODKI DYDAKTYCZNE I ICH WYKORZYSTYWANIE PRZY REALIZACJI TREŚCI HISTORYCZNYCH

              Treści historyczne w wielu przypadkach są niedostępne bezpośredniej obserwacji dziecka, dlatego też stosujemy w nauczaniu elementów historii różnego rodzaju środki dydaktyczne: wizualne, audiowizualne, audytywne. Najważniejszą rolę spośród wymienionych środków pełnią środki wizualne. K. Szymborska dzieli je na dwie grupy:

         ŚRODKI POŚREDNIE

     ŚRODKI BEZPOŚREDNIE

SYMBOLICZNE

Np. mapy, schematy, makiety, plany, diagramy, itp.

OBRAZOWE

Np. obrazy artystyczne, obrazy dydaktyczne, fotografie, rysunki, obrazy filmowe, itp.

 







Zabytki i przedmioty materialne, militaria, numizmatyka

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      III. ŚRODKI DYDAKTYCZNE DO NAUCZANIA TREŚCI PRZYRODNICZYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA

•     Okazy naturalne( kolekcje roślin ozdobnych, wodnych, oleistych, okopowych, włóknistych, owoce, zboża, nasiona roślin, sadzonki, owady-zakonserwowane, itp.)

·         Tablice ( dotyczące tematyki edukacji społeczno-przyrodniczej w kl. I-III)

·         Gazetki ścienne

·         Małe ilustracje, pocztówki, foldery(rośliny ozdobne, drzewa i krzewy, warzywa, zboża, ryby, ptaki, gady, płazy, ssaki)

·         Foldery LOP omawiające zagadnienia ochrony środowiska

·         Przezrocza

·         Sprzęt pomiarowy i optyczny(termometr laboratoryjny, kompas, lupy, aparat fotograficzny)

 

             

Zgłoś jeśli naruszono regulamin