PRAWO DYPLOMATYCZNE I KONSULARNE-zagadnienia.doc

(374 KB) Pobierz
1

7

 

PRAWO DYPLOMATYCZNE I KONSULARNE

 

1.Państwo w prawie międzynarodowym.

2.Organy wewnętrzne państwa w stosunkach międzynarodowych i ich kompetencje.

3.Struktura organizacyjna ministerstwa spraw zagranicznych.

4.Zrodla prawa dyplomatycznego i konsularnego podobieństwa i różnice.

5.Realizacja prawa legacji we współczesnym prawie dyplomatycznym.

6.Procedura nawiązania i ustanawiania stosunków dyplomatycznych.

7.Klasy, rangi szefów i członków misji dyplomatycznych oraz zasady precedencji.

8.Charakterystyka funkcji dyplomatycznych.

9.Teoretyczne podstawy przywilejów i immunitetów dyplomatycznych i konsularnych.

10.Immunitet nietykalności dyplomatyczny i konsularny - podobieństwa i różnice.

11.Immunitet od jurysdykcji karnej dla dyplomatów i konsuli - podobieństwa i różnice.

12.Przywileje dyplomatyczne

13.Procedura nawiązania stosunków konsularnych.

14.Azyl polityczny w prawie dyplomatycznym.

15.Stosunki dyplomatyczne a stosunki konsularne - wzajemne relacje.

16.Rodzaje i klasy urzędów konsularnych.

17.Konsul zawodowy a konsul honorowy.

18.Instytucja konsula honorowego w prawie i praktyce polskiej.

19.Funkcje konsularne zakresu opieki konsularnej.

20.Funkcje konsularne o charakterze administracyjnym.

21.Funkcje konsularne o charakterze sadowym.

22.Funkcje konsularne o charakterze urzędnika stanu cywilnego.

23.Funkcje konsularne w zakresie żeglugi morskiej i powietrznej.

24.Funkcje konsularne w zakresie promocji stosunków gospodarczych.

25.Funkcje konsularne związane z legalizacja dokumentów.

26.Polityka paszportowa państwa i kompetencje.

27.Polityka wizowa państwa i kompetencje konsula w tym zakresie.

28.Formy zakończenia pełnienia funkcji przez konsula.

29.Immunitety jurysdykcyjne konsularne.

30.Przywileje konsularne.

31.Charakterystyka polskich konwencji konsularnych dwustronnych zawartych po 1945 r.

32.Przywileje i immunitety dyplomatyczne i konsularne w państwach trzecich.

33.Spawowanie funkcji dyplomatycznych i konsularnych przez państwa trzecie.

34.Misje specjalne ad hoc i ich znaczenie we współczesnych stosunkach międzynarodowych.

35.Przywileje i immunitety dla członków misji ad hoc.

36.Dyplomacja w ramach ONZ.

37.Dyplomacja w ramach NATO.

38.Przywileje i immunitety funkcjonariuszy międzynarodowych.

39.Prawo legacji Wspólnot Europejskich/Unii Europejskiej.

40.Rodzaje i krótka charakterystyka przedstawicielstw WE/UE w państwach i przy ONZ.

 

1. Państwo w prawie międzynarodowym.

 

Podmiotami prawa międzynarodowego państwa, które posiadają międzynarodową zdolność do czynności prawnych, czyli:

·         utrzymanie stosunków dyplomatycznych i konsularnych,

·         uczestniczenie w organizacjach międzynarodowych,

·         zawieranie umów,

·         ponoszenie odpowiedzialności międzynarodowej,

·         posiadanie własnego obywatelstwa itp.

Elementy składowe i istota państwa

* trzy elementy niezbędne do powstania i istnienia państwa: ludność, terytorium i władza najwyższa;

* konwencja z 1933 r. o prawach i obowiązkach państwa – czwartym elementem jest  zdolność do utrzymywania stosunków z innymi państwami;

* wymóg posiadania efektywnego rządu jako najważniejszego elementu warunkującego istnienie państwa – np. Polska jako państwo przestała istnieć  po rozbiorach mimo istnienia ludności polskiej i terytorium, przyczyną był brak władzy najwyższej.

* suwerenność – niezbędnym warunkiem istnienia państwa jako podmiotu PM jest niezależność i samodzielność występowania w stosunkach międzynarodowych – tylko gdy państwo jest suwerenne. Istnienie suwerenności jest formalnym kryterium podmiotowości prawno-międzynarodowej. Do utraty suwerenności dochodzi w przypadku zniknięcia państwa, połączenia kilku państw w federację, bądź rozpadu federacji na samodzielne państwa.

* znaczenie ludności – naród jest nosicielem suwerenności (przejaw zwierzchnictwa narodu); państwo jest wyrazem jego woli i interesów.

Powstanie i upadek państw. Zagadnienie sukcesji.

* prawo międzynarodowe a powstanie państwaprawo międzynarodowe nie ma bezpośredniego wpływu na powstawanie lub upadek państw, jest tylko świadkiem jego narodzin bez wpływu na przyczyny i skutki. Pośrednio determinuje powstawanie państw zakazem kolonializmu. PM ustala jednakże warunki, które państwo musi spełnić aby stać się pełnoprawnym uczestnikiem stosunków międzynarodowych.

* sposoby powstania nowych państw – oderwanie się czy wyodrębnienie z istniejących podmiotów, ich połączenie lub powstają na terytorium res nullis;

·         prawo narodów do samostanowienia – prawo narodów do tworzenia własnej organizacji państwowej ( konsekwencja rozwijania się  świadomości narodowej i kulturowej.

·         dekolonizacja – proces wyzwalania się kolonii zapoczątkowany oderwaniem się USA od Anglii - szczyt w latach 60. i 70. XX w.

·         system mandatowy procedura prowadząca do usamodzielnienia się niektórych obszarów zależnych – Pakt Ligi Narodów.

·         system powierniczy ustanowiony w Karcie NZ; celem doprowadzenia obszarów powierniczych do samodzielnego bytu państwowego; wszystkie tereny powiernicze osiągnęły już niepodległość poprzez utworzenie nowego państwa, bądź samorządność poprzez stowarzyszenie się z sąsiednim państwem.

* ocena legalnościklasyczne prawo międzynarodowe nie zakładało oceny legalności powstania czy zniknięcia państwa, jednakże obecnie, ze względu na zakaz wojny i kolonializmu, praktyka ONZ dowodzi, iż taki proces jest możliwy np. uznanie za nielegalną i sprzeczną z zasadą samostanowienia deklarację niepodległości Rodezji (Zimbabwe) przez rasistowski rząd białej mniejszości.

* sukcesja przejęcie praw i obowiązków w odniesieniu do określonego terytorium przy powstaniu lub zniknięciu państwa; sukcesja to rezultat zmiany zwierzchnictwa terytorialnego nad częścią lub całością określonego terytorium państwowego. Przedmiotem sukcesji mogą być: umowy międzynarodowe, zobowiązania i prawo pozatraktatowe, członkostwo w organizacjach międzynarodowych. Problemem sukcesji zajęła się Komisja Prawa Międzynarodowego. Wynikiem jej prac są dwie Konwencje: Konwencja wiedeńska o sukcesji państwa w odniesieniu do traktatów z 1978 r. i Konwencja wiedeńska w odniesieniu do sukcesji długów i własności państwowej z 1983 r.

 

2. Organy wewnętrzne państwa w stosunkach międzynarodowych i ich kompetencje.

 

·         głowa państwa

ü      ma prawo całkowitej, najwyższej reprezentacji,

ü      wystawia listy uwierzytelniające,

ü      przyjmuje i akredytuje przedstawicieli obcych państw,

ü      podpisuje umowy międzynarodowe, obowiązki ceremonialne;

ü      oświadczenie głowy państwa w sprawach międzynarodowych jest równoznaczne z oświadczeniem woli państwa i powoduje powstanie skutków prawnych;

ü      w systemie prezydenckim władza wykonawcza i decydujący głos w polityce zagranicznej ma prezydent;

ü      w systemie kanclerskim głowa państwa ma funkcje reprezentacyjne oraz formalnie powołuje i odwołuje przedstawicieli dyplomatycznych, przyjmuje listy uwierzytelniające i odwołujące;

ü      w systemie mieszanym , realizacja polityki zagranicznej zależy od współdziałania głowy państwa, rządu i parlamentu;

·         parlament

ü      wytycza główną linię polityki zagranicznej,

ü      ratyfikuje umowy międzynarodowe; uchwala budżet resoru spraw zagranicznych;

ü      sprawuje kontrolę nad rządem przez interpelacje,

ü      uczestniczy w powoływaniu głowy państwa, szefa rządu, członków rządu w tym ministra spraw zagranicznych,

ü      w USA nominacja szefów misji dyplomatycznych wymaga zgody parlamentu;

ü      parlamenty lub ich przewodniczący występują z własnymi orędziami dotyczącymi aktualnych wydarzeń międzynarodowych;

ü      decyduje o wojnie w razie napadu na Polskę ;

ü      komisja spraw zagranicznych przesłuchuje kandydatów na ambasadorów ma charakter doradczy i nie musi wpłynąć na decyzję prezydenta; sekcje unii parlamentarnej;

ü      model amerykański - wysyłają swoich eksprezydentów;

ü      europejsko-azjatycki - rozmowy o charakterze nieoficjalnym, prowadzą jedynie parlamentarzyści z sekcjami innych krajów;

 

 

·         premier

ü      odpowiada za politykę zagraniczną;

ü      premier jest upoważniony do przeprowadzenia bezpośrednio rozmów z przedstawicielami, w tym dyplomatycznymi, obcych państw;

ü      mianuje delegatów do podpisania umów rządowych i wystawia im pełnomocnictwa;

ü      mianuje delegatów na konferencje międzynarodowe oraz do najważniejszych organów organizacji międzynarodowych;

ü      bierze udział w spotkaniach „na szczycie”;

ü      ma faktyczne prawo wyrażania lub niewyrażania zgody na mianowanie lub odwoływanie ambasadorów stałych przedstawicieli przy organizacjach dyplomatycznych w państwach o systemie kanclerskim premier odpowiada za kreowanie i realizację polityki zagranicznej;

 

·         minister spraw zagranicznych

ü      koordynuje wyspecjalizowane komórki w innych ministerstwach;

ü      umacnia międzynarodową pozycje państwa,

ü      broni jego interesów,

ü      koordynuje działalność traktatową państwa,

ü      zapewnia informacje na temat bieżącej sytuacji na świecie;

ü      upoważniony do rokowań i zawierania umów bez konieczności posiadania pełnomocnictw,

ü      utrzymuje kontakty z przedstawicielami dyplomatycznymi, kieruje służbą dyplomatyczno – konsularną;

ü      reprezentuje państwo na konferencjach i w organizacjach międzynarodowych;

ü      jego oświadczenia są wiążące dla państwa (kazus Ihlena MTS w 1933 uznał ustną deklarację Ministerstwa Spraw Zagranicznych Norwegii z lipca 1919 w sprawie suwerenności Danii nad całą Grenlandią, złożoną w imieniu rządu, za wiążącą)

ü      minister towarzyszy głowie państwa lub szefowi rządu w spotkaniach zagranicznych;

ü      uczestniczy przy składaniu listów uwierzytelniających;

ü  &...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin