Pedagogika_czasu_wolnego.doc
(
257 KB
)
Pobierz
Pedagogika czasu wolnego
Pedagogika czasu wolnego
Wacław Petryński
pok. 409, bud. A
środa, 1600-1800
w.petrynski@gwsh.edu.pl
35 70
616
Pedagogika czasu wolnego - literatura
•
Psychologiczne uwarunkowania rekreacji ruchowej
(
W. Nawrocka
, w:
Wybrane zagadnienia rekreacji ruchowej
, wyd. AWF Warszawa, 1991),
•
Psychologiczne aspekty rekreacji
(
R. Winiarski
, w: Wstęp do teorii rekreacji, wyd. AWF Kraków, 1989)
•
Problemy wychowania do rekreacji
(
R. Winiarski
, w: Wstęp do teorii rekreacji, wyd. A
WF Kraków, 1989),
•
Pedagogika czasu wolnego i jej związki z rekreacją
(
W. Siwiński
, w: Teoria i
metodyka rekreacji. Zagadnienia podstawowe, wyd. AWF Poznań, 2001),
•
Osobowościowe i społeczne uwarunkowania rekreacji
(
I.Kiełbasiewicz-Drozdowska
, w: Teoria i metodyka rekreacji. Zagadnienia podstawowe, wyd. AWF Poznań, 2001),
•
Instruktor rekreacji i jego rola w pracy z grupą
(
P. Wiśniewski, A.Wiza
, w:
Teoria i metodyka rekreacji. Zagadnienia podstawowe, wyd. AWF Poznań, 2001),
•
Znaczenie rekreacji ruchowej i turyst
yki
(
S. Toczek-Werner
, w: Podstawy rekreacji i
turystyki, wyd. AWF Wrocław, 2002),
•
Animator rekreacji i turystyki – jego rola społeczno-zawodowa
(
S. Toczek-Werner
, w:
Podstawy rekreacji i turystyki, wyd. AWF Wrocław, 2002),
•
H. Szwarc, R. Wasilewska, T. Wolańska,
Rekreacja ruchowa osób starszych, wyd. AWF Warszawa 1986,
•
J. Pięta
, Pedagogika czasu wolnego, wyd. Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa 2004.
Starożytność
Filozofia -
nauka
zajmująca się ogólnymi rozważaniami na temat istoty i struktury bytu, ludzkiego poznania, zasad wartościowania, miejsca człowieka w świecie i jego poglądu na świat, obejmująca tradycyjnie historię filozofii, teorię poznania, ontologię, logikę, psychologię, etykę, estetykę i metodologię nauk.
Filozofia
¡
Wiedza graniczy z obszarem niewiedzy; tego, co nieznane. Gdy ktoś dociera do tej granicy lub ją przekracza, zapuszcza się w dziedzinę spekulacji. I właśnie owa spekulatywna aktywność stanowi jeden z wyróżników dociekań, którym oddają się filozofowie, (…) Jeśli jakaś dyscyplina osiąga solidne podstawy, rozwija się dalej samodzielnie, pozostawiając filozofii kwestię metody oraz niektóre problemy ze swego pogranicza.
¡
Bertrand Russell
Nauki wyzwolone - średniowiecze
-
gramatyka,
-
dialektyka,
-
retoryka,
-
muzyka,
-
arytmetyka
,
-
geometria,
-
astronomia
.
The Theory of Leisure Class
¡
Thortsein Veblen, ekonomista, instytucjonalizm
¡
Leisure Classes – arystokracja i kler, twórcy nauki i kultury
¡
„Teoria klasy próżniaczej”, 1971
¡
...tłumaczenie nacechowane ideologicznie; próżniactwo – marnowanie czasu
Nauka współczesna
Nauka
- «ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień, wyrażonej w sądach prawdziwych i przypuszczeniach;
- dyscyplina badawcza odnosząca się do pewnej dziedziny rzeczywistości»
Nauki humanistyczne
«nauki, których przedmiotem badań jest człowiek jako istota społeczna i jego wytwory, np. język, literatura, sztuka, historia»
Nauki ścisłe
«nauki matematyczne i przyrodnicze w odróżnieniu od humanistycznych.»
Karl Popper (1902-1994)
- Postęp nie ma charakteru nieuchronnego, jakiejś historycznej konieczności; nic nie gwarantuje nam lepszego jutra.
- Uniwersytety w sposób zupełnie głupi pokawałkowały wiedzę na różne wyspecjalizowane dziedziny; każda, bez żadnej konieczności, zamknięta została w swym rytuale i w swym słownictwie.
Trzeba przeciwstawiać się tej fragmentacji nauki
.
Niewydolność podzielonej nauki
¡
Podział i względna niezależność poszczególnych dziedzin
¡
W takim układzie nauka nie tworzy systemu.
¡
W podzielonej nauce brak więc swoistej „premii za współdziałanie” – efektu systemowego (emergen
tu).
Wiedza i nauka
¡
Wiedza
– wiadomości o otaczającym nas świecie.
¡
Nauka
– uporządkowany system wiedzy, obejmujący oprócz wiadomości również prawa działające w danych obszarze rzeczywistości i umożliwiający zrozumienie oraz przewidywanie rozwoju świata.
R
ola nauki
Budowanie modeli rzeczywistości
model
- «układ względnie odosobniony, możliwie mało skomplikowany, działający analogicznie do oryginału, którym może być istota żywa, maszyna, zakład przemysłowy, organizacja społeczna itp.»
Rozwój nauki (1)
¡
Trzy
etapy rozwoju teorii wg.
Nikołaja Aleksandrowicza Bernsztejna
¡
Młodość
, gdy następuje gromadzenie faktów i określanie łączących je związków.
¡
Dojrzałość
, gdy teoria pozwala przewidywać fakty jeszcze nie odkryte obserwacją.
¡
Starość
, gdy pojawiają się fakty, których teoria objaśnić nie potrafi i musi runąć.
Rozwój nauki (2)
¡
Thomas S. Kuhn
¡
- nauka normalna,
¡
- nauka rewolucyjna.
Rozwój nauki (3)
Rozwój nauki (4)
¡
Nauka normalna nie jest odkrywcza, gdyż nowe odkrycia zawsze prowadzą do jej upadku.
¡
Niektórzy uczeni uważają, że nie należy dowodzić słuszności modelu naukowego, lecz trzeba próbować go obalić. Jednakże ewentualne obalenie modelu nie oznacza
obalenia
leżącej u jego podstaw teorii; by wzniecić rewolucję naukową potrzebny jest
kryzys naukowy
.
Rozwój nauki
(5)
¡
W nauce normalnej nie kwestionuje się „panującej” teorii, nawet w obliczu kryzysu dopóty, dopóki nie ma się jakiejś lepszej.
¡
Oczekiwania teoretyczne wpływają na sposób postrzegania świata przez uczonych; badacze widzą to, co chcą zobaczyć. Zjawisko to określa dalszy rozwój nauki, skąd wynika oczywisty wniosek, że
nauka jest subiektywna
.
David Hilbert (1862-1943)
W 1900 roku w Paryżu przedstawił listę 23 problemów, których rozwiązanie miało uczynić z matematyki naukę zupełną.
Alfred Whitehead (1861-194
7)
Bertrand Russell (1872-1970)
¡
Principia Mathematica
(1910, 1912, 1913)
Kurt Gödel (1906-1978)
¡
Twierdzenie o niezupełności bogatszych systemów matematyki:
¡
Logika nie jest w pełni niezawodnym narzędziem badania rzeczywistości.
Ren
é
Thom (1923-2002)
¡
Nauczanie matematyki jest dziś prawie bezużyteczne, jeśli chodzi o zrozumienie większości dyscyplin naukowych, a matematyzacja większości nauk jest zupełnie sztuczna. Jest to „pewien chwyt, wywodzący się z mody na przeliczalność wszystkiego, na policzalność wszys
tkiego oraz z istnienia komputerów”.
Jest to tego rodzaju matematyzacja, która nie wnosi nic do rozumienia zjawisk, które chciałaby opisać
.
Ren
é
Thom
¡
Nauczanie matematyki hamuje myślenie
¡
Nauczanie literatury , jeśli jest porządnie prowadzone, sprzyja lepiej niż matematyka rozumieniu stosunków międzyludzkich, co stanowi fundament większości współczesnych zawodów.
Przestroga przed matematyzacją
¡
Panie, ofiaruj każdemu z nas, czego mu w życiu brak.
¡
Bułat Okudżawa
¡
Nie wystarczy czegoś opisać matematycznie, żeby to się samoczynnie uporządkowało.
Heurystyka
¡
Od greckiego
heurisko
– znajduję,
¡
Heurystyka – nie nauka, lecz metoda, nie prowadzenia badań, lecz rozwiązywania problemów.
¡
Twórca współczesnej heurystyki - George Polya (1887-1985)
¡
Ważna metoda heurystyki – b
urza mózgów.
Dwa układy sygnałów
Pierwszy – bezpośrednie doznania zmysłowe,
Drugi – symboliczne znaczenia bodźców zmysłowych.
Język (1)
¡
System znaków dźwiękowych, składających się ze słownictwa i gramatyki, służący do porozumiewania się (Słownik języka pol
skiego)
¡
Każdy układ sformalizowanych symboli, znaków, dźwięków lub gestów stworzony lub używany do porozumiewania się, np. język matematyki (Webster’s Dictionary)
¡
System znaków służących do porozumiewania się (Duden).
Język (2)
Na początku było Słowo…
św.
Jan
Język pełni dwie funkcje:
-
komunikacyjną,
-
reprezentacyjną.
Czas (1)
¡
Nieprzerwany ciąg chwil, trwania; jedna z podstawowych (obok przestrzeni) form bytu materii (Słownik języka polskiego)
¡
System następczych zależności między zdarzeniami, np. przeszłość, teraźniejszość i przyszłość; nieskończone i ciągłe trwanie, w którym jedne zdarzenia następują po innych. (Webster’s Dictionary)
¡
Przebieg następujących po sobie chwil, godzin, dni, tygodni, lat (Duden).
Czas (2)
¡
czas
– jedyna droga asymptotycznego dążenia do wieczności.
¡
czas
– łożysko jednokierunkowego strumienia zdarzeń, o zwrocie zgodnym ze zwrotem przyrostu entropii.
Myślenie abstrakcyjne
¡
Dwa filary myślenia abstrakcyjnego:
¡
Używanie języka, czyli symboliczne odwzorowanie rzeczywistości (
Na początku było Słowo
… św. Jan, 1,1),
¡
Postrzeganie czasu jako uniwersalnego czynnika porządkującego kolejność zdarzeń (
Jam jest który jest
, Exodus, 3,13)
Pedagogika
Jan Ámos Komenský
(1592-1670)
Po klęsce pod Białą Górą (1620) – na Węg...
Plik z chomika:
shelby_lane
Inne pliki z tego folderu:
Pedagogika wyklady.docx
(87 KB)
Pedagogika_czasu_wolnego.doc
(257 KB)
PYTANIA Z EGZAMINU Z PEDAGOGIKI CZASU WOLNEGO.docx
(11 KB)
Pedagogika - sciaga.DOC
(39 KB)
pedagogika all.doc
(355 KB)
Inne foldery tego chomika:
agroturystyka
atrakcje turystyczne
bezpieczeństwo i ryzyko w turystyce
ekologia
ekonomia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin