Historia wychowania i myśli pedagogicznej - pytania dotyczące całego materiału.doc

(113 KB) Pobierz
Pytania na egzamin z historii

Pytania na egzamin z historii

 

Definicja historii wychowania: Historia wychowania to nauka zajmująca się dziejami oświaty, praktyki szkolnej i myśli pedagogicznej.

 

STAROŻYTNOŚĆ

 

1.      Pierwsza szkoła: leśna ( szkoła wszechstronnych, obowiązków obywatelskich i zajęć praktycznych. Kończyła się inicjacją)

2.      Pierwszy egzamin: inicjacja (obrzęd wtajemniczenia, typ instytucji wychowawczej)

3.      Wspólnota pierwotna to: formacja społeczno-ekonomiczna będąca pierwszą formą współżycia zbiorowości ludzkiej (cechy to wspólna praca, wspólna własność, początki religii, zespolenie z przyrodą, poznanie świata, początki tradycji, obyczajów)

4.      Okres wspólnoty pierwotnej: grupa pierwotna, ustrój rodowy, demokracja wojskowa

5.      Funkcjonująca forma wychowania: wychowanie naturalne

6.      Najstarsze cywilizacje: Babilon, Sumer, Egipt, Chiny

7.      Najstarsze miasta: Jerycho, Uhr, Eridu, Kisz, Umma

8.      Religie w starożytności: Buddyzm, Islam, Chrześcijaństwo

9.      Kto wymyślił pismo: Sumerowie

10.  Pismo:  pierwsze pismo : pihtogramy

·        Sumer-klinowe

·        Egipt-obrazkowe

·        Ameryka (Inkowie)-supełkowe

11.  Typy szkół w Egipcie: kapłańskie, pisarzy, wojskowe, szkoły wytwórców(rzemieślników, rolników)

12.  Etapy egzaminów w Chinach i tytuły: I etap kwitnący talent, II etap promowany uczony, III etap zdolny do urzędu (odbywał się raz na 3 lata w Pekinie, była tutaj specjalna komisja ,,las ołówkowy egzamin’’ trwał 13 dni , obejmował wszystkie zagadnienia z dzieł Konfucjusza)

13.  Konfucjusz: twórca systemu filozoficzno-moralnego Chin, pierwszy filozof świecki który proponował wiedzę opartą na podstawach naukowych.

 

STAROŻYTNA GRECJA - pytania

 

14.  Kto napisał Iliadę i Odyseję: Homer

15.  Grecja dzieli się na: Bliski Wschód(Egipt, Syria, Babilon, Iran, Turcja, Izrael) i Daleki Wschód(Indie, Chiny, Japonia)

16.  Okresy w starożytnej Grecji: Homerycki- IV-V wiek, Klasyczny- IV-III wiek, Hellenistyczny- III- II wiek

17.  Upadek Grecji: 146r. p.n.e.(nastąpił podbój Grecji przez Rzym)

18.  Krypteja: szkoła przetrwania w starożytnej Grecji

19.  Niewolnictwo: a)patriarchalne-pierwsza forma niewolnictwa, niewolnicy prowadzili gospodarstwa ludzi do których należeli, pracowali z właścicielami b)klasyczne-wykorzystywani niewolnicy fizycznie do produkcji, tylko w cywilizacjach zachodnich

20.  Prawodawca Aten: Solon

21.  Polis: państwo-miasto, pierwsze polis to Sparta

22.  Nomos: styl życia w polis

23.  Twórcy wychowania: Homer-uważa się go za wychowawcę w starożytnej Grecji

24.  Prawodawca Sparty: Likurg-przypisywano mu organizację systemu wychowania w Sparcie

25.  Cechy wychowania spartańskiego: charakter militarny, szkoły państwowe bez rozwoju umysłu, przyzwyczajano do znoszenia bólu, państwo decydowało o wychowaniu, dziewczynki też uczęszczały do szkoły, efebia obowiązkowa, ostatni etap wychowania to 10-letnia służba wojskowa

26.  Cechy wychowania ateńskiego: wychowanie humanistyczne, harmonijny rozwój umysłu i ciała, szkoły prywatne, uczono czytania, pisania, potem gimnastyka, tylko chłopcy chodzili do szkoły, efebia początkowo dobrowolna, mając 20 lat stawał się pełnoprawnym obywatelem

27.  Geruzja: rada starszych w Sparcie

28.  Eforowie: najwyżsi urzędnicy państwowi, czuwali nad sprawami wychowania w Sparcie

29.  Pajdonom: urzędnik państwowy w Sparcie, stał na czele wychowania całej edukacji spartańskiej

30.  Efebia: wychowanie wojskowe

31.  Kalokagatia: ideał człowieka w Atenach, wykształcony umysłowo i fizycznie (PIĘKNY I DOBRY)

32.  Solon: twórca Aten, autor pierwszych przepisów, reformator w Atenach

33.  Gramatysta: uczył czytania, pisania, rachunków oraz literatury w Atenach

34.  Kitarysta: (lutnista) uczył gry na lutni w Atenach

35.  Palestra: (boisko sportowe) pierwszy stopień wychowania obywatelskiego

36.  Pedotrib: nauczyciel w palestrze, Ateny

37.  Kunszty: obejmowały naukę tańca, ćwiczenia gimnastyczne, skoki, biegi, musztrę wojskową, jazdę konną

38.  Najważniejsze umiejętności w Atenach: czytanie i pływanie

39.  Kim byli Sofiści i przedstawiciele: Sofiści to wędrowni mędrcy, nauczyciele, pedagodzy, uczyli mowy, dobierania argumentów. Filozofia Sofistów koncentrowała się wokół człowieka czyniąc go „miarą wszystkich rzeczy”. Działali w V-IV w. p.n.e. Przedstawiciele: Kryfiasz, Gorgiasz, Hippiasz, Protagoras, Alkidamos

40.  Najważniejsze przedmioty Sofistów: filozofia, dialektyka, retoryka

41.  Relatywizm teoriopoznawczy: poznanie prawdy przez zmysły, relatywizm-względność

42.  Isokrates: uczeń Sofistów, założył pierwszą formalną szkołę retoryki w Atenach ok. 390r. p.n.e.

43.  Hellenizm: ideał arystokratycznego, wolnego i szlachetnego człowieka, wykształcony ogólnie, ale dość jednostronnie i powierzchownie, raczej językowo i literacko niż przyrodniczo

44.  W okresie hellenistycznym ukształtował się podział szkół: a)elementarne-miasta i wsie, chłopcy i dziewczęta z rodzin mniej zamożnych b)średnie i wyższe-tylko dla chłopców, wiedza encyklopedyczna, język grecki obowiązkowy. W szkole średniej 7 sztuk wyzwolonych

45.  Gimnazjarcha: dyrektor i mecenas szkoły średniej w okresie hellenistycznym

46.  Platon: założył pierwszą Akademię w Atenach, stworzył teorię państwa, jego dzieła: „Obrona Sokratesa”; „Państwo”; „Prawo”; „Uczta”

47.  Cztery cnoty Platona: sprawiedliwość(harmonia wewnętrzna duszy), mądrość(dusza rozumna), odwaga(dusza uczuciowa), umiarkowanie(dusza impulsywna)

48.  Anamneza: przypominanie sobie przez duszę tego co widziała w świecie idei. Według Platona dzielił świat na świat idei i świat rzeczy realnych

49.  Idealizm: kierunek przeciwstawny realizmowi, według którego idea, myśl, świadomość są pierwotne natomiast byt, rzecz-wtórne. Platon, uważał że pierwiastki idealne mają przewagę nad realnymi

50.  Sokrates: był nauczycielem Platona, nie napisał żadnego dzieła

51.  Pedagogikę Sokratesa nazywamy: heurezą

52.  Metody Sokratesa:

·        Heurystyczna(akuszerska)-powolne dochodzenie do prawdy

·        Indukcyjna-od szczegółu do ogółu

·        Dedukcyjna-od ogółu do szczegółu

·        Negatywna(krytyczne, elenktyczna)-tępimy to co negatywne przez oczyszczanie umysłu

·        Pozytywna(majeutyczne, odkrywcza)

53.  Czego uczył Sokrates: uczył bezinteresownie cnoty każdego kto tego pragnął

54.  Czyje są metody poznania: Sokratesa, nie pozostawił żadnych dzieł, jego słynne słowa to: „wiem że nic nie wiem”

55.  Arystoteles: twórca teorii nauczania, jego dzieło to: „Polityka”; „Metafizyka”; „Etyka”

56.  Pierwsze liceum: założył Arystoteles w 334r. p.n.e.

57.  3 dusze według Arystotelesa: roślinna, zwierzęca, myśląca

58.  Etapy poznania Arystotelesa: etap pierwszy-od urodzenia do 7 roku życia; etap drugi-od 7 do 15 roku życia; etap trzeci-od 16 do 22 roku życia

59.  Stopnie poznania Arystotelesa: postrzeganie, zapamiętywanie, uogólnianie

60.  Dualizm: dwoistość, istnienie obok siebie dwóch odrębnych zjawisk, nurtów, pierwiastków, zasad działania lub poznania np. materii i ducha, ciała i duszy, zła i dobra. Arystoteles chciał pogodzić materializm z idealizmem

61.  Twórca dialektyki: Piotr Abelard (DZIEŁA: ,,Dialektyka’’, ,,Teologia’’)

62.  Heureza: metoda nauczania mająca nakłonić ucznia do aktywnych, samodzielnych obserwacji, doświadczeń, poszukiwań SOKRATES

63.  Kto napisał „Żywot” i „Moralność”: Plutarch

 

 

STAROŻYTNY RZYM - pytania

 

 

1.      Powstanie miasta Rzym: 21.04.753r.p.n.e.(Remus i Romulus)

2.      Okresy w starożytnym Rzymie: a)rodowy(królewski) do VI w. p.n.e. b)republikański od VI do I w. p.n.e. c)cesarski od I w .p.n.e. do V w. n.e.

3.      Kto i kiedy podzielił Rzym na dwie części: Teodozjusz Wielki w 395

4.      Terytorium Rzymu obejmowało: 15 diecezji

5.      Sztuka przemawiania w Rzymie: retoryka

6.      Państwo-miasto w Rzymie: civis

7.      Supremacja: dominująca gospodarka (w Rzymie rolnictwo)

8.      Pietas: zasady moralne w wychowywaniu młodzieży w Rzymie

9.      Ludus: szkoła elementarna (gra, zabawa w której uczyli nauczyciele zwania literatorami)

10.  Kalkulatorzy: nauczyciel rachunku na wyższym poziome w elementarnej szkole

11.  Literator: nauczyciel w elementarnej szkole

12.  Ekwici: stan wywodzący się z plebejuszów, który na dostawach wojennych, dzierżawach dorobił się dużego majątku

13.  Pedagogie: szkoły dla niewolników, którzy było pedagogami

14.  Cycero Marek: domagał się aby mówca znał 7 sztuk wyzwolonych, psychologię, prawo państwowe, geografię i filozofię. Główny nacisk kładł na życie moralne, teoretyk wykształcenia retorycznego

15.  Katon Starszy: nauczyciel własnego syna, obrońca tradycyjnego ideału wychowania w starożytnym Rzymie

16.  7 sztuk wyzwolonych: gramatyka, retoryka, dialektyka, arytmetyka, geometria, astronomia, muzyka

17.  „Dyscyplinae”: M. Terantius Varro- pierwszy w starożytnym Rzymie podręcznik 7 sztuk wyzwolonych

18.  Marcjan Capella: w utworze „O zaślubinach Merkurego i Filologii” nadaje nazwy 7 sztuk wyzwolonych

19.  Gallus: założył pierwszą szkołę retoryki w Rzymie-I w. p.n.e.

20.  Cechy mówcy Kwintyliana: mówca musiał być wzorem wykształconego człowieka i obywatela, musiał umieć znaleźć się w każdej sytuacji

21.  Rodzaje mów: doradcze, sądownicze, panegiryczne

22.  Narodziny szkół średnich w Rzymie: koniec republikańskiego okresu

23.  Program szkół średnich w Rzymie: 7 sztuk wyzwolonych

24.  Typy szkól w okresie cesarstwa: elementarne, średnie, retoryki

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin